کل اخبار:53
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۰:۲۰
روشنفکری دینی ما کپی برداری است/ نواندیشی دینی یا احیاگری دینی؟
محمد محمدرضایی با بیان اینکه روشنفکران دینی ما کپی برداری صرف از متفکران مغرب زمین می کنند، گفت: هیچکدام از مبانی مطرح شده توسط روشنفکران دینی سکولار از اتقان لازم برخوردار نیست.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۶ ۱۶:۱۰
برخی ابن سینا را عارف عقل گرا می دانند/ اهداف عرفان سکولار
همایون همتی گفت: برخی در اروپا ابن سینا را عارفِ عقل گرا می دانند که رویکردی فیلسوفانه و عقل گرایانه به عرفان دارد. نمط های پایانی اشارات مربوط به رشته جدیدی است با عنوان فلسفه عرفان.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۷ ۰۹:۳۹
دیدگاه انتقادی به تاریخچۀ فکر ایرانشهری (۲)؛
اندیشۀ سیاسی ایرانشهری و ماهیت سلبی آن با تجدد
اندیشۀ سیاسی ایرانشهری به علت اینکه ذاتاً ماهیتی الهیاتی دارد و اساساً مبتنی بر تاریخ سنت قدمایی است، پس بیدرنگ میتوان دریافت که از نظر سرشت نظری در تضاد آشکار با اندیشۀ سیاسی دوران جدید است. به سخن دیگر، اگر ما دوران جدید را دوران سکولاریزاسیون به شمار آوریم، دوران جدید بالفعل امری سلبی نسبت به دوران قدیم است؛ و همین قاعده نیز بهصورت بالعکس نمود پیدا میکند.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۱۰:۳۷
دیدگاه انتقادی به تاریخچۀ فکر ایرانشهری (۱)؛
دوران قدیم و پیدایش مفهوم سکولاریزاسیون
فلاسفه در این دوران خوب میدانستند برای تکوین اندیشۀ سیاسی به گونهای باید طرح موضوع کنند که افق زمانه در سیر فرایندش به آنان یاری کند. بهعنوان نمونه بسیاری از متفکرین سدۀ بیستم میلادی بر این باور بودند که حاکمیت متناسب با مشروعیتی که از سوی مردم اقتباس میکند بدو حق الهی میبخشد.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۱ ۱۱:۲۰
«از یهودبرگشتگان، مسلمانانقلابی و ترکان سکولار» ترجمه شد
کتاب «از یهودبرگشتگان، مسلمانانقلابی و ترکان سکولار»، مسلمانشدگان سالونیک تالیف مارک دیویدبئر با ترجمه کاظم آذریسیسی به نقش آنها در انقلاب ترکیه و نژادگرایی پرداخته است.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۱ ۱۰:۰۱
بحثی در باب تاثیر ابن رشدیان در به وجودآمدن سکولاریسم؛
غزالی و یک نبیرۀ ناخوانده به نام سکولاریسم
این یادداشت کوتاه به هیچ عنوان قصد ندارد ادعا کند که سکولاریسم نتیجۀ ناخودآگاه کارهای فکری غزالی و ابنرشد است، مطمئناً در دوران رنسانس عوامل عدیدهای مانند اقتصاد بورژوازی، اومانیسم فرهنگی و هنری عصر رنسانس، پیشگامان علوم تجربی جدید مانند گالیله، نهضت پروتستانتیسم و... نقش داشتهاند؛ ولی باید این نکته را مدنظر داشت که نظریۀ حقیقت مضاعف ابنرشدیان قرونوسطی ازجمله تسهیلگران گفتمانی راهی بود که سرانجام در غرب مسیحی به سکولاریسم ختم شد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۶:۰۰
دوران افول نوشرقشناسی/ سکولاریسم و نوشرق شناسی در مطالعات اسلامی
صفت «شرقشناس» امروزه در دانشگاههای غربی نوعی توهین علمی محسوب میشود و همه محققین سعی دارند خودشان را از این جریان مبرا نشان دهند.
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۰۹:۴۰
سکولاریسم با قتل هابیل توسط قابیل متولد شد
نویسنده کتاب « «اسلام و سکولاریسم از آغاز تا امروز» تاریخ سکولاریسم را به اندازه تاریخ بشریت،دانسته و گفت: وقتی قابیل، هابیل را کشت، سکولاریسم یکی از نیروهای خداآگاه جهان را از بین برد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۱:۴۰
دین حداقلی میراث سکولاریسم مسیحی است/ اثبات جامعیت حداکثری اسلام
نظریه جامعیت حداقلی اسلام، از سوی پارهای از روشنفکران سکولار معاصر مطرح گردید. این طایفه، میراثخوار سکولاریزم در جهان مسیحیتاند که نظریه حداقلی را بر قرآن و سنت تحمیل کردهاند.
-
۱۳۹۵-۰۴-۱۴ ۱۷:۴۰
ذات فلسفه ضد سکولار است/ خاصیت پرسش استنکاری نشنیدن عمدی پاسخ است
برخلاف نظر عبدالکریمی، معتقدم ذات فلسفه ضد سکولار است. ذات سکولار سوفسطایی گری است و سقراط فلسفه را برای مقابله با سوفسطایی گری پیش کشیده بود. اندیشه مدرن هم وجه نوین شده سوفسطایی است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۲:۰۰
انتظار ما از دین یک انتظار فردی است/ لزوم حرکت به سمت دین اجتماعی
محمد جبارپور، عضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: تلقی که از دین داریم یک تلقی سکولار است. اجتماعی بودن دین را هم فردی میفهمیم. فکر میکنیم اگر همه نماز بخوانند جامعه دینی می شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۶:۲۰
نباید از نظریه بُت ساخت/ ریشه سکولاریسم در ایران علوم انسانی نیست
محمدامین قانعی راد، رئیس انجمن جامعهشناسی ایران گفت: تفکر دینی و تفکر علمی باید حد و مرزشان حفظ شود و این به معنای آن نیست که علم یک امر مادی یا یک امر تجربی یا یک امر دنیایی است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۱۶:۴۰
جریان غالب بر مطالعات دین شناسی غرب سکولار است
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: در ۴ قرن اخیر پس از رنسانس جریان غالب بر مطالعات دین شناسی در غرب، جریان سکولار و با نگاه غیر الهی به دین است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۹:۱۵
پشت پرده کنترل ها و سرکوب گری های علوم انسانی
عضو انجمن فیلسوفان آمریکا گفت: تأکید علوم انسانی مدرن غربی بر سکولاریسم باعث شد جامعه بخشی از عنصر سازنده هویت خود یعنی دین و سنت را نادیده بگیرد که باعث به حاشیه رانده شدن صداهایی شد که دین را فریاد می زدند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۳:۰۰
علوم انسانی در غرب به سکولاریسم دامن زده است
باید توجه داشت که خود علوم انسانی در مغرب زمین به فرایند سکولاریسم دامن زده است و نقش مهمی در فرایند سکولاریسم در جوامع غرب داشته است.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۰:۰۰
پاسخ به ادعاهای قرآنپژوهان سکولار در مناظره «بسط تجربه نبوی»
وظیفه اوصیای پیامبر همچون وظیفه پیامبر بود یعنی ابلاغ دین خدا به مردم بر مبنای وحی قرآنی و وحی بیانی و جلوگیری از تفسیرها و آرای شخصی در امر دین که موجب تحریف لفظی و معنوی اسلام و نابودی آن می گشت.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۰۰
بازی طراحان سکولار شبکههای مجازی با سبک زندگی دینی
شبکههای مجازی و بازیهای موبایلی این روزها جایگزین بسیاری از مطالعات، تفکرات عمیق و دید و بازدیدهای عامه مردم به ویژه قشر جوان شده و بر سبک زندگی دینی و اعتقادی مردم نیز تأثیر خود را گذاشته است.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۲:۱۰
بیماری های مُزمن علوم انسانی!
مشکل دیگر علوم انسانی غربی این است که کنش های مُثله شده انسان را مورد مطالعه قرار می دهند. کنش هایی که هم از نظر طولی و هم از نظر عرضی مُثله شده و منقطع از بقیه امور هستند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۱۱:۱۲
درآمدی بر جامعهشناسی دین
فیل زاکرمن
فیل زاکرمن جامعهشناس آمریکایی، استاد کالج پیترز آمریکا و پژوهشگر در زمینهی جامعهشناسی سکولاریسم است. از آثار اوست: جامعهی بدون خدا؛ بیخدایی و دنیویشدن؛ ایمان بس است: چرا مردم دین را رد میکنند؟
-
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۳۲
بیژن عبدالکریمی؛
شاخصههای تفکر آینده
تفکر آیندهی بشری تفکری غیرتئولوژیک و غیرسکولار است. بشری که هم نظامها و تفکرات تئولوژیک و نتایج زیانبار آن را در طی قرونوسطی تجربه کرده است و هم عقل سکولار و نیهیلیسم پیامد آن را در جهان مدرن با جان آزموده است، شیوهی تفکری را در ورای هر دو تجربهی تاریخی خود جستوجو میکند.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۷ ۱۳:۴۰
خسروپناه: چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد؟
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به تبیین تطبیقی نظریه خود در حوزه هنر، رسانه و سینما پرداخت.
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۹:۰۰
پارسانیا: سکولارها پدیده داعش را شاهد شكست حضور اسلام در سياست میخوانند
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۱۱:۳۹
صادق آیینهوند؛
اصلاحگری حسینی در برابر ماكیاولیسم اموی
اما تغییر اساسی كه در زمان واقعه عاشورا رخ داده بود، از دو جنبه قابل بررسی است: نخست تغییر در عصر و دیگری تغییر در نسل. تحول عصری نخست جغرافیایی بود. فتوحات از یك سو به ماوراء النهر و از سوی دیگر تا بینالنهرین و از سمت دیگر تا دریای مدیترانه تداوم داشت. مدینه كه مركز حكومت بود، در گوشهیی از این سرزمین پهناور و بین كوهها واقع شده بود...