کل اخبار:96
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۱۸:۰۷
راهنمای فلسفه سیاسی
هاروی منسفیلد
این کتاب نقشهای است تا دانشجویان و علاقمندان با تمسک بدان به هزارتوی اندیشهی فیلسوفان سیاسی راه یابند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۱۴:۵۲
«چیستی فلسفه سیاسی در حوزه تمدن اسلامی»
«چیستی فلسفه سیاسی درحوزه تمدن اسلامی» مخاطبان را از طریق تعریف و بیان سرشت فلسفه سیاسی و جایگاه آن در میان دانشهای هم مرز تعیین موضوع و نوع گزاره های آن با فلسفه كلاسیك اسلامی آشنا می سازد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۱۵:۰۰
امامیه با هرگونه تفکر آنارشیستی مخالف است/ فلسفه سیاسی شیعه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه فلسفه سیاسی آمده تا آنارشیسم را کنار بگذارد و فلسفه سیاسی عاریتی هم نمیتواند عمل سیاسی را تحرک دهد، گفت: فلسفه سیاسی شیعه امامت است.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۴ ۱۳:۴۵
مایکل آلن گلسپی: نوع نگاه به کارکرد علوم انسانی فرهنگ را توسعه می دهد
تحقیقات علوم انسانی بی ارتباط با گذشته نیست. کاری که علوم انسانی انجام می دهد ارتباط دادن گذشته به زمان آینده از رهگذر حال است.این نگاه باعث توسعه و پیشرفت فرهنگ می شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۶ ۱۷:۰۰
ظرفیتهای فلسفه اسلامی برای تبیین فلسفه سیاسی
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قطعا در فلسفه و اندیشه اسلامی ظرفیتهایی برای نظامسازی و تبیین فلسفه سیاسی وجود دارد، اما برخی از مباحث مطرح شده در این مکاتب ممکن است امروز اصلا به درد ما نخورد و زمانش منقضی شده باشد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۴ ۱۹:۴۵
وجوه سیاسی فرا نظریه دو فطرت بررسی میشود
چهلمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با ارائه نجف لک زایی چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۸ ۱۴:۰۰
کرسی ترویجی «دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی (ره)» برگزار می شود
کرسی ترویجی «دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی (ره)» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۷ ۰۹:۰۴
بازخوانی رسالۀ «دربارۀ نظام رایش» (۲)؛
هگل در مقام دفاع از ماکیاوللی
آنچه هگل را تبدیل به مدافع ماکیاوللی کرد، صرف مطالعۀ آثار او نبود، بلکه شرایط بحرانی مشابهی بود که هگل در آن قرار گرفته بود. نکبتی که رایش را فراگرفته بود البتّه صرفاً محصول عوامل داخلی نبود بلکه سیاست دوگانۀ انقلابیون فرانسوی منجر به تشدید آن شده بود. تندباد حوادث سیاسی و تاریخی چشمهای آرزومند به آزادی امّا بستۀ هگل نسبت به سرشت سیاست جدید و حقیقت قدرت را باز کرد و او را متوجّه این نکتۀ مهم کرد که منطق درونی قدرت در برابر دعاوی اخلاقی قرار میگیرد و آنگاه که قدرت حقیقت خود را نشان میدهد، اخلاق یکسره رنگ میبازد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۰۹:۲۵
بازخوانی رسالۀ «دربارۀ نظام رایش»(۱)؛
ماکیاوللی در آثار هگل
«منشورات رایش» به مجموعۀ نوشتههایی گفته میشود که سنّتی حقوقی و مختّص تاریخ آلمان و متمایز از فرانسه و انگلستان را تشکیل میدهد. این سنّت پس از سقوط امپراتوری رُم و زاییدۀ موقعیت بوجود آمدۀ ویژۀ سرزمینهای آلمانیزبان پس از رفرماسیون و در بستر مناسبات پیچیده بین منافع قیصرها و بیش از سیصد حکومت محلّی و همینطور اصناف و طبقات رایش، قبایل و امیرنشینها شکل گرفت و بعدتر تحت تأثیر آموزۀ ماکیاوللیاییِ «Staatsräson» و آموزۀ حاکمیّت ژان بُدَن قرار گرفت. محققان این سنّت را مسیر ویژۀ آلمان در پیوستن به عصر جدید دانستهاند.
-
۱۳۹۴/۱۰/۰۹
گفتوگو با احمد بستانی؛
طباطبایی فراتر از یک هگلپژوه است
طباطبایی نخستین پژوهشگری بود که نگرشی منضبط، فلسفی و روشمند به تاریخ اندیشهی سیاسی عرضه داشت. طباطبایی به تاریخنگاری بهمثابه شکلی از اندیشهورزی است که در این زمینه او بهویژه متأثر از هگل است. طباطبایی تجدد و وضع کنونی را مبنای نگارش تاریخنگاری اندیشه قرار میدهد و بر اهمیت پرسشهای امروزین از متون کهن تأکید میورزد. طباطبایی ایران را کانون نظریهپردازی خود قرار میدهد و در نهایت، ایشان بر نسبت و پیوند میان عمل و نظر، بهمثابه مهمترین پرسش در فلسفهی سیاسی، در تاریخنگاری اندیشه تأکید میکند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۰۹:۵۰
گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی (۲)؛
پارادوکس دموکراسی متعهد
زبان شریعتی تئولوژیک است، اصطلاحات تئولوژیک است، اما روح مطلب در جهت تخریب تئولوژیک است؛ یعنی وقتی شما یک بحث اعتقادی و کلامی را تبدیل به یک بحث جامعهشناسانه میکنید این یعنی تقدسزدایی؛ بنابراین شریعتی با این کار گام بزرگی در جهت تخریب تئولوژی برداشت، ... بهبیاندیگر، زبان کتاب دوگانه است، زبان تئولوژیک است اما روح آن غیرتئولوژیک است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۱۶:۴۰
ابن سینا سیاست را از مباحث فرعی نبوت به شمار میآورد
فلسفه سیاسی سینوی از ارکان اساسی فلسفه سیاسی جهان اسلام است. خصوصیت متمایز این اندیشه، ایجاد سازش و توافق میان اجتماع انسانی، دین و نبوت، معرفت، وحی، مشارکت، معامله انسانی و سلطه سیاسی با همدیگر است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۵:۴۰
برگزاری دوره آموزشی فلسفه سیاسی سده بیستم با تمرکز بر نظریههای عدالت
دوره آموزشی «فلسفه سیاسی سده بیستم» با تدریس مرتضی نوری در شهر کتاب برگزار میشود.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۰
شیخ اشراق قرن ها قبل بر فلسفه لیبرالیستی مُهر ابطال زد!
در جهان پرهياهوي امروز ميتوان به عمق سخن سهروردي پي برد. امروز حاکميت نظام جهاني مبتني بر فلسفه ليبراليستي به عجز و ناتواني خود اعتراف کرده و ليبرالدموکراسي غرب براي جبران خلأهاي خود به اخلاق روي ميآورد. سهروردي رياستي را مطلوب ميداند که از راه چيرگي نباشد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۰۰
پیوند سیاست و فلسفه در اندیشه شیخ اشراق
سهروردي شناخت معارف و کسب علم و معرفت را براي انسان ضروري دانسته و بهترين جويندگان الهي را کساني ميداند که هم طالب تاله و هم خواستار حکمت بحثي باشند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۰ ۱۸:۰۰
دوره آموزشی فلسفه سیاسی سده بیستم با تمرکز بر نظریههای عدالت
دوره آموزشی فلسفه سیاسی سده بیستم با تمرکز بر نظریههای عدالت به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۸
نشست نقد کتاب «در باب نظریه عدالت» (۲)؛
برداشت از عدالت و تقدم حق بر خیر
رالز به دو اصل مهم اشاره میکند که در نهایت به آن باید برسیم: اصل اول آزادی نام دارد و اینکه هر شخصی باید حقی برابر نسبت به گستردهترین نظام جامع آزادیهای اساسی داشته باشد که با نظام مشابه آزادی برای همگان منافاتی نداشته باشد. اصل دوم، نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی چنان میبایست سامان یابند که هر دوی آنها: الف. بیشترین نفع را برای محرومترین افراد داشته باشد؛ ب. به مناصب و مشاغلی وصل باشند که در شرایط منصفانه و برابر از نظر فرصت به روی همه گشوده باشد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۲:۲۰
عرضه صوتی تصویری آثار مجمع عالی حکمت اسلامی
مجمع عالی حکمت اسلامی آثاری همچون آشنايی با مکتب های عرفانی و شبه عرفانی و جايگاه اعيان ثابته در علم خدا را در قالب صوتی و تصویری عرضه کرده است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۰۹:۴۱
گابریلا اسلومپ؛
کانت علیه هابز: استدلال و ریطوریقا
نظریهی هابز در روزگار کانت با نظام مستقل دولتهای خود مختار بر طبق عهدنامهی وستفالی در سال ۱۶۴۸، همراه شده بود. یکی از پروژههای کانت این بود که اعتبار آن نظام و ناگزیریِ آنارشی بینالمللی تئوریزه شده توسط هابز را به زیر سوال ببرد. حتی اگر کانت در «علیه هابز» چشم اندازی ملی، و نه بینالمللی، را اتخاذ کرده باشد، خواننده بایستی بخاطر داشته باشد که کانت، برخلاف هابز، حوزههای بینالمللی و ملی را مستقل از هم در نظر نمیگرفت.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۴:۵۰
جواد طباطبائی اسلام و مسیحیت را یکسان تلقی میکند
داود مهدوی زادگان نظر سیدجواد طباطبائی را در باب فلسفه سیاسی اسلام بیان کرده و سپس به نقد آن می پردازد و ریشه نظرات ایشان را یکسان تلقی کردن دین اسلام و مسیحیت می داند.
-
۱۳۹۴/۰۱/۳۰
پنج کتاب سازنده فلسفه سیاسی/ گفت و گو با جاناتان ولف (۲)
تقابل جرالد کوون با نوزیک
نوزیک شما را به فکر وامیدارد. میشود بیایید و یکراست فقط دو صفحه از نوزیک بخوانید. اگر آن قسمت خوب انتخاب شده باشد، با ایدهای روبهرو میشوید و شاید باورهای عمیقتان هم به نحوی فوقالعاده قوی به چالش کشیده شود – یا شاید هم از آنها حمایت شود. در هر صورت میفهمید قرار است دربارهٔ چه فکر کنید و میتوانید تفکر را آغاز کنید؛ اما در مورد راولز، احتمالاً باید اول برایتان توضیح بدهند و بعد تفکر را شروع کنید.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۶
نگاهی به كتاب «حق آزادی: بنیانهای اجتماعی زندگی دموكراتیك» اثر اکسل هونت؛
احیای فلسفه سیاسی هگل
شاید گیجکنندهترین وجه «حق آزادی» روش «بازساختن هنجاری» هونت باشد و اینکه نیروی انتقادی آن را چگونه باید درک کرد. چنانکه هونت توضیح میدهد، او برای فرمولبندی نظریهای در خصوص عدالت که بر تحلیل اجتماعی به روش بازسازی استوار باشد، بنا ندارد دفاعیهای له جامعه موجود اقامه کند.
-
۱۳۹۴/۰۱/۲۳
گفت و گوی نایجل واربرتون با جاناتان ولف؛
پنج کتاب سازندۀ فلسفه سیاسی (۱)
به معنایی راولز نویسنده چندان مد روزی نیست، اما به معنای دیگری هست. او نویسنده متظاهری نیست، از تمثیل استفاده نمیکند، خواننده را گام به گام جلو نمیبرد. بسیار متراکمنویس است. ممکن است یک صفحه از او بخوانید و چندان به آن فکر نکنید و بعد از ده سال که خودتان به مسئلهای رسیدهاید به آن بازگردید، ببینید راولز کاملاً آن مسئله را فهمیده و همه حالات ممکن را توضیح داده و نشان داده چرا فقط یکی از آن حالات درست است.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۸ ۱۲:۱۳
فلسفۀ فلسفۀ سیاسی
محمدتقی قزلسفلی
رابرت دال در کتاب «درباره دموکراسی» این پرسش مهم را مطرح میکند که «در پهنه دموکراسی خواهی چه چیزی پیش روی ماست؟» قزلسفلی با طرح این پرسش دو سناریو را در پیش رو می بیند: یکی به شدت امیدوار کننده و دیگری به شدت بدبینانه.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۴ ۱۰:۴۵
گفتاری از مارکس در نقد فلسفه سیاسی کانت؛
کانت و لیبرالیسم سیاسی
«ارادهی خیر» کانت کاملاً در انطباق بود با فقدان قدرت و فلاکت و واپسماندگی بورژوازی آلمان که دلبستگیهای حقیر و ناچیز او هرگز نمیتوانست به منافع و دلبستگیهای مشترک ملی ارتقا یابد، طبقهای که همواره زیر سلطه و تحت استثمار طبقات بورژوازی سایر کشورها قرار داشت. این دلبستگیهای حقیر محلی از یک سو با محدودیتهای واقعی محلی و ایالتی بورژوازی آلمان و از سوی دیگر با تظاهر و ادعا به جهانشهری بودنِ آن مطابق بود.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۷:۲۰
کتاب شناسی «فلسفه سیاسی» در دو جلد منتشر شد
به همت مرکز دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کتاب شناسی فلسفه های مضاعف؛ فلسفه سیاسی منتشر شد.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۰
«رهایی یا انقیاد» (فلسفه سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم)
کتاب«رهایی یا انقیاد» با عنوان فرعی فلسفه سیاسی تکنولوژی اطلاعات در قرن بیستم نوشته روح الله اسلامی از سوی انتشارات تیسا منتشر شد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۱:۲۶
کتاب 'فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای' در قم رونمایی شد
کتاب 'فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای' چهارشنبه شب با حضور جمعی از علما، فضلا و پژوهشگران حوزه های علمیه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم رونمایی شد.
-
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۴:۲۸
رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای»
آیین رونمایی از «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای» با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری و رشاد در شعبه قم معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.
-
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۰۶
محمد ایمانی/درنگی در باب اندیشۀ سیاسی هایدگر؛
هایدگری دیگر
برای پی بردن به موضع فلسفی هایدگر نسبت به امر سیاسی، تنها راهی که به بیراهه نرود، آثار خود فیلسوف است. پیش از این گفته میشد این کار بسیار مشکل است؛ چراکه هایدگر دربارهی امر سیاسی کمابیش چیزی ننوشته است و به تبع فلسفهی سیاسی ندارد، همچنین راه دشوار محققی که بخواهد از درون هستی و زمان، اندیشهی سیاسی هایدگر را استخراج کند بسیار پرپیچوخم است.