شناسهٔ خبر: 9964 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه های نخستین نشست هنرمندان و رییس جمهوری

تالار وحدت تهران امروز میعادگاه هنرمندان و دکتر «حسن روحانی» رییس دولت تدبیر و امید بود، دولتی که تولد آن در 24 خرداد 92، بی تردید رویدادی تازه و مهم برای کشور و انقلاب مان به شمار می رود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ ساعت حدود ۱۷ و ۲۰ دقیقه چهارشنبه بود که به محل برگزاری مراسم یعنی همان تالار وحدت تهران رفتیم، هنور یک ساعت به آغاز رسمی مراسم باقی مانده بود که هنرمندان نشسته در سالن فرصتی یافته که به خوش و بش با یکدیگر بپردازد.
ساعت ۱۵ و ۱۸ دقیقه بالاخره پس از پرسه زدن در میان بازیگر، شاعر، آهنگ ساز و خواننده و بسیاری از اساتید هنر ، برنامه آغاز شد و دکتر روحانی با تشویق تقریبا طولانی حضار در حالی که از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری همراهی می شد، وارد سالن شد. 
سالن مملو از هنرمند بود، دیگر جایی در طبقه پایین برای خبرنگاران و عکاسان نبود، به همین دلیل به بالکن طبقه بالای تالار رفتیم.
سمت راست رییس جمهوری حسین فریدون دستیار ویژه وی و سمت چپیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته بود، حسام الدین آشنا، محمدرضا صادق، احمد مسجد جامعی و مهدی چمران نیز نشسته بودند اما در ردیف نخست علاوه بر همراهان رییس جمهوری ، پیشکسوتان هنر همچون مسعود کیمیایی، داود رشیدی و علی نصیریان نیز نشسته بودند.
قرائت آیاتی چند از کلام الله نورانی قرآن مجید و پخش سرود پرافتخار جمهوری اسلامی ایران آغاز گر برنامه بود، ابتدای برنامه مرشد «میرزا علی» پیشکسوت هنر نقالی به اجرای برنامه پرداخت و در میان اجرای برنامه هایش بود که داود رشیدی بازیگر پیشکوست سینما، تئاتر و تلویزیون از صندلی خود برخاست و به سمت رییس جمهوری آمد، با چهره ای که حاکی از رضایت و خرسندی بود دستهای رییس جمهوری را برای دقایقی اما کمی طولانی تر از خوش و بش معمولی فشرد با وی به گرمی احوالپرسی کرد.
نوبت به پخش کلیپ نوسفر رسید، در این کلیپ که به کارگردانی حسین دهباشی و موسیقی امیرحسین مدرس تهیه شده؛ بخشی از سخنرانی دکتر روحانی در مراسم تنفیذ رییس جمهوری گنجانده شده که توسط جمعی از هنرمندان نیز بازخوانی می شود. 
در این کلیپ روحانی می گوید: «بگذاریم که فضای خدمت برای همه ایرانیان که دل در گرو این مرز و بوم دارند، باز شود. بگذارید شایستگان به ملت خدمت کنند و بگذارید که سینه ها از کینه ها پاک شود». 
جمله ای که رییس جمهوری دوباره در این برنامه به آن تاکید کرد: دولت می خواهد کینه ها از سینه ها برداشته شود؛ شمایید (هنرمندان) که می توانید زمینه را آماده کنید. 
وزیر ارشاد نخستین سخنران این دیدار بود، وی با اشاره به جایگاه هنرمند و اهمیت آن برای دولت گفت که مدیرانی را برگزیده که فرهنگ و هنر را می شناسند و به اهالی فرهنگ عشق می ورزند.
سپس نوبت درد دل های ۶ نفر از هنرمندان به نمایندگی از دیگر هنرمندان رسید. آنها سخن از حمایت، اعتمادسازی دوباره و تلاش برای پایان رنجش های هنرمندان و بازگرداندن اهالی فرهنگ و هنر خانه نشین و احیا دو ارکستر سمفونیک تهران و ملی سخن گفتند که رییس دولت تدبیر و امید نیز قول احیای آنها تا ماه های آینده را داد.
حبیب رضایی بازیگر فیلم آژانس شیشه ای نیز روی سن آمد تا گپ و گفتی خودمانی با رییس جمهوری داشته باشد و گفت: از رییس جمهوری بابت امیدی که دوباره زنده شد متشکریم، یادمان رفته بود که می توانیم کابینه دولت را دوست داشته باشیم. 
این بازیگر که بسیار نیز با احساس سخن می گفت، افزود: فیلم آژانس شیشه ای زندگی مرا زیر و رو کرد؛ وقتی برای بازی در نقش عباس انتخاب شدم حال عجیبی داشتم و اول با خدا و سپس با عکس مرحوم پدرم حرف زدم. 
من در صحنه ای از فیلم روی دوش پرویز پرستویی حاج کاظم فیلم آژانس شیشه ای بودم و می دانم که بازیگری را روی دوش پرستویی، رضا کیانیان و ابراهیم حاتمی کیا آموخته ام. 

این بازیگر سینما با یادآوری این که امام رضا (ع)در سال ۱۵ میلیون زائر دارد، توضیح داد: اگر این زائران در سال یک بلیت بخرند مشکل سینما حل می شود و به تلویزیون هم می توان وام داد که با این حرف وی همه خندیدند. 
رضایی با همان احساسی که به روی صحنه آمده بود، ادامه داد: من در نیمی از فیلم هایی که بازی کرده ام مُردم اما در نقش عباس آژانس شیشه ای مُردن چیز دیگری بود. 
برای این برنامه دو بخش موسیقی و یک بخش تئاتر تدارک دیده شده بود، هنگام اجرای قطعه بسیار زیبا و ماندگار «تو ای پری کجایی» توسط علیرضا قربانی، مهناز افشار و تعدادی دیگر از هنرمندان اشک می ریختند. 
نوبت به سخنرانی رییس جمهوری رسید، روحانی این گونه آغاز کرد: برای من شبی به یادماندنی است چون میهمان اصحاب فرهنگ، هنر و فرهیختگان هستیم؛ دعوت و مهمانی شما را پاس می دارم؛ با اهل هنر از هنر گفتن بسیار سخت است.
روحانی ادامه داد: هر کار بی عیبی هنر است؛ هنر هر کار بدون عیب است و همه ما باید تلاش کنیم هنرمندانه حرف بزنیم؛ هنرمندانه عمل کنیم، هنرمندانه با هم تعامل داشته باشیم.
بخشی از جملات کلیدی روحانی را بخوانید:
-تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست، آثار یاس آور کافی است
-هنر بدون آزادی معنا ندارد - هر کار بی عیبی هنر است
-حافظ، حافظه تاریخی، ادبی و هنری ملت ایران است
-هنرمند نه زینت المجالس است و نه اپوزیسیون
-نمی توانیم با دستور هنر را خلق کنیم
-فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکان
-دولت رسالت ترویج هنر را بر عهده دارد
-نقش انقلاب اسلامی در شکوفایی هنر/امام (ره) بین مردم متدین و هنر آشتی برقرار کرد
- کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر باشد 
-دولت تسهیل کننده راه برای هنرمندان باشد
-نگاه امنیتی به هنر، بزرگترین اشتباه امنیتی است 
-هنرمند تهدید نیست
-کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست 
-بستن پر و بال هنرمند آماده کردن باند فرود برای هواپیماهای دشمن است
**.... و سخنان رییس جمهوری مدام با تشویق حضار همراه می شد اما آنجا که گفت نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری تشویقی متفاوت از سایرین در ردیف نخست داشت، دستها را بالا برد و برای رییس دولت تدبیر و امید کف زد.
حدود ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه سخنان رییس جمهوری پایان یافت، همه از سالن تالار وحدت خارج شده و فرصتی دوباره برای گفت و گو با یکدیگر یافتند، علی جنتی و معاونش حجت الله ایوبی نیز به این جمع پیوستند. 
جنتی به هنرمندانی که دور وی حلقه زده بودند، گفت که بابت کارت زرد گرفتن و حمایت کردن از فعالان عرصه فرهنگ و هنر مشکلی نداریم. 
هنرمندان، پیشکسوتان و اساتید بسیاری بودند همچون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا، محمد مهدی عسگرپور، محمدرضا شریفی نیا، محمد علی بهمنی، فاضل نظری، مهناز افشار، باران کوثری، پیمان قاسم خانی، کیوان کثیریان، لاله اسکندری، شهاب حسینی، هانیه توسلی، محمد هادی کریمی، ویشگا آسایش، صابر ابر، تینا پاکروان، مجید میرفخرایی ، افسانه بایگان، مرتضی شایسته، عنایت بخشی، خشایار اعتمادی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، یدالله صمدی، مسعود اطیابی، امین پویان، هادی مرزبان، ایرج راد، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، فرهاد توحیدی، بابک برزویه، بیژن امکانیان، منوچهر والی زاده، حسین عرفانی، چنگیز جلیلوند، ناصر ممدوح، محمد خزاعی، حبیب الله کاسه ساز، سید ضیا هاشمی، حسین فرحبخش، داریوش اسدزاده، داود رشیدی، علی نصیریان، رضا ناجی، پانته آ بهرام، سحر دولتشاهی، محبوبه بیات، رضا نوروزی، محمود عزیزی، اشکان خطیبی، مهدی نادری، شادمهر راستین، حبیب الله اسماعیلی، تهمینه میلانی، مرتضی رزاق کریمی، عبدالله اسکندری، فریبرز عرب نیا، شهرام ناظری، حبیب الله کاوش، رخشان بنی اعتماد و انوشیروان ارجمند و علیرضا قربانی. 
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد احسانی معاون آثار سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری نیز از جمله مدیران سینمایی حاضر در جلسه بودند. 
دین ترتیب نخستین دیدار هنرمندان با رییس جمهوری پایان یافت، نشستی که برای اهالی فرهنگ و هنر مملو از امید و آرامش بود. 

نظر شما