کل اخبار:56
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۴ ۱۷:۰۰
اسلام آزادی را اصل نمیداند و آن را در چارچوب عدالت تعریف می کند
آزادی در جهان اسلام اصل نیست و در چارچوب حق و عدالت تعریف می شود در حالی که در مغرب زمین همه امور از جمله عدالت و حق را آزادی تعیین می کند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۳:۴۰
جوانمرگی آلاحمد چگونگی اندیشیدن به برابری و آزادی را به ما میآموزد
زندهیاد دانشور تا زنده بود، با همان روایت سیگار و نوشابه، مرگ نابهنگام ـ یا همان مرگ مشکوک ـ آلاحمد را کتمان میکرد؛ اما بودند و هستند کسانی همچون شمس آلاحمد که تا واپسین روزهای زندگی همچنان از «شهادت» او به دست ساواک سخن میگفتند. شاید بهتر باشد که گرهگشایی از نحوه درگذشت ـ شاید مشکوک ـ آلاحمد را به تاریخنگاران و زندگینامهنویسان واگذار کنیم؛ اما «نحوه درگذشت آلاحمد» همچنان از منظر دیگری هم باید گرهگشایی شود: چرا آلاحمد جوانمرگ شد؟
-
۱۳۹۶-۰۷-۳۰ ۱۴:۰۴
«راه دشوار آزادی» نلسون ماندلا ادامه یافت
«راه دشوار آزادی» عنوان زندگینامه نلسون ماندلا است که به قلم خود وی نگاشته شده است. حالا و پس از ۲۳ سال ادامه این کتاب با کمک نویسندهای از آفریقای جنوبی به نگارش درآمد و روز پنجشنبه منتشر شد.
-
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۳۰
رویکرد شبهای گوته اعتراض به سانسور و نداشتن آزادی بیان بود
محمدحسین خسروپناه در نود و پنجمین نشست کتابفروشی آینده گفت: معنای دست زدن به این منظور است که سخنرانی را قطع کنید. جمعیت خواهان این است که در اثار شاعران و نویسندگان نارضایتی مردم از وضع موجود ابراز شود و هر کجا که سخن از آزادی است، جمعیت یکپارچه تشویق میکند.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۱۱:۲۰
شش گفتار درباره اندیشه آزادی از نگاه اندیشمندان
کتاب «شش گفتار درباره اندیشه آزادی» میکوشد تا با پرهیز از پیچیدگیهای زبان فلسفی به معرفی اندیشه گروهی از اندیشمندان و فلاسفه صاحب نام زمانه بپردازد که نقش بی بدیلی در توسعه و تحول مفهوم امروزین آزادی داشتهاند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۱:۰۷
در باب میل به آزادی با نگاهی به قدرت خدایان یونان(۲)؛
کیفر مبارزه با خدایان استبداد
انسان باید میان زیستن با ذلت یا مرگ شرافتمندانه یکی را برگزیند، چه و آزادی وی در انتخاب او نهفته است؛ زیرا ارباب ظلم حتی سکوت در برابر خود را برنمیتابند، آنها تأیید و تعظیم میخواهند. همگان میدانند اگر در میان صف طویل سرهایی که به اطاعت در برابر سلطانی، امیری، مستبدی به تعظیم فرو میآید، یک سر به سرافرازی گردن فرو نیاورد چه معنایی دارد، چه اتفاقی خواهد افتاد؛ معنی آن، این است که آن سر «یک خطر بالقوه» است، یاغی است، آشوبگر است، انقلابی است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۰ ۰۹:۵۷
در باب میل به آزادی با نگاهی به قدرت خدایان یونان(۱)؛
قدرت سهمناک آزادی
جهان صحنۀ خونبار خدایان است و ما بازیچههایشان؛ وجود انسانها ضروری نیست و آنچه نگاهشان میدارد نه ارادۀ خود آنها بلکه ارادۀ یک بیگانه است؛ انسانها در بینش خاندان زئوس مخلوق و بازیچهاند. گویند آنچه خدایان را از انسانها متمایز میکند این هست که آنان بازی میکنند و ما کار؛ «چراکه تداوم رقص و سرایش و آفرینند و دگربودی و دگرباشی و دگرگشتی به دست خدایگان است نه انسان»؛ انسان بایست آنگونه باشد که آنان میخواهند. آزادی در «بودن» و «رفتن»، در قلمرو قدرت لجامگسیخته اربابان گناهی نابخشودنی است، کیفری است که تاوان در پی دارد. سر به پای آزادی نهادن یعنی دست خود ز جان شستن، آنچنانکه دانزاسکوتس گفت: «آزادی کمال اراده است.»
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۸ ۱۴:۲۰
لایحه انتشار یا عدم انتشار رسانهها
از نظر حقوق رسانهها و الزامات آزادی رسانهها قانون باید شرایطی ایجاد کند که حق انتشار آزاد، حق کسب اطلاعات و اخبار، حق انتشار اطلاعات و اخبار، حق امنیت حرفهای برای رسانهها تثبیت شود.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۰:۳۰
بحثی در باب اسرائیل و آزادی آکادمیک (۱)؛
لابیهای اسرائیل و دانشجویان
گفتمان و رفتار ضداسرائیلی در کلاس درس و در نشستهای گروههای علمی و دانشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا سانتاکروز، معادل تبعیض نهادی علیه دانشجویان یهودی است که به اذیت و آزار عاطفی و فکری آنها منجر شده است و تأثیری منفی بر تجربهی آموزشی آنها بر در دانشگاه گذاشته است ... تبعیض نهادی علیه دانشجویان یهودی هیچ نشانهای دال بر کاهش نشان نداده و از برخی جهات با گذشت زمان وخیمتر نیز شده است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۲:۴۰
نگاهبانی آزادی/ درباره اندیشه سیاسی مونتسکیو
یکی از نکات قابلتوجه سیر فرهنگ و اندیشه جوامع غربی، پویایی و سرزندگی خاص و ویژهای است که در آنها مشهود است. هرروزه تئوریهایی جدید ارائه میشوند، نظریات قبلی را حک و اصلاح یا رد میکنند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۰۹:۴۰
حامد صفاریان/ درآمدی به فلسفۀ عملی در ایدئالیسم آلمانی (۱)؛
مفهوم «آزادی» بهمثابۀ جانمایۀ فلسفۀ عملی
تا وقتی آزادی برای ما موضوعی باشد در کنار دیگر موضوعات؛ موضوعاتی که عقل نظری با مقولات خود به کنکاش در آن میپردازد، هرگز مفهومی حقیقی از آزادی حاصل نخواهد شد. فروکاستن آزادی به یک ابژه، مانند سایر ابژههای وادی عقل نظری، در اصل تهی کردن مفهوم آزادی از محتوا و معناست. عقل نظری، ساحت اندیشیدن به ابژه، یعنی ساحت فروکاستن جهان به «چیزها» و آنگاه اندیشیدن به این چیزها تحت مقولات ثابت است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۰:۱۰
جایگاه حقوق طبیعی در لیبرالیسم؛
انضمامی کردن یک مفهوم
مفهوم حقوق بشر بهعنوان مجموعهی حقوقی که انسان صرفاً به حکم انسانیت خود از آن برخوردارند، در قرن هفدهم رواج یافت و جانشین مفهوم قدیمیتر «حقوق طبیعی» شد که انسانها به حکم قانونی طبیعی از آن بهرهمند به شمار میرفتند. مفهوم حقوق بشر به مفهومی گستردهتر از حقوق طبیعی به کار رفت تا حقوقی را نیز در بر بگیرد که نمیتوان به سهولت طبیعی شمرد، بلکه تنها در جامعه و دولت پدیدار میشوند.
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۵ ۱۳:۰۰
تبارشناسی آزادی در اندیشه جان لاک /فیلسوفی دلواپس استبداد
جان لاک اندیشمند قرن ۱۷ انگلستان، دست به تاسیس نظام فلسفی جدیدی زد که در آن بتواند برتری تفکر پارلمانی بر پادشاهی را اثبات کند و مشخصا توجیهی بر انقلاب ۱۶۸۸ انگلستان باشد. لاک برای این کار در ابتدا تفکرات مرسوم آن دوران؛ یعنی تفکر مدرسی و متافیزیکی را از سر راه برداشت و به جای آن تفکر تجربه و عقل فردی را قرار داد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۱۲:۵۶
تأملی پیرامون الزامات اجتماعی آزادی و عدالت/ دکتر تقی آزاد ارمکی
برای بررسی «مفهوم آزادی در تجربه ایرانی» ابتدا باید به مفروضات بنیادینی اشاره کنیم که در این زمینه بین اهالی فکر و نظر در ایران وجود دارد. این مفروضات را میتوان در پنج دسته طبقه بندی کرد که به تبع آن به پنج دیدگاه میرسیم سپس برخورد هر یک از این دیدگاهها با مفهوم آزادی و دموکراسی را نسبتسنجی خواهیم کرد.
-
۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۰۸:۴۷
هویتداری دانشگاه و دانشجو
هیچ چیز در این بیش از شش دهه، بیتغییر نمانده است؛ نه دانشجو، نه دانشگاه و نه سبک زندگی و زیستبومهای آن. اما یک چیز بهصورت ثابت و پایدار، خط ممتدی را از آن روز تاریخساز تاکنون ترسیم کرده است: میل به آزادی.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۱۵:۳۰
قواعد و نظم قانون، قانونگذاری و آزادی
فردریش فونهایک
مطالعه ی دقیق این اثر میتواند تصویر نسبتا جامعی از کل دیدگاههای هایک بدست دهد. مجموعهی استدلالهای ایک مبتنی بر نظریهی شناخت تحولی یا آن چارچوب فکریای است که خود آن را «خرد تحولی» مینامد.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۳۰
اعوانی: آیا متون دینی با آزادی اندیشه سازگار است؟
شهین اعوانی، نویسنده و عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در نشست «دیگردوستی و دیگرستیزی از منظر اخلاق و دیدگاه سیاسی اسپینوزا» گفت: «اخلاق»، به عنوان جدیترین، کتاب اسپینوزا شناخته میشود. وی در پی پاسخ به این سوال است که آیا متون دینی با آزادی اندیشه سازگار است یا نه؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۲:۱۰
اندیشۀ آزادی
محمد طبیبیان، موسی غنینژاد، حسین عباسی علیکمر
مخاطبان اصلی این کتاب جوانان مشتاقی هستند که میخواهند با درک عمیقتر مسائل جامعهی خود و تکیه بر شناخت بهتر اندیشهها و ساز و کارهای دنیای امروز، ایران را با عقل و تدبیر بسازند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۰۹:۱۰
«آزادی دینی در حقوق غربی و حقوق اسلامی» مورد بررسی قرار گرفت
کریستین کالانگس در کتاب کتاب «آزادی دینی در حقوق غربی و حقوق اسلامی» مطالعه و بررسی اصول حقوق بشری در حقوق غربی و حقوق اسلامی را وجهه همت خود قرار داده است.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۵۰
درخواست ۴۰ نویسنده از رییسجمهور چین برای آزادی نویسندگان زندانی
در آستانه نخستین سفر «ژی جین پینگ»، رییس جمهور چین به امریکا بیش از ۴۰ نویسنده در نامه سرگشادهای به وی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آزادی بیان در چین، آزادی نویسندگان زندانی در این کشور را خواستار شدند.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۳:۴۰
فقط حقیقت خندهدار است
برخلاف کارتونهای قدیمی، در جهان دیجیتال امروز با جهانی مواجهایم که در آن فشارهای فیزیکی در برابر ارادهٔ ما نرم شده و از خود ملایمت نشان میدهد. در این جهان انسان موجودی فاعل و خلاق است که اتفاقات پیرامونش را فارغ از پدیدهٔ دیگری رقم میزند. جایگزینی تدریجی واقعیت با واقعیت مجازی یکی از ویژگیهای برجستهٔ زندگی معاصر است، اما این جایگزینی پیشینهای بلند در تفکر غربی دارد. این فرایند خطوطی که ایمانوئل کانت، به شکلی غیرعمدی برای ما طرح کرده است را آشکار میسازد: تلاش برای تضمین آزادی انسان به وسیلهٔ تصفیۀ واقعیت مادی از راه انتزاعات.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۲:۲۸
یاد آر ز شمع مرده، یاد آر
جواد مجابی گفت: جهانگیرخان یک هدایت کننده بود و روزنامه صوراسرافیل را اداره می کرد، اما نمی توان نقش نوشته های دهخدا و چرند و پرند را نادیده گرفت. به نظرم جهانگیرخان آنقدر اهمیت دارد که دهخدا با سرودن آن شعر معروف ستایشش می کند و او را از شهیدان راه آزادی می داند.
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۵
بازخوانی سیاوش جمادی از مناظره هایدگر - کاسیرر در داووس؛
آزادی علیه آزادی
هایدگر بیان میکند که آزادی، بنیاد ظهور یک چیز است که میتوانید به جای هستی، اسمش را اندیشیدنیترین امر بنامید. پیداست که این آزادی نه اجتماعی است و نه میتواند اجتماعی شود. داخل کردن آن در مدنیت، شهرداری یا پولیتیک و آنچه کانت فضای عمومیاش مینامد خطرناک است. کاسیرر در مقام فیلسوفی لیبرال حق دارد از انتشار این آزادی واهمه داشته باشد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۵:۲۰
عماد افروغ: آزادی انديشه نبايد قيدی داشته باشد
عماد افروغ، جامعهشناس و نویسنده، در نشست «آزادی در اندیشه استاد مطهری» گفت: استاد شهید مرتضی مطهری در تعریف آزادی با لیبرالها موافق است. او هیچ مانعی را جز مصلحت انسان برنمیتابد و اعتقاد دارد، آزادی هیچ منطقه محدودهای ندارد و باید در مقوله آزادی تفکر و اندیشه، راحت بود و هیچ قید و بندی نداشت.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۶
نگاهی به كتاب «حق آزادی: بنیانهای اجتماعی زندگی دموكراتیك» اثر اکسل هونت؛
احیای فلسفه سیاسی هگل
شاید گیجکنندهترین وجه «حق آزادی» روش «بازساختن هنجاری» هونت باشد و اینکه نیروی انتقادی آن را چگونه باید درک کرد. چنانکه هونت توضیح میدهد، او برای فرمولبندی نظریهای در خصوص عدالت که بر تحلیل اجتماعی به روش بازسازی استوار باشد، بنا ندارد دفاعیهای له جامعه موجود اقامه کند.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۸ ۰۹:۵۷
دو برداشت از مفهوم «دیگری»؛
سارتر و لویناس
البته نزاع اصلی لویناس با سارتر بر سر پرسش تعارض انسانی است: او در درجهی نخست با لحن سلبی این گزاره که انسان محکوم به آزاد بودن است مخالفت میکند و در ادامه استدلال میکند که دیگری مزاحم آزادی من نمیشود بلکه آن را تأیید میکند. لویناس با پاسکال موافق است که خویشتن، بهخودیخود، نفرتانگیز -خودمحور، دلبخواهی، ناموجه- است و تنها در روابط با دیگری است که فرصت اخلاقی شدن دارد.