-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۷:۰۰
پدرکشی در پطرزبورگ/ گفتوگو با فرزانه طاهری به بهانه ترجمه رمان «پطرزبورگ» نوشته آندری بیهلی
نوآوریها و طبعآزماییهای بیهلی در این رمان در نویسندگان روس بعد از خودش تاثیر داشت، اما نشان دادن دقیق این تاثیر دشوار است. منتقد و متفکری در سال 1929 نوشت که ادبیات روسی جدید دهه 1920 بدون آثار اولیه بیهلی قابل تصور نبود.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۶:۳۰
توقیفهای بیدلیل/ بحث داغ ممنوعیت کتابهایی که بارها چاپ شدهاند
مهمترین مشکل ما در حوزه کتاب در ایران، تعدد نهادهای تصمیمگیرنده در مورد کتاب است. تا وقتی این موضوع حل نشود، بسیاری دیگر از مشکلات هم حل نمیشود مترجم و نویسنده هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ عاطفی از این تصمیمات ضربه میخورند. در خانهاش نشسته و خوشحال است که ترجمهاش چهار بار چاپ شده اما یکدفعه میبیند همه کارهایش از بازار جمع شده است. ناشر هم همینطور. این اقدامات باعث میشود ناشر و مترجم با ترس و لرز بیشتری سراغ اثری بروند
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۶:۰۰
رستاخیز طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم کندو
آنارشیسم با اشتباهی رایج به طرفداری از خشونت متهم میشود، اما خشونتی اگر هست به خشونت درد زایش تعبیر میشود و هرگونه مقاومت طبیعی در مقابل تغییر نیز خشونتی حداقلی و ناگزیر را با خود به همراه دارد. در «کندو» ابی خود قربانی خشونت ناشی از مناسبات تضاد طبقاتی و فرهنگی است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۵:۳۰
گفتوگو با واهه آرمن به مناسبت انتشار یک مجموعه شعر در آینده نزدیک
وجوه اجتماعی کارهایم بیتردید ریشه در اندیشههای اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی، جهانبینی من دارد که آن هم متاثر از عوامل تاثیرگذار جهان و بهخصوص محیط پیرامون ماست. در عین حال، فراموش نکنیم که جهانبینی هر شاعری، نه تنها من، میتواند آنقدر پیچیده و نامأنوس باشد که گاهی درک و دریافت آن به سادگی امکانپذیر نباشد، زیرا هر شاعری متفاوت از انسانهای دیگر و حتی شاعرانِ دیگر است. نمیگویم بهتر است یا بدتر، فقط میگویم متفاوت است و جهانبینیاش با دیگران فرق میکند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۵:۰۰
قدم در طریقت عقلانیتِ دینی/ نگاهی به عقلگرایی و فهم دینی مرحوم علامه سیدمحمد حسین طباطبایی، مفسر بزرگ معاصر
علامه محمدحسین طباطبایی آمده بود تا بر گوهر عقل دینی تاکید کند. آمده بود تا ظرفیتهای فکر اسلامی را به رخ کشد. چه آن زمان که مبانی فکر فلسفی را طرح کرد و به مقابله با اندیشههای مارکسیستی پرداخت و چه هنگامی که در کلام الهی به تامل پرداخت و تفسیر قرآن نوشت، بر آن بود تا سیمایی از فکر دینی را نشان دهد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۴:۰۰
فروش ۲۶ میلیاردی چهارمین حراج باران/ شاهنامه دوره تیموری رکورد زد
چهارمین حراج خوشنویسی و هنرهای اسلامی ایرانی «باران» جمعه ۲۴ آبان ماه در حالی برگزار شد که رقم کل فروش این دوره به ۲۶ میلیارد تومان رسید و شاهنامه دوره تیموری نیز در فروش رکورد زد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۳:۳۰
فراخوان سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر فراخوان سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر کرد که بر این اساس جشنواره سال ۹۹ از ۲۸ فروردین در تهران آغاز به کار میکند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۳:۰۰
مهدی گلشنی: المیزان، جامع ترین تفسیر در میان شیعه و سنی است/ نهضت فلسفی علامه
مهدی گلشنی، استاد فلسفه علم گفت: استاد مطهری (ره) تفسیر المیزان را بهترین تفسیر در میان تفاسیر شیعه و سنی تا عصر حاضر می دانستند و معتقد بودند که بسیاری از مطالب المیزان از الهامات غیبی است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۲:۳۰
غلامرضا اعوانی: استاد موحد اثبات می کند آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست
غلامرضا اعوانی در مراسم بزرگداشت مقام علمی ضیاء موحد گفت: دکتر موحد اثبات کرده که آنچه در منطق غربی آمده از ابن سیناست.
-
۱۳۹۸/۰۸/۲۵
گفتوگوی بلند فرهنگ امروز با منوچهر آشتیانی/قسمت دوم؛
تاریخ ما منفصل مانده است
برای یک غربی، پشت سر علوم امروزین، فلسفهی تاریخ و فلسفهی جامعه و پشت آن نیز الهیات جامعه خوابیده است، اما جای اینها در کشور ما خالی است. در ایران مطالعه در این زمینه تا حدی به حوزههای علمی بازمیگشت، کاری که انجام نشد؛ بنابراین ما در ایران نه فلسفهی حقوق داریم نه فلسفهی سیاست، نه فلسفهی زیباشناسی، نه فلسفهی تاریخ، فلسفهی ما کاری به این مسائل و مباحث نداشته است، قبلاً الهیات هم نبوده که از آن فلسفه بیرون بیاید، پس علم تاریخ و جامعهشناسی بر اساس چه عقبهای استوار شود؟ تاریخ ما منفصل مانده و قطع شده است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۲:۰۰
شرمساریِ تاریخ تئاتر ایران/ گفتوگو با جمشید ملکپور درباره مساله حذف افراد در تئاتر ایران به بهانه رونمایی از سردیس «شاهین سرکیسیان»
وقتی سرکیسیان کارش را شروع کرد در تلاش بود برای گروه خود امکاناتی بگیرد. اداره هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و هنر هم به این نتیجه رسیده بود که بعد از کودتای سال32 اوضاع هنری خوب نبود و فضای هنری ایران مرده بود. از آنجا که تجربه دهه 20 و تبدیل تئاتر به ابزار تبلیغاتی جناح چپ را پیش روی داشتند و نمیخواستند دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، پس گفتند چه بهتر که خودمان پیش قدم شویم و تئاتر دولتی تاسیس کنیم تا کنترل دست خودمان باشد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۱:۳۰
انتشار کتاب تجدد اندیشی ایرانی نوشته احسان تاجیک
کتاب تجدد اندیشی ایرانی نوشته احسان تاجیک بزودی توسط انتشارات نظری منتشر می شود.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۱:۰۰
انتخاب رشته هزار نفر اول کنکور ریاضی/ معرفی رشته های محبوب
آمار پذیرفته شدگان کنکور سراسری در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نشان می دهد مهندسی برق همچنان محبوب کنکوری های گروه ریاضی است و مهندسی های نفت و هوافضا با افت توجه مواجه شده اند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۰:۳۰
پناه بر شعر در عصر جنون و فنون/ گفتوگو با علی باباچاهی درباره شعر و سکوت این سالهایش در هفتادوهفتمین زادروز شاعر
گاهی شده بود که در روز سه تا شعر مینوشتم. زمانی بود که من کارگاه شعر داشتم. مسلما دیدار دوستان باعث میشود که آدم به نوشتن تشویق شود. در آن روزها من گاهی در یک روز سه شعر مینوشتم و برای آنها میخواندم. گاهی بچهها تعجب میکردند از اینکه یک نفر در یک روز سه تا حالت مختلف دارد که در سه شعری که در آن روز نوشته، منعکس است. من معتقدم این از مواهبی است که خداوند نه فقط در مورد شعر، بلکه کلا در زندگیام به من داده. اینکه من در یک روز نه که فقط در سه حال، بلکه در صد حالت میچرخم و ضررش هم به کسی نمیرسد، نرسیده تا به حال.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۰:۰۵
درنگی درباره مقام و موقع هانری کربن در سپهر فکری ایران؛
مسافر اقلیم اسلام ایرانی
کربن مانند فلاسفه ای چون سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی و... از حیث تفکر به مناسبات مدنی میان انسان ها میپرداخت و توجه کربن به معنویت از جنبه تقویت آموزه های اخلاق و انسانیت در میان مناسبات انسان ها با تکیه بر کلام الهی بود، به همین خاطر با پیوند میان تجسد وحی و کلام الهی در نهاد دنیوی مانند کلیسا و مسجد، نگاه باطن گرایی به دین را دنبال میکرد. کربن سیر معنویت را از مذهب کاتولیک تا تشیع در اسلام تجربه کرد و این رویکرد از آموزه های مارتین لوتر تا شیخ شهاب الدین سهروردی و در اواخر علامه محمد حسین طباطبایی تکامل معرفتی یافت.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۰:۰۰
شکلهای جدید معرفت در «وضعیت دیگر» شعر/ مروری بر مولفههای شعر پستمدرن از نگاه علی باباچاهی
یک پرسش اساسی در مورد آثار علی باباچاهی مطرح است و آن اینکه او در مقام شاعر و منتقد آیا توانسته است مولفههایی را که در آثار نثرش برای شعر پستمدرن قائل است، در شعرش اجرا کند؟