کل اخبار:182
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۰۸:۵۵
سرگذشت قرنها تلاش اهالی موسیقی در کتاب «تاریخ موسیقی غرب»
ویراست نهم کتاب «تاریخ موسیقی غرب» نوشته ج. پیتر برک هولدر، دانلد جی گراوت و کلاود و. پالیسکا با ترجمه کامران غبرایی توسط نشر کتابسرای نیک راهی بازار نشر شده است. خواندن این کتاب نه تنها خواننده را از سرگذشت موسیقی و موسیقیدانان آگاه میکند، بلکه به او نشان میدهد که موسیقی و هنر از اجزاء جداییناپذیر جامعه بشری بوده است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۴ ۱۰:۰۷
اشاراتی در باب شرقشناسی؛
دیگری
شرقشناسی با داشتن مجموعهای از اطلاعات که به روش علمی به دست آمده است خود را عین پژوهش میداند. در باب شرقشناسی دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی موجودبین و دیگری وجودبین. در نگاه موجودبین نمیتوان از ماهیت شرقشناسی صحبت نمود و این امری بیمعناست، زیرا هر هست شرقشناسانند و آثارشان و وجود اموری چون شرقشناسی (امری جدای از حاصل کار شرقشناسان)؛ و شرق را نمیتوان تصدیق نمود.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۳ ۱۳:۲۰
فکر نکردن به زلزله/ نگاهی به پیامدهای فکری زلزله بزرگ قرن هجدهم میلادی در غرب
الگوی مواجهه ما با چنین رویدادهای تکراری نخست کمی هیجان زدگی و واکنشهای عاطفی است و در ادامه ارایه دستورالعملهای غیرعملی و بدون ضمانت اجرایی. کوتاه سخن اینکه زلزله هیچگاه اندیشه ما را تکان نداده است و وجدان ما را پرسشهای جدی مواجه نکرده است.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۳ ۱۱:۴۰
کارگاه «صورتبندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» برگزار می شود
کارگاه آموزشی «صورتبندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار می شود.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۳ ۰۸:۴۰
دانشگاه های غرب کشور به یاری همه جانبه آسیب دیدگان بشتابند
وزیر علوم در پیام تسلیت به مصیبت دیدگان زلزله شب گذشته اعلام کرد: دانشگاه های غرب کشور به یاری همه جانبه آسیب دیدگان بشتابند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۲ ۱۰:۴۱
فهم درستی از وهابیت نداریم/نیاز غرب به داعش و سلفی ها
پورحسن در برنامه گستره شریعت گفت: غرب به تفکر مانند داعش و سلفی رادیکال نیازمند است تا مرزهای اسلام خونین بماند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۲ ۱۲:۴۲
تدریس توأمان فلسفههای قارهای و تحلیلی در دانشگاههای غرب نشانۀ چیست؟
نزاع بر سر هیچ!
از طنز روزگار همین بس که فلاسفه دائم از دیالوگ میگویند، اما خود ناتوان از گفتوگو با یکدیگرند و همدیگر را متهم به عداوت میکنند. آیا این واقعه نشاندهندۀ استحالۀ بنیادین فلسفه از جوهرۀ نخستینش نیست؟ دیالوگ بدون چندصدایی ممکن نیست و لذا تنها در یک فضای دموکراتیک رشد میکند و به بار مینشیند و نه در یک فضای تمامیتخواهانه که فردپرستی برجای فردیتگرایی مینشیند. آکادمی یکی از بتهای قبیله ماست که راهی به بیرون (عالم واقع) ندارد. نزاع فلسفۀ تحلیلی و قارهای نیز نزاعی متعلق به آکادمیسینهاست.
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۰
غرب محوری جامعه شناسی مارا عقیم کرد/ حججی؛ محصول تفکر ضدبروکراتیک
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دلیل عقیم بودن جامعهشناسی غربمحورانه بودن آن است، گفت: شهید حججی محصول تفکر ضد بروکراتیک است.
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۶ ۱۰:۰۰
باید برای نظریهپردازی و تولید علوم انسانی اسلامی به آزاداندیشی معتقد باشیم
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آزاداندیشی در تولید علوم انسانی اسلامی گفت: ما زمانی می توانیم نظریه پردازی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم که به ابعاد مختلف آزاداندیشی توجه داشته باشیم.
-
۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۰۹:۴۰
نقد رادیکال هایدگر به غرب/ نحوه مواجهه ایرانیان با هایدگر
عبدالکریمی با بیان اینکه ما اولین بار از رهگذر اندیشه هانری کربن با هایدگر آشنا شدیم، گفت: هایدگر متفکر بزرگ غرب و نیز رادیکال ترین نقاد تمدن غرب محسوب میشود.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۵ ۱۰:۲۰
نیمنگاهی به غرب و غربزدگی نزد فردید/ نظریه اسماء الله تاریخی
شاید بتوان گفت شناخت آرای سید احمد فردید، مستلزم فهم نسبت آنها با مفهوم غرب وغرب زدگی است. به مناسبت سالگرد درگذشت او، در گزارش پیش رو غرب وغربزدگی در نگاه این اندیشمند بررسی شده است.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۰۹:۰۷
تحلیل سیر تحول سوژۀ مدرن؛
سوژه مدرن از دل منابع
توفق فلسفۀ اصالت وجود بر اصالت ماهیت در سرآغاز فلسفۀ معاصر غرب، ماهیتگرایی را در مباحث فلسفی به محاق راند، در ادامه پدیدارشناسی هوسرلی نیز که بعضاً با عنوان ماهیتگرایی نوین وصف میشد، مورد انتقاد صاحبنظرانی قرار گرفت که عمدتاً اندیشههایی چپگرایانه داشتند؛ بهاینترتیب، مهمترین مکتب فلسفۀ معاصر (پدیدارشناسی) در آستانۀ قرن جدید مورد انتقادهای جدی واقع شد. بسیاری از انتقادهای متأخر به سوژۀ مدرن از منظر مسائل اجتماعی و سیاسی صورت گرفته است، مباحثی چون کنش ارتباطی یا قدرت و نقش آن در سرشت سوژه.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۳ ۱۴:۰۰
تفاوت هنر غربی و اسلامی/ همه نمادهای مسجد توحیدی است
در نمادگرایی و سمبلیسم اسلامی ظاهر به باطن دلالت می کند ولی در نمادگرایی غربی ظاهر به ظاهر دیگری دلالت می کند.
-
۱۳۹۶-۰۱-۱۶ ۱۴:۴۰
سیر تاریخی شکلگیری فلسفههای مضاف در غرب
چیزی که امروز به عنوان فلسفه مضاف میشناسیم، میراث کنت و تعریف کنتی فلسفه و وضع تعیینیای است که او ایجاد کرد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۷:۴۰
کیمیای زیباکلام/ درباره اقبال عمومی به کتاب «غرب چگونه غرب شد؟»
زیباکلام در سرتاسر کتاب حاضر جز به چاپ هفتم کتاب «سنت مدرنیته: ریشه یابی علل ناکامی جنبشهای اصلاحطلبانه در ایران قرن نوزدهم» و چاپ نهم کتاب «مقدمهای بر انقلاب اسلامی» به هیچ کتاب دیگری ارجاع نداده است. اگر یک آکادمیسین سختگیر قرار بود کاری که زیباکلام در این کتاب کرده را برعهده بگیرد، باید به اندازه حجم صفحات کتاب، پاورقی و پی نوشت ارائه دهد. اما آسانگیری زیباکلام باعث میشود که هر مخاطبی با هر سطح سوادی روایت روان و ساده او را تا پایان پیگیری کند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۰۹:۵۶
تاملی در پیش فرض های فلسفه دین؛
معصومیت فلسفه دین؟!
فلسفه دین به هیچ وجه صرفا نامی دیگر برای الهیات عقلانی، به معنای سنتی اش نیست، چرا که معیارهای عقلی ای که در مسائل الهیاتی به کار گرفته میشوند، در این جا به طور جدی تغییر یافته اند. اگر عالم الهیات نمیخواهد غافلگیر شود، باید آماده باشد تا این ضوابط را زیر سؤال برد و بدین سان موضعی خرده گیرانه و نامانوس در قبال ملاکهای عقلی اتخاذ کند. امروزه محاوره میان فلسفه و الهیات صرفا امری نیست میان ذهن سؤالگر فیلسوف و روح پرهیزکار عالم الهیات! انتظارها و پیشفرضهایی که فلسفه دین را تغذیه میکنند عمیقا رنگ و بوی اندیشه جدید غرب را با خود دارند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۳ ۱۴:۰۰
آغازگر دوره جدید حیات فکری غرب/ گذری بر تاثیرگذارترین اندیشههای رنه دکارت
دکارت اولین کسی است که نسبت جدید میان انسان و عالم را که در عصر رنسانس حاصل شد و در آرای متفکران مختلف آن عصر نظیر لوتر پنهان مانده بود، تبیین کرد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۱۷:۰۰
غرب از دیدگاه سفرنامهنویسان ایرانی
مهاجرت نخبه های ایرانی دوره قاجاری به فراسوی مرزهای کشور و آشنایی با مظاهر متعدد غرب باعث شد که این عده با نگارش رسالات و مکتوباتی شرح مشاهدات خود از این مناطق را به رشته تحریر دربیاورند. مراجعه به این آثار که عمدتا شامل سفرنامهها میشود بیانگر حالات و روحیات نویسندگانی است که برداشت خود از اثرات مثبت و منفی فرهنگ غربی را بیکم و کاست برای مخاطبان برجای گذاشتند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۷:۲۰
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
مالک شجاعی جشوقانی گفت: غرب یک تجربه بشری است که گزاره ها آن را بیان می کند. دیلتای علوم انسانی را صورت بندی مفهومی تجربه زیستی یک فرهنگ می داند.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۱:۲۰
امکان مدرنیته ایرانی-اسلامی/ در آستانه فهم غرب قرار داریم
رجبی، پژوهشگر حوزه فلسفه گفت: مواجهه جدی فلسفی با غرب در آثار فردید، شایگان و داوری نشان میدهد فهم غرب از نگاه و چشم انداز ما محقق نشده ولی در آستانه آن هستیم.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۴ ۱۲:۲۰
نخستین وظیفه تمام متفکران سنت های معنوی نقد مدرنیسم است
سید حسین نصر در زمره مخالفان جدی و سرسخت مدرنیته است و اساساً نقد و نفی مدرنیته و تمدن غرب، از ویژگی های بارز آنان به حساب می آید. به نظر او، دوران کنونی، دوران جاهلیت نوین است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۱:۲۰
چگونگی شکلگیری علوم انسانی مدرن در غرب
اگر بخواهیم از حکمت اسلامی برای تأسیس علوم انسانی بومی استفاده کنیم، باید متوجه باشیم که مؤلفه های علوم انسانی مدرن چیست تا تحول را با توجه به آنها ایجاد کنیم.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۰۹:۴۹
نگاهی به کارکرد روانشناختی موسیقی ایرانی(۱)؛
مسئلة تقلیلیافتگی شناخت مردم از موسیقی
بنا به عقیدهای سطحی و عامهپسند، موسیقی برابر است با ابزار و ابراز شادمانی و مفهوم شادی نیز برای عوام فقط دست زدن و پایکوبی و یا حرکات تند و پرسروصدا تلقین گردیده است. متأسفانه گاه حتی از زبان دانشگاهیان نیز مفاهیمی از همین دست شنیده میشود؛ به طور مثال، چندی پیش جامعهشناسی که در همایشی در مورد انتقال فرهنگهای مفید داد سخن میداد، مفیدترین موسیقی را موسیقی پرانرژی جاز و پاپ میدانست که غربیان و به خصوص آمریکاییها با تیزهوشی از سرزمین آفریقا کسب کردهاند؛ و موسیقی ملی (ایرانی) را با لحن استهزاآمیز با دلِی دلِی خواندن و گرفتن زانوی غم به بغل، بازتاب شکستها و غمها و مصائب دوران حافظ و سعدی و مولانا قلمداد مینمود
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۶ ۰۸:۴۲
محمد رجبی دوانی؛
۱۰ نکته درباب منشورات فردیدی
تفکر فردید پرسش از ماهیات امور بود و نه صدور دستورالعمل و ارائۀ سیستم که این را آخرین مرحلۀ انحطاط متافیزیک در عصر ایدئولوژیک میشمرد. لذا مجموعاً وجوه سلبی بر جهات ایجابی او میچربید و ناظر به نقد گذشته و حال متافیزیک غرب بود که از آن به دیروز و امروز تعبیر میکرد و شامل سیر فلسفه در یونان و عالم اسلام و قرونوسطا و دوران جدید میشد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۰۸:۵۶
ترجمه بخش پایانی کتاب «مولوی: عارف ایرانی» رضا آراسته(۲)؛
انسان مدرن غربی در مواجهه با عشق
فروم و مولوی هر دو افرادی مهاجر بودند از دست نیروهای وحشی مغول و نازی و این جدایی از موطن، موجب تماس بیشتری با گروههای متعدد و شیوههای متعدد حیات شده است و مجالی برای استخراج مسائل مشترک وجود انسانی فراهم آورده و ایمان آنها را به واقعیت انسانی جهانی و قابلیت انسان در خلق نمادها بیشتر کرده است. به نظر این دو فرد بزرگ، در هر زمان و مکانی، آدمی از دردهای یکسانی رنج برده است: فقدان ارتباط درست با دیگران و جهان.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۰۹:۵۶
بهروز فرنو/ در باب مسئلۀ غربزدگی از نگاه احمد فردید؛
بحران حوالت تاریخی غربزدگی در روزگار نیستانگار
فردید نگاه حکمی و فلسفی به مسئله را مستلزم طرح پرسش از ماهیت تفکر جدید و عالم مدرن میداند؛ تفکری که نخست از مغربزمین آغاز شد و بعد با یکی دو قرن تأخیر، ماهیت بشرانگار و صورت خودبنیاد آن به دیگر نقاط عالم رسید. این تحول ظهور فرهنگ و تمدن مدرن سکولار و لائیک جهانی است که اکنون خود در بحرانی فزاینده قرار دارد. بر این اساس، آدمی در دنیای جدید از نو در عالمی خودبنیاد هبوط کرده است که بهلحاظ تفرعن، منیت، مائیت و موضوعیت نفسانی، در تاریخ عالم بیسابقه است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۷ ۱۳:۴۰
گفتگو با مهدی گلشنی؛ انکار یافته های غرب شرط خرد نیست/تجربۀ ایرانی مواجهه با فلسفۀ علم
دکتر مهدی گلشنی، موسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در گفتگویی تفصیلی به بررسی وضعیت فلسفه علم در ایران پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۳
نگاهی پدیده به اسلام هراسی در غرب؛
اسلامهراسی؛ توهم یا واقعیت؟
این ترس، حاصل ترکیب ذهنی عجیبی است که واقعیت را پیشبینیها و ترس و احساس ترس و عقل و تخیل را در هم میآمیزد؛ بهاینترتیب، یک نتیجۀ فرهنگی پیشبینیشده از موقعیتها و شرایط و احساسات متعدد نسبت به دیگری را شکل میدهد و غرض از آن، رهرو کردن افکار عمومی به ترس و آفرینش تهدیدها و بزرگ جلوه دادن آن نسبت به مجموعهای (گروه مسلمانان) ناخواستنی و نامطلوب است.پس در واقع این یک تبلیغات غرضورزانهای است که به دنبال تفسیر ترس و هراس از اسلام نیست، بلکه از این ترس برای توجیه سیاستهای دشمنستیزانه خود در ابعاد فکری بهره میگیرد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۳ ۰۹:۵۳
ترجمه بخشی از کتاب «روح مدرنیته: دیباچهای بر مدرنیتۀ اسلامی»؛
مدرنیته در جهان اسلام؛ کاربستی درجه دوم
مدرنیتهای که در جوامع اسلامی جاری است، کاربست درونی روح مدرنیته نیست، بهعلاوه کاربستی هم نیست که در ارکان آن نوآوری اتفاق افتاده باشد، بلکه تقلیدی است از کاربست این روح که غربیها ابداع کردهاند، بهعبارتدیگر، کاربستی درجه دوم است. بر این اساس این سوال که: «اسلوبهای کاربست روح مدرنیته در جوامع مسلمان چگونه است؟» شکلی دیگری به خود میگیرد و آن، این است: «شیوههای انتقال جوامع مسلمان از مدرنیتۀ مقلدانه به مدرنیتۀ نوآورانه چگونه است؟»
-
۱۳۹۵/۰۶/۲۷
گفتگو با کازوئو موریموتو؛
غرب الگویی بود که ژاپن باید به آن میرسید
برای نسلی مثل نسل آقای "ایتاگاکی" یا "گوتو" مسئله دین اسلام نبود، بلکه تمدن اسلام بود. هر چیز و هر جا که تاثیری از اسلام داشت برای آنان اهمیت داشت. در واقع جایگزین هر چیز بد غربی، عناصر خوب اسلامی بود. به نظرم اسلام برای آنان بیشتر مترادف بود با نفی هر چیز غربی که ژاپن به آن تن داده بود. اسلام به لحاظ مفهومی امر مثبت و با ارزشی بود که میتوانست علیه غرب به کار گرفته شود.