کل اخبار:128
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۹ ۱۷:۰۰
اخلاق در دانشگاه امروز به سمت لمپنیسم در حال حرکت است
قانعی راد، جامعه شناس گفت: دانشگاه باید به مرزهای فاخر خود بازگردد. اخلاق در دانشگاه امروز ایرانی به سمت اخلاق لمپنیسم که فرهنگ عامه به آن دچار است در حال حرکت است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۵ ۰۸:۱۴
بهزاد جامه بزرگ/ گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۴)؛
در میان دانشگاه و جامعه ایستادهایم
اینکه محتوای مجلهای مثل فرهنگ امروز با رویکردی فلسفی و تاریخی (به گفتۀ دکتر نمکدوست) پیوندش با موضوعات بیرونی نمایان نیست، برای فرهنگ امروز که بین ژورنالیسم و فلسفه ایستاده است، نکتۀ لزوماً منفیای نیست، هرچند که ما هم در فرهنگ امروز تولید محتوای مجله را در خلأ انجام نمیدهیم...
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۶:۰۰
سنگینی دانشگاه روی شانههای دانشجو
«آسیبشناسی نظام آموزش عالی» در میزگردی با حضور محمدامین قانعیراد و حسین ابراهیمآبادی مطرح شد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۱:۴۰
«وضعیت توسعهی انسانی در ایران» نقد و بررسی میشود
به تازگی کتاب «وضعیت توسعهی انسانی در ایران، آسیبپذیری و تابآوری» نوشتهی سعید مدنیقهفرخی به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۳:۲۰
محمدامین قانعیراد: انفعال جنبش دانشجویی نشانه خوبی نیست
زمانی که جنبش دانشجویی بطور نسبی احساس اطمینان از عملکرد نظام سیاسی دارد، به مسائل درون دانشگاهی میپردازد، مسائلی که جنبه آموزشی، پژوهشی، ترویجی و... دارد و فوق برنامههایی را پی میگیرد که مخاطب اصلیاش خود دانشجویان هستند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۰
مطالعات چلبی دارای نوآوری مفهومی است/ اندیشمندی صاحب مکتب در جامعهشناسی
محمدامین قانعیراد، استاد جامعهشناسی در بزرگداشت مسعود چلپی گفت: مطالعات استاد چلبی مشحون از انسجام نظری و در عین حال دارای نوآوری مفهومی است. به این دلیل و با توجه به کارنامه مطالعاتی و اندیشهای، استاد را میتوان از معدود اندیشمندان دارای مکتب در جامعهشناسی ایران دانست.
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۲ ۱۳:۲۰
مهاجرت نخبگان پیامدهای مثبت ناخواستهای هم د ارد/ مهاجرت نخبگان و توسعه ملی در گفتوگو با محمدامین قانعی راد
روشنفکرانی که مهاجرت میکنند گرفتار رادیکالیزم یا تفکر انتزاعی میشوند
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۱ ۱۳:۰۰
معمای دشوار توسعهنیافتگی
«موانع توسعه ایران»، متن سخنرانیهای هشت تن از صاحبنظران حوزههای اقتصاد، تاریخ، سیاست و... است در سلسله نشستهایی در دانشگاه شهید بهشتی درباره علل توسعهنیافتگی ایران.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۹ ۱۲:۵۰
صوت /فراسوی دانشگاه در دانشگاه (۲)
محمدامین قانعی راد
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۹ ۱۶:۵۶
صوت/ فراسوی دانشگاه در دانشگاه (۱)
حسین مصباحیان
-
۱۳۹۶-۰۶-۱۲ ۱۰:۱۹
گزارشی از مجموعه جلسات «تحکیم صلح و نفی افراطگری و خشونتورزی»؛
دربارۀ صلح
برخی از اندیشمندان مانند ماکیاوللی، داروین، نیچه، کارل اشمیت، مارکس و وبر معتقدند خشونت امری تاریخی است و سیر تاریخی خشونت منجر به جنگ میشود. از آن طرف، کسانی بر مبنای تئوری تضاد اجتماعی میگویند دولتها میتوانند این میل را کنترل کنند و حتی در مواردی جنگ و انقلاب پدیدههایی اجتنابناپذیرند که تاریخ بر اساسشان پیش میرود.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۰
قانعیراد از «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» میگوید
درسگفتار «دیالکتیک در اندیشه دورکهایم» با ارائه محمدامین قانعیراد برگزار میشود.
-
۱۳۹۶-۰۴-۳۱ ۱۲:۰۰
کتاب«زوال پدرسالاری؛ فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی؟»
انتشارات نقد فرهنگ، کتاب «زوال پدرسالاری؛ فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی؟» نوشته سید محمد امین قانعی راد را منتشر کرد.
-
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۱۱:۰۰
حاشیهای جامعهشناسانه بر حملههای تروریستی در تهران
رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران در گفتوگو با ایسنا، دلیل واکنشهای مردم ایران به این حادثه را مربوط به ابعاد مختلفی میدانند که همهی آنها ناشی از عوامل فرهنگی است.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۸ ۱۳:۰۰
محمد امین قانعی راد: معرفتشناسی علوم اجتماعی در دانشگاههای ایران کمرنگ است
محمد امین قانعی راد درباره وضعیت نشرعلوم اجتماعی در ایران گفت: گفتمان معرفتشناسی و گفتمان علوم اجتماعی کاربردی دو گفتمان غالب در نشر علوم اجتماعی است. در دانشگاههای ایران نیز هر دو گفتمان وجود دارد اما با گرایش معرفتشناسی همراهی کمتری دارد.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۱ ۱۱:۴۰
دانشگاه رسالت و ماموریت خودش را نمی داند/مقاله نویس تربیت می کنیم
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: بحران های زیادی که در جامعه داریم به این برمی گردد که دانشگاه نسبت به خودش درک درستی ندارد و رسالت و ماموریت خودش را نمی داند.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۹ ۱۳:۰۰
«ماجرای نیمروز» روایتی کرونولوژیک و رئالیستی از رخدادها ارائه میدهد
محمدامین قانعیراد در نقد و بررسی فیلم «ماجرای نیمروز» با نگاهی به کتاب «راه» محسن رضایی گفت: فیلم از قضا نسبت به تاریخ معترض بوده و خواسته با نادیده گرفتن برخی مسائل، روایتی نسبتا کرونولوژیک و رئالیستی از رخدادها ارائه دهد، بر طبق روایت آفیلم تاریخی است و در سینمای سیاسی، تاریخی و مستند قرار میگیرد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۱۱:۰۰
محدثی: طباطبایی در تحلیل ابن خلدون دچار اشتباه فاحشی میشود
محدثی در نشست هم اندیشی «ابن خلدون و علوم اجتماعی، نگاهی انتقادی به روایت سید جواد طباطبایی» گفت: طباطبایی در تحلیل ابن خلدون دچار اشتباه فاحشی میشود که از فقدان روش نشات میگیرد. مسئله فقدان روش سبب شده که نویسنده تفسیری شخصی و سلیقهای از ابن خلدون داشته باشد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۱ ۱۴:۴۰
هابرماس فهمید که نمی توان دین را از صحنه اجتماع حذف کرد
هابرماس بر مبنای تفکرات اخیرش متوجه شده است که نمی توان دین را از صحنه اجتماع حذف کرد و در نتیجه درصدد برآمده که نقش اجتماعی دین را به رسمیت بشناسد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۱ ۱۸:۰۰
فروپاشی پلاسکو، نماد فروپاشی الگوی توسعه شهری در تهران/ تحلیل محمد امین قانعیراد از حادثه پلاسکو
ه نظر میآید که در الگوی رایج مدیریت بحران بیشتر بر عملیات میدانی – از جمله فعالیت آتشنشانان- تاکید میشود و تحلیل راهبردی از موقعیت/حادثه جایگاه زیادی ندارد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۰
قانعی راد: جامعه قوی در کنار دولت قوی میتواند با فساد مبارزه کند
قانعی راد گفت: جهت گیری ای که امیرکبیر در مبارزه با فساد برای ما ترسیم می کند این است که جامعه قوی در کنار دولت قوی می تواند با فساد مبارزه کند و نه فقط دولت قوی.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۹ ۱۲:۰۰
قانعی راد: شریعتی فرزند زمانه شکست است/ تبارشناسی اندیشه شریعتی
محمد امین قانعی راد در نشست هماندیشی «انسان، جامعه و تاریخ در نگاه شریعتی» گفت: شریعتی و آثارش شکست زمانه یعنی شکست پس از کودتا را در خود منعکس می کند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۴:۳۶
توسعه نمادین در برابر توسعه ابزاری/ سخنرانی محمدامین قانعیراد در سمپوزیوم جامعهشناسی و مسائل اجتماعی
توسعه نهادین یک نوع توسعه ابزارگرایانه و با یک نوع نگاه از بالا و اقتدارگرایانه و دارای رویکرد ارادهگرایانه و خاصگرایانه نیست، بلکه توسعهای است که از دل گفتوگوهای اجتماعی در بیاید. در همین استان اردبیل باید این را عملیاتی کنید. شما شرایطی فراهم کنید که دانشگاهیان و مسوولان بنشینند و صحبت کنند با چه کسی؟ با آدمهای معتاد، با آدمهای سارق و با آدمهای دزد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۸:۰۰
آیا برای زیستاخلاقی نیاز به متخصص داریم؟/ گزارش کامل پنجمین همایش نظام اخلاقی مولانا
در فلسفه اخلاق، فیلسوف اخلاق پنج ساحت را در ما میشناسد و میخواهد تعادل آنها را برقرار کند و این است که مکتبهای مختلف و در دل هر مکتب، نظامهای مختلف و در دل هر نظام نیز نظریههای مختلفی در اخلاق پدید میآیند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۱:۰۴
گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۳)؛
مناسبات علوم اجتماعی با ژورنالیسم
آن دسته از همکاران دانشگاهی که برچسب سطحی بودن به ژورنالیسم میزنند، به دلیل ضعفهای علمی و شناختی آنها از حوزۀ علوم اجتماعی و انسانی است؛ آنها تاریخ علوم اجتماعی را نمیشناسند، آنها به این وقوف ندارند که همۀ نظریهپردازان، فعالان حوزۀ عمومی بودند و در واقع بخشی از اعتبار نظریهها برخاسته از میزان مؤثر بودن آن نظریه بر تحولش در حوزۀ عمومی است نه صرفاً بر اساس آن چیزی که در حوزۀ آکادمیک پذیرفته شده یا نشده است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۹
گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۲)؛
تأملات روزنامهنگاران از جنس تنزل دادن شناخت نیست
در هر مرحلهای روزنامهنگار سعی میکند در آن وضعیت زمانی حداکثر شناخت را بدهد. بنابراین، تأملات روزنامهنگاران از جنس تنزل دادن شناخت و رقیق کردن شناخت نیست، بلکه روایتی از شناخت است که یکی از تعهدات آن ضربالاجل است و این تفاوت ما با دانشمندان است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۰:۵۴
گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۱)؛
خروج علم از آکادمی
مجلۀ فرهنگ امروز از مجلاتی است که در حوزۀ علوم انسانی کار میکند و میخواهد دانش علوم انسانی را به عرصۀ عمومی ببرد و محملی برای ترویج علوم انسانی باشد. اصولاً در برخورد با این جنس از ژورنالیسم میباید چند پرسش را مطرح کرد. جواب دادن به این پرسشها شاید تعیین کند که مجلۀ فرهنگ امروز چه مقداری در کنار مجلات دیگر مثل مهرنامه و اندیشه پویا توانسته است اندیشۀ علوم انسانی را به درون جامعه ببرند و بین ما و فیزیکالیسم فاصله بیندازند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۵ ۱۷:۰۰
بررسی کارنامه دو ساله ماهنامه فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی
کارنامه ماهنامه فرهنگ امروز در نشستی با عنوان رسانه در آیینه دانشگاه توسط پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی بررسی خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۵ ۰۸:۰۲
گزارشی از سمینار «امر اجتماعی چیست؟» (۲) ؛
امر اجتماعی با نگاه به نظریه انتقادی دولت
اگر بخواهیم نظریه انتقادی دولت را به عنوان یک تراکمیافتگی وضعیت اجتماعی تدوین کنیم، باید بتوانیم پس پشت این نگاه نیروهای متکثری را که از پایین حرکت میکنند، به بازیگیریم و صحنه را از نو بیاراییم و ببینیم چه نیروهایی در حال عمل کردن هستند و این نیروها چگونه پس زده و به زیر برده شدهاند و چگونه سوژهسازی شدهاند تا کسی مثل آقای سریعالقلم بگوید ما همچنان در وضعیت قبیلهای هستیم.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۱۳:۴۰
روشنفکر ما عجول است/حلقه های بررسی اندیشه هابرماس در ایران
محمد امین قانعی راد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست نقد و بررسی کتاب «هابرماس و روشنفکران ایرانی» گفت: ما در ایران سه حلقه بررسی اندیشه های هابرماس داریم.