سرمایه‌داری

کل اخبار:100

  • امپریالیسم ۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۱۱:۱۲

    جان بلامی فاستر؛

    امپریالیسم متأخر

    امپریالیسم متأخر نشان‌گر نقطه‌ی پایان تاریخی برای نظم جهانی سرمایه‌داری است، که بر فاجعه‌ی سیاره‌ای یا سرآغاز انقلابی جدیدی گواهی می‌دهد. وضعیت اضطراری نظام سیاره‌ی زمین، فوریت جدیدی به نبرد جمعی دیرینه برای «آزادی به طور کلی» می‌بخشد. نبرد گسترده‌تر انسان‌ها باید بر اساس مقاومت مستمر انقلابی کارگران و خلق‌ها در جنوب جهان بنا شود، که هدف آن در وهله‌ی نخست و مهم‌تر از همه، سرنگونی امپریالیسم به مثابه مظهر جهانی سرمایه‌داری است. کار در کشورهای کانونی نمی‌تواند آزاد باشد مگر این‌که کار در کشورهای پیرامون آزاد شود و امپریالیسم ملغا گردد.

  • نگری ۱۳۹۸-۰۴-۲۳ ۱۱:۱۵

    فقرا: یک دشمن تهدیدگر و اجتناب‏ناپذیر/ آنتونیو نگری؛

    از طبقات خطرناک تا انبوه‌‏خلق

    ظرفیت کاری فقرا اینک امری است بالفعل، زیرا امروزه کل مجموعه روابط اجتماعی مولد است. باوجود این، کماکان فقرا به معنای واقعی کلمه دشمن به شمار می‏ روند یا یک بار دیگر به دشمن بدل شده ‏اند، زیرا برای تولید ضروری هستند، موجوداتی غنی از حیث ظرفیت تولیدی و گنجانده‏ شده در تولید اجتماعی. همه این موارد، دقیقا ذیل نام نیاز به اندراج [آنها در تولید]، فقرا را به امری خطرناک و خصومت‏برانگیز بدل می ‏سازد.

  • ۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۳:۳۰

    کتاب «مارکس، سرمایه و جنون عقل اقتصادی» ترجمه شد

    حسین رحمتی، مترجم، از ترجمه‌ کتاب «مارکس، سرمایه و جنون عقل اقتصادی» نوشته‌ی دیوید هاروی خبر داد.

  • ۱۳۹۸-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۰

    اعتراض کن لوچ به اقتصاد سرمایه‌داری/ کارگردان هت تریک می‌کند؟

    جدیدترین فیلم کِن لوچ کارگردان بریتانیایی با عنوان «ببخشید جا ماندی» در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

  • مک ۱۳۹۸-۰۲-۰۷ ۱۵:۱۳

    السدیر مک­ اینتایر (جماعت گرایی، فضیلت‌محوری و سیاست)

    مختار نوری

    این اثر کانون تمرکز خود را بر نقدهای جماعت‌گرایانهِ السدیرمک‌اینتایر نسبت به ابعاد اخلاقی-سیاسی مدرنیته استوار ساخته است.مک‌اینتایر متفکری بحران‌اندیش است که از بحران دنیای مدرن با عنوان«بحران اخلاقی»نام می‌برد.

  • یهود ۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۱:۱۰

    رابطۀ یهودیت با اقتصاد در طول تاریخ (۲)؛

    یهودیان ثروتمند؛ شایعاتی نزدیک به حقیقت

    تاریخ نشان داد که برخلاف دیدگاه عام، اکثر یهودیان کارگر و تهی‌دست هستند، اقلیت ثروتمند آن‌ها را یهودیان آلمانی سابق تشکیل می‌دهند که پس از مهاجرت به آمریکا نیز همان روش سرمایه‌داری را ادامه دادند... اینکه یهودیان بر صدر جایگاه‌های مدیریتی بانک‌های مطرح دنیا قرار دارند، مردم را بیش از پیش به این‌سو سوق می‌دهد که شاید شایعات به حقیقت نزدیک باشند.

  • اباذری ۱۳۹۷-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۹

    آناتومی اقتصاد سیاسی ایران در گفتارهایی از یوسف اباذری، رامین معتمدنژاد و مراد فرهادپور؛

    در ستیز با اشباح

    اباذری: به واسطه برخی اقدامات دولت که حاصل تفکر نئولیبرالیسم است، باز تهیدستان در حال آمدن به شهر هستند تا بتوانند سیاست را از دست کسانی که نقش مهمی دارند، بگیرند. برای توضیح بیشتر می‌خواهم از ایده «بازگشت ابدی همان» نیچه استفاده کنم و توضیح دهم که سرنوشت ما بازگشت ابدی همان است. یعنی دولت قاهری که در قدیم حیطه کوچکی داشت، اما الان بزرگ‌تر شده و در همه جا حضور دارد و با دخالت‌های خود، بخش‌هایی که مدنظرش است را بزرگ‌تر می‌کند.

  • ۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۰

    چگونه سرمایه‌داری سرد منجر به بی اثر شدن نقد می‌شود؟

    جبار رحمانی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در یادداشتی نگاهی به کتاب «تحلیل فرهنگی» نوشته جیم مک گوییگان؛ ترجمه سجاد علیزاده داشته است.

  • ۱۳۹۷-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۰

    جامعه شناسی در خدمت سرمایه داری است/ گذر از مردم شناسی

    ناصر فکوهی گفت: اگر بخواهیم از دام شرق شناسی به آن معنایی که ادوارد سعید و پسا استعمارگرایان مطرح می کنند بیرون بیاییم، باید از مردم شناسی به سمت انسان شناسی برویم.

  • ۱۳۹۷-۰۹-۲۰ ۱۱:۰۰

    موسی اکرمی:​ عناصر سوسیالیستی در فرانسه کارآیی خود را از دست داده‌اند

    بحران جدید در فرانسه پس از تصمیم دولت مکرون برای افزایش قیمت بنزین بروز کرده و اکنون محبوبیت مکرون به پایین‌ترن حد خود در دو سال اخیر رسیده است با این وجود مترجم فلسفه سیاسی رابرت گودین و دایره‌المعارف دموکراسی فردریک لیپست می‌گوید: باید مراقب بود و برای جریان راست مطالبه‌گر در فرانسه دست نزد زیرا اگر جناح مقابل قدرت بگیرد، بسیار برای جهان خطرناک است.

  • مالجو ۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۰:۲۳

    محمد مالجو؛

    اثر مشروطه‌ستیزی بر نظام اقتصادی در ایران امروز

    در شرایط کنونی می‌بینیم دو گرایش اصلی به‌طور توأمان میان همین نیروهای واحد فعال است: یک گرایش در حوزه سیاسی و یک گرایش در حوزه اقتصادی. در حوزه سیاسی شاهدیم نیروهای تحول‌خواهِ درون حکومت عملا الگوی تمنای نافرجام از بالا و وعده‌های توخالی‌دادن به پایین را که شکل از ریخت افتاده آرمان مشروطه است جایگزین الگوی فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا کرده‌اند. در حوزه اقتصادی اما همین نیروها استقرار و برقراری نوعی نظام بازار آزاد یا، به زبان دیگر، نوعی نظام سرمایه‌داری متعارف را طلب می‌کنند.

  • دموکراسی ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۶:۱۰

    دموکراسی در محیط کار درمانی برای عارضه سرمایه‌داری

    ریچارد ولف

    نظامی با محوریت «بنگاه‌های خویش‌فرمایی» کارگران را در جایگاه ضبط‌کننده و توزیع‌کننده مازادی که خود تولید می‌کنند قرار می‌دهد.

  • آدورنو ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۵۱

    حامد صفاریان/نقدی بر ترجمۀ سویه‌های تئودور آدورنو به فارسی؛

    نفی و ایجاب در نسبت آدورنو با هگل

    مترجمان دربارۀ خود آدورنو، و رویکرد او، و نسبت او با فلسفۀ هگل توضیحی ارائه نمی‌دهند، و از زمینه و زمانۀ پدیدآمدن متن و جایگاه آن چیزی نمی‌گویند، و بنابراین خواننده را در مواجهه با متن دست‌تنها می‌گذارند. متأسفانه باید گفت که از این منظر، ترجمۀ انگلیسیِ اثر بر ترجمۀ فارسی برتری قابل توجهی دارد – و اساساً عالَمِ زبان انگلیسی قوت خود را نه لزوماً از ترجمه‌های دقیق، بلکه در اصل بیشتر از همین پُرشماری تألیف‌ها و پژوهش‌ها می‌گیرد. بایسته می‌بود مترجمان فارسی نیز دست‌کم همین مقدمۀ ترجمۀ انگلیسی را به فارسی برمی‌گرداندند.

  • نفت ۱۳۹۷-۰۶-۱۷ ۱۲:۵۰

    نفت و هژمونیسم امریکا

    محسن مسرت

    اقتصاد نفت شاید پیچیده‌ترین و پررمز و رازترین اقتصاد در جهان سرمایه‌دای باشد

  • ۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۶:۴۰

    چیزی شبیه بازیافت زباله/ گفت‌وگو با رضا سرور، مترجم و پژوهشگر تئاتر درباره سیطره سرمایه بر جریان نمایش در ایران

    سیستم دولتی به تئاتر تجاری کمک نمی‌کند، بلکه به‏ گونه‏ای سیاستگذاری می‌کند که شما جز تئاتر تجاری گزینه دیگری نداشته باشید. این مهم‌ترین حرکت سیستم دولت است.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۱۱ ۱۲:۲۰

    نگاهی به معنویت‌گرایی جدید

    در تقابل با تسلط شگفت‌انگیز علم‌گرایی ماده‌باوری که منکر عالم غیب است یا دست‌کم «ندانم‌گویانه» نسبت به آن سکوت می‌کند، شاهد گرایش به گفتارهایی هستیم که به نحوی از انحا از امکان امر «مفارق» و دسترس‌پذیری آن دفاع می‌کنند. این گفتارها به صورت‎های مختلف از جمله معنویت‌های عرفی، تفسیرهای نو از نظام‌های تئولوژیک و ... خود را عیان می‌سازند و فراسوی دلایل پیشینی که بر مدعای خود می‌آورند، باید به عنوان بازتابی از هجمه علم‌گرایی مذکور تلقی شوند.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۰۳ ۱۶:۴۰

    تعقیب آرمانشهر لیبرالی نتایج فاجعه آمیزی به بار آورده است

    تعقیب آرمانشهر لیبرالی، در بهترین دوره تاریخی آن چنان نتایج فاجعه آمیزی به بار آورده است که امروز دیگر بحث درباره این ناکجاآباد جاذبه و نیروی اولیه خود را از دست داده است.

  • ۱۳۹۷-۰۵-۳۰ ۱۱:۴۰

    رهبران جدید سرمایه‌داری چه کسانی هستند؟

    پیامبران جدید سرمایه اکثرا جوان، خوش صحبت و خوش‌ برخورد هستند، آن‌ها با شلوار جین و تی‌ شرت در محل کارشان حاضر می‌شوند و مدام از تغییر سخن می‌ گویند.

  • ۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۰

    یا اکوسوسیالیسم یا بربریت/ گزارشی از کتاب میشل لووی: «اکوسوسیالیسم: بدیلی رادیکال برای فاجعه سرمایه‌دارانه»

    در کتاب این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان مبارزه در راه اصلاحات زیست‌محیطی را به هدف بلندمدتی گره زد، هدفی که معطوف است به یک دگرگونی تمام‌عیار و انقلابی. لووی به این سوال با اشاره به مبارزات مردمی رادیکالی جواب می‌دهد که در فرانسه، آمازون یا مکزیک در جریان است.

  • کارل مارکس ۱۳۹۷-۰۳-۲۸ ۱۰:۳۱

    مروری بر اندیشۀ مارکس و برآوردی از آیندۀ مارکسیسم؛

    ما تازه در نیمه راهیم

     مسلماً مارکسیسم ارتودوکس دیگر امکان تداوم ندارد. تمامیت مردم اعم از کشاورزان، کارمندان، بازاریان، کارمندان، پیشه‌وران، صنعت‌کاران، کارگران، دانشگاهیان و دانشمندان و ... امروزه به جای کارگران نشسته‌اند و اگر قرار است حقی از ساختار قدرت که حول ایدئولوژی و پول در هم پیچیده، استیفا شود، این حق مربوط به همۀ مردم یعنی ۹۹ درصد جمعیت فعلی جهان است.

  • ۱۳۹۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۰۰

    پیروز ایزدی: بودریار ادامه حیات جامعه سرمایه‌داری را از طریق مصرف می‌داند

    پیروز ایزدی، مترجم کتاب «جامعه مصرفی» می‌گوید: بودریار در این کتاب معتقد است عامل مقوم جامعه سرمایه‌داری مصرف است. البته او خودش را در نقش مبارز معرفی نمی‌کند بلکه آگاهی‌دهنده می‌داند.

  • ۱۳۹۷-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۰

    درسگفتار «سرمایه‌داری و روانکاوی» برگزار می‌شود

    درسگفتار «سرمایه داری و روانکاوی» با تدریس عادل مشایخی در موسسه پرسش برگزار می‌شود.

  • راغفر ۱۳۹۷/۰۲/۲۶

    گفت‌وگو با حسین راغفر دربارۀ آیندۀ نظام اقتصادی ایران (۱)؛

    حکمرانی نئولیبرالیسم بر اقتصاد ایران

    : تکاثر یکی از پدیده‌های سرمایه‌داری نئولیبرال است، این پدیده هیچ قیدی برای انباشت سرمایه قائل نیست و بر طبق آن افراد می‌توانند آزاد باشند. چون افراد انگیزه‌های کسب سود و تراکم سرمایه را در خود دارند، می‌توان از این راه تهیه سرمایه برای جامعه را فراهم کرد. حتی در برخی نظام‌های اقتصادی این امر از سوی دولت‌ها تشویق هم می‌شود، مثل انگلستان در اروپا بعد از تاچر، یا ایالات متحده آمریکا.

  • ۱۳۹۷-۰۲-۲۲ ۱۰:۴۰

    تغییرات اقلیمی نبردی است میان سرمایه‌داری و کره زمین

    اسلاوی ژیژک، فیلسوف اسلوونیایی، درباره بحران محیط‌زیست : من خوب می‌دانم که زمین در حال نابودی است اما به‌گونه‌ای رفتار می‌کنم که انگار قرار نیست این اتفاق بیفتد.

  • مالجو ۱۳۹۷/۰۲/۱۱

    مقایسه‌ی نوآوری در سرمایه‌دار و سوسیالیسم در گفت‌و گو با محمد مالجو (۲)؛

    برابری مطلق عین بی‌عدالتی است

    حتی محافظه‌کارترین متفکران نیز دست‌کم با رشد سرطانی نابرابری از جهاتی موافق نیستند. یعنی هیچ‌کس با نابرابری مطلق موافق نیست. با فهم امروزین‌مان دست‌کم چنین نگاهی به نابرابری داریم. در عین ‌حال، وقتی به نابرابری حمله می‌کنیم، به این معنی نیست که روی دیگر سکه عبارت است از تحقق وضعیتی که برابری مطلق را پدید می‌آورد. حالا بگذریم از این که برابری مطلق حتی مطلوب نیز نیست و عین بی‌عدالتی است.

  • مالجو ۱۳۹۷/۰۲/۰۵

    مقایسه‌ی نوآوری در سرمایه‌دار و سوسیالیسم در گفت‌و گو با محمد مالجو (۱)؛

    سوسیالیسم علیه سرمایه‌داری

    اگر در نظام‌های سوسیالیستی سده‌ بیستمی صاحبان قدرت سیاسی تعیین‌کننده بودند و این تعیین‌کنندگی آن‌ها باعث فشل ‌شدن سایر اعضای جامعه شده بود و از جمله به نوآوری نیز لطمه می‌زد، در نظام سرمایه‌داری این تصمیم‌گیری نه در دست صرفاً صاحبان قدرت سیاسی، بلکه در دست طبقه‌ای‌ است که نه صاحبان صرفاً قدرت سیاسی، بلکه صاحبان ثروت اقتصادی هستند.

  • برسون ۱۳۹۷-۰۱-۲۱ ۱۴:۱۸

    بررسی اجمالی سیاست رنگ در فیلم یک زن نازنین روبر برسون؛

    ​چشمان نظاره‌گر نهفته در رنگ

    گرچه یک ذهن گداری می‌تواند به تحقق ناممکن‌ترین ارزش‌ها و آرمانی‌ترین شهرها بیندیشد که تنها شرط آن باور به نابودی سرمایه‌داری و از بین رفتن زیربنای اقتصاد لیبرالیستی است، ولی یک چشم برسونی هرگز به چیزی غیر از رئالیستی‌ترین وجوه -آدم‌ها و اندام‌ها و ماشین‌ها- دید ندارد و از این رهگذر امکانات سیاسی مستقر در مسیر هریک از افراد جامعه را چنان در قیدوبند حدومرزهای رئالیستی می‌یابد که سیاست‌ورزی‌ها هیچ‌گاه توان دستیابی به آرمانشهر را فراهم نمی‌آورند.

  • مارکس ۱۳۹۶-۱۲-۲۰ ۱۵:۵۹

    تبارشناسی مارکسیست ها به مناسبت صدوهفتادمین سالگرد انتشار مانیفست کمونیست؛

    از کارل مارکس تا مارکسیسم

    به گفته ژیژک «ما مارکسیست‌ها آثار زیادی در نقد سرمایه‌داری نوشته‌ایم که نمی‌دانیم با آن‌ها چه کنیم در حالی که سرمایه‌داری دقیقاً می‌داند با آثار ما چه کند». به نظر می‌رسد این جمله از یکسو به حکومت‌مند بودن نئولیبرالیسم برمی‌گردد و از سوی دیگر به چرخش مارکسیستیِ از تولید به بازنمایی، از تولید امری نو به غُر زدن‌هایی که ناشی از مفاهیم استعلایی و بازنمایانۀ مارکسیستی است.

  • تامپسون ۱۳۹۶-۱۰-۱۳ ۱۲:۲۷

    محمد مالجو/ درباره‌ انتشار ترجمه‌ فارسی «تکوین طبقه‌ کارگر در انگلستان» اثر ادوارد تامپسون؛

    تاریخ‌نگاری تامپسونی چگونه راهی است؟

    هم‌دلی تامپسون با تهی‌دستان و فرودستان و دگراندیشان و دگرباشان و آرمان‌هاشان به‌هیچ‌وجه به این‌جا نمی‌رسید که تقدیس‌شان کند. اگر آرمان‌هاشان را والا می‌انگاشت، اما خطاهاشان را هم‌دلانه به تیغ نقد می‌کشید، بس بی‌محابا، بدون واهمه از جزم‌اندیشان. تکریم جان‌های شیفته‌ای که برای تحقق آرمان‌های والا در گذشته‌ها به خاک و خون درغلطیدند در تقدیس‌شان نیست، در شناسایی نقصان‌هاشان و اجتناب از تکرار خطاهاشان در اکنون است.

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۳ ۱۶:۴۰

    علیه خودکامگی میانمایگان/ سرمایه داری و سوسیالیسم در اندیشه نیچه

    سوسیالیسم خودکامگی میانمایگان است و هدفش برابری و یکسان‌سازی از طریق فرومایگی و ابتذال و عوام‌گرایی است.