کل اخبار:180
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۸ ۱۴:۴۰
هایدگرشناسی و هگلشناسی ما با آشفتگی و بلبشو مواجه است
محمد زارع شیرینکندی معتقد است هایدگرشناسی در ایران روالی طبیعی و منطقی ندارد و هر پژوهشگر و مترجمی، بیتوجه به پیشینیان، راه و روش خود را دنبال میکند. به باور او شاید در هیچ حوزهای به اندازه حوزه هایدگرشناسی و هگلشناسی هرج و مرج و آشفتگی و بلبشو وجود نداشته باشد.
-
۱۳۹۶/۱۱/۲۸
آسیبشناسی ترجمهی فلسفههای آلمانی در ایران، در گفتوگو با منوچهر آشتیانی؛
ترجمۀ متون فلسفۀ آلمان از انگلیسی فاجعه است!
بدترین ترجمهی آثار آلمانی، ترجمهای است که از انگلیسی به فارسی ترجمه شود. یعنی حتی یک کلمه از آلمانی را نمیشود به انگلیسی برگرداند که معنای واقعی آن را نشان دهد؛ مگر اینکه چیزی از خودتان سرهم کنید. یعنی هگل به انگلیسی غیرقابل ترجمه است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۱ ۰۹:۲۰
اسلاوی ژیژک/ نظر هگل درباره «طنز عینی» ترامپ
پیشنهاد هگل در مقابل طنز رمانتیک فردی، طنز هستیشناختی بهمراتب رادیکالتری است، طنزی که نمایانگر عمق دیالکتیک است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۰:۴۴
پیوندهای جامعهشناسی و فلسفه؛ مارکس در آثار کارل لوویت؛
عواقب ناآگاهی فلسفی-الهیاتی برای نظریهپردازان اجتماعی
آنچه لوویت را نسبتبه مقاصد مارکسیسم مشکوک کرده، این است که مارکس با فهم غلط نسبتبه فلسفۀ هگل و جهلی تقریباً کامل در مقابل فلسفۀ تاریخ پیش از خود و تاریخنویسی رفرمیستی و سکولار موجود درون سنت مسیحی، بلوایی بهپا میکند که در آن هرچیز به ضد خود بدل میشود و علاوه بر این، غلیان احساسات فراواقعگرایانۀ مسیانیستی در میان مردم بار دیگر بهحد اعلای خود میرسد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۷ ۱۱:۲۰
بازخوانی پدیدارشناسی روح هگل در یک کارگاه
کارگاه بازخوانی و شرح پیشگفتار و مقدمه کتاب پدیدارشناسی روح هگل توسط محمد مهدی اردبیلی برگزار می شود.
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۸ ۱۱:۱۵
حامد صفاریان/ نقدی بر مقاله «مفهوم گزارۀ نظرورزانه در هگل» به قلم محمدتقی طباطبایی؛
شترگاوپلنگ
«طباطبایی در این مقاله افزون بر تخطی پرشمار و آشکار از اصول نگارش مقالات علمی، تصور و تلقی درستی از سوژه در برنهاد فراکراننگر هگل بهدست نمیدهد، و آنرا با «من اندیشنده» خلط کرده، و نقش این «من اندیشنده» را نیز به چیزی شبیه به من در نزد دکارت، یا حداکثر به مفهوم کانتیِ خوداندریافت (Apperzeption) فرومیکاهد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۳ ۱۷:۰۰
زلزله و حقیقت/ نقدی بر نگرش اگزیستانسیالیستی
از زلزله نه باید محافظهکارانه دشمن ساخت و نه خوشخیالانه فرشته نجات. زلزله بیش از آنکه زنگ خطری از سوی جهان، برای ما خفتگانِ میانمایه و غرق در ابتذال باشد، بازگوکننده ساختارِ ایجابی پویایی است که تنها با اندیشیدنِ درونی به آن از رهگذر نوعی فراروی درونماندگار، میتوان در راه آزادی و حقیقت ایجابی، یعنی خودآگاه شدنِ انسان، زمین و زمان گام برداشت.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۴:۱۳
گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «تکرار» با حضور صالح نجفی و مراد فرهادپور؛
استثناء و قاعده؛ از کیرکگور تا اشمیت و آگامبن
معمولا کیرکگور را به عنوان متفکری ضدهگلی میشناسیم. در قرن بیستم کسانی که ضدهگلاند ضددیالکتیکاند و عموما میکوشند «تفاوت محض» را جایگزین تضاد یا تناقض دیالکتیکی کنند. در مورد کیرکگور با یک دیالکتیسین رادیکال روبهروییم که ضد هگل معرفی میشود. میتوان به کمک خود مفاهیم کیرکگور گفت کیرکگور تکرار هگل است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۱ ۱۲:۰۰
فتح بابی میان فلسفه اروپایی و فلسفه اسلامی
نشست بررسی کتاب «هگل و فیلسوفان اسلامی» نوشته «سیدحمید طالب زاده» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی و سید حمید طالب زاده برگزار شد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۳:۰۰
«گفتوگوی هگل و فیلسوفان اسلامی» نقد می شود
کتاب «گفتوگوی هگل و فیلسوفان اسلامی» نوشته حمید طالب زاده در نشست هفتگی شهرکتاب نقد می شود.
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۳ ۱۱:۱۸
ایران به عنوان ایرانشهر در سخنرانی جواد طباطبایی؛
تاریخ جهان با ایران آغاز میشود
از زمانی که در اروپا مفهوم دولت در معنای جدید درست شد، شروع کردند به توضیح اینکه دولت در کجاها بوده و به طور تاریخی ظاهر شده است. یک مورد حرف هگل در حدود ١٨٢٠ در درسهایش است که میگوید تاریخ جهانی با ایران آغاز میشود. زیرا ایرانیان نخستین دولت (der Staat) را درست کردهاند. از نظر هگل چین و هند به این معنا دولت نبودند. هگل میگوید دولت یعنی دولت جدید که ما در اروپا میفهمیم، نطفهاش در ایران بسته شده است. هگل میگوید چین و هند نظامهای استبدادی مبتنی بر اقتدار یک شخص بودند، یعنی وحدت شان کثرت را نمیپذیرفت.
-
۱۳۹۶-۰۶-۱۱ ۱۱:۲۴
بهرهگیری از رمان در فلسفه؛
وقتی فیلسوفها هوس رماننویسی میکنند
فلسفه معمولاً خشک و بیروح است و بیش از آنکه با هنر سروکار داشته باشد با ریاضیات دمخور است. اما برخی از فلسفهها، در رابطه با زبان، شیطنت یا حساسیت شاعرانه نشان میدهند. اثر بزرگ هگل، «پدیدارشناسی روح»، را میتوان بهعنوان رمانی مطالعه کرد که در آن شخصیتها، یعنی ارواح تجسدیافته، در جهان و تاریخ گامبهگام به پیش میروند.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۲۰
فراسوی مدرنیته و پستمدرنیسم
متن زیر گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «فراسوی هگل و نیچه» است.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۰:۰۰
کتاب «فراسوی هگل و نیچه» نقد و بررسی میشود
نشست هفتگی شهر کتاب به نقد و بررسی کتاب «فراسوی هگل و نیچه» اختصاص دارد.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۱ ۱۴:۰۱
گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی منتشر شد
کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» اثر دکتر سیدحمید طالبزاده به همت انتشارات هرمس منتشر شد.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۶ ۱۶:۳۰
فلسفه هگلی پس از هگل به کجا رفته است؟
اگر میخواهید ببینید فلسفه هگلی پس از هگل به کجا رفته است کتاب حق آزادی را بخوانید ولی اگر میخواهید متقاعد شوید که فلسفه هگلی پروژه ای است که ارزش دنبال کردن دارد کتاب کمکی به شما نمی کند.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۵ ۱۷:۲۰
انقلاب فرانسه، فلاکت آلمان/ گفتوگوی جواد گنجی با مراد فرهادپور درباره هگل و انقلاب فرانسه به بهانه ترجمه کتاب «جشن ماتم»
بهطورکلی ماتم و ماخولیا دو شیوه مهم و متفاوت مواجهه با فقدان و خسراناند، یا به بیان هگلی دو شیوه سرکردن با امر منفی. با وجود اینکه از لحاظ صوری به هم نزدیکند ولی به لحاظ ساختاری کاملا با هم تفاوت دارند.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۱۲:۴۰
گفتوگوی هگل و نیچه
«فراسوی هگل و نیچه: فلسفه فرهنگ و فاعلیت» اثر الیوت ل. ژورست که ترجمه فارسی آن بهتازگی از سوی نشر مرکز منتشر شده است.
-
۱۳۹۶-۰۴-۰۳ ۱۵:۰۰
کارگاه ترجمه متون فلسفی: پیشگفتار پدیدارشناسی روح هگل
«پدیدارشناسی روح» نخستین کتاب نظام مندی بود که هگل در دوران پختگی فکری اش نوشت و می توان گفت مابقی اجزای «سیستم» معظم فلسفه ی او بر شالوده ی همین کتاب سوار شده است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۴۰
در ادامه جدلهای نظری
تفسیری را که آنها از مارکس عرضه میکنند میتوان در سه ایده محوری دنبال کرد: «١-روش دیالکتیکی مارکس منحصراً ناظر است بر راه و روشی که مارکس در بازنمایی دریافتش از اقتصاد سیاسی سرمایهداری به کار بسته است ٢- مهمترین و شاید تنها جایی که مارکس از این راه و روش استفاده کرد جلد یکم کاپیتال است ٣- این راه و روش ساختمانی منطقی-مقولی را میسازد که مارکس تماماً از هگل گرفته است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۰
خوانش هگلی مالابو در کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟»
مالابو در کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟» خوانشی هگلی از علوم اعصاب را ارائه میدهد، که بر مفهوم انعطافپذیری بنا شده و او بر موازاتهای غیرعادی بین مدل ذهن انسان بازتاب میکند که توسط دانشمندان علم اعصاب و ساختار سرمایهداری پیشنهاد شده است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۰
هگل هم شکاف است و هم پل
هگل در ایران همان قدر که نامی شناختهشده است، فیلسوفی ناشناس است. لزوم پرداختن دقیقتر به هگل در ایران، اهمیت کتاب «شناخت هگلگرایی» را بیشتر میکند. هگلی که به تعبیر محمدمهدی اردبیلی «هم پل شکاف است و هم پل» علی مرادخانی نیز بر ایجاد پیوند و نسبت بین فلسفه هگل و وضع موجود در ایران تاکید دارد.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۷ ۱۲:۴۰
«شناخت هگلگرایی» نقد و بررسی میشود
کتاب «شناخت هگلگرایی» نوشته رابرت سینربرینک با ترجمه مهدی بهرامی در نشست هفتگی شهر کتاب نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۶-۰۲-۳۱ ۱۸:۰۰
سرنوشت فلسفه سرنوشت ما است/ گزارش نشستی با حضور رضا داوری، محمدرضا بهشتی، حمید طالبزاده و حسین غفاری
به مناسبت روز معلم در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نشستی در جهت بازخوانی مقاله «فلسفه چیست؟» با حضور رضا داوری اردکانی، سیدمحمدرضا بهشتی، سید حمید طالبزاده و حسین غفاری برگزار شد که روایتی از آن از نظر میگذرد.
-
۱۳۹۶-۰۲-۳۱ ۱۷:۲۰
هگل به روایت لوکاچ
متن زیر سخنرانی محسن حکیمی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی است.
-
۱۳۹۶-۰۲-۲۴ ۱۳:۰۰
نشست«هگل به روایت لوکاچ» برگزار میشود
انجمن علمی فلسفه با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی نشست «هگل به روایت لوکاچ» را برگزار می کند.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۷ ۱۲:۴۰
ترجمهای از مهمترین اثر هگل
«دانش پدیدارشناسی روح» نوشته «گئورگ ویلهلم فردریش هگل» را ابراهیم ملکاسماعیلی ترجمه و انتشارات نگاه منتشر کرده است.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۳:۲۰
مواضع هگل و نیچه در فلسفه، فرهنگ و فاعلیت چیست؟
کتاب «فراسوی هگل و نیچه: فلسفه، فرهنگ و فاعلیت» منتشر شد. الیوت ل. ژورستف نویسنده کتاب بر این باور است که اندیشیدن فراسوی آن چیزی است که به سادگی مسلم پنداشته میشود.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۳ ۱۰:۱۸
نقد آرا هگل درباب فلسفه تاریخ؛
فرشته تاریخ
هنگامی که همهچیز به شیوه هگلی از پیش تعیین شده و گذار از مراحل مختلف تاریخی اجتنابناپذیر اعلام گردیده و وقوع هر رویدادی، حتی نوع جابرانه و ظالمانه آن، برای رسیدن به فرجام نهایی، وآرمانشهر وعده داده شده مثبت و ضروری ارزیابی گردیده، و خلاصه در حالی که همه امیدها و آرزوها به آیندهیی دور و دراز و خارج از اراده ما واگذار شده، ناگهان بر خلاف همه پیشبینیها و حساب و کتابها، فرشته تاریخ در زمان حال و در «اکنون» ظهور میکند و اراده و شعاع تاثیرش تمامی محاسبات و معادلات را برهم میریزد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۱ ۰۵:۵۲
حامد صفاریان/ نقدی برترجمۀ علیرضا سیداحمدیان از «خدایگانی و بندگی»؛
دقّالبابی برباب نامفتوح هجی کردن هگل
وقتی میبینیم که مترجم این کتاب از یک سو ترجمهای پراشکال از متن ارائه کرده است که نشان از درماندن او در فهم بسیاری از فقرات متن اصلی دارد، اما ازسوی دیگر تفسیری از همان متن عرضه داشته که در کل منسجم است، ناچاریم حکم کنیم که این دو،، یعنی تفسیر و متن اصلی یا ترجمۀ آن، در دو سوی یک گسست پدید آمدهاند و بالیدهاند، و بده-بستان مستقیمی میان آن دو درکار نبوده است. به دیگر سخن، فهم مفسر، حاصل پژوهش در منابع ثانوی بوده است نه حاصل اجتهاد در خود متن (یا حداقل اجتهاد در متن به موازات منابع ثانوی).