-
۱۳۹۸-۰۹-۲۷ ۰۹:۱۵
گزارشی از نشست بزرگداشت روز ۲۱ آذرماه؛
چون و چرایی بر سر قومگرایی
دکتر عبدی: حوادث تاریخی را جغرافیا تعیین میکند / ناصر همرنگ: مناسبت ۲۱ آذر در تاریخ معاصر ما اهمیتی بی جایگزین دارد / احسان هوشمند: قومگرایی در ایران حاصل گرهزدن سرنوشت ایران به جهانوطنی مذهبی و بیوطنی لیبرالی است
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۱۰:۴۶
چرا خانوادۀ کمونیست من به بیراهه رفت؟
چون سیاست مذهب آنها بود
هیچ اشتباه ذاتیای در این امر وجود ندارد که شما سیاستی را قبول داشته باشید که در جوهر خود نوعی مذهب است. البته بهشرط اینکه بفهمید که مقصود از این سیاست چیست و بهشرط اینکه تبدیل به امری شخصی میان شما و دوستانتان شود. اما این سیاست اگر برای آنها نظریه است، برای من خاطره است. اگر سیاستورزی نوعی ایمان داشتن باشد و نه نوعی برنامه و اراده برای تغییر و همسازی با دوران جدید، همانند کمونیسم شکست خواهد خورد
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۳:۰۰
راز انتشار کتاب رائین چه بود؟
کتاب فراموشخانه و فراماسونری اسماعیل رائین پروژه ساواک برای افشای اسامی عوامل انگلستان در ایران و تطهیر فراماسونهای آمریکایی است
-
۱۳۹۸/۰۹/۱۸
گفتوگو با سید علی محمودی درباره رابطه روشنفکر و قدرت سیاسی؛
روشنفکر در قلمروهای ممنوعه حرکت میکند
تصور روشنفکر به مثابه آدم تندوتیزی با موضع چپگرایی و چپروی که سعی میکند با هیاهو و جنجال شخصیتها و تفکرهای دیگر را تخریب کند، به دوره کمونیستی تعلق دارد و متاثر از نوعی استالینیسم است که ما نیز در ایران تجربه آن را داریم. ...روشنفکری لزوما با چپگرایی پیوند ندارد و روشنفکر لزوما کسی نیست که حرفهای جنجالی و تند و تیز بزند یا به دیگران توهین کند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۱۱:۵۰
نگاهی به میراث اندیشه سیاسی نیکولو ماکیاوللی در ایران؛
احیای شهریار
ماکیاوللی در ایران بیش از آن از نگاه متفکری سیاسی بر اساس رخداد بزرگ فلسفه اروپا در عصر رنسانس شناخته شود ، به عنوان متفکری روباه صفت و مکار همراه با دینداری ریاکارانه و پیمان شکنی معرفی شده است ؛ این در صورتی است که ماکیاوللی در مادون اهداف گفتارها و نوشته های خود در دو کتاب مهم خویش به سیاست از منظری صرفا رئالیستی و مدرن نگریسته است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۱ ۰۹:۲۷
علامه طباطبایی و علوم انسانی در گفتاری از سید حمید طالبزاده؛
فیلسوف اعتباریات
فیلسوفی در جامعه ما پیدا شده است که توانسته با مفهوم اعتبار، زمینهای فراهم کند که ما هم متوجه موضوعات علوم انسانی به نحو مدرن شویم. حالا اگر میخواهیم با دیدگاه و نظر اسلامی به آن نگاه کنیم، بحث دیگری است. اما باید متوجه اصل معنا شویم. اگر صرفا به مفهوم فطرت بپردازیم و بخواهیم همه علوم انسانی و امور انسانی مثل اجتماع، روان، سیاست، اقتصاد و... را با توجه به آن توضیح دهیم، نتیجه همین میشود. ما مساله را گم میکنیم.
-
۱۳۹۸/۰۹/۱۰
گفتوگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره تذکره الاولیای عطار؛
ناشناختگی عطار بر گردن نادانی ماست
عرفان، اخلاق است و کتاب عطار و دیگر کتابهای عرفانی کتاب اخلاق هستند؛ بهویژه تذکره الاولیاء از این جهت اخلاقیتر است که بهصورت قصه است و مطالب عرفانی را بهصورت شرح حال در شخص ولی پیاده میکند و انسان میتواند از رفتار اولیا درس و نتیجه اخلاقی بگیرد، اخلاقی که ذرهای ریا در آن نیست
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۹ ۱۰:۳۰
والرشتاین و ما در گفتارهایی از تقی آزادارمکی، شروین وکیلی و خسرو خواجهنوری؛
جامعهشناسی ایران را تحقیر نکنیم
سازه نظری مارکس زورکی شرقی میشود. مشهور است که وقتی مساله اشغال هند پیش میآید و گزارشهایی که در این باره در روزنامههای انگلیسی منتشر میشود، بالاجبار متوجه هند و شرق میشود و در شرق استثمار و استعمار وجود دارد و حرفهایی میزند که به بحث شیوه تولید آسیایی مشهور شده است. وبر هم همینطور است. پرسش او در اصل سوال جهان غرب و پیدایش سرمایهداری در جهان غرب به خصوص اروپای غربی است و شرق را به واسطه دستگاه نظریاش میشناسد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۶ ۱۰:۳۵
برخی دلایل رویآوری نومارکسیستها و پسامارکسیستها به اسپینوزا؛
چپ نو و اسپینوزا
نومارکسیستها تا بدانجا پیش رفتهاند که اسپینوزا را مدرنترین فیلسوف کلاسیک و نوشتههای او در فلسفۀ سیاسی را مانیفستهای دموکراسی و دموکراسی تمامعیار اسپینوزا را بهترین ابزار مقاومت و مبارزه در برابر سرمایهداری شمردهاند. بدینسان، هستی اجتماعی انسان در چارچوب عام مارکسیستی بهگونهای دقیقتر در تأثیر و تأثر با عوامل گوناگون تشکیلدهندۀ زیست-جهان طبیعی و اجتماعی او نگریسته و بررسی میشود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۴ ۱۱:۰۱
نگاهی به نقد اشتراوس بر اندیشۀ سیاسی لیبرال
فلسفه علیه سیاست
اشتراوس معتقد است فلسفه ما را دعوت میکند به اینکه تنها به امر خوب و فضیلتمند اهمیت دهیم، اما در مقابل، سیاست دربارۀ عشق به هویت و قدرت فرد است و نیز دربارۀ سنت و دین خود فرد است. بنابراین اشتراوس اعتقاد دارد درحالیکه فلسفه نهتنها نمیتواند از هیچ رژیم سیاسی حمایت کند، بلکه با عقلانی کردن مقدمات اخلاقی، از شهروندان و دولت اخلاقزدایی میکند.
-
۱۳۹۸/۰۸/۲۵
گفتوگوی بلند فرهنگ امروز با منوچهر آشتیانی/قسمت دوم؛
تاریخ ما منفصل مانده است
برای یک غربی، پشت سر علوم امروزین، فلسفهی تاریخ و فلسفهی جامعه و پشت آن نیز الهیات جامعه خوابیده است، اما جای اینها در کشور ما خالی است. در ایران مطالعه در این زمینه تا حدی به حوزههای علمی بازمیگشت، کاری که انجام نشد؛ بنابراین ما در ایران نه فلسفهی حقوق داریم نه فلسفهی سیاست، نه فلسفهی زیباشناسی، نه فلسفهی تاریخ، فلسفهی ما کاری به این مسائل و مباحث نداشته است، قبلاً الهیات هم نبوده که از آن فلسفه بیرون بیاید، پس علم تاریخ و جامعهشناسی بر اساس چه عقبهای استوار شود؟ تاریخ ما منفصل مانده و قطع شده است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۰:۰۵
درنگی درباره مقام و موقع هانری کربن در سپهر فکری ایران؛
مسافر اقلیم اسلام ایرانی
کربن مانند فلاسفه ای چون سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی و... از حیث تفکر به مناسبات مدنی میان انسان ها میپرداخت و توجه کربن به معنویت از جنبه تقویت آموزه های اخلاق و انسانیت در میان مناسبات انسان ها با تکیه بر کلام الهی بود، به همین خاطر با پیوند میان تجسد وحی و کلام الهی در نهاد دنیوی مانند کلیسا و مسجد، نگاه باطن گرایی به دین را دنبال میکرد. کربن سیر معنویت را از مذهب کاتولیک تا تشیع در اسلام تجربه کرد و این رویکرد از آموزه های مارتین لوتر تا شیخ شهاب الدین سهروردی و در اواخر علامه محمد حسین طباطبایی تکامل معرفتی یافت.
-
۱۳۹۸/۰۸/۲۱
گفتوگو با کریم سلیمانی در باب نوسازی عصر پهلوی اول؛
دیکتاتور نمیتواند صالح باشد
روشنفکرانی مثل علیاکبر داور، منادیان عصری متکی بر انقلاب صنعتی و اصلاحات اقتصادی بودند. آن چیزی که هستهی اصلی تفکر اینها را تشکیل میداد، در نهایت توسعهی اقتصادی بود. از توسعهی سیاسی فاصله گرفتند. روشنفکران عصر مشروطه به توسعهی سیاسی فکر میکردند.
-
۱۳۹۸/۰۸/۲۱
گفتوگو با غلامرضا ظریفیان درباره «در کشاکش دین و دولت»؛
رمزگشایی از جعبه سیاه تاریخ اسلام
یکی از انحرافات که در فهم تاریخ اسلام رخ داده، خلط میان تاریخ و کلام است. ما خیلی وقتها با نگاه کلامی سراغ فهم تاریخی میرویم. طبیعی است که با نگاه کلامی، پیشفرضهایی داریم و تصمیماتی گرفتهایم. دکتر موحد با آنکه یک ایرانی شیعه است، اما با نگاه کلامی سراغ تاریخ نرفته و یافتههای خوبی را عرضه داشته است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۰ ۰۹:۵۵
رضا داوری اردکانی؛
شرق شناسی چیست و ایران شناس کیست؟
شرق شناسی یک شأن بزرگ فرهنگی-سیاسی اروپا در قرن نوزدهم بود. اکنون دیگر چنین شأن و نظمی وجود ندارد. ایرانشناسی هم که در ظاهر از جمله بازماندگان شرقشناسی به حساب می آید، کار گروه دانشمندانی است که به مطالعات ایرانی علاقه دارند و احیاناً در پژوهش های خود با ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا و ژاپن همکاری می کنند. هنوز تاریخ ایران و البته اکنون آن ناشناخته های بسیار دارد. این ناشناخته ها را با نگاهی تازه باید کشف کرد و شناخت.
-
۱۳۹۸/۰۸/۱۹
گفتوگوی بلند فرهنگ امروز با منوچهر آشتیانی/قسمت اول؛
جامعهشناسی همیشه تاریخی است
چرا پیوند بین جامعهشناسی و تاریخ که به جامعهشناسی تاریخی منتهی میشود آنطور که میبایست به آگاهی علمی نرسیده است؟ دلایل زیادی را میتوان مطرح کرد، شاید یکی از دلایل تقریباً غیرکاربردی بودن آن است؛ بهعنوان مثال، شما از جامعهشناسی صنعت به طور مشخص در فرایندهای صنعتی استفاده مستقیم میکنید، من معتقدم نظام سرمایهداری -مخصوصاً سرمایهداری متأخر- خیلی حسابگر است و به محض آنکه حس کند یک جریان فکری وجود دارد که عصای دستش میشود و به آن کمک میکند محال است که از آن دفاع نکند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۸ ۰۹:۴۰
نگاهی به تاریخِ خلافِ واقع در تاریخ؛
در جستجویِ ممکنها
تاریخ بالقوه، در این معنا، «تاریخی» است که از همپوشانی فضای ذهنی و عینی شکل گرفته باشد به طوری که فاکت های گذشته در کنار عناصر یا بدیلهای خیالی قرار میگیرند و حتی فاکتها جای خود را در ذهن به بدیلهای ذهنی و خیالی میدهند که همان طور که گفته شد این تصورات، خیال صرف نیستند بلکه ریشه در تجربه و فاکت و حتی عقلانیت دارند. جستجو یا واکاوی در امکان های دیگر به فهم بهتر رویدادها کمک میکند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۳ ۱۶:۰۰
لوتر در انزوا
چرا حکمرانی عبدالکریم سروش در فضای روشنفکری ایران به حاشیهنشینی و انزوای فعلی او منتهی شد؟
-
۱۳۹۸/۰۸/۱۱
گفتوگو با دکتر امیربانو مصفا درباره جایگاه مظاهر مصفا در شعر و ادب فارسی؛
سیمای او در این آینه روشن همان است که من میخواهم
خودش تعریف میکند که من قم بودم و در مدرسۀ ابتدایی تحصیل میکردم. رضاشاه که با قطار طی طریق میکرده یک توقفی هم در ایستگاه قم میکرده، مدتها در مدرسه مدیر و ... داشتند به بچهها تعلیم میدادند که مثلاً وقتی رضاشاه آمد شما به سمت او نگاه کنید. بعد میگوید وقتی رضاشاه آمد من لج کردم به طرف دیگر نگاه کردم. یکچنین روحیهای داشت و اصلاً قدرتستیز بود.
-
۱۳۹۸/۰۸/۰۶
گفتوگو با منصوره اتحادیه در مورد تاریخ نگاری؛
پژوهش تاریخی؛ پرسش مهمتر است یا منبع؟
تاریخنگاری قبل از مشروطه هم در حال تحول بود و لزوماً انقلاب باعث این مسئله نشد. البته انقلابات تاریخنگاری را هم ارتقا میدهد و متحول میسازند. این یک قاعده است. مثلاً تاریخنگاری مدرن اروپا از انقلاب فرانسه شروع شد. هر انقلابی تکانی به تاریخنگاری میدهد، ولی قبل از مشروطه نیز تاریخنگاری در حال تحول بود.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۲:۲۲
زمینههای تاریخی و فکری فلسفۀ سیاسی اشمیت؛
تصمیم برای خروج از گفتوگوی بیپایان
به نظر اشمیت، رمانتیسیسم در دستان بورژوازی سیاست دموکراتیک را به گفتوگویی بیانتها بدل کرده است که هدف آن لذت زیباشناختی صرف است و در چنین شرایطی، آنچه به محاق میرود، تصمیم اصیل سیاسی است. تصمیم گرفتن (نه لزوماً تصمیم درست گرفتن) در شرایطی که آلمان مغلوب در جنگ جهانی اول، درگیر بحرانها و کشمکشهای سیاسی و داخلی فراوانی بود، اهمیت فراوانی داشت و از نظر اشمیت (و بسیاری دیگر) بیتصمیمی پاشنۀ آشیل این شرایط بود.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۱۵:۰۰
ناکامی نسخههای وارداتی ترقی
تمدن غربی و پیشرفتهای آن اگرچه به دلیل ظهور و بروز فکری و تغییر اندیشگی در بین اروپاییان موجبات ترقی مادی و رشد صنعتی برای آنها شد، ولی دنبالهروی و اتکای ماهوی و فکری بیبنیاد از آنها در فرهنگ ایرانی موجبات ضعف و سستی در اقتدار داخلی و نظامی و نیز توان دیپلماسی و بهطورکلی استقلال کشور را به دنبال داشت. جهتگیری روشنفکران در ترویج تفکر بیبنیاد با فرهنگ خودی همسو با سیاستهای غربیان بود.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۰ ۱۵:۳۰
ایران، بنبست تجزیهطلبان
در تاریخ معاصر ایران نمونههایی از ردپای حضور فتنهانگیزانه بیگانگان را در آشوبهای قومی نظیر بحران آذربایجان، کردستان، غائله شیخ خزعل و... بهخوبی میتوان مشاهده کرد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۱:۳۳
چند نکته در باب دولتِ مقتدر توسعهگرا؛
اقتدار و توسعه
ایران نیازمند یک «دولت مقتدر توسعه گرا» است که اولا به فساد و رانت پایان دهد و در درجه دوم بتواند با سیاست گذاری های هدفمند در حوزه محیط زیست،اقتصاد،سیاست خارجی، آمایش آموزش و غیره کشور را در میان مدت به سمت توسعه ملی هدایت کند. در مرحله بعدی تقویت دموکراسی و توسعه سیاسی در سایه زیرساخت ایجاد شده باید در دستورکار قرار گیرد البته به نظر می رسد در این مسیر نظام ریاستی به جای نظام نیمه ریاستی قابلیت بیشتری داشته باشد.
-
۱۳۹۸/۰۷/۱۴
گفتوگو با رسول جعفریان؛
سیاستزدگی آفت تاریخ و تمدن
تاریخ ۳۰ سال قبل از انقلاب هم گرفتار یک دگردیسی شد و مرحوم آیت در این زمینه موثر بود. البته بعد اسم او فراموش شد اما آن وقت تغییراتی رخ داد که کاری انقلابی تلقی شد. مثلا همه خیابانهایی که در انقلاب به اسم مصدق نامگذاری شده بود به کاشانی تغییر نام یافت. همین اتفاق در مورد بیمارستانها هم رخ داد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۸ ۰۹:۴۳
تورن به چه کار جامعۀ ایرانی میآید؟
مدرنیته در بنبست سنت
یکی از مهمترین رهآوردهای نظری تورن برای جامعۀ ایرانی کمک به داشتن درکی بهتر در رویارویی با مدرنیته است. چیزی که دستکم از زمان عباس میرزا یکی از پیچیدهترین پرسشها و دشوارههای ما ایرانیان بوده است. اندیشههای تورن دربارۀ نوع مواجهه با مدرنیته برآمده از شناخت تاریخی عمیق او از صور مختلف مدرنیزاسیون در قرون اخیر است و میتواند دربرگیرندۀ اشاراتی ارزنده برای جامعۀ ایرانی باشد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۵
پاسخ به نوشته عبدالنبی قیم تحت عنوان «جواد طباطبایی و تحریف تاریخ» در مجله بخارا؛
اُمیهای مدرن
با اینکه اعتقاد دارم هیچیک از سه نوشته قیّم ارزش پاسخ ندارند و با اینکه برای ورود امثال قیّمها در عرصهای که وقوفی در آن ندارند، خاستگاهی جز «خالِفْ تُعرَفْ» نمیبینم، با اینحال آنچه مرا به تهیه این پاسخ تفصیلی واداشت، نه آن ادعاها، که اشتهار کاذب محل انتشار آنهاست. مجله تکنفره بخارا، صفحات خود را مزین به مطلبی کرده که قصاید مجعولِ موسوم به معلقات را بر شاهنامه فردوسی ترجیح میدهد!!
-
۱۳۹۸-۰۶-۳۰ ۱۰:۱۴
بهزاد جامه بزرگ/ چرا حکمرانی عبدالکریم سروش در فضای روشنفکری ایران به حاشیهنشینی و انزوای فعلی او منتهی شد؟
لوتر در انزوا
چیزی قریب به دو دهه حکمرانی در فضای روشنفکری ایران مجال مناسبی برای اصحاب روشنفکری دینی و به طور مشخص عبدالکریم سروش بود تا بهزعم خود نسخۀ شفابخش خود را برای این جماعت چشموگوشبسته که آمال خود را در گفتار و نوشتار ایشان جستوجو میکردند، بپیچند. اما هرچه زمان میگذشت این اعتماد و اعتبار کاسته میشد. سروش و حلقۀ او جدای از اصطکاک و چالشی که با برخی بخشهای جامعه ایجاد کرده بودند و از این نمد کلاهی برای خود بافتند، هرگز نتوانستند در طرح پرسشهای جدید در مواجهه با بحرانهای فکری و معرفتی جامعۀ ایرانی با دنیای جدید کامیاب شوند.
-
۱۳۹۸/۰۶/۲۳
متن مکتوب مصاحبه رضا داوری اردکانی در مستند تئوریسین خشونت؛
فردید زنده است چون تفکر زنده است
غرب زدگی که دکتر فردید گفت اصلاً و به هیچ وجه سیاسی نبود شاید بعدها خود دکتر فردید نتایج سیاسی از آن گرفته باشد اما از اول سیاسی نبود، آل احمد چنان که خودش هم معترف بود از اول قضیه را سیاسی کرد، از اول که طرح کرد در شورای تحول آموزش در وزارت فرهنگ، خودش گفت من اصطلاح را از دکتر فردید گرفته ام اما مطلب من مطلب دیگری است، ولی این تلقی سیاسی غرب زدگی شایع شد و همه این تلقی آل احمد را فهمیدند.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۳ ۱۲:۲۵
طرح فلسفه کانت در ایران کم حاشیه تر است؛
این کانت غیر جذاب
کانت برای خود جایگاه فیلسوف سیاسی قائل نیست و این مساله در شکل گیری تفکرات پیرامون فلسفه کانت امر بدیهی می باشد که آموزه ها و جاذبیت های شخصیتی امانوئل کانت برای اهل ایدئولوژی ، سیاست بازی و روشنفکری در ایران ، جذابیت فکری سیاسی نخواهد داشت و در کشور ایران نگاه سیاسی به کانت کمتر محل مناقشه بوده است و تا کنون طرح اندیشه های کانت کمتر حاشیه ساز بوده است.