کل اخبار:446
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۷ ۱۰:۰۳
بهترین آثار داستانی سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله تایم/ از اولگا توگارچوک تا مارگارت آتوود
هر ساله و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مجلات و روزنامههای مختلف خارجی، فهرستی از بهترینهای آثار داستانی، غیرداستانی و ادبیات کودک چاپ شده در آن سال را معرفی میکنند. در این مطلب نگاه کوتاهی به بهترینهای مجله تایم در حوزه کتب داستانی خواهیم داشت.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۸ ۱۲:۳۰
داستانهای آخرالزمانی با مضمون «مرگِ مدرن» کتاب شد
ترجمه کتاب «آنک آخرالزمان» مجموعهگلچین داستانهای آخرالزمانی و مرگهای مدرن با گردآوری و ترجمه شبنم بزرگی و نقد کیهان خانجانی توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۸ ۱۶:۳۰
شغلی به نام نویسندگان کرایهای / آنها مینویسند شما مشهور میشوید!
نوشتن شرح حال افراد مشهور توسط نویسندگان کرایهای قدمت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد ولی در سالهای اخیر نوشتههای کرایهای رمانها بیداد میکند چون مردم نسبتاً مرفهتر دوست دارند داستان های خود را چاپ کنند.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۲ ۱۵:۰۰
داستانهای زندگی مدفون چارلز بوکوفسکی منتشر شد
کتاب «جنوب بدون شمال (داستانهای زندگی مدفون)» نوشته چارلز بوکوفسکی با ترجمه شهرزاد لولاچی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۱:۳۰
صدای کلاغ/ یادداشتی بر داستان بلند «آقارضا وصلهکار»
داستان بلند آقارضا وصلهکار در برههای از تاریخ بیان میشود و این تاریخ در لایه زیرین متن قرار میگیرد با ارجاعاتی چون سقوط شاه.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۲ ۱۲:۳۰
یک عکس، یک کتاب/تاثیر اینستاگرام در مطالعه داستان و رمان
آمارها حاکی از این است که بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه مستقیم وجود دارد. به عقیده روزنامهنگار و خبرنگار ایندیپندنت بازار کتاب معاصر به شدت تحت تاثیر شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام قرار دارد.
-
۱۳۹۸-۰۶-۲۳ ۱۰:۰۰
باور به تعهد ادبیات/ درباره صمد بهرنگی و نقش او در گردآوری داستانها و افسانهها
صمد توهم مخاطب جهانی نداشت، برای بچهمدرسهایهای ممقان و آذرشهر مینوشت.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۵ ۱۰:۳۰
آذر عالیپور : چرا جان چیور به «چخوف حومهها» معروف است؟
آذر عالیپور گفت: درونمایه اغلب داستانهای جان چیور، پوچی زندگی احساسی و معنوی در قشر طبقه متوسط حومه نشین است. او از حماقتهای شخصیت داستانهاش در زندگی خانوادگی میگوید که چطور اسیر روزمرگی هستند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۵ ۱۳:۰۰
داریوش احمدی: تمام ژانرهای ادبی ریشه در رئالیسم دارند
داریوش احمدی گفت: به نظر من، داستان واقعگرا، فقط برگردان واقعیت نیست؛ بلکه آشنازدایی از واقعیت و دست بردن در آن است. واقعیت، به خودی خود همیشه خشک و انتزاعی و برای منی که میان کوهها و صخرهها، با مارها زندگیکردهام، ترسناک است.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۹ ۱۱:۰۰
احسان عبدیپور: ۹۰ درصد از نوشتههایی که پیرامون مذهب نوشته میشوند، شعاریاند
چهل و چهارمین نشست «چای و داستان» با حضور احسان عبدیپور و با موضوع «داستان در غیاب ادبیات» در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۶ ۱۶:۵۱
زخم و نوزده داستان دیگر
کیم مونسو
۲۰ داستان این کتاب از ترجمههای اسپانیایی و انگلیسیِ ۳ مجموعه داستان مونسو انتخاب و ترجمه شدهاند تا نمونههایی از تمام دورههای متنوع داستاننویسی او را از دههی هفتاد میلادی تاکنون در اختیار خواننده قرار دهند.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۰
چیدن یال اسب وحشی
علی صالحی بافقی
چیدن یال اسب وحشی ۸ داستان کوتاه را در بر میگیرد که نخستینشان «چیدن یال اسب وحشی» نام دارد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۰
ایران درودی:نقاشی شعر نیست و لازم نیست داستان داشته باشد/ما نقاشی نداریم
ایران درودی معتقد است هنر نقاشی احساس خالص است و با وجود تشابهی که بهخاطر قوه احساس با شعر دارد، با آن بسیار تفاوت دارد. همچنین قرار نیست اثر نقاشی داستانی در پس خود داشته باشد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۵:۰۰
نگاهی به جهان داستانی ناصر تقوایی به بهانه سالروز تولدش/ پیوند ادبیات شکست و مکتب جنوب
ناصر تقوایی از آنجمله فیلمسازانیاست که از ادبیات به سینما آمده و بر همین اساس میتوان از او به عنوان یکی از چهرههای موثر در ادبیات جنوب، خصوصا مکتب ادبی مخصوص به این خطه یاد کرد؛ نویسندهای که گرچه بیشتر از یک مجموعه داستان منتشر نکرده اما تاثیر همین چند داستان کوتاه در روند ادبیات داستانی کشور بهشدت مشهود است.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۲ ۱۶:۳۰
مروری بر زندگی، اندیشه و نویسندگی ایوان کلیما؛ از اردوگاه کار اجباری تا قدمزدن در پراگ/نوشتن برای جنگ با مُردن
ایوان کلیما داستاننویس مهم چکی علاوه بر تولیدات ادبی، نوشتههای شخصی و انتقادی جالبی دارد که با مرورشان میتوانیم تجربیات، اندیشه و مسیر نویسندگی او را بررسی کنیم.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۲ ۱۰:۳۰
نویسنده داستان بلند «آقا رضا وصلهکار»: سالها روی گویشها کار کردم
مهیار رشیدیان گفت: این کتاب نباید به زبان معیار نوشته شود به دلیل اینکه زبان، روی جغرافیا تاکید دارد. این شخصیت سالها با من بوده و همیشه با این زبان حرف زده است.
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۱ ۱۰:۰۰
فینالیستهای جایزه جورج اورول در دو بخش داستانی و غیرداستانی
جایزه ادبی جورج اورول اسامی فینالیستهای دو بخش رقابتی ۲۰۱۹ خود را اعلام کرد.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۵ ۱۰:۳۰
جزئیات شرایط شرکت در جایزه داستان عامهپسند «لیلی»
انجمن نویسندگان عامهپسند با هدف بهبود کیفیت رمانهای منتشر شده در ژانر عاشقانه فارسی اولین دوره جایزه ادبی لیلی را برگزار میکند.
-
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۲
قوها انعکاس فیلها
پیام ناصر
تعادل، خیال و سقوط سه فصلی است که پیام ناصر در آن داستان خود را بازگو میکند. نام داستان برگرفته از تابلو قوها منعکس کننده فیلها اثر سالوادور دالی است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۱۱:۰۰
سیاوش گلشیری: هر داستان باید دریچهای نو از ساختار و فرم را برای مخاطب بگشاید
سیاوش گلشیری در نخستین جلسه کارگاه داستاننویسی یا نویسندگی خلاق در شهر کتاب اصفهان، گفت: هر داستان باید دریچهای نو از ساختار و فرم را برای شما بگشاید.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۰
اصغر نوری: دوبوآ درباره آدمهای تنها و مسائل حاشیهای اجتماع مینویسد
اصغر نوری، مترجم کتاب «ماهیها نگاهم میکنند» گفت: اگر بخواهم به ویژگیهای نوشتاری دوبوآ اشاره کنم باید بگویم که او درباره آدمهای تنها و مسائل حاشیهای اجتماع مینویسد و دغدغه مشکلات زندگی مدرن را دارد.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۱ ۱۵:۰۰
باز هم پرفروشها، باز هم جیمز پترسون
مجله «نیویورکتایمز» به روال معمول هفتگی خود لیست آثار پرفروش را منتشر کرده است. این هفته با اینکه جیمز پترسون با کتاب «دزدی هجدهم» در بخش آثار الکترونیک موفق شد دلیا اُونز را کنار بزند اما در بخش آثار چاپی «جایی که خرچنگها آواز میخوانند» همچنان پیشتاز است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۱ ۱۴:۳۰
سرویس داستان نویسی آمازون تعطیل می شود
آمازون اپلیکیشن استوری خود را در سال ۲۰۱۵ برای انتشار داستانها و نوشتههای کاربرانش راهاندازی کرده بود ولی حالا خبر تعطیلی آن شوک بزرگی است.
-
۱۳۹۸/۰۲/۱۰
گفتوگو با محمدجواد جزینی (۱)؛
«رمانهای کشویی»؛ واقعیت نامرئی!
برخی نویسندگان جوان بهشدت تکنیکی هستند، یعنی از آن طرف بام افتادهاند. از آنجایی که جوان هستند تصور میکنند هرچه تکنیکیتر بنویسند جذابتر است. هنگامی که رمان آنها را میخوانید به نظر میرسد که آکنده از اطوارها و تکنیکهای ادبی است، اما جوهرۀ داستانی ندارد؛ بنابراین نویسندگان جوان یا کاملاً عوامپسندانه مینویسند (صرفنظر از اینکه بگوییم عوامپسندانه خوب است یا خیر) و یا میخواهند روشنفکر باشند.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۰
برندگان احتمالی جایزه پولیتزر برای داستان
سایت الکتریک لیتریچر با استناد به نظر مخاطبان و منتقدان در یک سال گذشته نامزدهای احتمالی دریافت جایزه پولیترز امسال را پیش بینی کرده است. جایزه پولیتزر 15 آوریل اعلام خواهد شد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۸ ۱۲:۴۸
داستانهایی بیمدد کلام
اکسپرسیونیسم آلمان جنبش هنری تاثیرگذاری بود که در اوایل سده بیستم میلادی شکل گرفت. هنرمندان اکسپرسیونیست با به کار گرفتن رنگهای تند و فرمهای انتزاعی و معوج حالات و عواطف اعضای عصیانگر آن جنبش را به نمایش میگذارند و روح طغیانگر زمانه را بازتاب میدادند.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۵:۵۳
مقدمه کیمبریج بر ساموئل بکت
رانن مک دانلد
نمایشنامهها و داستانهای بکت در عین زیبایی و خوشساختی مضامین دشواری دارند. نویسنده کتاب سعی کرده است با خواندن تکتک متنهای بکت نه فقط ابهام و دشواری متن را تا حد ممکن برطرف کند بلکه نحوه کارکرد و زیباییشناسی متن را نیز نمایان سازد.
-
۱۳۹۷-۱۱-۳۰ ۱۱:۰۴
دربارۀ نشر کتاب داستان در ایران؛
حال ما بالقوه خوب است
پررنگترین عقبماندگی صنعت نشر کتابهای داستانی ما بهره نجستن از ویراستارانی کارکشته و سرنوشتساز است. چه بسیار روایتها خواندهایم از روابط نویسندگان غولی چون همینگوی و فیتزجرالد و تونی موریسون و غیره با ویراستارانشان که اگر نبودند اینها نیز به این قدوقامت درنمیآمدند. ظهور جدی ویراستاران فنی -و نه ادبی و محتوایی و ساختاری- در صنعت نشر ایران از اواسط دهۀ ۳۰ و در انتشارات فرانکلین اتفاق افتاد، اما امروز که به اوضاع نشرمان نگاهی میاندازیم، میبینیم چندان فراتر از آن زمان نرفتهایم.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۷ ۱۴:۲۴
النی
نیکولاس گیج
النی یک داستان واقعی است.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۲:۳۴
نقد و بررسی فیلم مسخره باز به کارگردانی همایون غنیزاده؛
یک فانتزی شوخ و لحن سورئال
فانتزی شوخ و لحن سورئال ، مهم ترین خصیصه این فیلم است که در کنار قابلیت های دنیای سی جی، آن را در جایگاه یک اثر آرتیستیک و پیشرو، اما خالی از بن مایه های قانون مند داستان پردازانه قرار می دهد./ در «مسخرهباز» به دلیل فضا و ساختاری که دارد اصلا قرار نیست که روی هیچ کاراکتری عمیق بشویم. این به جهان فیلم برمیگردد اما این میزان از بیهودگی و بیکنشی کاراکترها از جایی به بعد نه تنها آزاردهنده میشود که ارتباط تماشاگر را با فیلم و روندش قطع میکند.