کل اخبار:548
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۷ ۱۴:۳۰
خواب طولانی محراب/ گپی با ابراهیم گلهدارزاده به بهانه جدایی از تالار محراب پس از هفت سال
همیشه از هنرمندان و دبیران جشنوارهها درخواست میکردم که بیشتر به محراب توجه کنند. حتی ابایی نداشتم که گاهی به تمنا بیفتم؛ چون معتقدم این سفره و امکان متعلق به جامعه هنر تئاتر است و هر اتفاق مثبتی در آن رخ دهد به همه سود میرساند.
-
۱۳۹۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۳۰
اطلاعیه «تئاتر شهر» درباره اجراهای به تعویق افتاده اسفندماه ۹۸
واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر با صدور اطلاعیهای درباره نحوه اعلام برنامههای آینده تالارهای این مجموعه در سال ۹۹ و اجراهای به تعویق افتاده اسفند ۹۸ توضیحاتی را ارائه داد.
-
۱۳۹۸-۱۲-۱۳ ۱۵:۰۰
«تئوری بنیادی هنر تئاتر» منتشر شد؛ استانیسلاوسکی در پی کشف احساسات واقعی انسان بود
در کتاب «تئوری بنیادی هنر تئاتر» علاوه بر نظریات استانیسلاوسکی درباره بازیگری، نقد و نظرات دیوید مگارشک را درباره سیستم استانیسلاوسکی میخوانیم؛ همچنین درباره دیدگاه استانیسلاوسکی درباره اخلاق هنرمند روی صحنه تئاتر و ملودرام و بدیههسازی در آن آگاه میشویم.
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۳ ۱۱:۳۰
«بیگانه در خانه» و دوربین موذی/ وقتی سینما و تئاتر تلفیق میشود
نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی محمد مساوات از آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر با تلفیق سینما و تئاتر به طرق مختلف، در بستر حریم شخصی یک زوج، مفهوم بیگانگی را به چالش میکشد.
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۵ ۱۶:۰۰
آرش فلاحتپیشه: نمیتوانم با مافیای بزرگ تئاتر مقابله کنم
آرش فلاحتپیشه که بزودی نمایش «پنهانخانه پنج در» را به صحنه میبرد، از مافیا و فسادی سخن میگوید که گریبان تئاتر را گرفته، از اینکه بسیاری از آثار نمایشی از محتوا تهی شده و تاکید دارد تنها سرمایهگذار و صاحب نمایشش، خودش است.
-
۱۳۹۸/۱۱/۰۱
مصاحبه با امیر امیری کارگردان نمایش «مجلس قتل رییس جمهور»؛
می ترسم دور روزگار، برای من هم نقابی بسازد!
در نمایش اخیر نگاهی نزدیک و شاید روانشناسانه به پدیده نقاب داشته ام و سعی کرده ام نه از وجه امنیتی بلکه از زاویه انسانی به این پدیده نگاه کنم. اینکه آیا یک انسان نقابدار می تواند عاشق بشود؟
-
۱۳۹۸-۱۰-۳۰ ۱۲:۳۰
خردهروایتهایی درباره ازخودبیگانگی/ نگاهی به نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی سید محمد مساوات
بسیاری از منتقدان کارهای مساوات را پستمدرن میدانند و حتی به آثار او برچسبهای گوناگونی چون فرمالیستی و سوررئالیستی زدهاند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۵ ۱۶:۳۰
بیگانه بد است؟/ درباره نمایش «بیگانه در خانه»
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۱ ۱۴:۳۰
تمدید مهلت دریافت چکیده مقالات سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران»
سمینار پژوهشی «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران» که توسط کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار میشود تا یکشنبه ۲۲ دی ماه پذیرای چکیده مقالات پژوهشگران خواهد بود.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۱ ۱۱:۱۶
نقدی روان شناختی بر نمایش «آقای اشمیت کیه؟» نوشته سباستین تیری، به کارگردانی؛ سهراب سلیمی
«پذیرش این همانی جامعه» یا «مرگ هویت» در کف رودخانه زندگی!
این نمایش با فرم منسجم و دائماً در حرکت بین فضای درون و بیرون، کاملاً در خدمت محتواست و به خوبی بستر مناسب و متعادل برای پیشرفت مسیر قصه فراهم می کند که یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد این روند، صرفه نظر از متن فوق العاده سباستین تیری، ترجمه ی مطلوب و متعاقباً فهم کارگردان از دنیای متن است. لذا فهم درست از مسئله، به طور مثبت به سایر عوامل و عناصر صحنه و اجرا سرایت نموده است.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۷ ۱۶:۰۰
گفتوگو با ایرج راد و سهراب سلیمی به بهانه اجرای نمایش «آقای اشمیت کیه؟»/ امروز علم هم به خدمت زور درآمده است
سلیمی:گویی امروز علم هم در خدمت زور آمده است، علم در خدمت پلیس آمده است. به همان راحتی هم وقتی از دکتر سوال میکنند شما را چه کسی برای درمان من فرستاده است؟ پاسخ میدهد: «پلیس فرستاده است.» راد:اشمیت میگوید اجازه بدهید من تجربهای کنم شاید فروغی در زندگیام اتفاق افتد. وقتی این موانع وجود دارد هرگز هویت به این سادگی شکل نمیگیرد. طبیعتا دنیای سباستین مختص به مرز لوکزامبورگ، فرانسه نیست.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۱۷:۳۰
یعنی ما دیگه «چی» نداریم؟!/ یادداشتی برای نمایش «حشره» به کارگردانی مهیار قزل سوفلو
نمایش «حشره» از آن اجراهایی است که نمی توان به راحتی قضاوتش کرد، شاید علتش این باشد که آنقدر معما برایت خلق می کند که در طول نمایش فرصت کافی برای حل کردن همه آنها نداری و تا ساعتها بعد از پایان نمایش هم دنبال پیدا کردن رازهایی هستی که از لابلای استعاره ها با خودت به بیرون سالن آورده ای.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۱ ۱۳:۴۱
نگاهی به نمایش "ماسک" به کارگردانی بهزاد اقطاعی؛
جدال پرسوناهای گمگشته، در یک درام گمشده
با در نظرگرفتن فضای ادبیات نمایشی این روزهای ایران، وجود نمایش هایی مانند "ماسک" که ممزوج و مخلوط با مفاهیم روان (psycho) از نوع موضوعات کهن الگویی (Archetypal) و معناگرایی نسبت به زندگی و خلقت و دنیای درون و پیرامون هستند، بسیار غنیمت است؛ بنابراین می توان این اثر را گامی در فعالیت های بین رشته ای میان هنر تئاتر و حوزه روان و کسب تجربه های موفق و آزمون و خطاهای ضروری در این زمینه برای آینده پیش روی ادبیات نمایشی ایران دانست.
-
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۰
مجموعهمقاله «تئاتر و جامعه» چاپ شد
کتاب مجموعهمقاله «تئاتر و جامعه» با گردآوری رضا کوچکزاده توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۷ ۱۵:۰۰
کوروش سلیمانی: تجربهای سخت در «سکوت سفید»/ به جای خشونت آرامش ترویج کنیم
کوروش سلیمانی کارگردان «سکوت سفید» درباره دلایل انتخاب این اثر نمایشی و مسائل جانبی که موجب متضرر شدن گروه نمایش شده است، توضیحاتی ارائه داد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۱۱:۳۳
یادداشتی برای نمایش «سکوت سفید» به کارگردانی کورش سلیمانی؛
رهایمان کنید به حال خودمان...
نمایش «سکوت سفید» ماجرای مردی را برای ما روایت می کند که در جستجوی اندکی آرامش است، اما نه در جاهایی که همه آن را جستجو می کنند؛ بلکه در یک اتاق کوچک در یک بیمارستان!
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۳ ۱۷:۱۰
یادداشتی درباره نمایش «لباس جدید پادشاه» به کارگردانی لادن نازی؛
تاریخ از ما چه تئاتری به روی صحنه خواهد برد؟
موضوع نمایش قابل توجه است؛ زمانه احمدشاه قاجار و زمینه های تغییر حکومت از احمدشاه به رضاخان پهلوی مقطع مهمی از تاریخ ایران است که کمتر بدان پرداخته شده است. از این نظر، به صحنه بردن نمایشی که توجه ها را به بخش مسکوتی از تاریخ ایران معطوف سازد، فارغ از شیوه پرداخت و استفاده از منابع تاریخی، ارزشمند است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۳ ۱۵:۰۰
طرح صریح دغدغههای خانواده تئاتر/سلبریتیها هنر ما را پولی کردند!
تعدادی از هنرمندان تئاتر با حضور در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوع معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر دیدار و گفتگو کردند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۱ ۱۳:۰۰
گفتوگو با حسین مسافر آستانه به بهانه کارگردانی نمایش پس از ۱۰ سال: ارزشها را درحصار مناسبتها زندانی کردیم
ما تئاتر جنگ را درگیر مناسبتهای خاص کردهایم و اصلا فکر نمیکنیم فرهنگی است که میتواند تماموقت وجود داشته باشد. فکر کردیم بعضی مناسبتها را با این نمایشها پر کنیم و همین موجب رکود این مفهوم در تئاتر شد. حصار مناسبتها فقط برای زندانی کردن این مفهوم بود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۹ ۱۷:۳۰
یادداشتی درباره نمایش لانچر ۵؛
برای رنج هایی که در لابه لای پوشه ها بایگانی می شوند...
این اثر، تنها یک تئاتر نیست؛ یک غنیمت هم هست؛ در این سال هایی که بیشتر اجراها با سالن های نیمه خالی به روی صحنه می روند و بلیت نمایش ها به زور طنزهای مبتذل و سوژه های زرد به فروش می رسند، نمایش هایی مثل لانچر ۵ نمی گذارند که تشکچه های خارج از ظرفیت، خاک بخورند و این چنین کورسوی امید را در دل دلبستگان به تئاتر اصیل، زنده نگاه می دارند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۵ ۱۶:۵۳
چند نکته درباره ی نمایش "هیچ چیز جدی نیست"؛ ترجمه و اقتباسی از نوشته ی رچ اورلاف، به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه؛
پوزخندی عمیق بر شهر آشوبِ تئاتر ...
نمایش جدید دلخواه را می توان نمونه قابل باوری از نوعی از بیدادگری و اعتراض خاموش نسبت به جریان کمی تا قسمتی ملتهب و پرنوسان تئاتر این روزهای ایران قلمداد کرد که از جدیت به دور است و به حاشیه بسیار نزدیک و مأنوس. او با ترجمه ی بومی شده ای از نمایشنامه ی رچ اورلاف و پرداخت دراماتیکی با رنگ و لعاب طنز تلاش می کند تا نشانه هایی از معضلات تئاتر امروز ایرانی را خصوصا در زمینه های فنی، هنری، تعهد و اخلاق را در نمایش اش برجسته کند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۴ ۱۷:۰۰
ضد رئالیسم با نیمنگاهی به کارلوس فوئنتس
متن زیر گفتوگو با سمانه زندینژاد، کارگردان نمایش «آن دیگری» است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۱۱:۱۶
به بهانه اجرای مجدد نمایش «جمعه کشی» به کارگردانی اسماعیل خلج؛
جمعه کشی قرن ها است که روی صحنه است
جمعه کشی نمایشی است که اسماعیل خلج پس از نزدیک به پنج دهه دوباره آن را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه برد تکه ای از تاریخ است با حیاتی جاودانه، بی زمان و مکان. اما زنده بودن نمایش خوشحال کننده نیست و حتی خود کارگردان هم از حیات جاودانه این اثر چندان خرسند نیست.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۵ ۱۲:۰۰
شرمساریِ تاریخ تئاتر ایران/ گفتوگو با جمشید ملکپور درباره مساله حذف افراد در تئاتر ایران به بهانه رونمایی از سردیس «شاهین سرکیسیان»
وقتی سرکیسیان کارش را شروع کرد در تلاش بود برای گروه خود امکاناتی بگیرد. اداره هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و هنر هم به این نتیجه رسیده بود که بعد از کودتای سال32 اوضاع هنری خوب نبود و فضای هنری ایران مرده بود. از آنجا که تجربه دهه 20 و تبدیل تئاتر به ابزار تبلیغاتی جناح چپ را پیش روی داشتند و نمیخواستند دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، پس گفتند چه بهتر که خودمان پیش قدم شویم و تئاتر دولتی تاسیس کنیم تا کنترل دست خودمان باشد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۲ ۱۲:۰۰
حذف به سبک ایرانی/ در باب محذوفان تاریخ تئاتر
تاریخ تئاتر پر است از این اسامی، افرادی که ظهور کردهاند و در فضای رخوت و حسادت پر پر شدهاند. هنرمندانی که نامشان به واسطه حسادتها پاک شده است و در پی ناکامیها از یادها محو شدهاند.
-
۱۳۹۸-۰۷-۳۰ ۱۴:۳۰
روایت پیتر بروک از تفاوتهای تئاتر وستاند و برادوی/ وقتی من و ترومن کاپوتی در برادوی شکست خوردیم
نخستین تلاشهای هارولد آرلن و کاپوتی در نوشتن ترانهها با انتظار مخاطبان یک دنیا فاصله داشت. مارلنه دیتریش، بازیگر تئاتر آلمانی- امریکایی، به عنوان یک دوست و طرفدار آنقدر محبت داشت که آرلن را در دنیای تجاری نمایش تشویق و راهنمایی کرد چون این دنیا را خیلی خوب میشناخت.
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۳ ۱۴:۰۰
چرا کریم شیرهای نباید یک قبر برای خودش داشته باشد/ گفتوگو با مجید رحمتی به بهانه ایفای نقش قابلتامل در نمایش «کریملوژی»
جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، یک جشنواره بینالمللی بود که سالی یکبار برگزار میشد ولی به یک باره دو ساله شد و از بینالمللی هم بیرون آمد و کشوری شد. قطعا هم در دو سال آینده مشکلات بیشتری برای آن رخ خواهد داد. ای کاش این شیوههای نمایشی در کشورهای دیگر به منصه ظهور میرسیدند زیرا قطعا حلوا حلوایش میکردند و دانشگاه و پژوهشگاه هم برایش میزدند. مسوولان ایرانی همهچیز را فراموش کردهاند و هر چقدر هم تلاش کنید، کسی گوشش بدهکار نیست. به نظرم آنها فکر میکنند نمایشهای ایرانی موزهای است و چند وقت یک بار باید گرد و خاک آنها را پاک کنیم و گاهی هم یک شوی پر آب و تابی از آن در تئاتر شهر برگزار کنیم.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۶:۰۰
پول میشود و به آسمان میرود/ مدیران سالنهای غیر دولتی تئاتر چه افکاری در سر دارند؟
سالنهای غیردولتی تئاتر چند سالی است که فعال شدهاند و ما از سالهای میانی دهه ۹۰ تا امروز فراز و فرودهای اقسام مدیران سالنهای اصطلاحا خصوصی را مشاهده کردهایم.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۴:۰۰
گریز از اکنوننویسی در ادبیات نمایشی
وحید منتظری با لحنی نوستالژیک زندگی نویسندهای را روایت میکند که از آرمان عدالتخواهی به پول و ثروت رسیده است و این اندیشه هم زندگی عادی او را دستخوش تلاطم جدی کرده و حالا این کاراکتر هیچ مرز اخلاقی ندارد و تنها به فکر مرگ خویش است.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۲ ۱۷:۰۰
چون را ه گنج بر همهکس آشکاره نیست/ مرور فراز و فرودهای ۵ دهه فعالیت هنری با بهروز غریبپور به بهانه زادروز این هنرمند
سالی که ما به دانشگاه وارد شدیم، سال حرفهایها و افرادی بود که عقبه تئاتری داشتند. از همسالانم میتوانم به سودابه اسکویی، فرزند دو شخصیت برجسته تئاتر در آن روزگار اشاره کنم. من سرپرستی گروه «شهاب» کردستان را برعهده داشتم. میخواهم بگویم اساتید ما چندان هم با شاگردان کم سابقه و نابلد مواجه نبودند، روی این اصل مطالبات ما بیش از خواستههای یک دانشجوی سال اول یا دومی بود. اگر کلاس کیفیت نداشت، مقابل استاد میایستادیم و حتی تا تغییر مدرس پیش میرفتیم.