کل اخبار:548
-
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۴:۰۰
سیمین و هرتا مولر روی صحنه تئاتر/ سما موسوی و مونا احمدی از نمایش مستند «به زبان خواب» میگویند
هر طور درباره سیمین صحبت کنیم جلال جزیی است جدا نشدنی. سیمین دانشور جمله عجیبی دارد که میگوید: خوشبختی تعاریف متفاوتی دارد ولی برای من خوشبختی زمانی است که عشق به موقع سراغت بیاید. چرا سایه جلال همچنان سنگین است؟ چون ویژگیهای متفاوتی داشته ولی اگر به ادبیات سیمین رجوع کنیم منحصر به فرد به نظر میرسد. فرازهای مورد نظر ما هم در این نمایش به بخشهایی از زندگی دو نویسنده زن بازمیگردد که از نظر ما به شخصیت آنها شکل میدهد.
-
۱۳۹۸-۰۶-۲۴ ۱۶:۳۰
از نگاه تئاتری تا سانتیمانتال/ نگاهی به سیر تئاتر مستند در ایران
یکی از سادهترین اشکال تئاتر مستند در دنیای تئاتر ورباتیم است که نقطه شروعش «مرگ دانتون» گئورگ بوخنر (بوشنر) است
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۷ ۱۳:۰۰
ابداعاتی که استانیسلاوسکی در بازیگری انجام داد
نیلوفر حقی گفت: کنستانتین استانیسلاوسکی با همکاری یکی از دوستانش «تئاتر هنری مسکو» را تأسیس کرده و تجارب جدیدی در صحنه پیدا کردند و برای اول بار نمایشنامه «مرغ دریایی» اثر آنتوان چخوف را به روی صحنه بردند و فنون بازیگری جدید متد اکتینگ را ابداع کرد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۲۲ ۱۰:۱۲
محمدچرمشیر: نسل جدید نمایشنامهنویسان در تعامل با گروه مینویسند
محمدچرمشیر گفت: نویسندگانی که در عین خلق درام به شکل اجرا و شیوه اجرا فکر میکنند، وارد فاز جدیدی از تعامل با گروه میشوند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۳ ۱۰:۰۰
بازگشت حیرتانگیز به جدل دهه پنجاه/ سمینار ۳ روزه «مطالعات اجرا» شروعی خوب و خیره کننده ولی پایانی عجیب داشت
اتفاقی که در حوزه پژوهش تئاتر و سمینارهایی از این دست، اگر نگوییم در ۳ دهه اخیر، حداقل در یک دهه گذشته تجربه اتفاقی یکه به نظر میرسید. فارغ از ارزیابی کیفی سطح مقالات، حضور پژوهشگرانی علاوه بر پژوهشگران حوزه هنرهای نمایشی از جمله در رشتههای جامعهشناسی و فلسفه و طرح مباحثی کمتر شنیده شده-از مطالعات جنسیت در هنرهای اجرایی گرفته تا توجه به خردهفرهنگها، لاتبازی، تاریخنگاری و علومشناختی- مجموعهای جذاب و رنگارنگ از مطالعات میان رشتهای شکل داد که به این استقبال دامن زد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۶:۰۰
داستان کارآگاهی در پادگان/ گفتوگو با کارگردانان نمایش تحسینشده «لانچر۵» که در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است
وقتی نمایشنامهای خوشریتم و روان دارید دیگر با مشکل ریتم در اجرا مواجه نمیشوید. دیگر سکته و گسست هم در روایت نیست. بازیگران هم اگر کیفیت بالایی داشته باشند، فضاسازی و خلق موقعیت به راحتی انجام میشود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۷ ۱۲:۰۰
رضا گوران: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
کارگردان فیلم «سرکوب» با تاکید بر اینکه اکران عمومی را بر نمایش همراه با حذفیات فیلمش در جشنواره فجر ترجیح داده، میگوید، این فیلم تلنگری است تا حواسمان باشد که خانوادهها ممکن است چه آسیبهایی از نزاعهای سیاسی بخورند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۹
نگاهی زیرچشمی به نمایش و نمایشنامه «فرشته تاریخ»؛
رؤیای یک مرد مشتاق *
نمایش «فرشته تاریخ» آنچه را که با تواضع فراوان هدیه میکند، یک لذت تراژیک است؛ مسیری که شخصیت در آن به پیش میرود تا به تراژیکترین لحظۀ خود یعنی گذر از زیستن به خاطر نفس زیستن برسد. بنیامین در واپسین لحظات هرآنچه را در ذهن دارد دستاویزی میکند برای گذر از رنج حادث شده؛ اما دستاویزها به سستی و لطافت خیال از چنگ او میگریزند. این امر ساده میتواند تراژدی شخصی بنیامین باشد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۴ ۱۶:۳۰
جنایت بدون مکافات/ درباره تئاتر جنایت و مکافات رضا ثروتی
ثروتی حتی نمیتواند به خودش فکر کند چون تئاتر برای آنان دیگر «خلاقیت زیباشناختی هدفمندی برای تسخیر فضای خودجوش و آزادی» نیست و همین که بتوانند سالن را پر کنند و تشویقشان را داشته باشند، کفایت میکند. نمایش ثروتی و گروهش جنایتی بدون مکافات است، جنایتی در حق واقعیت.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۳ ۱۴:۳۰
در حاشیه روایت محمد رضاییراد از والتر بنیامین غیرانقلابی و افسرده؛ فیگور روشنفکر زمانه ما
«فرشته تاریخ» درباره شب آخر زندگی والتر بندیکس شونفلیس بنیامین فیلسوف، مترجم، نویسنده و زیباییشناس مارکسیست آلمانی است در بازداشتگاه بندر پورتبو در اسپانیا. بنیامین فیلسوفی آلمانی بود که در پروژه پاساژها...(ایراد از همین جا شروع میشود، تماشاچی هدف اجرا مشخص نیست.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۳ ۱۱:۳۰
روزگار مرگ روشنفکر/ گزارش «اعتماد» از نشستی با حضور مراد فرهادپور، رضا سرور و نیما عیسیپور به بهانه نمایش «فرشته تاریخ»
نخستین نشست از مجموعه رویدادهای فرهنگی، پژوهشی و آموزشیِ تئاتر شهر به بهانه اجرای نمایش «فرشته تاریخ» به کارگردانی محمد رضاییراد عصر روز جمعه در این مجموعه برگزار شد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۲:۰۰
کتاب «تئاتر و وجود» رونمایی میشود
ترجمه کتاب «تئاتر و وجود» نوشته هانری گوییه روز پنجشنبه 20 تیر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی میشود.
-
۱۳۹۸-۰۴-۱۵ ۱۵:۰۰
نفوذ جریان «دلالی اجراهای خارج از کشور» در ادارهکل هنرهای نمایشی
سرپرست گروه تئاتر «آران» ضمن اشاره به فعال شدن یک جریان دلالی در ادارهکل هنرهای نمایشی برای اجرای نمایشهای ایرانی در خارج از کشور، نسبت به گسترده شدن دامنه نفوذ این جریان هشدار داد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۴ ۱۶:۰۰
رایزنی برای اشتغال فارغالتحصیلان تئاتر در وزارت آموزش و پرورش
رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد طی جلسهای با کمیسیون فرهنگی مجلس، مقرر شد این کمیسیون برای جذب و اشتغالزایی فارغالتحصیلان جوان تئاتر با وزارت آموزش و پرورش رایزنی کند.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۱ ۱۳:۰۰
روایتی دیگر از یک انحلال در کانون کارگردانان/ جای قهر گفتگو کنیم
مریم معترف نائب رئیس هیأت مدیره منحل شده کانون کارگردانان تئاتر تصریح کرد کسانی که کاندیدای حضور در هیأت مدیره میشوند باید برای امور کانون وقت بگذارند و برای رأی اکثریت احترام قائل شوند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۱۲ ۱۱:۰۰
تسویه بدهی ۲.۵ میلیاردی ارشاد به تئاتریها/ارایه جزئیات هزینه فجر
مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که کمک هزینههای گروههای نمایشی در سال ۹۷ در حال تسویه است و تا هفته آینده دیگر تعهدی نسبت به اجراهای سال گذشته تئاتر باقی نمیماند.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۱ ۱۰:۰۰
در نشست نقد و بررسی کتاب «تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو» بیان شد: سنت مکتوب نظرورزی در ایران وجود ندارد
مهدی مشهوری گفت: اعتقاد کاستلوچی این است که اگر قرار است حرکتی رو به جلو باشد باید از سنت شروع شود و سنت را تغییر داد و آن را به شکل دیگری به مخاطب نشان داد.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۶ ۱۶:۰۰
«تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو» بررسی میشود
نقدوبررسی کتاب «تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو» با حضور اصغر نوری، فارس باقری، مهدی مشهور و سارا رسولینژاد برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۰
رابطه میان تئاتر و فلسفه بررسی می شود
در ادامه سلسله نشست های هفتگی شهر کتاب، رابطه میان تئاتر و فلسفه بررسی می شود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۸ ۱۰:۳۰
تئاتریها و سینماییها در نمایشگاه کجا بروند؟چه بخرند؟
در این گزارش سعی شده کتابهای هنری را معرفی کنیم که در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفهها به فروش میرسید.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۸ ۱۲:۳۰
جشنواره «تئاتر دانشگاهی» در معرض تعطیلی/ هنوز بودجه نرسیده است
دبیر بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام کرد کمتر از یک هفته مانده به زمان برگزاری این رویداد، هنوز بودجه جشنواره پرداخت نشده و خطر برگزار نشدن این رویداد وجود دارد.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۷ ۱۴:۰۰
ایبسن چشماندازهای جدید را فرا راه تئاتر واقعگرا گشود
نویسنده و مترجم «فرهنگ کوچک ایبسن» گفت: ایبسن بر خلاف نیاکانش، مسئولیت فردی انسانها را بسیار پر رنگتر از نقش سرنوشت کور، پی میریزد.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۴ ۱۳:۴۰
معرفی چکیده مقالات راه یافته به بخش پژوهش هفته تئاتر
هشت چکیده مقاله راه یافته به بخش پژوهش شانزدهمین دوره جشن هفته تئاتر معرفی شدند.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۸ ۱۱:۴۱
حمایت از تئاتر در دستورکار مجلس/ اعتبار ۳۲میلیاردی تخصیص مییابد؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اذعان به نادیده ماندن هنر «تئاتر»، از تلاش این کمیسیون برای حمایت مادی و معنوی جدیتر از این هنر خبر داد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۵:۲۰
«آپارتمان» در نیویورک ساخته میشود/ افشین هاشمی در منطقه بروکلین
محمد عاقبتی قصد دارد نمایش «آپارتمان» نوشته کیوان سررشته را ۳۰ و ۳۱ فروردین سال ۹۸ در اولین دوره «فستیوال امروز» در نیویورک آمریکا روی صحنه ببرد.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۲:۲۰
فرزاد امینی: حضرت ابراهیم(ع) چطور پدر ایمان لقب گرفت؟ / چالش فلسفی «ترس و لرز»
کارگردان «ترس و لرز» از تجربه اجرای این اثر نمایشی و دراماتیک کردن کتاب مشهور کییر کگور سخن گفت.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۰
"جنس سوم" به نگار خانه ١٤ آمد دوم رسید
"جنس سوم" به کارگردانی و طراحی عاطفه مقدسی ۱۱الی۲۲ اسفند در نگارخانه ۱۴آمددوم ساعت ٢٠ به روی صحنه می رود.
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۱ ۱۲:۰۰
علی منتظری روایت کرد؛ ناگفتههای مدیریت تئاتر در دهه ۶۰
علی منتظری رئیس اسبق هنرهای نمایشی درباره دهه ۶۰ تئاتر ایران تصریح کرد که در آن زمان هنرمندان تئاتر از طرح شکلگیری سازمان تئاتر حمایت نکردند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۵:۰۰
پیوند تئاتر فیزیکال و کلمه در «مکبث به روایت امیر دژاکام»
امیر دژاکام با اشاره به حضور «مکبث» در بخش مهمان سیوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از پیوند تئاتر فیزیکال و کلمه در تازهترین اثرش و روایت داستان از طریق فیزیک و بدن بازیگر گفت.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۲:۳۴
نقد و بررسی فیلم مسخره باز به کارگردانی همایون غنیزاده؛
یک فانتزی شوخ و لحن سورئال
فانتزی شوخ و لحن سورئال ، مهم ترین خصیصه این فیلم است که در کنار قابلیت های دنیای سی جی، آن را در جایگاه یک اثر آرتیستیک و پیشرو، اما خالی از بن مایه های قانون مند داستان پردازانه قرار می دهد./ در «مسخرهباز» به دلیل فضا و ساختاری که دارد اصلا قرار نیست که روی هیچ کاراکتری عمیق بشویم. این به جهان فیلم برمیگردد اما این میزان از بیهودگی و بیکنشی کاراکترها از جایی به بعد نه تنها آزاردهنده میشود که ارتباط تماشاگر را با فیلم و روندش قطع میکند.