شناسهٔ خبر: 9925 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

چالش‎های آموزش عالی در تحصیلات تکمیلی؛

حذف استاد مشاور از پایان‎نامه‎های ارشد دانشگاه آزاد

آخرین بخش‎نامه‎ای که در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است، حذف استاد مشاور از پایان‎نامه‎های ارشد از مهرماه و تقلیل 2 مشاور به یک مشاور در دوره دکترا است.

فرهنگ امروز: تهمورث شیری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو انجمن جامعه‎شناسی ایران، در مورد یکی از چالش‎های که آموزش عالی کشور با آن دست به گریبان است، به فرهنگ امروز گفت: یکی از نکات مهمی که در بخش آموزش عالی کشور وجود دارد و باید آن را به عنوان ضعف، بر طرف کرد، مشکلاتی است که از جانب مقام‎های بالاتر به دانشگاه‎ها تحمیل می‎شود.

وی افزود؛ لازم است در این باره یک کار پژوهشی انجام شود و تحلیل محتوای طولی داشته باشیم از بخشنامههای پژوهشی که حداقل در 20 سال اخیر در مورد پایاننامهنویسی نوشته و ابلاغ شده است. بعضاً دیده می‎شود یک مسئول پژوهشی یا یک معاون پژوهشی در هر دانشگاهی یا در وزارت علوم بعد از انتصاب خود، بخشنامههای جدیدی صادر میکند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه گفت: آخرین بخشنامهای که در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد ابلاغ شده است، حذف استاد مشاور از پایان‎نامه‎های این مقطع از مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامی است. این در حالی است که هنگام دفاع 2 داور تعیین می‎شود، داور داخلی و داور خارجی. یا برای دوره‌ی دکتری که هر پایان‎نامه می‎توانست 2 استاد مشاور داشته باشد ولی به یک استاد مشاور تقلیل پیدا کرده است.

تهمورث شیری در انتها عنوان داشت؛ روند کار پژوهش در دانشگاهها و نیز تیپ پایاننامهها از گام اول یعنی پورپوزال‎نویسی تا گام پایانی مقاله نوشتن، مشکلات زیادی دارد که آسیب‎های آن به ‌مرور در حال بروز کردن در سطح جامعه است. و باید به آن توجه جدی داشت.

نظر شما