کل اخبار:74
-
۱۳۹۷-۰۴-۰۲ ۱۱:۲۰
فلسفه اسلامی میراث ارسطو را توسعه داده است
احمد احمدی گفت: مرحوم مطهری در اصول فلسفه میگوید ما تا ذهن را نشناسیم فلسفه نداریم و این به معنای تقدم شناختشناسی بر هستیشناسی است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۰۹ ۱۲:۰۱
مقدمهای بر تاریخ زیباییشناسی مدرن؛
هنر در خدمت روشنگری
این ایده که شعر، و شاید هنرهای دیگر، میتوانند مجموعه کاملی از امکانات را برای عاطفه، انگیزه و کنش انسان بازنمایانند و با این توان و شدت همین کار را برای دعوت ما به سوی نیکی و دوری ما از بدی و شرارت انجام میدهند، خواه به عنوان نقدی بر علیه افلاطون در دیدگاه ارسطو باشد یا دفاع از افلاطون همانگونه که مدنظر سیدنی بود، برای قرنها و پیش از شکلگیری رشته تخصصی زیباییشناسی در قرن هیجدهم هسته اصلی اندیشه غربی درباره هنر بود.
-
۱۳۹۷-۰۳-۰۵ ۱۰:۰۰
کنفرانس بینالمللی تفکر فلسفی ارسطو برگزار می شود
بیست و یکمین کنفرانس تفکر فلسفی ارسطو مارس ۲۰۱۹ در سیندی- استرالیا برگزار میشود.
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۹ ۱۳:۴۰
کنفرانس بینالمللی فلسفه ارسطو برگزار می شود
بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی فلسفه ارسطو آوریل ۲۰۱۹ در توکیو- ژاپن برگزار میشود.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۲۰
هستی از دو چشمانداز منتشر شد
کتاب «هستی از دو چشم انداز» نوشته «اسکندر صالحی» توسط انتشارات نگاه معاصر به تازگی منتشر شده است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۸ ۱۴:۰۰
کنفرانس بینالمللی فارابی و ارسطو برگزار می شود
بیستمین کنفرانس بینالمللی فارابی و ارسطو آوریل ۲۰۱۸ در لیسبون- پرتغال برگزار میشود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۴ ۱۰:۰۱
ارسطو و فلسفه دوستی؛
دوستان به مثابۀ «منهای دیگر»
ارسطو می گوید از آنجاکه انسان نیک به این طریق به خودش علاقهمند می شود همان رویکرد مشابهی را به دوستش دارد که به خودش دارد، زیرا دوست در عبارت معروف ارسطو «منِ دیگر» است. دوستی برگرفته از علاقه و توجه هر فرد به خودش است، زیرا، تاحدی، بازتاب آن، و گسترشِ آن است که علاقه و توجه به دیگران را بهبار میآورد. اما چقدر این تصویر از دوست همچون خود دیگر، رضایتبخش است؟ این همجواری «دیگری» و «خود» دستِکم متناقضنماست، زیرا هویت و آگاهی هر فرد منحصربهفرد است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۱۳ ۱۶:۰۰
نقد ابوریحان به فلسفه مشاء/مردم شناسی که به دنبال ترویج تسامح بود
انتقادات ابوریحان بیرونی به ارسطو که در نامه هایی که او به ابن سینا نوشته، آمده است، یکی از شدیدترین انتقاداتی است که از فلسفه مشائی شده است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۹:۴۰
انحراف مسلمانان درغیاب حرکت فکری/وظیفه ما تکرار سخن پیشینیان نیست
ما در قرن بیست و یکم، همان منطق ارسطو را که به بیست و چند قرن پیش تعلق دارد، تکرار کرده و با فلسفه افلاطون، ابن سینا و سهروردی خو گرفته ایم. گویی وظیفه ما پاسداری از میراث گذشتگان است و بس.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۴ ۱۱:۳۰
تاکید خسروپناه بر نوآوریهای ابن سینا در نظام فلسفی
حجت الاسلام خسروپناه گفت: ابنسینا تنها به گردآوری مطالب اکتفا نکرده و نوآوریهایی نیز داشته است. وی نظام فلسفی داشت که گرچه در آن از ارسطو و نوافلاطونیان بهره برده بود اما صاحب نوآوریهایی هم بوده است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۱:۰۰
ابن سینا فیلسوفی مشرقی است/ گسست ابن سینا از یونان و ارسطو
تردیدی نیست که ابن سینا، ارسطو و فلسفه مشائی را پراهمیت دانسته و به شرح آن اقدام ورزیده و آثار بسیاری نیز در این راستا تدوین کرده، اما همچنان که خود بیان می کند بنیان فکری او را بر نمی سازد.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۱ ۱۱:۰۳
عشق از منظر ارسطو؛
عشق بهمثابۀ دوستی کامل
از نظر ارسطو، پاکترین نوع عشق -یعنی عشقی که بر پایۀ خیرخواهی برای دیگران و خوبی کردن به آنها بهخاطر خودشان، و نه فقط برای لذت قرار دارد– ماهیتاً اخلاقی است. پیوندهای اروتیک، با اینکه میتوانند با دوستی- عشقی همراه باشند یا حتی تبدیل به دوستی-عشق شوند، اما ذاتاً پیوندهایی اخلاقی نیستند، چرا که از رهگذر میل به لذت و تملک کنترل میشوند.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۴ ۰۸:۳۴
نگاهی به شاخصههای مدنظر ارسطو در اخلاقِ تعلیم و آموزش؛
حکمت عملی و ذات دانش اخلاقی
شاید شجاعت مهمترین فضیلت یک معلم نباشد، گرچه گاهی در شغل یک معلم به کار میآید. اگر معلمی از مافوقهای خود بترسد و هرگز نتواند با نظرات آنها مخالفت کند، این معلم، معلم خوبی نخواهد بود. یک معلم باید این قدرت را داشته باشد که بر آرای خود تکیه کرده و بر آنها پافشاری کند. یک معلم باید شجاعت برقراری نظم در کلاس را داشته باشد. البته زمانی که نظم را در کلاس حفظ میکنیم باید به حد وسط نیز توجه داشته باشیم.
-
۱۳۹۶-۰۳-۳۱ ۱۰:۵۳
چرا فلسفه از «بازی کردن» غافل شده است؟
احیای قدرت بازی
دستکم ما بهنوعی معرفتشناسی بازی (که بهدنبال این باشد که چگونه بازی دانش تولید میکند) و اخلاقیات بازی (که مسائل هنجاری بازی را وامیکاود) نیاز داریم. میتوانیم علیرغم بدگمانی ارسطو به بازی، از او شروع کنیم. او برای نمونه، موسیقی را نوعی سرگرمی و تفریح میپندارد که درخور نجیبزادگان و مردم آزاده است. او در «سیاست» چنین نتیجهگیری میکند: موسیقی نیاز به هیچگونه برهانآوری و توجیهی ندارد، زیرا «در هر کجا بهدنبال سودمندی گشتن، بههیچروی مناسب مردم آزاده و بزرگمنش نیست.»
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۰۹:۳۷
خوانش غربیان از ابنسینا (۳)؛
ابن سینا مکمل ارسطو
از دیدگاه اسکوتوس، ابنسینا مکمل سودمندی برای ارسطو بهحساب میآید. ابنسینا و ارسطو هردو به تفاوت اوضاع کنونی انسان با وضعیت آغازینش بیاعتنا بودند و هیچیک عواقبی را که هبوط آدم بر قوای شناختیاش در پی داشت، به رسمیت نشناختند؛ اما بیاعتنایی این دو، پیامدهای متفاوتی به دنبال داشت.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۲ ۰۰:۳۵
اخلاق عقلی و فلسفی (اخلاق ارسطویی)
ماریه سید قریشی
این پژوهش به تبیین مبانی اخلاق ارسطویی خواهد پرداخت. واژة مبنا، به معنای پایه، پینهاد و زیرساخت است. مراد از مبانی اخلاق آن دسته از گزارههایی است که در اخلاق تأثیرگذار است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۰
درسگفتار متن خوانی ارسطو برگزار میشود
درسگفتارهای متن خوانی ارسطو به همت خانه اخلاق پژوهان جوان برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۳ ۰۹:۵۹
تاملی بر زیباییشناسی شعر-نقاشی(۱)؛
تاریخچهی نگرش هنر بهمنزلهی زیبایی یا خوب
زیبایی آن است که بزرگترین لذت را به ما ارزانی دارد و آنچه بزرگترین لذت را به ما نثار کند چیزی است که تصورات بسیاری را در کوتاهترین مدت ممکن به ما میبخشد. لذتی که از زیبایی به دست میآید عالیترین معرفتی است که انسان قادر به تحصیل آن است، زیرا در کوتاهترین زمان ممکن احساسات و ادراکات بسیاری از این معرفت عاید ما میشود.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۴۰
اندیشه ارسطویی سراسر ذهن و زبان ما را فراگرفته است
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه، بر این باور است که اندیشه فلسفی ما با ارسطو سراسر واژگون شده، حتی اگر بخواهیم بدانیم بر سر ما چه گذشته باز در چارچوب اندیشه ارسطویی آن را داوری میکنیم.
-
۱۳۹۵-۰۴-۱۴ ۱۴:۲۰
جلسه سوم متن خوانی اخلاق ارسطو
آنچه پیش روی شماست جلسه سوم از سلسله جلسات متنخوانی کتاب اخلاق نیکوماخوس ارسطو است که به همت محسن جوادی در خانه اخلاقپژوهان جوان برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۹
درباره كتاب «فلسفه جسمانی»، نوشته جورج لیكاف و مارك جانسون؛
یاریكردن حقیقت
آیا زندگی یك بسته شكلات است؟ آیا زمان یك رودخانه است؟ آیا ذهن یك ماشین است؟ تنها در دنیای عجیب استعاره مهم نیست كه زندگی آب نمیشود، زمان شما را خیس نمیكند، ذهن نیازی به روغنكاری ندارد. اما جهان استعاره واقعاً جهان قدرتمندی است. ارسطو علنی اعلان میكند كه «بهترین چیز این است كه در كاربرد استعاره چیرهدست باشی. چیزی كه نمیتوان آن را از دیگران آموخت، چیزی كه نشان نبوغ نیز هست».
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۱۳:۰۰
حوزه عقل محض حوزه کنش است و نه نظر/تقدم نظر بر عمل
سه ایده خدا، نفس و جاودانگی مقوم بنیانگذاری اخلاق در بنیاد سوژه خودمختار هستند و ازاین رو حوزه عقل محض حوزه کنش است و نه نظر.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۱۲:۰۰
هوش همان خرد ابزاری است/ تفاوت عقل پراگماتیستی با عقلانیت ارسطویی
دیدگاه دیویی شرط عقلانیت و خردمندی را در آزادی عقل معنا کرده است، لذا بر این اساس عقل پراگماتیستی با عقلانیت ارسطویی و افلاطونی تفاوت دارد
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۱۷:۰۰
نسبت میان عقل نظری و عملی بررسی می شود
نشست «نسبت میان عقل نظری و عملی» (ارسطو- کانت) با سخنرانی مزدک رجبی برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۱۷:۲۰
برتولوچی: ابن سینا ۳ تغییر اساسی در متافیزیک ارسطو ایجاد کرد
برتولوچی، فیلسوف و مولف ایتالیایی گفت: «الهیات شفا»ی ابن سینا نسخه جدید و اصیل «متافیزیک» ارسطو است با این تفاوت که «شفا» سه تغییر درفرم متافیزیک، سیستم متافیزیک و محتوای متافیزیک دارد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۴ ۰۹:۰۰
نگاهی به آراء بوئتیوس، فیلسوف واسطه(۱)؛
بوئتیوس مردی فراتر از قرونوسطی
باید در نظر داشت که تفاسیر منطقی بوئتیوس صرفاً برگرفته از متون یونانی نبود بلکه در این زمینه میتوان وی را دارای نوعی استقلال فکری دانست، از همین روی است که بوئتیوس، فرفریوس را بهعنوان یکی از چهرههای شاخص علم منطق برمیگزیند، چراکه فرفریوس دو قرن پیش از وی اقدام به تلفیق آرای منطقی ارسطو با اندیشههای فلوطین کرده بود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۰۹:۱۱
رویکردی ریشهشناختی به بحث عدالت در کتاب پنجم اخلاق نیکوماخوس ارسطو؛
تأملی در نگاه ارسطو به عدالت
ارسطو، از یک طرف عدالت را زیرمجموعهی فضایل اخلاقی قرار میدهد و فضایل اخلاقی را اکتسابی میداند، به این معنا که اساساً فضایل اخلاقی و عدالتی که همراستای فضایل اخلاقی قرار میگیرد، اکتسابیاند و ناشی از طبیعت ما نیستند؛ از طرف دیگر وی قانونی را که مطرح میکند، نوموس نه در معنای اولیه آن، بلکه نوموس به معنای قوانین موضوعه است.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۸:۴۸
مقالهای از یوسف اباذری درباره «عصر تصویر جهان» (۱)؛
هایدگر و علم
از نـظر هایدگر بزرگی علم طبیعی در قرن شانزدهم و هفدهم ناشی از آن بود که «علما در آن دوران فیلسوف نیز بـودند» و مـیدانستند کـه امر واقعی وجود ندارد و امر واقع از آن حیث امر واقع است که در پرتو مفاهیم بنیادی مورد ملاحظه قـرار گـیرد. هایدگر در اینجا نکتهای را متذکر میشود که نـاشی از نـاآگاهی فـیلسوفان آلمانی از تحولی بود که در فلسفه علم رخ داده بـود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۹ ۰۸:۵۳
نشست «طبیعیات ارسطو و تفاسیر اسکندر افرودیسی» برگزار میشود
نشست «طبیعیات ارسطو و تفاسیر اسکندر افرودیسی» با حضور مروان راشد، برگزیده بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار میشود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۱۱:۰۰
«نفس» در نظر حکما و فلاسفه چه صورتهایی دارد
«ارسطو» نخستین فردی است که تعریف مشخص و واضحی از نفس ارائه داده اما نخستین فردی که به طور مستدل به اثبات وجود نفس پرداخته «ابن سینا» بوده است، وی در برابر متکلمین و منکرین نفس دلائلی ارائه داده است.