کل اخبار:93
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۷:۱۲
صوت/ نظم هستی و بایستی از دیدگاه ملاصدرا
سید مصطفی محقق داماد
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۴۹
صوت/ نظم تشریعی و تکوینی
سید محمد خامنه ای
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۷ ۰۹:۱۰
رییس موسسه حکمت و فلسفه: علوم ارتباطات را با اسفار اربعه تطبیق دهیم
رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن بررسی ارتباط میان حکمت ملاصدرا با علوم ارتباطات اجتماعی انطباق این دانش با اسفار اربعه صدرالمتالهین را خواستار شد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۰
نسخهای نادر به خط ملاصدرا در کتابخانه ملی
«رسالات فلسفی و اشعار فارسی و عربی» به خط صدرالدین شیرازی از جمله نسخههای نادر کتابخانه ملی است که در گنجینه این کتابخانه نگهداری میشود.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۳:۲۴
نقدی بر دیباچه درآمدی به نظام حكمت صدرائی؛
تصویرسازی نادرست از فیلسوفان نظامساز و تاریخ فلسفه مسلمانان
از ابتدا بر پیشانی هیچ فیلسوفی نوشته نشده كه او صاحب مكتب مستقلّی است یا شارح مكتب دیگری؛ بلكه این تمایزات در فرآیند درس و بحثهای هر فیلسوف و مطالعه كتب و رسائل وی از سوی سایرین، حادث میشود. حتّی در برخی موارد، اتّفاق نظر حاصل نمیشود، یعنی ممكن است پس از سالها بحث و گفتگو بر سر آراء و نوآوریهای یك متفكّر، برخی، او را یك فیلسوف نظامساز به شمار آورند و برخی، او را صرف یك شارح یا فلسفهدان!
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۴:۵۰
حائری یزدی «سروش» را فاقد شناخت درست حرکت جوهری میدانست
مرتضی پویان، گردآورنده کتاب «شرح حرکت اسفار» میگوید: آیتالله مهدی حائری یزدی اعتقاد داشت که عبدالکریم سروش بهدرستی متوجه مبحث «حرکت جوهری» ملاصدرا نشده است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۰۹:۰۸
تأملی درباره رویکرد فیلسوفان مسلمان به «حقیقت»؛
حقیقت؛ منبعی غیرمصرح در تحقیقات فیلسوفان مسلمان
در حکمت متعالیه حقیقت وجود (که خارجیت عین ذات آن است) به دو قسم منقسم است؛ حقیقت من حیث هی هی و به تعبیر دیگر صرف الحقیقه یا بسیط الحقیقه و حقایق مقیدهی وجودی. قسم اول به دلیل بساطت محضی که دارد از هرگونه ماهیتی منزه است، ازاینروی هرگز به ذهن نمیآید. قسم دوم به دلیل تقید به حدود ماهوی، با ماهیات همراه بوده و از ترکیب اتحادی با آنها برخوردار است
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۰:۲۸
«قاسم پورحسن» در نوزدهمین همایش ملی حکیم صدرا؛ ( ۷)
اعتباریات علامه طباطبایی و نظم اجتماعی
علامه طباطبایی که یک فیلسوف نوصدرایی است، میتواند منبع و افقی متفاوت را برای ما دربارهی اجتماع و مدنیت بر اساس آموزههای فلسفهی ملاصدرا بگشاید؛ او یک نظریهی رقیب ارائه میدهد و در واقع یک ابداع تئوریک دربارهی شناخت اجتماع و انسان به دست میدهد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۰۹:۳۸
«حسن بلخاری» در نوزدهمین همایش ملی حکیم صدرا؛ (۶)
فلسفه و نظم هندسی
در تقسیمات یونانی نسبت میان هندسه و فلسفه، نسبت جزء و کل است، و در اندیشهی یونانی و اسلامی، هندسه عین نظم است. و نسبت میان فلسفه و هندسه یا تحقق وجود در ساختار هندسه، در فلسفههای مختلف مورد تأکید است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۵۳
«غلامرضا اعوانی» در نوزدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرا؛ (۵)
فقدان حکمت در جهان معاصر و گسستگی نظم
نظم «عمومی»، «جهانی» و «الهی» در حکمت با هم پیوستگی دارند؛ در جهان امروز به علت فقدان حکمت ارتباط این سه نظم گسسته شده است، اما نمیتوان گفت نظمی نیست، بلکه تا حدی که وجود دارد نظام اینجهانی است و نظم الهی نیست. در حکمت متعالیه، فهم و ایجاد نظم اجتماع بدون توجه عمیق به نظم وجود امکانپذیر نخواهد بود و همینطور این دو بدون پیوند با نظم الهی ممکن نیستند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۸ ۱۵:۳۲
شرح حرکت اسفار
مهدی حائری یزدی
یکی از مسائل مهم اسفار مسئله حرکت جوهری است. فهم حرکت جوهری چنان عمیق و دقیق است که عدهای از درک آن عاجز و بعضا آن را به اشتباه تفسیر میکنند. استاد حائری یزدی نسبت به معنای حرکت جوهری و دلائل ملاصدرا در اثبات حرکت جوهری ملاحظاتی دارند که قابل توجه و تامل است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۹:۱۹
«کریم مجتهدی» در نوزدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرا (۴)؛
تاثیر Schola دوره شارلمانی در غرب عصر جدید
ریشههای شناخت طبیعت در غرب عصر جدید از کجاست؟ ریشهی پیشرفتهای بسیارِ عصر حاضر از کجا نشئت گرفته است؟ ریشهی غربشناسی در واقع از کجاست؟ آنچه که امروزه بهعنوان غرب از آن یاد میشود، چهرهی اصلی آن از چه زمانی بوده است؟ تمام این سوالات جوابی مقتضی میطلبد که به شناخت ما از غرب کمک بسیاری خواهد نمود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۰۹:۳۵
«غلامحسین ابراهیمیدینانی» در نوزدهمین همایش ملی حکیم ملاصدرا (۳)؛
اتحاد عقل و عشق در نظام هستی
هیچ موضوعی در عالم هستی از موضوع نظم مهمتر نیست و فلسفیترین موضوع و بنیادیترین مسئله در عالم هستی همین موضوع است. هر چیزی در جایگاه خودش عالی است، نظم در این معنا آمده است؛ اما چه کسی میداند جای اشیا کجاست؟ و اصل مسئله نیز همین است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۸:۵۲
رضا داوریاردکانی در نوزدهمین همایش ملی حکیم ملاصدرا (۲)؛
نظم در گردش اساطیر یونانی
گفته میشود نظم این است که هر چیزی در جایگاه خودش باشد، حال اگر در جایگاه خودش باشد، ما آن جایگاه را چگونه میشناسیم؟ چگونه باید فهمید جای هر چیزی کجاست؟ اگر کل را نشناسیم و احاطه به آن نداشته باشیم چگونه تشخیص بدهیم که جایگاه هر شیء کجاست؟ مگر ما محیط به کل شیء هستیم، اوست که محیط به کل شیء است، پس ما از کجا میفهمیم جای هر چیزی کجاست؟
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۹:۱۴
نوزدهمین همایش ملی حکیم ملاصدرا برگزار شد (۱)؛
حکمت عملی زادهی چگونه باید بودن
رابطهی بین دو نظم حقوقی و نظم تکوینی را از باب تشبیه میتوانیم به دست آوریم که در واقع رابطهی بین حکمت نظری و حکمت عملی است. همهی فلاسفه میدانند فلسفهی نظری یک سلسله بینشها و شناخت از حقیقت عالم (مادی و فوقمادی) است؛ بنابراین علم به این حقایق و دقایق، «چگونه باید بودن» را بالفطره نتیجه میدهد؛ در اینجا اخلاق، مدیریت خانواده، سیاست مدن یا همان مدیریت جامعه زاده میشود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰
کتابشناسی دوسالانه آثار صدرایی
یکم خرداد، در تقویم ایرانی، «روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهین)» نامگذاری شده است. ایبنا به این مناسبت گزارشی از كتابشناسی آثار مرتبط با ملاصدرا، انديشهها و نوشتههايش كه در سالهای 1392 و 1393 منتشر شده آورده است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۰۸:۲۷
دوره شرح نوشتن بر آثار ملاصدرا به سرآمده است؟
خسرو باقری نوعپرست، پژوهشگر فلسفه و تربیت دینی معتقد است، آثار ملاصدرا دیگر نیازی به شرح و تفسیر ندارد بلکه زمان آن رسیده است که آثار این فیلسوف نقد و بازسازی شود.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۱ ۱۴:۳۰
«ملاصدرا» را به نام خیابان میشناسیم تا فیلسوف
مسئول انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا در حاشیه بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: پیش از فعالیتهای این بنیاد، تصحیح کتابهای صدرالمتألهین از سوی نویسندگان و متفکران چندان جدی گرفته نمیشد. هماکنون نیز اغلب جوانان و دانشجویان، «ملاصدرا» را بهعنوان یک خیابان میشناسند.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۱۰:۰۰
دعوت برای شرکت در نوزدهمين همايش سالانه بزرگداشت ملاصدرا
بنیاد حکمت اسلامی صدرا از اساتيد، دانش پژوهان و علاقه مندان و همچنين نشريات و رسانه های علمی و خبری برای شرکت در نوزدهمين همايش سالانه ملاصدرا دعوت کرده است.
-
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۲۰
جایزه «صدرا - افلاطون» در يونان برگزار میشود
جایزه «صدرا - افلاطون» به منظور تقدیر از اندیشمندان یونانی و ایرانی ارديبهشتماه سال آينده در آتن برگزار می شود.
-
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۱۳:۱۵
ویژهنامه اقتصاد مقاومتی در شماره جدید فصلنامه صدرا
شماره جدید فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا به همراه ویژه نامه اقتصاد مقاومتی به سردبیری امیر سیاهپوش منتشر شد.
-
۱۳۹۳/۱۱/۱۶
فیلسوف هنرمند، هنرمند فیلسوف در گفتوگو با کریم مجتهدی؛
فلسفه جدا از علوم دیگر حرفی برای گفتن ندارد
در گذشته یک جامعیت در فلسفه بود که امروزه دیگر وجود ندارد. اما فراموش نکنیم که اگر فلسفه را تنها در نظر بگیریم و آن را از دیگر علوم جدا کنیم، دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت. فلسفه مجموعهای از کلمات نیست، فلسفه اصلی مجموعهای از معانی است که یک پشتوانههای عمیق فکری در آن باید وجود داشته باشد تا به آن بتوان فلسفه اطلاق کرد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۰۸:۴۵
فراخوان مقاله نوزدهمين همايش بزرگداشت حکيم ملاصدرا
بنیاد حکمت اسلامی صدرا برای همايش بزرگداشت حکيم ملاصدرا با عنوان «فلسفه و نظم عمومی» از علاقه مندان دعوت به همکاری کرد.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۷ ۱۲:۵۳
ریختهگران: ملاصدرا ناگفتههایی دارد که باید شرح و بسط کنیم
عضو گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای اندیشه ملاصدرا، اجماع میان فلسفه و تفکر صوفیه بود، البته وی در تصوف به درجه کشف و شهود صوفیان نرسیده بود.
-
۱۳۹۳-۰۳-۱۹ ۰۹:۵۱
آیت الله فیاضی: تشکیک پهلویون در قاب وجود از تشکیک ملاصدرا پذیرفتنیتر است
رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی معتقد است تشکیک وجود ملاصدرا چندان قابل دفاع نیست و تشکیکی که پهلویون در قاب وجود مطرح کردهاند از آن پذیرفتنیتر است.
-
۱۳۹۳-۰۳-۰۳ ۰۹:۴۲
گزارشی از برنامه زاویه؛
ملاصدرا و پرسشهای جدید
در حوزه فلسفه و حیات پویای آن، ابنرشد، فیلسوف دنیای اسلام برای غرب مسیحی نقطهی آغاز بود اما برای شرق اسلامی یک پایان. در واقع غرب دچار یک سلطه عقلگریز در خود شده بود که با چراغ ابنسینا و ابنرشد از آن فضا خارج شد. اما شرق از تکنیکهای پژوهشی غفلت کرد، شیوهی پژوهشی که مسبوق به یک خودآگاهی است. و در اینجا سخن این است که ما اساسا این خودآگاهی را نسبت به سنت خود، پیدا نکردیم.
-
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۶:۱۲
رضا غلامی: علوم انسانی تنگه احد نظام اسلامی است
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه علوم انسانی تنگه احد نظام اسلامی است، گفت: در انگلستان، مالزی و پاکستان غیرمسلمانان در بانکهای اسلامی سرمایهگذاری میکنند.
-
۱۳۹۳-۰۱-۰۶ ۱۶:۲۷
مهلت ارسال مقالات به همایش ملاصدرا تمدید شد
مهلت ارسال مقالات به هجدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین تا 16 فروردین ماه تمدید شد.
-
۱۳۹۳-۰۱-۰۶ ۱۶:۱۹
آشتیانی: در ایران فقط دو نفر ملاصدرا را به خوبی می شناسند
پژوهشگر فلسفه گفت: برخی ادعا میکنند که نظام فلسفی ما صدرایی است، در حالی که ما اصلاً نظام صدرایی در ایران نداریم. چون در ایران فقط دو نفر به خوبی ملاصدرا را میشناسند که یکی از آنها آیتالله جوادی آملی است.
-
۱۳۹۲/۱۲/۱۸
گفتگو با عبدالحسین خسروپناه/ دفاعیاتی از فلسفۀ صدرایی؛
براهینی که کل تشیع و اسلام را زیر سؤال میبرد
کسانی که به این سو میروند و چنین صحبتهایی را عنوان میدارند باید در سواد آنها شک کرد، این افراد لازم است به مطالعهی بیشتری بپردازند و اینگونه نسبت ناروا ندهند./اگر بعضی گمان میکنند در جایی دیدگاه ملاصدرا با آموزههای دینی هماهنگ نیست به علت تفاوت در تفسیری است که آنها از قرآن و سنت دارند.