کل اخبار:81
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۷:۳۰
اجرا در خارج دلیل کیفیت بالای اثر نیست
در نشست رسانه ای نمایش «شنیدن» مباحثی چون ورود تکنولوژی به دنیای تئاتر، حمایت دولت ها از تئاتر کشورشان و حضور در فستیوال های خارجی مطرح شد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۱۰:۲۷
گفتوگو با هری هالپین؛
در باب «فلسفۀ شبکه»
هوشمندی ما تنها در مغزمان نیست، بلکه در میزان سرعت و راحتی استفاده ما از گوشی های هوشمند برای حصول فاکتهای درست است آن هم تنها زمانی که به آن احتیاج داریم و این فاکتها را در جهت حل مشکل بوجود آمده بکار میگیریم: یعنی نه «دانستن» چیز درست بلکه «جستوجو»ی آن. در نتیجه انبوهی از فاکتها، درون پس زمینهی وسیع و به لحاظ شناختی مبهمی باقی میماند که متاثر از الگوریتمها است. و این چالشی سترگ برای فلسفه معرفتشناسی است.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۹:۳۲
علوم انسانی، رقابت تسلیحاتی و آینده تمدن بشری؛
برنامهریزی و چشمانداز رادیکال
همانگونه که جاناتان شل نوشته، «ما سعی میکنیم با یک سیاست نیوتونی در یک جهان انیشتینی سر کنیم.» آنچه بشریت بدان نیاز دارد، راهی است برای سامانِ نیروهای پیشروندهای که به هزینهی توسعهی علوم اجتماعی و از این رو نهایتاً خود جامعه، ترقیات این چنین بهتآوری در علوم طبیعی حاصل کردهاند. دلیلی وجود ندارد که هوش بشر برای ساخت رایانه کفاف دهد ولی نتواند یاد بگیرد که جامعهاش را به شیوهای سامان بخشد که اعضای آن از ابتکارشان برای حل معضلات اجتماعی و نه روانه کردن موشک به سمت یکدیگر استفاده کنند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۵:۰۰
کتاب «فلسفه تکنولوژی چیست» به چاپ دوم رسید
کتاب های علم شناسی، ازسوی انتشارات سروش راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۱:۵۹
صوت/ نسبت علم و تکنولوژی
علیرضا منصوری
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۵:۰۰
اکبر عالمی: فيلم صنعتی غرور ملی تماشاگران را ارتقا میدهد
اکبر عالمي که از جمله نخستين مستندسازان صنعتي ايران به شمار ميآيد، معتقد است که فيلمساز صنعتي بايد به گونهاي جنونآميز، وسواس داشته باشد زيرا اگر فيلمهاي او به زبان خارجي باشند، در بيرون مرزها ويتريني از کشورمان هستند و به گونهاي هويت ملي ما تلقي ميشوند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۹ ۱۷:۵۶
صوت/ نسبت فلسفه علم با فلسفه تکنولوژی
علیرضا منجمی
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۰ ۱۱:۲۳
صوت/ هنر به مثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
مهدی معینزاده
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۳:۰۰
دیدگاههایی متعارض دربارۀ تکنولوژی
هیچ فردی نمیتواند توسعۀ شکلی از زندگی که به نحوی گسترده توسط تکنولوژیهایی خاص شکل میگیرد و به آنها وابسته است را کنترل یا هدایت کند.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۰:۰۷
محمدتقی موحدابطحی/ نقدی بر کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» (۱)؛
تحریر محل نزاع
چه معانیای برای توسعه ارائه شده است؟ قلمرو دین کجاست؟ آیا دین برای توسعهی اجتماعی بشر برنامه دارد؟ نقشآفرینی دین در ادارهی حکومت چه لوازمی دارد؟ محتوای علوم در قرون اخیر با سدههای قبل چه تفاوتی کرده است؟ علت رشد سریع علوم جدید چیست؟ رابطهی علم و تکنولوژی چیست؟ دانشگاهها و حوزهها در پاسخگویی به نیازهای نظام جمهوری اسلامی چه وظیفهای دارند؟ و ..
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۰:۱۷
گفتاری از مهدی معینزاده؛
هنر بهمثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
هایدگر هنر را نه بهعنوان هنر سوبژکتیو و نه بهعنوان هنر خاص و نه بهعنوان شعر گفتن مطرح میکند، بلکه هنر بهعنوان یک مطرحکنندهی نحوهی حقیقت مطرح میشود، حقیقتی که در آن گوهر امری ثابت نیست، بلکه در هر نسخهی جدیدی از نو گوهریده میشود.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۹:۳۳
گفتاری از علیرضا منصوری؛
دربارهی نسبت علم و تکنولوژی
تمایز بین علوم کاربردی و تکنولوژی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. تکنولوژی هر چند علوم کاربردی را در برمیگیرد ولی علاوه بر آن شامل ابداعاتی در پیادهسازی نتایج علوم کاربردی و حفظ و نگهداری محصولات و سیستمهای تکنولوژیک است. عدم توجه به تمایز بین علوم کاربردی و تکنولوژی و خلط این دو تا ناشی از بیتوجهی به تمایز معیارها و شاخصها از یک سو و قضایا از سوی دیگر است.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۰
برساختگرایی اجتماعی: باز کردن جعبۀ سیاه و خالی یافتن آن / لانگدن وینر
هدف من در اینجا این است که نگاهی مختصر به برخی از کارهای اخیر در حوزۀ سرزنده و میانرشتهای مطالعات علم و تکنولوژی بیندازم و این پرسش را مطرح کنم که این آثار چگونه به ما کمک میکنند که فهممان را از جایگاه تکنولوژی در مناسبات انسانی جهت دهیم؟
-
۱۳۹۳/۱۲/۰۷
دربارهی ماهیت و جایگاه مهندسی در گفت و گو با دکتر علی پایا؛
چالشهای مهندسی در ایران
عوارض و تبعات نامنتَظَر ناشی از فعالیتهای مهندسان را نباید با «خودبنیادی» مهندسی، خلط کرد. در حالی که اولی، بخشی از ساختار واقعیت است که باید از آن درک واقعبینانهای داشت؛ دومی، که مبتنی بر نوعی فلسفهی حتمیتگرایانه و دترمینیستیک است، با تصویر جدید از واقعیت، که واقعیت را باز و گشوده و غیرِدترمینیستیک میداند، تناسبی ندارد
-
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۰۰
نشست تخصصی «فلسفه تکنولوژی» برگزار میشود
به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست تخصصی«فلسفه تکنولوژی» 5 اسفندماه برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۳:۴۰
سه نحوۀ بودن-با تکنولوژی / کارل میچام
صحبت کردن از سه نحوۀ بودن-با تکنولوژی ضرورتاً به معنای وام گرفتن و اخذ مقولهای از کتاب هستی و زمان مارتین هایدگر (۱۹۲۷) است، آن هم به نحوی که شایستۀ اشارۀ آشکار است. هایدگر در کتاب تأثیرگذارش سعی دارد فهم جدیدی از انسان را با در نظر گرفتن وضعیت ازلی انسان یعنی بودن-در-جهان و قرار دادن این وضعیت در معرض آنچه تحلیل وجودی مینامد، بسط دهد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۳ ۱۱:۱۹
گزارش کارگاه آموزشی «علم مدرن»/ بخش دوم؛
تقدم وجودی تکنولوژی بر علم
هایدگر به تقدم و تأخر زمانی تأکیدی ندارد بلکه به تقدم و تأخر وجودی تأکید میکند. معنای این گزاره که تکنولوژی وجوداً مقدم بر علم است یعنی سودای تصرف عالم مقدم بر علم است، آنچه علم را این علم کرده است سودای تصرف بر عالم است؛ به بیان دیگر علم، فهم حقیقت نیت، فتح طبیعت است.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۰:۲۹
گفتاری از مصطفی تقوی؛
تاثیر بر تکنولوژی
تکنولوژی طبیعت غنی و پیچیده را مورد ملاحظه و پژوهش قرار میدهد، و از درون آن یک سلسله قوای علّی بیرون میکشد. و با توجه به اینکه هستی امری است غنی و پیچیده، این رویارویی با طبیعت پیچیده و غنی، متاثر از هنجارها و مبانی شناختی تکنولوژیست خواهد بود؛ یعنی در واقع وی گزینشی عمل میکند.
-
۱۳۹۳/۰۳/۲۱
گفتگو با علیرضا منجمی؛
درنگی بر نسبت طب مدرن و تکنولوژی
یکی از مهمترین رخدادها در تاریخ طب که بسیاری از فعالیتهای کانونی را از میان برده است تولد بیمارستان بود. زایمان تا همین اواخر قرن نوزدهم رخدادی بود که در خانهها اتفاق میافتاد و ربطی به طب و طبابت نداشت. در آن دوره مسئول زایمان زنان باردار، ماماها بودند یا به قول دیگر قابلهها. زایمان و بارداری نه موضوعی طبی بلکه بخشی از زندگی روزمره بود.
-
۱۳۹۳-۰۲-۲۴ ۱۵:۴۳
رویکرد واقع گرا به مواجهه اسلام با تکنولوژی
با رواج سبک زندگی غربی، تولید تکنولوژی یا استفاده از آن، در زندگی انسانها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. لکن به نظر میرسد به همان گونه که به طور نسبی تغییر سبک زندگی ممکن است، تغییر خط تولید تکنولوژی به سمت تکنولوژیهای غیرمخرب و یا تغییر در بهره برداری از تکنولوژی نیز ناممکن نیست.
-
۱۳۹۳-۰۲-۲۴ ۱۰:۵۶
گفتاری از علی پایا؛
پیوند علوم انسانی و اجتماعی با مهندسی در تکنولوژی
علوم انسانی و اجتماعی عموما به جز یک یا دو مورد به طور استثنا، باقی عمدتا تکنولوژی هستند و به این اعتبار میباید آنها را تکنولوژیهای انسانی و اجتماعی نامید. از این رو، مهندسی میتواند و باید با بهرهگیری بهینه از تکنولوژی علوم انسانی و اجتماعی، به آن مدد برساند.