هویت

کل اخبار:99

  • اکبری ۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۰۹:۵۷

    گزارشی از سخنرانی محمدعلی اکبری در نشست «نشانه‌شناسی تاریخ» (۲)؛

    تاریخ به‌مثابه خاطره‌ی جمعی

    در پروژه‌ی هویت‌سازی، تاریخ به‌مثابه خاطره در بخش مربوط به یادها، یک گزارش و روایت از سرگذشت و پیشینه‌ی جمعی را می‌خواهد بسازد که این بر اساس اقتضائات قدرت سیاسی ساخته می‌شود و آنچه به‌عنوان تاریخ از آن نام برده می‌شود در واقع سازه‌ی روایتی است ساخته‌شده برای مصرف مطابق با اقتضائات قدرت، برای معنا ساختن در حوزه‌ی قدرت.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۰۹ ۱۵:۰۰

    «بحران هویت از منظر دلوز» منتشر می‌شود

    علی قاسمی، پژوهشگر و مدیر انتشارات «گام‌نو» از انتشار «بحران هویت از منظر دلوز» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «وضعیت پست مدرن» اثر ژان‌فرانسوا لیوتار با ترجمه حسینعلی نوذری از جمله آثار پرفروش «گام نو» در نمایشگاه بیست و نهم بود.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۱:۲۰

    زبان و بحران هویت

    نشست تخصصی «کتاب، ویرایش و هویت‌سازی زبان فارسی» با حضور دکتر جبار رحمانی، معاون «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» در سالن یاس بیست‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

  • نیچچه ۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۰۹:۱۶

    نگاهی به کتاب نیچه و فلسفه‌ی ژیل دلوز، ترجمه‌ی عادل مشایخی؛

    آری گفتن به زندگی فقط با انحلال رنج امکان دارد

    نیچه به مسئولیت معنای ایجابی می‌بخشد، اما مسئولیت او احساس بی‌مسئولیتی کامل و خود را از قید ستایش و نکوهش اکنون و گذشته آزاد کردن است. هنگامی که یونانیان وجود را جنایت‌کارانه و «گستاخانه» می‌خوانند، بر این گمانند که خدایان انسان‌ها را دیوانه کرده‌اند: وجود مجرمانه است اما خدایانند که مسئولیت این خطا را بر عهده می‌گیرند. یونانی‌ها وجود را جرم می‌دانند، مسیحی‌ها گناه. یونانی‌ها می‌گویند تو مقصری، مسیحی‌ها می‌گویند من مقصرم. انسان نیچه‌ای اما بی‌گناه است، بی‌گناهی نیچه اما به چه معناست؟

  • ۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۴:۴۵

    سفیر ایران در دهلی نو:زبان فارسی بخشی از تاریخ و هویت مردم هند است

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، زبان فارسی را بخشی از تاریخ و هویت مردم هند دانست و بر گسترش و احیای زبان فارسی دراین کشور تاکید کرد.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۱:۳۰

    «امت اسلامی» چگونه هویت می‌یابد؟

    «هویت اسلامی» کارکردی همانند «هویت ملی» دارد. با توجه به اینکه هر انسان تابع یک مذهب، دارای هویت خاص مذهبی است و نسبت به سرنوشت مذهب خویش علاقه‌مند است ولی در عین حال ذیل یک هویت فراتر، بزرگ‌تر و بسیار اساسی‌، تأثیرگذار‌ و چارچوب‌دهنده‌ به نام «اسلام» باید هویت خود را قرار دهد.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۱۲:۴۰

    دغدغه وزارت ارشاد و دولت در حوزه مد و لباس وجه هویتی لباس است

    علی مرادخانی دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت در حوزه مد و لباس را موضوع هویتی لباس دانست و گفت: لباس مسئله فرهنگی، هویتی و تاریخی است و ما از این منظر موضوع مد و لباس را پی گیری می کنیم.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۲:۳۰

    نشست «نشانه، هویت هنر» برگزار می‌شود

    گروه جامعه شناسی هنر انجمن جامعه شناسی ایران نشست«نشانه، هویت هنر» را برگزار می‌کند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۶:۰۰

    داعش و تخریب فرهنگی

    به همان سان که چهره دژم مناره‌های دودزای کارخانه‌ها و آلودگی محیط زیست؛ مرگ معصومانه رودخانه‌ها، جنگل‌ها،مراتع و مرغزارهای زیبا را به دنبال دارد، ویران کردن آثار تاریخی – هویتی ملتها و کشورها نیز به مثابه به صدا درآمدن ناقوس دژم مرگ تمدن و فرهنگ بشری است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۶:۱۰

    انتشار متون کهن، گامی برای تقویت هویت تاریخی زبان فارسی

    انجمن مطالعه جوامع فارسی زبان از ۸ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ (۱۷ تا ۲۰ شهریور) با همکاری دانشگاه «معمار سینان» ترکیه در استانبول اقدام به برگزاری هفتمین کنفرانس دوسالانه خود کرده که مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز به نمایندگی از ایران با برگزاری کارگروه در این کنفرانس حضور دارد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۱۴:۴۷

    موضوع گفت‌وگو میان دو نسل

    امروزه این فردیت است که اصالت پیدا کرده و متاسفانه برخی چنان در این راه پیش رفته‌اند که برای جامعه، کشور و مردم ارزشی قایل نیستند. این افراد تصور می‌کنند که این حق را دارند برای رسیدن به منافع خود حق دارند دیگران را فدا کنند.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۵:۰۰

    تئاتر آئینی از ریشه و هویت مان شکل گرفته است

    مهدی شفیعی گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله اتفاقاتی است که باید با قوت تمام در جهت آن گام برداشت. این جشنواره یکی از ضروری‌ترین رویدادهای تئاتری است که از ریشه و هویتمان شکل گرفته است.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۱۱:۱۰

    وقتی انسان‌ها به درکی مشترک از یک کالبد می‌رسند: کدام شهر، کدام حافظه

    مکان‌های حافظه یا یادمان‌ها، چنین مکان‌هایی با چنین کارکرد و ادعایی هستند. اما دقیقاً تمام انتقادات موجود از این امر نیز از همین جا شروع می‌شود. آنچه مکان حافظه را می‌سازد اراده معطوف به قدرت است که تمایل دارد روایت‌های گوناگون حافظه از گذشته و روابط گوناگون حسی را که به تعداد افراد، متفاوتند به روایتی «واحد» بدل‌ کند که بالطبع غیرواقعی است و چاره‌ای جز این ندارد که کمابیش هژمونیک باشد.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۲۰

    رسانه‌های اروپا چگونه شکل گرفتند؟

    کتاب «رسانه‌های اروپایی: ساختارها، سیاست‌ها و هویت» به دنبال ارائه گزارشی درباره رسانه‌های معاصر و تمرکز آن بر تحولات و مشکلات پیش روی رسانه‌ها در اروپاست. این کتاب عواملی را که موجب جلو بردن تجارت رسانه‌ای در قرن بیست‌ویکم می‌شود به اختصار توضیح می‌دهد.

  • تاریخ همگانی ۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۰:۲۳

    جستاری درباره مفهوم «تاریخ همگانی»؛

    جوانان، هویت باستان‌گرا و مصرف تاریخ

    موضوع اصلی تاریخ همگانی در معنای عام آن مجموعه‎ای است از شیوه‎های گوناگونی که از رهگذر آن گذشته‌ی گروه‌های اجتماعی به زندگی امروز آنان شکل می‎بخشد. این نوع ادارک از تاریخ حاصل فرآیندی غیر ارادی و ناسازمان‎یافته از فراگیری است که در درون زیست-جهان انسانی صورت می‎گیرد. از این قرار به شکلی از آگاهی تاریخی می‎رسیم که لزوماً ریشه در آموزش تخصصی در دانش تاریخ یا حتی مطالعه غیر تخصصی گسترده هم ندارد.

  • مصرف ۱۳۹۴-۰۳-۲۸ ۱۰:۲۲

    حسن فتح‌زاده/مصرف‌گرایی و مسأله هویت در جهان معاصر؛

    تولید مصرف

    در فضای فرهنگی امروز، فراروایات قدرت و گستره‌ی رهایی‌بخشی خود را از دست داده‌اند و جای آن‌ها را روایاتی شخصی گرفته‌اند که سرودن آن‌ها گرچه به میل و انتخاب خود افراد صورت می‌گیرد، اما تحت نظارت همه‌جانبه‌ی سرمایه‌داری قرار دارد. وقتی امیدمان از راه‌حل‌های فراگیرِ اجتماعی ـ سیاسی قطع می‌شود، به شیوه‌های رهایی‌بخشِ فردی و محدود به كلونی‌های كوچك پناه می‌بریم؛ و این گونه است كه ارتباط با تاریخ را از دست می‌دهیم و سبك زندگی «دم غنیمت شمری» را برمی‌گزینیم.

  • هویت ۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۰

    تأملی در باب نسبت هویت و سنت؛

    هویت ماجرایی انسانی است

    عموماً بحران هویت را ناشی از زمینه نداشتن در سنت و گسست ریشه‌ها از سنت (سنت‌ها) می‌دانند. اما در این چشم‌انداز و در این صورت‌بندی جدید گویی با تغییر پرسش پاسخ آن نیز دچار دگردیسی می‌شود. سنت نتیجه و محصول هویت است نه بالعکس. در وضعیت بحران دیگر سنتی وجود نخواهد داشت تا به فکر ریشه دواندن در آن باشیم. سنت افکندنِ طرحی آگاهانه و آزادانه در آینده و به تبع آن معنا دادن به امر سپری شده است.

  • دکتر مصدق ۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۹:۴۴

    ضرورت تاریخنگاریِ غیرِفکریِ هویت؛

    مورخان و خودآگاهی ملی

    پژوهش درباره‎ی سیر تطور هویت و خودآگاهی ملی ایرانی، نیازمند نوعی تاریخنگاری دقیق و کنکاش وسواس‎آمیز مورخانه است. اما چنین وظیفه خطیری را نباید صرفاً به مورخان تاریخ فکر واگذار کرد، آن هم به این دلیل که شمار زیادی از مورخان فکری (که بنا بر مُد فکری روز رو به افزایش دارند) نه تنها در پرورش و رواج تصورات نادرست در این زمینه نقش بسزایی دارند، بلکه گاه بسیاری از برداشت‎های ناصواب درباره‎ی موضوعاتی چون هویت، اساساً برخاسته از سهل‎انگاری‎ها و بی‎دقتی‎های روش‎شناختی آنان است.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۱۶:۰۰

    تاکید معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی بر حفظ هویت تاریخی ایرانی اسلامی

    معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی گفت: در حقیقت امروز جریان ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی هوشیارانه و آگاهانه باید در خدمت حفظ هویت تاریخی ایرانی اسلامی نه تنها ایران بلکه کشورهای منطقه باشد.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۵۰

    فکوهی : بی‌هویتی شهر را دچار آلزایمر کرده است

    شهروندی و هویت شهری به مباحث داغ این روزهای جوامع شهری ایران به طور عام و جامعه‌ی شهری قزوین به طور خاص تبدیل شده است. اینکه شهروند کیست و چه وظایفی دارد و رابطه‌ی متقابل شهر و شهروند چگونه تعریف می‌شود؟ یکی از دغدغه‌های مدیران شهری شده است. هویت به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد تعلق به مکان، گروه، یا یک مجموعه همیشه مورد تاکید بوده است. شهر، نیز از این مساله مستثنی نیست و اگر بخواهد پایدار بماند باید هویت شهری را در خود بسازد و همواره آن را پویا نگه دارد. از این رو، دکتر فکوهی استاد برجسته‌ی انسان شناسی دانشگاه تهران، در یک عصر بهاری در دانشکده‌ی معماری دانشگاه آزاد واحد باراجین با روشن ساختن مفهوم هویت شهری و شهروندی به آسیب‌شناسی این مساله در شهر قزوین پرداخت.

  • خلیج فارس ۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۰:۲۲

    تأملی نشانه شناختی درباره نام خلیج فارس؛

    استعاره در برابر تاریخ: هویت‌زدایی خلیج فارس!

    «خلیج عربی» صرفاً یک استعاره است که در معادلات قدرت برساخته می‌شود. معمولاً سیاست در بسیاری موارد از فنون استعاری یعنی بدیل‌های زبانی به جای هم بدون پایه‌ی تاریخی بهره می‌جوید. بدیل زبانی مذکور حاصل دوران جدید و عامل قدرت است که می‌کوشد نماد تاریخی خلیج فارس را ساختارشکنی کند.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۴:۰۰

    هویت‌ دادن سالن‌ها به مدیری با اعتبار هنری نیاز دارد

    قطب‌الدین صادقی با مثبت ارزیابی کردن طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر، تأکید کرد این طرح نیازمند حضور مدیری است که دارای سبک و اعتبار هنری و ملی باشد.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۳:۰۰

    آنچه جامعه درباره خود ادعا می‌کند / دکتر جبار رحمانی

    یکی از پرسش‌های کلیدی هر جامعه و تک‌تک اعضای آن، «پرسش از هویت» و «کیستی افراد» است. این امر یکی از مسائل همیشگی علوم‌ انسانی و اجتماعی بوده ‌است که محققان بسیاری را به خود مشغول کرده ‌است.

  • ۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۱۳:۲۰

    نقد محیط طباطبایی از بی‌توجهی به هویت تاریخی تهران

    حاصل تلاش‌های اخیر، این است كه تهران را به نقطه ضعیفی تبدیل كرده‌ایم، عدم توجه به ویژگی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی تهران، این مساله در همه شهرهای كشور هم جاری است. خوب است كه دعای امسال كمیته موزه‌ها و پایداری را سرلوحه كار قرار دهیم و شهر را به سمت پایداری سوق دهیم؛ پایداری در سكونت، در كار و زندگی.

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۱۰

    فرمِ صفر، کارکردِ صفر و اخلاق معماری مبتنی بر کنش ارتباطی

    این خوانش از هویت را می توان در علم رفتارشناسی نیز مشاهده کرد، اگر رفتار پاسخ هر ارگانیسم یا شی به بیرون از خود باشد، همْ رفتاری یعنی پاسخ همگن شی یا ارگانیسم به محیط یا کنش های پیرامونی و نا ـ همْ رفتاری یعنی پاسخ ناـ همگن شی یا ارگانیسم به محیط پیرامون خود، بر این قوام می توان پذیرفت رفتار تحت شمول رابطه با پیرامون شکل می گیرد، حال اگر درک ما از پیرامون بر اساس دو مقیاس متفاوت تعریف شود، رابطه ما با محیط دچار چالش اساسی می شود و رفتاری که حادث می گردد نیز در قالب تضاد صورت بندی می گردد،...

  • فکوهی 22 ۱۳۹۴/۰۱/۲۹

    گفتگو با ناصر فکوهی؛

    سکانس‌هایی هویت‌ساز

    نوستالژی شدن، عموما و با کمک و حتی تحمیل دولت ها، از خلال قهرمانان ملی، جنگ ها، پادشاهان، تاریخ قهرمانی ها و روزهای بزرگ تاریخی برای ملت، شکل می گیرد. اما نوستالژی می تواند فرایندی هایی کاملا متفاوت داشته باشد، به صورتی که از یک خانه قدیمی تا یک شهر و روستای کوچک و یا خاطراتی دور و نزدیک از خانواده و دوران کودکی و غیره را برای ما به شکلی شادی آور یا حزن انگیز و اغلب همراه با یکدیگر در آورد.

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۶ ۱۲:۰۰

    کچوییان: اسلام مبنای اصلی هویتی ماست/ ملی گرایی پوششی برای تجدد گرایی است

    کچویان معتقد است گفتمان هویتی ملی گرایانه پوششی است برای گفتمان هویتی تجدد گرا. گفتمان های ملی گرایی و تجددگرایی در عمل نتوانستند پاسخی برای مشکلات ما باشند و ما برای خروج از بحران راهی جز دین نداریم.

  • ۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۷:۵۰

    تجدد و امکان تعدد هویت / گفتاری از دکتر مهدی بنایی

    بحث تکثر فرهنگی و امکان بازسازی و یا حفظ هویت ایرانی از مباحث پراهمیت در میان پژوهشگران ایرانی فلسفه و علوم اجتماعی است. به همین مناسبت دانشوران از زوایای متفاوتی در سمیناری در پژوهشگاه علوم انسانی با عنوان «تکثر فرهنگی و هویت ایرانی» به این مسئله پرداختند. در ادامه گزارش سخنرانی سوم این سمینار که توسط دکتر مهدی بنایی جهرمی ایراد شد را می‌خوانید:

  • ۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۵:۴۰

    موسوی: بحران هویت گریبانگیر مناطق قومی ایران است

    نماینده هیئت داوران همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران گفت: بحران هویت گریبانگیر برخی مناطق قومی فرهنگ خاص در ایران است.

  • ۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۰۹:۵۰

    نگاهی به رمان «هویت» اثر میلان کوندرا

    درونمایه محوری و مضمون فکری و اساسی رمان «هویت» اثر نویسنده جهانی «میلان کوندرا»، نوعی تقلای ذهنی و تقابل کم و بیش فلسفی است با ناپایداری هستی و زندگی.