شناسهٔ خبر: 9899 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مخبردزفولی: درخواست‌‌های متعدد کشورهای اسلامی برای استفاده از تجربه نقشه جامع علمی

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع کشور از درخواست‌های متعدد کشورهای اسلامی برای استفاده از تجربیات تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ جلسه چهل و دوم جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور امروز به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی در محل دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی در ابتدای جلسه  با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ع) گفت: اصل برگزاری و اعطای جایزه علمی پیامبراعظم(ص) در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چند سال مورد بحث بود.

وی افزود: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به این جایزه به چشم یک جایزه با جایگاه بین‌المللی مهم نگاه می‌کند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید با استفاده از نخبگان معتبر علمی در داوری این جایزه، اعتبار علمی آن افزایش یابد.

مخبر‌دزفولی گفت: باید این جایزه از هر لحاظ گسترش یابد و به عنوان مثال هیچ ایرادی ندارد که یک مسیحی علاقمند به پیامبر اسلام(ص) که در عرصه علم در جهان درخشیده است، برنده این جایزه باشد.

ظرفیت رایزنی علمی جدی‌تر گرفته شود

وی افزود: این جایزه جهانی حاکی از نگاه بین‌المللی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و در کنار مصوباتی مانند مصوبه تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می‌تواند در پایه‌گذاری دیپلماسی علم و فناوری جمهوری اسلامی مؤثر باشد و با استفاده از ظرفیت این نهادها، جمهوری اسلامی ایران باید مرجع نمایه‌سازی و اعطای جوایز علمی در سطح بین‌المللی باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: باید وزارت علوم، بهداشت، امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و... برای تعمیق و تحکیم دیپلماسی علم و فناوری فعالیت خود را بیشتر کنند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: به این منظور باید ظرفیت رایزنی علمی جدی‌تر گرفته شود.

وی افزود: درخواست‌های متعدد از کشورهای اسلامی برای استفاده از تجربیات تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور به ما رسیده است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که در قالب کارگاه‌های آموزشی و اجرای طرح‌های پایلوت تجربیات خود را انتقال دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این‌باره گفت: مصوبه اعطای جایزه جهانی پیامبر اعظم(ص) از اقدامات مؤثر و قابل تحسین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: هرچند امروز بودجه این جایزه از طرف دولت تأمین می‌شود، اما به تدریج باید با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند وقف این وابستگی به بودجه دولتی کاهش یابد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قطعاً تلاش در راستای برگزاری هر‌چه بهتر و باشکوه‌تر این جایزه که به نام پیامبر اکرم(ص) مزین است، باقیات الصالحات محسوب می‌شود.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برای فعال‌تر شدن بخش دیپلماسی علم و فناوری باید ضمن انتقال تجربیات، کادرسازی هم صورت بگیرد.

اجرای اقدامات ملی نقشه جامع علمی کشور تنهایی از عهده یک نهاد بر نمی‌آید

همچنین مخبر‌دزفولی گفت: نقشه جامع علمی کشور میثاق مشترک همه دستگاه‌های مرتبط با علم و فناوری کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقشه جامع علمی مبنای کار همه دستگاه‌های علمی کشور باید باشد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ماموریت همه دستگاه‌ها باید بر طبق این نقشه تعریف شود و مدل تقسیم کار ملی در اجرای نقشه جامع علمی کشور باید هر‌چه زودتر تدوین و تصویب شود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در خاتمه گفت: دامنه اقدامات ملی نقشه جامع علمی کشور بسیار گسترده است و اجرای آن به تنهایی از عهده یک نهاد بر نمی‌آید.

نظر شما