-
۱۳۹۸/۰۸/۲۵
گفتوگوی بلند فرهنگ امروز با منوچهر آشتیانی/قسمت دوم؛
تاریخ ما منفصل مانده است
برای یک غربی، پشت سر علوم امروزین، فلسفهی تاریخ و فلسفهی جامعه و پشت آن نیز الهیات جامعه خوابیده است، اما جای اینها در کشور ما خالی است. در ایران مطالعه در این زمینه تا حدی به حوزههای علمی بازمیگشت، کاری که انجام نشد؛ بنابراین ما در ایران نه فلسفهی حقوق داریم نه فلسفهی سیاست، نه فلسفهی زیباشناسی، نه فلسفهی تاریخ، فلسفهی ما کاری به این مسائل و مباحث نداشته است، قبلاً الهیات هم نبوده که از آن فلسفه بیرون بیاید، پس علم تاریخ و جامعهشناسی بر اساس چه عقبهای استوار شود؟ تاریخ ما منفصل مانده و قطع شده است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۰:۰۵
درنگی درباره مقام و موقع هانری کربن در سپهر فکری ایران؛
مسافر اقلیم اسلام ایرانی
کربن مانند فلاسفه ای چون سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی و... از حیث تفکر به مناسبات مدنی میان انسان ها میپرداخت و توجه کربن به معنویت از جنبه تقویت آموزه های اخلاق و انسانیت در میان مناسبات انسان ها با تکیه بر کلام الهی بود، به همین خاطر با پیوند میان تجسد وحی و کلام الهی در نهاد دنیوی مانند کلیسا و مسجد، نگاه باطن گرایی به دین را دنبال میکرد. کربن سیر معنویت را از مذهب کاتولیک تا تشیع در اسلام تجربه کرد و این رویکرد از آموزه های مارتین لوتر تا شیخ شهاب الدین سهروردی و در اواخر علامه محمد حسین طباطبایی تکامل معرفتی یافت.