شناسهٔ خبر: 9967 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از درخواست برای پایان رنجش سینماگران تا احیای موسیقی

دیدار رییس جمهوری با اصحاب فرهنگ و هنر در فضایی گرم و آکنده از صمیمیت فرصت مغتنمی را ایجاد کرد تا تعدادی از آنها به نمایندگی از جمع حاضر در تالار وحدت به بیان مسائل و مشکلات خود پرداخته و از دکتر روحانی جهت رفع مشکلات طلب یاری کنند .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ رییس جمهوری کشورمان شامگاه امشب (چهارشنبه )به جمع اهالی فرهنگ و هنر آمد تا از نزدیک با آنان به گفت وگو بنشیند.باز شدن قفل سینما توسط کلید دولت یازدهم ، درخواست برای پایان دادن به رنجش سینماگران ، فراخوان هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی ، بی مهری به هنرمندان و به انزوا کشیده شدن آنها ، مسائل حوزه ادبیات داستانی ، ضرورت احیای دو ارکستر سمفونیک و ملی از جمله موضوعاتی بود در این دیدار چند ساعته از سوی شش تن از نمایندگان اهالی هنر مطرح شد .

محمد مهدی عسگرپوردر این مراسم نخستین کسی بود که به نمایندگی از سینماگران سخن گفت ، وی اظهار کرد: امروز اتفاق ناگواری در سر صحنه یک اثر سینمایی اتفاق افتاد که بر اثر آن پنج سینماگر دار فانی را وداع گفتند ، این اتفاق را تسلیت می گویم.
وی خطاب به رییس جمهوری اظهار کرد : من به نمایندگی از اهالی سینما از اینکه به وعده خود درباره بازگشایی خانه سینما عمل کردید از شما، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی تشکر می کنم ، کلید این دولت در گام نخست قفل خانه سینما را باز کرد. 
مدیرعامل خانه سینما در ادامه توضیح داد: برای اصحاب فرهنگ و هنر اشتغال نه یک امتیاز بلکه یک دغدغه است و شاغلان عرصه فرهنگ و هنر برای هر فعالیتی نیازمند دریافت مجوز هستند و ادوار مختلف گاه فعالیت آنان مشمول ممنوعیت می شود. 
عسگرپور ادامه داد: انتظار داریم حتی اشتغال هنرمندان را هم به رسمیت بشناسید و با تهیه لوایح قانونی نسبت به این امر مبادرت داشته باشید. 
وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر اشتغال زا است ، تاکید کرد: میزان اعتبار لازم برای سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ کمتر از اعتبارات مورد نیاز در زمینه صنعت است. 
مدیرعامل خانه سینما گفت: کمتر از ۲۰ هزار هنرمند در عرصه فرهنگ فعالیت می کنند و در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی، ما را در تهیه صندوق بیمه بیکاری یاری کنید. 
به رنجش اهالی سینما پایان دهید 
عسگرپور توضیح داد: هنرمندان در این جامعه زندگی می کنند ، جدای از نظام نبوده و با نظام هستند از این رو با اعتماد به آنان، به بی اعتمادی ایجاد شده در سال های اخیر و رنجش های اهالی سینما پایان دهید. 
وی ادامه داد: مصلحت کارکردی دوگانه دارد و هرکس برای اعمال سلیقه به این اصطلاح متوسل می شود ، مصلحت به ورود موردی نیست؛ مصلحت در ترسیدن از بیان واقعیت ها نیست چرا که کتمان آن بدون تردید درخت حکومت را خشک می کند. 
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: در هر جامعه ای سانسور و اصلاح وجود داشته و هر نظامی خطوط قرمز خاص خود را دارد اما ساز و کار آن دچار تشکیک است. 
عسگرپور اظهار کرد: سینما بهترین سفیر کشورمان است اهل فرهنگ برای جلب اعتماد شما تلاش کردند شما نیز برای جلب اعتماد هنرمندان تلاش کنید. 
حذف شدگان عرصه هنرهای نمایشی را فرا بخوانید
نغمه ثمینی از فعالان عرصه تئاتر در این مراسم نیز گفت: آقای رییس جمهور، کاش می شد برای همه تئاتری های مانده و رفته همه سکوت می کردیم. 
وی با بیان اینکه بگذراید ، صدای حذف شدگان و هنرمندان در آستانه حذف باشم یادآور شد: بودجه، سالن و حل مسئله ممیزی از جمله ملزومات اهالی تئاتر است. 
این فعال عرصه تئاتر با یادآوری اینکه زیرساخت های مرکز هنرهای نمایشی نیازمند ترمیم است از رییس جمهوری درخواست کرد که حذف شدگان عرصه هنرهای نمایشی بار دیگر فراخوانده شوند و امید محتضر در جان ها بار دیگر رویانده شود. 
به جای دفاع از خودم از رقیبم دفاع می کنم 
عبدالجبار کاکایی نیز که به نمایندگی از شاعران حاضر در دیدار هنرمندان و رییس جمهوری حضور یافته بود ، گفت: بجای دفاع از خودم از رقیبم دفاع می کنم نسلی که خاموشی چند ساله به من و دوستانم داد. 
وی یادآور شد: هنرمندان بر دو دسته اند یا مقلد هستند یا خلاق؛ جوهر خلاقیت جز در سایه امن و آسایش میسر نمی شود. 
این شاعر تاکید کرد: پا به پای مردم در انقلاب اسلامی، ادبیات انقلاب اسلامی یا ادبیان متعهد دینی و به قول مخالفان ادبیات دولتی بروز و ظهور پیدا کرد. 
کاکایی تاکید کرد: در کنار شاعران و هنرمندان انقلاب، گروهی از هنرمندان شریف که سمت استادی داشتند تنها به دلیل نقد قدرت مورد بی مهری و انزوا قرار گرفتند. 
وی گفت: روش و منش مدیران جوان از سر جهل و جوانی بود و در عین حال ما برائت خود را از قلم مخالفانی که ما را می شکنند ، اعلام می کنیم. 
دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: ادبیات انقلاب امروز می خواهد با رقیب خود به چالشی ادبی بپردازد از این رو من دبیری هشتمین جشنواره شعر فجر را پذیرفتم. 
وی در ادامه با قرائت شعری قصه نسل خود را روایت کرد. 
دو ارکسترسمفونیک و ملی را احیا کنید
کامبیز روشن روان نیز به نمایندگی از هنرمندان عرصه موسیقی در این مراسم یادآور شد: موسیقی کشور حال خوبی ندارد و در چند سال اخیر حالش وخیم تر شده است. 
وی سپس گفت : هنرمندان ما پس از انقلاب، خلاقیتشان را در اختیار انقلاب قرار دادند ، برای مردم موسیقی ساختند و خواندند اما با بی مهری و نامهربانی روبرو شدند. 
این استاد موسیقی در ادامه با اشاره به ضعف های موجود در عرصه آموزش موسیقی در کشور توضیح داد: چند سالی است که نظارت بر آموزشگاه های آزاد موسیقی کاهش یافته و امروز می توان مجوز یک آموزشگاه آزاد موسیقی را در هرجایی از این شهر خریداری کرد. 
روشن روان درباره وضعیت پژوهش موسیقی نیز ادامه داد: عده ای که در این بخش مشغول به فعالیت هستند عاشق موسیقی بوده و از تمام وجودشان مایه گذاشتند و هیچ امکاناتی در اختیار آنان قرار نمی گیرد. 
روشن روان به معضلات موجود در عرصه تولید موسیقی اشاره کرد و گفت: در تولید موسیقی چالش های بزرگی داریم و شرکت های تولید کننده در این بخش به دلیل پدیده قاچاق ورشکسته هستند. از طرفی ممیزی و راه صعب العبور موجود در وزارت ارشاد نیز این شرایط را دشوارتر کرده است. 
اقتدار وزارت ارشاد در سال های اخیر درشهرستان ها زیر سوال رفته است 
وی به اعمال سلایق شخصی در شهرستان ها در زمان برگزاری کنسرت های موسیقی اشاره کرد و توضیح داد: اقتدار وزارت ارشاد در سال های اخیر در شهرستان ها زیر سوال رفته و ارشاد باید از مجوزهایی که می دهد محافظت کند. 
این استاد موسیقی به تعطیلی چند ساله ارکستر سمفونیک تهران با سابقه ۸۰ ساله اشاره کرد و گفت: دیگر بدون این ارکستر سمفونیک شاهد نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده نیستیم. 
روشن روان همچنین به از بین رفتن ارکستر موسیقی ملی اشاره کرد و احیای این دو ارکستر سمفونیک را با حمایت رییس جمهوری خواستار شد.
وی بودجه مرکز موسیقی ارشاد را خجالت آور ارزیابی و بر ایجاد ارتباط موثر میان هنرمندان ایرانی ، جشنواره های خارجی و توجه ویژه به استعدادهای جوان موسیقی تاکید کرد. 
اتفاقات در حوزه ادبیات داستانی عجیب و تاسف انگیز است 
رضا امیر خانی از نویسندگان کشورمان نیز در این مراسم یادآور شد: ۱۶ سال پیش خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت کشور رسیدم و نکاتی را عرض کردم در سال های اخیر آن توفیق حاصل نشد و شاید قسمت بر این بوده که امروز بعد از این سال ها بار دیگر در چنین جایگاهی حاضر شوم. 
وی ادامه داد: ۵۰ درصد مطالعه مردم معطوف به ادبیات داستانی است اما این رقم در ایران بالاتر است. متاسفانه اتفاقی که در ادبیات داستانی رخ می دهد عجیب و تاسف برانگیز است
این نویسنده تاکید کرد: اگر درمیان صنایع فرهنگی کشور به نشر به عنوان صنعت مردمی نگاه شود خواهیم دید که این صنعت با سایر صنعت های فرهنگی تفاوت دارد. 
امیرخانی ادامه داد: دولت باید درپی این باشد که همه صداها را در حوزه فرهنگ و هنر بشنود. 
امید اهالی فرهنگ زنده شد
ابراهیم حقیقی استاد هنرهای تجسمی نیز در این دیدار خطاب به رییس جمهوری گفت : از وقتی که دکتر روحانی اعلام نامزدی کرد همه هنرمندان شما را می شناختند ، با پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری امیدها زنده و با گزینش های شما در کابینه تدابیرتان بر همه مشخص شد. 
وی در ادامه افزود: دراین مدت فهمیدیم که شما رییس جمهوری اندیشه ورز و تیزبین هستید. ​

نظر شما