-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۷:۰۰
زنانگی و حِسانیت* ؛ تبارشناسی نیچه از تاریخ فلسفه/ نگاهی به جایگاه زن در آرا و آثار فردریش نیچه به مناسبت زادروزش
نیچه صفات منفی و شاخص زنانگی را به زعم خود به همه تاریخ فلسفه منتسب میسازد و «زن شدن» فلسفه و تفکر را چونان بدبختی و سیهروزی آن برمیشمارد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۶:۰۰
من آبروی فقر و قناعت نبردهام/ گفتوگو با اکبر اکسیر به مناسبت دریافت نشان درجه یک هنری
شعر جوان امروز که اغلب نمونههایی از آن به دستم میآید و میخوانم و حاشیهای به آنها مینویسم در حال حاضر به علت اینکه اتاق فکر ندارد به صورت انفرادی در جریان است. گاه شگفتانگیز و رشکبرانگیز. گاه مایه تاسف از تکرار و بیمحتوایی!
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۰
منتقدان، حامی حفظ کنکور هستند/ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به انتقادها پاسخ میدهد
ما با آن دسته از ناشران مساله داریم که سوداگرانه به صنعت کنکور میپردازند نه کارهای علمی و تحقیقی که میتواند کاستیهای آموزش و پرورش را جبران کند.»
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۵:۰۰
فیلمبازی یا: پناه به امر نوستالژیک/ درباره «مسخرهباز» اولین فیلم همایون غنیزاده
فیلم غنیزاده یکی از خیرالموجودین امسال سینمایی ایران است که نه به سینمای تجربی بلکه به سینمای تجاری و به اصطلاح بدنه میتواند کمک کند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۴:۳۰
آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی از پس امپراتوری کسب و کار کنکور برمیآید
ماموریتی غیرممکن یعنی حذف یا به عبارت بهتر جایگزین کردن کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و یک روحانی ۵۸ ساله نشستهای تخصصی در این باره برگزار میکند و وعده داده است که تا ۶ ماه آینده تکلیف این موضوع روشن میشود. حالا پرسش این است که این روحانی میتواند از پس مدافعان کنکور و منافعشان برآید؟
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۴:۰۰
اسوه تعقل و تساهل/ تحلیل رفتار امام حسین(ع) بر اساس سنت نبوی و علوی
تساهل (TOLERANCE) بهطور کلی عبارت است از قبول و پذیرش آنچه که قبول نداریم و به آن معترضیم؛ اما این اعتراض همواره همراه با خویشتنداری و صیانت خود از طرد و انهدام یک تفکر یا یک اندیشه است؛ به عبارت دیگر تساهل، سازش و پذیرش مطلق نیست بلکه جمع اعتراض و پذیرش است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۳:۳۰
ابلاغ یک ماده واحده درباره کارکنان سازمان سنجش توسط رئیس جمهور
ماده واحده «تسری مصوبات هیأت امنای منطقه ۲ پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کارکنان ستادی و اعضای غیرهیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور» توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۳:۰۰
مصباحیان: برای آموزش عالی رهاییبخش نیازمند ایدئولوژی هستیم
مصباحیان گفت: اگر قرار باشد آموزش عالی وجه رهایی بخش داشته باشد باید به جنبه ایدئولوژیک خود توجه کند. آنچه درباره معنای ایدئولوژی رواج پیدا کرده است، این است که ایدئولوژی مجموعهای از بایدها و نبایدهاست. در صورتی که ایدئولوژی از اساس علیه این مجموعه عقاید باید و نبایدی است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۲:۳۰
آلمانیها هنوز نسبت به اقلیتهای مذهبی و قومی دیدگاهی منفی دارند
بنا به نتایج یک نظرسنجی با گذشت سی سال از فروپاشی دیوار برلین، هنوز شهروندان این کشور نسبت به اقلیتهای مذهبی مانند مسلمانان، یهودیان و اقلیتهای قومی مانند روما و سینتی دیدگاهی منفی دارند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۲:۲۲
زمینههای تاریخی و فکری فلسفۀ سیاسی اشمیت؛
تصمیم برای خروج از گفتوگوی بیپایان
به نظر اشمیت، رمانتیسیسم در دستان بورژوازی سیاست دموکراتیک را به گفتوگویی بیانتها بدل کرده است که هدف آن لذت زیباشناختی صرف است و در چنین شرایطی، آنچه به محاق میرود، تصمیم اصیل سیاسی است. تصمیم گرفتن (نه لزوماً تصمیم درست گرفتن) در شرایطی که آلمان مغلوب در جنگ جهانی اول، درگیر بحرانها و کشمکشهای سیاسی و داخلی فراوانی بود، اهمیت فراوانی داشت و از نظر اشمیت (و بسیاری دیگر) بیتصمیمی پاشنۀ آشیل این شرایط بود.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۲:۰۰
جنگ هفتاد و دو ملت/ گفت و گو با غزاله حجتی درباره کتاب بررسی معرفت شناختی
امروزه بسیاری از فیلسوفان به این نتیجه رسیدهاند که شاید از دل این مباحث راهحل عملی نتوان یافت اما امیدی در معرفتشناسان هست که شاید این مباحث به نوعی رواداری و تساهل و تسامح و فهم متقابل بینجامد. در این کتاب البته صرفا به ابعاد معرفتشناختی پرداختهام اما این موضوع ابعاد اجتماعی و سیاسی زیادی نیز دارد مثل رابطه بین مباحث معرفتشناختی و اخلاق و گفتوگو و فهم متقابل و تساهل و...
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۱:۳۰
آثار از عبدالحسین زرینکوب تجدید چاپ شد
چاپ مجدد کتابهای ارسطو و فن شعر، بامداد اسلام و کارنامه اسلام تالیف مرحوم عبدالحسین زرینکوب روانه بازار شد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۱:۰۰
مسلمانها در فرانکفورت؛ از ناشران آلمانی تا بنگاههای نشر ایرانی
فرانکفورت برای بسیاری از علاقهمندان کتاب نام آشنایی است. شهری که هرسال در ماه اکتبر، میزبان یکی از بزرگترین نمایشگاههای کتاب جهان است و هزاران ناشر از صدها کشور را گرد هم جمع میکند.