شناسهٔ خبر: 9933 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد چهارم و پنجم کتاب منطق تفسیر قرآن منتشر شد

جلد چهارم و پنجم کتاب منطق تفسیر قرآن نوشته حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی از سوی انتشارات جامعةالمصطفی (صلی الله علیه و آله) العالمیه به بازار کتاب ارائه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ تحولات اجتماعی و مقتضیات نوپدید دانش‌ها و پدیدآمدن دانش‌های نوین نیازهایی را به وجود آورده که پاسخ‌گویی به آنها، ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید و تربیت نیروهای متخصص را ضروری می‌نماید. از این رو کتاب‌های آموزشی نیز باید با توجه به این دگرگونی‌ها تألیف شود.

 جلد چهارم کتاب منطق تفسیر قرآن شامل: «مفهوم‌شناسی منطق تفسیر» و فصل‌های: «کلیات»، «قرآن و فرهنگ زمانه»، «زبان قرآن و مباحث مرتبط» و «تفسیر قرآن و هرمنوتیک» است. 

در این کتاب مباحث مربوط به:

«۱ ـ زبان قرآن همچون: مفهوم‌شناسی زبان و اقسام آن، واقع‌نمایی زبان، بی‌معنا انگاری زبان، زبان اسطوره، ساحت‌های زبان قرآن، دیدگاه‌ها درباره زبان قرآن (زبان عرف عام و عرف خاص).

۲ ـ قرآن و هرمنوتیک و سیر تاریخی آن، دیدگاه‌ها در این زمینه، رابطه تفسیر قرآن با هرمنوتیک و رابطه آن با تفسیر به رأی.

۳ ـ قرآن و فرهنگ زمانه، دیدگاه‌ها درباره عدم ارتباط قرآن با فرهنگ عرب، تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ عرب، عناصر مثبت فرهنگ و طرد عناصر منفی آن، شبهات درباره قرآن و فرهنگ زمانه و پاسخ آن.

۴ ـ تفاوت زبان قرآن با زبان کتاب مقدس» را می‌خوانیم.

مباحث فصل اول کتاب «اهمیت و ضرورت مباحث جدید دانش تفسیر، مفهوم‌شناسی و پیشینه» است. 

فصل دوم این کتاب موضوعاتی همچون: تاریخچه بحث بین مستشرقان، ویژگی‌های فرهنگ عصر جاهلیت، دیدگاه‌های ارتباط قرآن با فرهنگ عرب پیش از اسلام، مذمت دوران جاهلیت در قرآن، تقابل آموزه‌های قرآنی با عناصر فرهنگی زمانه، حق بودن قرآن، گونه‌های تعامل قرآن با فرهنگ زمانه، حج در قرآن و تاریخ پیش از اسلام، فرهنگ آفرینی قرآن، مختصات فرهنگ عرب جاهلی، مختصات فرهنگ قرآنی، راه‌کارهای تحول فرهنگی در قرآن، پیامدهای قبول تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه، شبهات نمونه‌های راه‌یابی فرهنگ زمانه در قرآن، یادکرد جن، سحر، چشم زخم و روح در قرآن و احکام امضایی در قرآن کریم» را در برگرفته است.

 فصل سوم این کتاب که زبان قرآن و مباحث مرتبط نام دارد مباحثی همچون: «درباره زبان قرآن، دلایل حقیقی (واقع‌نما و معرفت‌بخش) بودن زبان قرآن، زبان مجاز و استعاره، شبهه دروغ‌بودن مجاز، زبان تمثیل، زبان رمزی (سمبلیک)، زبان نمادین، زبان اسطوره، بی‌معنا انگاری زبان قرآن، ابزار انگاری و کارکرد گرایی زبان قرآن، زبان تک‌ساحتی و چندساحتی، زبان عرف عام و عرف خاص و تفاوت‌های زبان قرآن با زبان کتاب مقدس» را مورد بررسی قرار داده است.

 در رابطه با موضوعاتی همچون: «تاریخچه بحث قرآن و هرمنوتیک در بین مسلمانان، مفهوم‌شناسی و پیشینه هرمنوتیک در غرب، هرمنوتیک اساطیری، هرمنوتیک مدرن (کلاسیک، روش‌گرا)، هرمنوتیک عینی‌گرا (نئوکلاسیک)، تقسیم روش‌شناختی، رابطه هرمنوتیک با تفسیر قرآن، پیامدهای هرمنوتیک فلسفی در تفسیر قرآن، مبانی و ویژگی‌های هرمنوتیک مدرن و نئوکلاسیک و بررسی رابطه تفسیر قرآن با هرمنوتیک مدرن و نئوکلاسیک» در فصل چهارم این کتاب، مطالبی نگاشته شده است.

شایان ذکر است، جلد چهارم کتاب منطق تفسیر قرآن نوشته حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در ۳۹۲ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۳۶۰۰ تومان از سوی انتشارات جامعة المصطفی العالمیه به بازار کتاب ارائه شده است. 

جلد پنجم کتاب منطق تفسیر قرآن از «جایگاه مباحث قرآن و علوم روز در هندسه دانش تفسیر، کلیات، سیر تاریخی تعامل قرآن و علوم، مباحث نظری، قرآن و علوم طبیعی، قرآن و علوم انسانی، قرآن و ریاضیات و منبع‌شناسی قرآن و علم» گردآوری شده است.

آنچه در این جلد می‌خوانیم:

۱ ـ مفهوم‌شناسی علم و اقسام آن

۲ ـ قلمرو قرآن و علوم

۳ ـ رابطه قرآن و علم

۴ ـ تعارض ظاهری قرآن و علم و راه‌کارها

۵ ـ اقسام و ضوابط مباحث میان‌رشته‌ای قرآن و علوم

۶ ـ تاریخچه تفسیر علمی قرآن

۷ ـ دیدگاه‌ها و دلایل موافقان و مخالفان

۸ ـ قرآن و علوم طبیعی

۹ ـ قرآن و علوم انسانی

در بخش کلیات مباحثی همچون: «درآمد، ضرورت‌ها و آثار، مفهوم‌شناسی، علم، تفسیر، تفسیر علمی، تفسیر میان‌رشته‌ای، اعجاز علمی، نظریه‌پردازی علمی، اهداف آیات علمی قرآن، اقسام آیات علمی قرآن» مورد بررسی قرار گرفته است. 

مؤلف در بخش سیر تاریخی تعامل قرآن و علوم، در رابطه با: «مراحل تعامل قرآن و علوم، سرچشمه‌های وحیانی در آیات و احادیث (قرن اول تا سوم هجری)، رویکرد تطبیق علوم با قرآن، رویکرد دوباره به تطبیق قرآن با علوم قدیم، رویکرد تطبیق قرآن با علوم طبیعی و مخالفت‌ها، رویکرد تفسیرهای میان‌رشته‌ای» قلم زده است. 

در رابطه با مباحث: «رابطه قرآن و علم، تداخل علم و دین، تعارض کامل بین علم و دین، قلمرو قرآن و علم، تعامل قرآن و علوم، مبانی مباحث میان‌رشته‌ای قرآن و علوم، روش‌شناسی، ضوابط و قواعد، دلایل تفسیر علمی، شرایط مفسر علمی، آثار و نتایج مباحث میان‌رشته‌ای قرآن و علوم و آسیب‌شناسی مباحث میان‌رشته‌ای قرآن و علوم» در بخش مباحث نظری، مطالبی به نگارش درآمده است. 

در بخش قرآن و علوم طبیعی موضوعات «قرآن و کیهان‌شناسی، قرآن و علوم پزشکی، بهداشت مسائل جنسی در قرآن، قرآن و زمین‌شناسی، قرآن و زیست‌شناسی» به چشم می‌خورد. 

بخش قرآن و علوم انسانی مطالب «مفهوم‌شناسی، تفاوت‌های علوم انسانی و طبیعی، قرآن و تربیت، رویکردهای اعجاز در حوزه علوم تربیتی، قرآن و اقتصاد، قرآن و حقوق، قرآن و سیاست، قرآن و جامعه‌شناسی، قرآن و مدیریت،  قرآن و روان‌شناسی، قرآن و تاریخ و قرآن و اخلاق» را در خود گنجانده است. 

بخش قرآن و ریاضیات به «موافقان اعجاز عددی قرآن و مخالفان اعجاز عددی قرآن» و بخش منبع‌شناسی قرآن و علم به «کلیات و مباحث نظری، قرآن و علوم طبیعی، قرآن و علوم انسانی، قرآن و علوم عقلی، منابع لاتین و سایت‌های مرتبط با قرآن و علم» پرداخته‌است. 

شایان ذکر است، جلد پنجم کتاب منطق تفسیر قرآن نوشته حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در ۵۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات جامعةالمصطفی (صلی الله علیه و آله) العالمیه به بازار کتاب ارائه شده است.

نظر شما