کل اخبار:161
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۵
صوت/«شریعتی، سیاست، ایران امروز»(3)
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۴ ۱۵:۱۴
صوت/ نشستِ «شریعتی، سیاست، ایران امروز» (2)
-
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۱۳
صوت/ نشستِ «شریعتی، سیاست، ایران امروز» (۱)
-
۱۳۹۷-۰۴-۲۴ ۱۷:۰۰
علوم انسانی، دغدغه شریعتی نیست
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در برنامه زاویه گفت: با بیان اینکه دغدغه دکتر شریعتی اصلا علوم انسانی نیست، گفت: وی به هیچ کدام از سئوالات اساسی جامعه شناسی پاسخ نداده است.
-
۱۳۹۷-۰۴-۲۳ ۱۵:۰۰
تقی آزادارمکی: علوم انسانی دغدغه شریعتی نیست
تقی آزادارمکی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران در برنامه زاویه با بیان اینکه دغدغه دکتر شریعتی اصلا علوم انسانی نیست، گفت: وی به هیچ کدام از سئوالات اساسی جامعهشناسی پاسخ نداده است.
-
۱۳۹۷-۰۴-۰۵ ۱۳:۲۰
حاتم قادری: شریعتی؛ وانمودگری بسیار بزرگ
ویژگی «وانمودکردن» در شریعتی بسیار بارز است. معتقدم شریعتی میزان وانمودهایش بیش از آن چیزی است که در اختیار داشت و این نکته درباره شریعتی میتواند بسیار زیانبار باشد.
-
۱۳۹۷-۰۴-۰۵ ۱۲:۳۲
تقیه چه خطراتی را برای حکومتمندی مدرن فراهم میآورد؟
زمامداری تقیّهگستر یا حکومتمندی لیبرال؟
در جامعهی لیبرال استتارشدن و پنهانماندن، در تاریکیماندن یا در معنای فقهی آن تقیّهکردن همچون سمی مهلک و پُرخطر عمل میکند: لیبرالیسم تقیّه را در معنای اختفای عقیده نمیپسندد چراکه ممکن است همچون زلزلهای از زیر پوست شهر بیرون آید و هر حکومتی را با خطری جدی مواجه کند. تقیّه امکان دیدن و پاییدن را میگیرد و حکومتکردن را به مقولهای بسیار پرهزینه و خطرناک بدل میکند که هر آن باید نگران ناشناختهها باشد: نگران امر غیرقابل پیشبینی.
-
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۵:۴۰
در ضرورت عرفان، آزادی و برابری / هاشم آقاجری
ما بهشدت در امروز ایران نیازمند چپ مذهبی متناسب با امروز و در راس آنها درک درستی از مفهوم فردیت هستیم. من در آثار شریعتی بر خلاف کسانی که شریعتی را استالینیستی ارزیابی میکنند، یک فردیت بسیار اصیل میبینم. در آثار شریعتی یک فردیت اگزیستانسیال هست و او از نوعی تفرد و تشخص وجودی سخن میگوید.
-
۱۳۹۷-۰۳-۳۰ ۱۷:۰۰
در گفتوگو با هاشم آقاجری بررسی شد؛ شریعتی به چه کار امروز میآید
اینکه شما میبینید بنیادگراها در ایران نتوانستند مسلط بشوند و ما با پدیدههایی مثل داعش و الشباب و جبهةالنصره و اینها روبهرو نیستیم، این مرهون خدمتی است که دکتر شریعتی و روشنفکران دینیای مثل او، مثل مهندس بازرگان و مثل دکتر سحابی و مانند محمد نخشب و مثل تمام این کاروان بزرگ روشنفکری دینی در حداقل صد سال اخیر ایران کردند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۳۰ ۱۴:۴۰
بازخوانی مناقشه فکری مطهری و شریعتی/ روششناسی شریعتی در فهم دین
قائمی نیا گفت: روش دکتر شریعتی را در فهم دین ترکیبی از سه مؤلفه میدانم؛ یک مولفه گونهای اگزیستانسیالیسم است، دوم نگاه جامعه شناختی ایشان است و سوم «متافیزیکِ رازورزانه» است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۳۰ ۱۴:۲۰
عباس منوچهری: ناشران عربی برای گرفتن امتیاز ترجمه آثار شریعتی با هم رقابت میکنند
عباس منوچهری، استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس میگوید: اکنون ناشران زیادی در دنیای عرب برای ترجمه آثار شریعتی با هم رقابت میکنند و حتی ترجمه آثار او به زبان ژاپنی نیز منتشر شده است. در آسیای شرقی مالزی و اندونزی جریانی برای ترویج آثار او به وجود آمده و جالب است که در آمریکای لاتین که الهیات رهایی بخش منعبث از مارکسیسم وجود دارد اکنون شریعتی الگو قرار گرفته است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۳۰ ۱۳:۰۰
چرا نمیتوانیم شریعتی را نادیده بگیریم؟
شریعتی را از دور که میبینی، آتشفشانی از نظریههای جامعهشناسی است؛ نزدیکتر که میشوی، دردمندی است که روضۀ انسان را چنان جانسوز میخواند که مداحان، روضۀ علیاصغر را.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۷:۰۰
بررسی اندیشه دکتر علی شریعتی در گفتوگو با داوود فیرحی: شریعتی؛ متفکر دوران گذار
انقلاب پشت انقلاب رخ نمیدهد؛ بنابراین متفکری که متفکر انقلابی است، در پساانقلاب باید از آن تفسیر کرد. ما نمیتوانیم روشنفکری داشته باشیم که منادی انقلاب باشد. ما باید روشنفکری داشته باشیم که منادی اصلاح باشد که بگویید چهکار باید بکنیم. هیجان اصلاح کم است. بنابراین در آن تبدیلشدن روشنفکر به یک قهرمان-مثل شریعتی- خیلی سخت است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۴:۲۰
آثار شریعتی هنوز بصیرت های بنیادینی دارد/ چرا شریعتی، شریعتی شد؟
بیژن عبدالکریمی با بیان اینکه آثار شریعتی هنوز برای ما بصیرت های بنیادینی دارد، گفت: در اندیشه شریعتی بصیرت هایی وجود دارد که همسو با اندیشه برخی از متفکران بزرگ جهانی است.
-
۱۳۹۷/۰۳/۰۶
گفتوگوی فرهنگ امروز با ابراهیم فیاض در مورد تحولات فکری شریعتی؛
ترکیب سلفیگری شیعی و پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی سارتر در اندیشۀ شریعتی
اندیشۀ شریعتی قابلیت پرورش را دارد. اگر ما در دانشگاه، کرسی شریعتی و جلال آلاحمد داشتیم، وضعیت دانشگاههای ما این نبود و جالب است که اباذری بعد از اینکه عمر خود را در علوم انسانی و غربگرایی گذراند، نهایتاً رسید به شریعتی و در هشتادمین سالگرد علوم اجتماعی گفت جوانان ما باید رو کنند به شریعتی و جلال آلاحمد.
-
۱۳۹۷/۰۲/۲۵
گفتوگو با عبدالعزیر ساشادینا دربارۀ نسبت «اسلامشناسی» شریعتی با اسلامشناسی آکادمیک؛
آکادمیسینی که عامه را خطاب قرار میداد
شریعتی نه علاقهای به پدیدارشناسی استعلایی داشت و نه به هیچیک از انواع دیگر آن در پژوهش فلسفی. شریعتی بهعنوان پژوهشگری که جداً به دین خویش اعتقاد دارد، مشتاق بود تا نشان دهد که اگرچه مدرنیته تأثیری منفی بر مسیحیت گذاشته بود، اما اسلام بهمثابۀ نوعی عبودیت فعالانه، قادر بود تا در برابر یورش مدرنیزاسیون که از طریق سکولاریزاسیون و عقلگرایی صورت میگرفت، ایستادگی به خرج دهد.
-
۱۳۹۶-۱۲-۲۱ ۱۱:۴۶
نقدی بر کتاب شریعتی و هایدگر (۲)؛
زهری در رگ و پی اندیشیدن فلسفی ایرانی
میری و یاران او که دستیابی به مقام تأمل را به این سادگی ممکن میدانند، نه تنها عامل گشودن مسیر نیستند بلکه همچون سدی در برابر مسیر فلسفهورزی و دامن زدن به بحرانهای ایران معاصر عمل میکنند و همچون زهری در رگ و پی اندیشیدن فلسفی ایرانی و از عوامل دستاول گسست از مبانی هویت ملی و تاریخی و فلسفی تلقی میشوند. دست یافتن به مقام تأمل علیرغم تمام دشواریها و سنگلاخهایی که در مسیر آن وجود دارد، درعینحال نمیتواند ناظر به نقادی از این جریانها نباشد تا بهتدریج این علفهای هرز از زمین اندیشیدن فلسفی ایران پاک شوند.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۹ ۱۲:۲۱
نقدی بر کتاب شریعتی و هایدگر (۱)؛
فلسفه تطبیقی در افق سوفیست دورۀ جدید
سید جواد میری به خود اجازه داده است که بیمبنا و بیربط و بدون طرح پرسشی جدی، «مارتین هایدگر را در برابر علی شریعتی قرار دهد و با اِعمال سلیقه و پرسشهایی که هیچ عمقی ندارند نشان دهد که علی شریعتی درهرصورت از هایدگر قرائت داشته است». بنابراین، در شرایطی که سنت زمان کُند را سپری میکند و مفاهیم صیقلنیافته با شرایط عصر هیچگونه همخوانیای ندارند، ظهور پژوهشهای تطبیقی ازایندست همچون آبی زهرآلود به تباهی نظام اندیشگی ایران دامن میزند.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۸ ۱۳:۰۰
یثربی: شریعتی لیبرالیسم و دموکراسی را بد میدانست/ برای بعد از پیروزی برنامهای نداشت
یحیی یثربی در نخستین روز همایش «بازخوانی آرا و اندیشههای دکتر شریعتی» انتقادات تندی را نسبت به این متفکر معاصر مطرح و بیان کرد که او لیبرالیسم و دموکراسی را بد میدانسته است. اما اسفندیاری سخنرانی خود را در مخالفت با یثربی ارائه کرد و او را به مناظره درباره شریعتی طلبید و گفت: دیدگاه یثربی را با تامل در آثار شریعتی نمیبینم!
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۸ ۱۱:۴۰
فاضلی: شریعتی ابژه جدی جامعه ماست
نعمتالله فاضلی در همایش «بازخوانی آرا و اندیشههای دکتر شریعتی» گفت: شریعتی ابژه جدی ماست و به همین دلیل است که مردم با آن شوخی میکنند. امروز شریعتی دیگری مطرح است که غیرشریعتی است که در دانشگاه از آن بحث میشود و اتفاقا ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره و کلانشهرها دارد. بهنظر میرسد که هرچه جلوتر برویم این شریعتی هم بیشتر جلو میرود.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۷ ۱۰:۲۰
شریعتی یک روشنفکر یادگیرنده بود/رابطه شهید مطهری و شریعتی
حجت الاسلام ذوعلم گفت: شریعتی یک روشنفکر منتقد بود و تقریبا می توان گفت هر کسی را نقد می کرد، به بیان دیگر از نظر من، او یک روشنفکر یاد گیرنده بود.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۵ ۱۳:۰۰
همایش «آنان که می اندیشند» برگزار می شود
همایش دو روزه «آنان که می اندیشند» روزهای ۶ و ۷ اسفندماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۷:۰۰
بهمن ٥٧ در گفتوگو با احسان شریعتی/ شریعتی؛ ولتر انقلاب اسلامی
شریعتی از نظر متدولوژی یا استراتژی انقلاب به یک انقلاب آگاهیبخش اعتقاد داشت. آگاهیبخشی به معنای معنوی کلمه که در آن مثلا پیامبران میآیند تا انسانها را عوض کنند تا راه رهاییبخش خود را پیدا کنند. درواقع نوعی خودسازی انقلابی مدنظر او بود که از فرد شروع میشود و با تکیه بر سه مفهوم آزادی، برابری و عرفان تحولی کیفی در جامعه ایجاد کند و از این طریق جامعه سمت و سوی عقلانیتری بیابد. ولی آنچه به عنوان یک انقلاب در بهمن ٥٧ رخ داد خیلی زودرس بود و شریعتی به انقلابهای دیرهنگام و طولانی مدتتر اعتقاد داشت.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۳ ۱۰:۴۰
تمدید مهلت فراخوان مقاله نهمین همایش آنان که می اندیشند
مهلت فراخوان مقاله نهمین همایش (آنان که می اندیشند) با عنوان (بررسی و بازخوانی آرا و اندیشه های دکتر علی شریعتی) تمدید شد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۶:۴۰
هاشم آقاجری: نوشریعتی و نقد بنیادگرایی
شریعتی در دهه ٥٠ میخواهد پاسخی به بحران آزادی، بحران هویت و معنا بدهد و بنبستهایی مثل حاشیهنشینی و فقر را رفع کند که ایران در دهه ٥٠ در اثر الگوی توسعه سرمایهدارانه با آن مواجه شده. اما این گفتمان و جنبش، با رهبری یک روحانی به پیروزی رسید.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۶:۲۰
سوسن شریعتی: خویشتنی دیگر برای انترناسیونالیسمی دیگر
شریعتی در زمان خود از یکسو با زمان ناهمزمان قرن شانزدهمی مواجه بود. در نتیجه تمام بحثهایی که در نقد دینداری میکند را میتوان پاسخ به زمان بومی دستخوش تغییر در نظر گرفت.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۶:۰۰
مقصود فراستخواه: آیا از شریعتی به سادگی گذشتیم؟
اساسا تجددخواهی لیبرال و مدرنیزاسیون در ایران در مکان دولت، چپ سوسیالیست در مکان حزبی، خیابانی و کاری، ناسیونالیسم ایرانی در مکان دولت، حزب و اسلامگرایی در مکان حوزه، مسجد و بازار سنتی، و روشنفکری در مکان کافه و دانشکده هنرهای زیبا جریان داشت اما شریعتی گفتمان و آثار خود را به مکانهای عمومی میآورد و تا آنجا که میتواند جانب مکانهای عمومی را میگیرد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۵:۴۰
غلامرضاکاشی: شریعتی و بازیابی جامعه
امروزه بهجای روایت انقباضی از شریعتی بستر یک روایت انبساطی برای شریعتی مهیاست. امروز با شریعتی میتوانیم امکانی فراهم کنیم برای بازیابی جامعه به منزلگاه هویت فرهنگی تا قادر باشد ما را به منزله یک الگوی زنده برای وجدانهای عام انسانی عرضه کند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۵:۰۰
هادی خانیکی: منطق و کنش گفتوگویی
برخی برای دفاع از او توجیه میکنند و میگویند آراء و نظرات شریعتی را باید در چهارچوب زمان و دوره خودش خواند و تحلیل کرد منتها من میگویم در آثار او مقولهها و مفاهیمی هستند که قدرت فرازمانی و فرامکانی دارند که ناشی از منطق و کنش گفتوگویی آثار و اندیشههای شریعتی است
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۳:۴۰
احسان شریعتی: تاریخ آینده را بنویسیم
موضوع سمپوزیوم، خود شریعتی نیست. میراث شریعتی بهعنوان نقطه عزیمت برای آینده است؛ از سوی ما بهعنوان نوشریعتیها. شریعتی باور داشت چیزی به نام ایسم صحیح نیست و به همین دلیل شریعتیسم از نظر او بیمعناست.