کل اخبار:83
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۹:۴۵
نقد و بررسی کتاب «توسعه و تضاد» نوشته فرامرز رفیعپور؛
توسعه و تضاد، نگاهی از بیرون به جامعهی ایرانی
نقدی که میتوان بر کتاب کرد این است که کتاب خیلی بوی نوسازی میدهد، ولی اساساً تفکر آن ضدنوسازی و توسعه است. تحلیلها به گونهای جلو میرود که عمل مدرنیزاسیون را توضیح نمیدهد؛ درحالیکه انقلاب را محصول توسعه میداند، اما وقتی به مسائل اجتماعی ایران میرسد نگاه ضدتوسعه دارد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۰ ۱۱:۲۰
سقوط وقتی آغاز شد که دانش زیر سؤال رفت! / تقی آزاد ارمکی
در کشور با کسانی در سیستمهای سیاسی و اداری روبهرو هستیم که هم سمت و مقام دارند و هم در حال طی کردن تحصیلات عالی هستند. در اینجا این سؤال پیش میآید که این افراد چگونه فرصت خواهند کرد هر دو کار، یعنی کار اجرایی و کار علمی را همزمان و توأمان انجام دهند؟
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۷:۴۰
نقد کتاب رفیعپور با حضور عباس عبدی و تقی آزاد ارمکی
کتاب توسعه و تضاد، نوشته دکتر فرامرز رفیع پور توسط عباس عبدی و تقی آزاد ارمکی نقد و بررسی می شود.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۰ ۱۳:۵۰
جدیدترین آثار در دست نگارش تقی آزاد ارمکی چیست؟
تقی آزاد ارمکی اکنون نگارش دو کتاب «تاریخ اجتماعی در ایران» و «بازخوانی نظریه جامعه شناسی معاصر» را در دست دارد. به گفته وی اگر جامعه شناسی در غرب متولد شده به این دلیل است که در آنجا تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی وجود داشته اما ما تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی نداریم.
-
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۴:۲۰
آزاد ارمکی: جامعهشناسی ابنخلدون ادامه تاریخ است
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: جامعهشناسی ابن خلدون ادامه تاریخ است. مثل جامعهشناسی کنت که ادامه فلسفه است. ابن خلدون، متفکری همچنان قابل ارجاع است.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۳ ۰۹:۲۳
رونمایی از دو کتاب در همایش "جامعهشناسان ایرانی و جامعه ایرانی"
در حاشیه همایش جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی که به نقد و بررسی آراء دکتر آزاد ارمکی اختصاص داشت از دو کتاب با عنوان های"مختصات جامعه شناسی ایرانی" و"جامعه ایرانی" رونمایی شد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۳ ۰۸:۴۵
نقدهای صریح استادان به جامعه شناسی ایرانی
اولین همایش تخصصی«جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» با حضور اساتید جامعه شناسی به همت جهاددانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به نقد و بررسی آراء دکتر تقی آزاد ارمکی اختصاص یافت.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۱۲:۰۳
لذت یا سنت؟/ نگاهی به کتاب "خانواده ایرانی" آزاد ارمکی
اخیراً کتاب "خانواده ایرانی" اثر دکتر تقی آزاد ارمکی از سوی نشر علم در 233 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 14500 تومان روانه بازار شده است.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۱۰:۲۳
جای گفتگوی اصحاب جامعه شناسی کجاست
هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه گفت: پاتوق می تواند یک زمینه ای برای نگاه کردن به نهادهای سنتی و مدرن باشد. سوالی که در ذهنمان است این است که جای گفتگوی اصحاب علوم اجتماعی کجاست؟
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۰۸:۴۴
ایده جامعه شناسی ایرانی محصول بلوغ نسبی اجتماع علمی است
محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: به نظرم مطرح شدن ایده جامعه شناسی ایرانی محصول بلوغ نسبی اجتماع علمی جامعه شناسی در گذر از یک تاریخ حدودا 80 ساله است.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۱ ۱۸:۰۵
امر پیشینی جامعهشناسی ما را در برگرفته است
مقصود فراست خواه گفت: امر پیشینی جامعه شناسی ما را در بر گرفته است چنانچه که امر پسینی جامعه در محاق می ماند و چندان به حساب نمی آید. در صورتی که امر پسینی چیزی است که از تجربه های ما شکل می گیرد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۱ ۱۷:۳۸
دکتر آزادارمکی نیاز جامعه و جامعهشناسی را جدی میگیرد
ضیاء هاشمی با بیان اینکه دکتر تقی آزادارمکی نیاز جامعهشناسی و جامعه را جدی میگیرد، گفت: ایشان به خود مسئله و موضوعات اجتماعی به شکل مستقیم پرداختهاند، نه با واسطه تئوری و کتابهای دانشمحور.
-
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۲۰
سمینار بررسی و نقد آثار دکتر تقی آزاد ارمکی
سمینار بررسی و نقد آثار دکتر تقی آزاد ارمکی برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۸-۰۷ ۰۸:۴۴
آزاد ارمکی: اینترنت آدم را احمقتر میکند!
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، معتقد است تعداد افراد کتابخوان در جامعه ایران بیشتر از قبل شده اما پایین بودن تیراژ کتاب در ایران، ناشی از ارزش اجتماعی و اقتصادی نه چندان بالای کتابخوانی در جامعه ایران است.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۰۹:۵۰
قانعی راد: کتاب از مباحث ناقص رنج میبرد
دکتر محمدامین قانعی راد ــ رییس انجمن جامعهشناسی ایران ــ به بررسی اندیشههای دکتر تقیآزاد ارمکی در کتاب «یک عمر روی یک صندلی» پرداخت و گفت: آزاد ارمکی در این کتاب، روایتی از تحولات جامعهشناسی ایران تا مناسبات درون علم جامعهشناسی را نقد کرده است.
-
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۰۹:۳۶
کتابهای «نظریههای جامعه شناسی» و «مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده» منتشر شد
انتشارات سروش دو کتاب «نظریه های جامعهشناسی» نوشته دکتر تقی آزاد ارمکی و «مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده» نوشته دکتر باقر ساروخانی را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۰۸:۴۲
مناظرۀ عبدالحسین خسروپناه و تقی آزادارمکی؛
پالایش عقبماندگی روشنفکری دینی
ما با یک غرب بدلی زیست میکنیم، به همین دلیل خیلی خوب نمیتوانیم ساحت روشنفکری دینی را عرصه کنیم و مدرنیته را خوب پالایش کنیم. ما با غرب تقلبی و بدلی روبهرو هستیم، به دلیل اینکه موردی که مطهری و بازرگان و شریعتی بر اساس آن نزاع دارند این است که بازرگان با یک مورد پوزیتیویستی بدلی زیست میکند، مطهری و شریعتی با شبهمارکسیست زیست میکنند و علم به این صورت نیست. من نمیگویم این افراد تقلب کردند، بلکه یک تقلبی در حوزهی روشنفکری سکولار و دانش وجود دارد.
-
۱۳۹۳-۰۴-۰۴ ۱۱:۱۹
گزارشی از نشست بررسی و نقد اندیشۀ علی شریعتی؛
شریعتی در پس اندیشۀ روشنفکری دین
تغییرات جامعهی ایرانی موجب شده که کسی میل به بازخوانی اندیشههای شریعتی نداشته باشد؛ چون اندیشههای او بیشتر جنبهی تاریخی دارد و در پس اندیشهی روشنفکری دین قرار میگیرد و در مقابل آن، عدهای معتقدند با توجه به اقتضائات جهانی اتفاقاً اندیشهی شریعتی منبع الهامبخش برای کل تفکر جهان میتواند باشد.
-
۱۳۹۳-۰۲-۳۱ ۱۵:۳۷
نقد خانیکی به آزاد ارمکی: به «پاتوق» اشاره کردهاید و لی به نقش وتاثیرگذاریش نه
«پاتوق و مدرنیته ایرانی» عنوان کتابی از تقی آزاد ارمکی است که در هفتمین نشست «جامعه ایرانی و جامعهشناسان ایرانی» مورد بررسی هادی خانیکی و محمد میرسندسی قرار گرفت. این دو استاد دانشگاه پاتوقها را هسته جنبشهای اجتماعی دانستند و تاکید کردند دیوار گفتوگو بین دانشگاهیان و روشنفکران بلند است.
-
۱۳۹۲/۰۹/۲۵
تقی آزاد ارمکی در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
روشنفکری دینی زودرنج است!
روشنفکر دینی از نظر من کسی مثل شریعتی است که محتوای تفکرش از مذهب شیعه است و همان عناصری که در تفکر شیعه وجود دارد، برای او نیز مهم است، مانند عدالت، عصمت، وفا و اصالت./روشنفکری دینی حزب نیست که برنامهی یکسانی داشته باشد، بلکه متشکل از مجموعهای از افراد است که به صورت یک جریان در نقطهای به یکدیگر متصل میشوند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۰۸:۴۱
نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(2)؛
او از اندیشۀ سیاسی چه میداند؟
با توجه به آنچه نویسنده از سیاستنامهی خواجه آورده، من بعید میدانم که تورقی در کتاب کرده یا حتی اگر آن رساله را دیده، جز از سر بازیچه در آن نظر افکنده باشد. دلیل من این است که نقلقولهای او از رسالهی خواجه از محدودهی آنچه من نقل کرده بودم، فراتر نمیرود.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۴۱
نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(1)؛
کشفیات بزرگ جامعهشناس ایرانی
مشکل در موضع نظری چنین نویسندگانی و بیاعتنایی آنان به مبانی نظری علمی است که مدعی انقلاب در آن هستند و اینکه در نوشتههای آنان حدود و ثغور عمل «انقلابی» فعال سیاسی و اهلنظر معلوم نیست.
-
۱۳۹۲/۰۸/۲۱
«کارمندِ دکتر و استادِ کارمند» در گفتوگوی فرهنگ امروز با «تقی آزاد ارمکی»؛
دانشگاه علیه نظام نمیشود
باید اساتید صاحب پروژه باشند و رسالهها در پروژه زیر نظر استاد نوشته شود. مجموعه رسالههای یک دوره استاد را با یک پروژه تعریف کنند. تا بتوانند این مسئله اجتماعی را حل کنند. لزومی ندارد، استاد بر تمام رسالههای آن پروژه اشراف داشته باشد.