کل اخبار:74
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۶ ۱۲:۱۵
روش فلسفی قرآنی/ فرق روش شناسی قرآن با منطق ارسطویی
روش فلسفه اسلامی یا قرآنی، روش یافتگی و فهم است و این روش در برابر روش منطق ارسطویی است.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۲:۰۹
نگاهی به تفاوت مفهوم عدالت در آثار فلسفی و تراژیک؛
عدالت در تراژدی آنتیگونه و اخلاق نیکوماخوس ارسطو
عدالتی که ارسطو در اخلاق نیکوماخوس مطرح میکند در ارتباطی تنگاتنگ با دو مقولهی «فضیلت» و «قانون» قرار میگیرد. در اخلاق نیکوماخوس ارسطو از «تبعیت از قانون موضوعه و احترام به برابری» و «فضیلت کامل» سخن میگوید؛ این در حالی است که در تراژدیِ آنتیگونه، عدالت در ارتباط با دو نوع قانون که در تقابل با یکدیگر قرار دارند مطرح میشود، به این معنی که کرئن عدالت را تبعیت از «قانون موضوعه پادشاه» میداند، ولی آنتیگونه عدالت را «تبعیت از قانون خدایان» میداند.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۵۹
مدخلهای دانشنامه استنفورد (۴۰-۳۷)
برای کسی که میخواهد اولینبار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینههای مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخلهای مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۴۰
تجربه فيلسوف، درس فلسفه
در تقويم تاريخ فردا (٩ مهرماه) سالروز مرگ ارسطو، فيلسوف شهير يوناني ثبت شده است، چند روز پيش (٤ مهرماه) سالروز تولد مارتين هايدگر، فيلسوف بزرگ آلماني بود، جالب است.
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۱۷:۵۰
فرهنگ یا ژنها؛ کدام یک ما را می سازند؟
بحث بر سر اینکه ما تا چه اندازه محصول ژن ها یا محیط خود هستیم همچنان داغ است. جدال بین سرشت و پرورش دست کم به زمان افلاطون و ارسطو در در سده چهارم پیش از میلاد باز می گردد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۲:۰۰
شاهراه رهایی از بحران محیط زیست/به دوران افلاطون و ارسطو برگشته ایم!
بحث از محیط زیست امری فطری است و نباید نگاه به مساله محیط به عنوان امنگاه و مهد و گهواره ای که انسان در آن تبلور یافته و تکامل پیدا می کند را امری مقطعی و مربوط به یک مکتب خاص بدانیم.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۰:۱۷
گفتاری از مهدی معینزاده؛
هنر بهمثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
هایدگر هنر را نه بهعنوان هنر سوبژکتیو و نه بهعنوان هنر خاص و نه بهعنوان شعر گفتن مطرح میکند، بلکه هنر بهعنوان یک مطرحکنندهی نحوهی حقیقت مطرح میشود، حقیقتی که در آن گوهر امری ثابت نیست، بلکه در هر نسخهی جدیدی از نو گوهریده میشود.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۷ ۱۷:۳۰
نسخه خطی سریانی «پریهرمنیاس» پولس پارسی به انگلیسی ترجمه شد
سعید حیاتی، زبانشناس و نسخه پژوه، نسخه خطی ترجمه فارسی پولس پارسی از متن «پریهرمنیاس» ارسطو را به زبان انگلیسی ترجمه کرد. این نسخه در حدود قرن ششم و هفتم میلادی از زبان فارسی به سریانی ترجمه شده بود. «پری هرمنیاس» ارسطو تاکنون به زبان انگلیسی ترجمه نشده بود.
-
۱۳۹۳-۱۰-۰۶ ۱۳:۳۰
زیبایی و فلسفه هنر از دیدگاه ارسطو منتشر میشود
«زیبایی و فلسفههنر در گفتگو: ارسطو» شامل مجموعه مصاحبههای منیره پنجتنی با فتحالله مجتبایی، محمد ضیمران، سعید بینای مطلق، محمدرضا بهشتی، شمس الملوک مصطفوی و امیر نصری در موضوع فلسفه هنر از دیدگاه ارسطو، در ماه آینده منتشر میشود.
-
۱۳۹۳-۰۹-۰۵ ۱۰:۱۰
نگاهی به جایگاه علوم سیاسی در حوزهی علوم انسانی و اجتماعی؛
آیا عـلـوم سیاسـی اربـاب علـوم اسـت؟
در مقابل رأی به سرآمدی علم سیاست بر سایر علوم، برخی پژوهشگران فرانسوی معتقدند علم سیاست به طور منفرد وجود ندارد، بلکه همهی علوم اجتماعی که با کارهای جامعهی سازمانیافتهی بشری سروکار دارند علوم سیاسی خوانده میشود و علم سیاست تنها یکی از این علوم است. ازاینمنظر علم سیاست، جامعهشناسی، اقتصاد، مدیریت و اخلاق همه علوم سیاسی هستند و این علوم نه تنها مرتبط بلکه وابسته هستند.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۳
«زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: ارسطو» منتشر شد
«زیبایی و فلسفههنر در گفتگو: ارسطو» شامل مجموعه مصاحبههای منیره پنجتنی با فتحالله مجتبایی، محمد ضیمران، سعید بینای مطلق، محمدرضا بهشتی، شمس الملوک مصطفوی و امیر نصری در موضوع فلسفه هنر از دیدگاه ارسطو، از سوی موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد.
-
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۵۹
گزارشی از نشست «نسبت فضایل عقلی و فضایل اخلاقی»/بخش دوم؛
اهمیت تفکیک نفس در نظام ارسطویی
برای تفکیک فضایل عقلی از فضایل اخلاقی قوای نفس برای ارسطو مهم است؛ چون نفس به نوعی تقسیمبندی میشود، فضایل عقلی از فضایل اخلاقی متمایز میشود. نفس یک قسمتی دارد که عاقل است، عقل به قسمتهای دیگر نفس میگوید که چه کند؛ بنابراین نفس قسمتهای دیگری دارد که غیرعاقل است و باید حرف آن قسمت عاقل را گوش کند. فضایل اخلاقی مربوط به این قسمت غیرعاقل است، همچنین فضایل عقلی آن قسمت عاقل است؛ بنابراین فضیلت عقلی با فضیلت خلقی متفاوت میشود.
-
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۱۰:۳۲
هاپزیبا روسکی؛
دانشجویان باید چه چیزهایی دربارۀ رتوریک بدانند؟
ارسطو بر این عقیده بود که سخنرانان میتوانند بر اساس دنیاي پیرامونشان مشاهده کنند که ارتباطات چگونه روي میدهد و از این فهم براي سخن گفتن و ایجاد استدلالهای متقاعدکننده استفاده کنند.
-
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۷
گفتاری از مزدک رجبی؛
نسبت میان فهم و کنش؛ نگاهی هرمنوتیکی
در میان گرایشهای گوناگون فلسفه معاصر، نگاه هرمنیوتیکی هایدگر و به ویژه گادامر جالب است، اینکه چهگونه با هرمنیوتیک واقعیتمندی facticity هایدگر یا همان فنومنولوژی هرمنیوتیکی وی و هرمنیوتیک عام گادامر نسبت میان نظر و عمل یا به تعبیری فهم و کنش دگرگون میشود.