کل اخبار:548
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۰ ۱۰:۲۰
دورنمات میخواهد مخاطبش منفعل و جزئی از پدیده شر نباشد
کارگردان نمایش «ازدواج آقای میسیسیپی» معتقد است ناامیدی در آثار فردریش دورنمات به جای امید واهی نشسته است چون او میخواهد مخاطبش از انفعال بیرون آمده و جزئی از پدیده شر نباشد.
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۶ ۱۳:۰۰
سال آسانی برای رویدادهای هنری نداشتیم/ خلاء پژوهش در تئاتر انقلاب
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز سمینار علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» تصریح کرد که امسال، سال آسانی برای رویدادهای هنری کشور نبود.
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۱۲:۰۰
محمد رحمانیان «زندگینامه شهید خوش لفظ» را روی صحنه میبرد
محمد رحمانیان قصد دارد در ماه رمضان سال ۹۸ نمایش «زندگینامه شهید خوش لفظ» را در تالار وحدت روی صحنه ببرد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۱۱:۰۰
یک شورای دیگر به آمار شوراهای تئاتری اضافه شد/ بازی با کلمات!
«شورای راهبردی تئاتر ایران» متولد شد تا به آمار شوراهای مختلفی که پیش از این در تئاتر شکل گرفته بودند و سرانجامی هم نداشتند، افزوده شود.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۶:۲۰
انتقادی نمایشی به وضعیت امروز تئاتر ایران / روایت میکائیل شهرستانی از نمایش "آوازهخوان خیابانهای منهتن"
میکائیل شهرستانی گفت: سیستم اجرایی تئاتر در این دوران، رویکردی مادی و تجاری دارد و بر این اساس"آوزاهخوان خیابانهای منهتن" را در مقابله و اعتراض به این جریان روی صحنه آوردم.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۵:۲۰
محمود دولت آبادی: اکبر رادی همچنان در تئاتر جریان دارد / برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی معرفی شدند
مدال اکبر رادی به مناسبت ۳۵ سال پایمردی در اجرای آثار اکبر رادی، به هادی مرزبان اهدا شد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۱۶:۴۰
محمد رحمانیان: امنیتی شدن تئاتر، فضای کار را سخت میکند
محمد رحمانیان با انتقاد از اینکه امنیتی شدن تئاتر فضای کار را سخت میکند، گفت: همه باید تلاش کنیم تا تئاتر در این مملکت زنده نگه داشته شود چرا که هنری با سابقه در ایران است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۱۹
تئاتر ایران در حال پوستاندازی است / از منتقدان تشکر میکنم که "بینوایان" را مسئله روز کردند / نمایش موزیکال "بینوایان" به روایت حسین پارسایی، محمد قدس، میثم احمدی و محمد شاکری
عباس غفاری: حسین پارسایی معتقد است؛ تئاتر کشور در شرایط حاضر دارد تغییر میکند، زیرا مدل اقتصادی تئاتر تغییر پیدا کرده و این هنر برای اینکه زنده بماند، دست به هر تمهیدی میزند که به این تمهیدات "پوستاندازی" میگویند.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۶:۰۵
پروژه تئاتر هراسی و تشکیک در پولهای مشکوک
بیانیه اخیر معاونت هنری وزارت فرهنگ این گمانه که دستکم یک اتاق فکر در پی عملیات روانی علیه جامعه هنری ست را قریب به یقین کرده است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۶:۴۰
رئیس شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر تغییر کرد
«سید وحید فخر موسوی» به عنوان رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی از شهرام کرمی حکم گرفت.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۱ ۱۰:۰۸
نقد و بررسی کتاب تکیه دولت (از بودن و نبودن)؛
روح معماری معاصر ایران
«هنگامی که ناصرالدینشاه قاجار در اوج قدرت خویش فرمان ساخت تکیه دولت را به دوستعلیخان معیرالممالک صادر کرد، نه او و نه هیچکس دیگر فکر نمیکرد که پنجاه سال بعد در همان مکان فرمان انقراض حکومت قاجاریه صادر خواهد شد.» بنایی که اگرچه روح معماری معاصر ایران در آن تجلی یافته بود، اما قربانی برنامههای توسعۀ شهری در دورۀ پهلوی دوم شد.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۰ ۱۴:۴۰
اظهارات وزیر ارشاد درباره مکان جشنواره فجر و بلیتهای گران تئاتر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احتمال جابهجایی محل برگزاری جشنواره فیلم فجر، رفتن دو مدیر از سازمان سینمایی و قیمتگذاری بلیت تئاتر توصیحاتی را ارائه کرد.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۴:۰۰
راهاندازی ۳ رشته جدید در گروه هنر/ ایجاد دکتری تئاتر
رئیس کارگروه هنر و معماری شورای تحول علوم انسانی گفت: راهاندازی ۳ رشته جدید در حوزه هنر در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۵ ۱۲:۰۰
سایه سنگین تبلیغات مجازی در تئاتر/ مکملی که اصل شد
تبلیغ آثار نمایشی در فضای مجازی چندسالی است که بیشتر از سایر روشهای تبلیغات موردتوجه قرار گرفته است که این رویکرد در کنار ویژگیهای مثبت، نکات منفی هم به همراه داشته است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۰۹:۲۰
بنیاد رودکی با بودجه تئاترش چه کرده است؟
طبق اطلاعات انتشاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی تنها دو دهم درصد از بودجه حمایتی حوزه تئاتر و موسیقی خود را هزینه تئاتر کرده است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۶ ۱۵:۰۹
۲*۵ ۵ نمایشنامه ۲ شخصیتی برای دو بازیگر مرد
مارک ادانل، مارک کریسلرو ..
مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» تصمیم به ارائه مجموعه نمایشنامههایی با تقسیمبندیهای متنوع دارد
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۴:۰۰
درنگی بر نمایشهای دینی در ایران
من کارهایی را برای اجرا مد نظر دارم که در حال حاضر امکانش فراهم نیست. امیدوارم شرایطش فراهم شود چون خیلی دوست دارم آنها را اجرا کنم، خصوصاً یک نمایش که درباره موعظههای حضرت زهرا(س) است. نمایشی که مربوط به دوران نقاهت و بستری بودن حضرت زهرا(س) است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۲:۲۰
متولی جمعآوری اسناد تئاتری کیست؟
خانه تئاتر در حالی قصد راهاندازی موزه آنلاین تئاتر را دارد که این هنر قدیمی با وجود پیگیریها و تلاشهایی که تاکنون صورت گرفته هنوز جایی را برای جمعآوری اسناد و آثار ارزشمند به جا مانده از بزرگان تئاتری مملکت ندارد و با توجه به کمبود بودجهی این حوزه معلوم نیست آیا تاسیس یک موزهی آنلاین به مرحلهی عملی شدن میرسد یا این طرح هم ناکام باقی میماند؟!
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۰ ۰۹:۴۹
نگاهی به تئاتر ملاقات با مرد دوزخی؛
عاشورا به روایت برشت
معمول و معقول آن است که در درام قهرمان و ضد قهرمان – پروتاگونیست و آنتاگونیست - است که قصه را پیش می برد و کشمکش بین این دو تعلیق ایجاد می کند، اما در نمایش اخیر قهرمان همان ضد قهرمان است، هرچند بخشهایی از نمایش قهرمانی به نمایش در می آید ولی در نهایت او نیز قهرمان نیست، و این خاصیت و ویژگی نمایشنامه این اثر است، فضای ذهنی نمایشنامه سرشار از شماتت خویشتن است گویی نویسنده جدالش با خویشتن را به صورت قصه ای روایت کرده است و در هر لحظه به خودش نهیب می زند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۷ ۱۴:۰۹
صوت/بررسی کتاب بوطیقای صحنه: مقالاتی در مطالعات تئاتر (3)
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۲ ۱۱:۴۰
چرا تئاتریها به آثار هدایت روی آوردند؟
سخنرانی «تأثیر صادق هدایت بر تئاتر ایران» روز شنبه ۵ آبان در خانه تئاتر برگزار خواهد شد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۱۴:۵۳
صوت/بررسی کتاب بوطیقای صحنه: مقالاتی در مطالعات تئاتر(2)
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۸ ۱۵:۴۰
صوت/ بررسی کتاب بوطیقای صحنه: مقالاتی در مطالعات تئاتر
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۶:۴۰
چیزی شبیه بازیافت زباله/ گفتوگو با رضا سرور، مترجم و پژوهشگر تئاتر درباره سیطره سرمایه بر جریان نمایش در ایران
سیستم دولتی به تئاتر تجاری کمک نمیکند، بلکه به گونهای سیاستگذاری میکند که شما جز تئاتر تجاری گزینه دیگری نداشته باشید. این مهمترین حرکت سیستم دولت است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۱۱:۰۰
ملکه در تبعید/ روایت گاردین از کارگردان ساختارشکن تئاتر و اپرای انگلیسی
از نظر میچل چیزی که باعث میشود رابطه آلمان با تئاتر متفاوت از بریتانیا باشد، تاریخ این کشور و مخصوصا تاریخ قرن بیستم آن است. وی میگوید: «باید به آشوویتس بازگردی. مساله زیباییشناختی در کار نیست. » به عبارتی دیگر تمایل به زیر سوال بردن و ساختارشکنی روی صحنه تئاتر آلمان از زخم عمیق جنگ جهانی دوم سربرآورده است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۱:۰۰
تلخی بی پایان «شازده کوچولو»/ گروه تئاتر «دن کیشوت» از دیروز تا امروز
گروه تئاتر «دن کیشوت» به سرپرستی علیاصغر دشتی تقریبا کار خود را از سال ٧٦ با نمایش «ننه دلاور» آغاز کرد؛ نمایشی که هرگز به صحنه نرفت ولی هسته مرکزی و منبع انرژی حرکت یک گروه جدی تئاتری را فعال کرد.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۱۵:۴۰
تاریخ اکنون از رهگذر تئاتر/ورود به تماشای هیپولیت ایدهآلیستی
درام امینی یک درام متعهد است، چون همبسته با درکی مدرن از تاریخ است، درکی که تاریخ را نه لزوما گاهشمارانه بلکه پویش نیروهای تاریخی در قالب فردیتهای به بند کشیده و از بند رسته و باز به بند کشیده درمییابد و این به زعم من همراه با بصیرتی اسپینوزایی است که تاریخ آدمیان را جهدی مضاعف در جهت نیل به آزادی و بردگی - توامان- میدید.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۱۴:۲۰
فیلسوف تئاتر/ درباره ائوریپدس و نمایشنامه هیپولیت
هیپولیت همچنین سرشار است از مضامین فلسفی و وجودی. یکی از درخشانترین قطعات آن، جایی است که شخصیت اندیشمند نمایشنامه یعنی دایه، در واکنش به غم و اندوه فایدرا، میگوید: «سراسر حیات ما آکنده از عذاب است و اندوه را دمی آسودگی نیست. راستی، آیا از پس این زندگی عالمی شادمانهتر خواهد بود؟ دریغا که این راز بر ما پوشیده است و پیچیده در ابرهای تیره و تار.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۵:۲۰
تئاتر، روشنگری و مشروطیت
نیایش پورحسن میگوید: نمایشنامهنویسی و تئاتر، یک جریان تذهیب اخلاق و روشنگری در ایران است که افکار را بر علیه مسائل اجتماعی و سیاسی و حکومتی تحریک میکند و به طور کلی بیداری افکار را در پی دارد. و مجموعه این حوادث باعث پیریزی مشروطیت میشود.
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۵ ۱۷:۲۰
فرزاد امینی اجرای دیشب هیپولیت را به سیدجواد طباطبایی تقدیم کرد
فرزاد امینی اجرای شب گذشته نمایش هیپولیت ۱۴ مرداد ۹۷ را ضمن قدردانی از دکتر سیدجواد طباطبایی به ایشان تقدیم کرد.