کل اخبار:195
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۲
تحلیلاباذری ازظهور ترامپ در روز جهانی فلسفه (۱)؛
نئولیبرالهای ما و جهان
نئولیبرالها معتقدند دولت باید از خود خلع ید کند، یعنی تمام داراییهای دولتی را خصوصی کند. آنها معمولا از داراییهای دولتی یاد میکنند و فراموش میکنند که این داراییها متعلق به تمام مردم است و دولت تنها وکیل مردم برای اداره آنها است. آنها میگویند دولت تاجر خوبی نیست و باید خصوصیسازی شود. آنها دولتها را بعد از جنگ ترغیب به خصوصیسازی کردند و به همین سبب در قانون اساسی نیز تغییراتی دادند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۰
«ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در سال ۱۳۹۴منتشر شد
بسته نرم افزاری درسگفتارهای «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در سال ۱۳۹۴ توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۳۱ ۱۴:۴۰
ابن سینا ارسطویی نبود/ بوعلی را از هرمسلمانی مسلمان تر می دانم
ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: ابن سینا را از هر مسلمانی مسلمان تر می دانم چون اسلام را عقلانی فهمیده و تفسیر کرده است.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۹:۲۰
فیلسوف با نوشته هایش وارد معرکه می شود/ ذهن بدون سوال بیدار نیست
ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه معتقد است: هیچ فیلسوفی خارج از اجتماع نیست، هر چند فیلسوف به طور مستقیم وارد میدان دعوا نمی شود ولی با کتاب ها و نوشته هایش وارد عمل می شود.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۰۹:۲۰
سهروردی فلسفه ایرانی را مقابل فلسفه یونانی قرار داد
دینانی گفت: ملاصدرا قائل به اصالت وجود و سهروردی قائل به اصالت نور است. اختلاف آنها ظاهری است. بنده خودم صدرایی هستم ولی معتقدم ملاصدرا کمی یونان زده است در حالی که سهروردی ایرانی خالص است.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۵:۰۰
تدریس کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام»
تدریس کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» توسط غلامحسین ابراهیمی دینانی؛ دوشنبه هر هفته برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۲۰
دینانی: آثارم را براساس دغدغههایم مینویسم/ اوجبی: آثار دکتر دینانی مملو از نکات بدیع و تازه است
غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد ممتاز علوم اسلامی دانشگاه تهران در آیین رونمایی از اثر جدید خود با عنوان «پرسش از هستی یا هستی پرسش» گفت: تمامی آثارم که در چند سال اخیر آنها را تالیف کردهام، همگی نشان از دغدغههای شخصیم است.» علی اوجبی، مصحح آثار فلسفی نیز اظهار کرد: آثار دکتر دینانی مملو از نکات بدیع و تازه است که نشان دهنده نبوغی خاص در استاد است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۰۰
دینانی: اراده هیچ نقشی در حقیقت ندارد
ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: حقایق محصول اراده نیستند به بیان دیگر اراده هیچ نقشی در حقیقت ندارد و به عبارتی حقیقت مجعول نیست دنیای امروز، دنیای اراده است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۹ ۰۹:۰۱
تازه ترین کتاب ابراهیمی دینانی رونمایی می شود
نشست رونمايی از كتاب «پرسش از هستی يا هستی پرسش» تأليف دكتر غلامحسين ابراهيمی دينانی با سخنرانی وی در کتابخانه ملی برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۱۲:۴۰
باطن انسان بی کرانه است/ سه واقعه که موجب ناخرسندی بشر شده است
ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت گفت: با عدم مرکزیت زمین، تکامل تدریجی داروین و ضمیر ناخودآگاه فروید، انسان احساس ناخرسندی کرد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۱۰:۰۴
دو من داریم؛ منِ حلاج و منِ فرعون/ عقل متواضع ترین موجود عالم است
ابراهیمی دینانی در نشست «من و جز من» گفت: در تمام دنیا دو من داریم، یک من حلاجی و یک من فرعونی. منصور می خواست من فرعونی را بشکند و بگوید غیر از خدا، منی وجود ندارد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۴۰
نشست «من» و «جز من» برگزار میشود
نشست «من» و «جز من » با حضور دکتر غلامحسین دینانی در دانشگاه تهران برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۱۰:۳۹
گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی»(۴)؛
واقعگروی در گزارههای اخلاقی از منظر خواجهنصیر
خواجه نصیر سه قوهی اصلی برای انسان قائل است: عقل، شهوت و غضب. قوهی عقل مربوط به نظر و قوهی شهوت و غضب مربوط به عقل است. وی معتقد است که قوهی شهوت و غضب، که دو قوهی حیوانی برای انسان هستند باید تحت تسلط عقل باشد؛ در این حالت اگر عقل بتواند بر آنها کمال تسلط را پیدا کند، میتواند از آنها بهرهی کامل برد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ ۰۹:۳۷
گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی»(۳)؛
خواجهنصیر و اقلیدس
پرسش این است چرا اقلیدس در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد این تصمیم را گرفت که کتابی با عنوان اصول اقلیدس را به رشتهی تحریر درآورد. برای این منظور از دو مسیر سخن به میان میآورم یکی مسیر تاریخ فلسفهی یونان تا زمان افلاطون است و یکی هم سیر تحول تاریخ ریاضیات تا زمان افلاطون.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۷ ۰۹:۴۷
گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی»(۲)؛
شهود اندیشه نزد خواجهنصیر
اول باید گفت عقل چیست؟ عقل لمس نمیشود، دیده نمیشود، ولی همه جا هست و هیچ جا هم نیست. در این عالم همه جا عقل حضور دارد، عقل دارای سه تجلی است و در سه مرحله ظهور پیدا میکند، مرحلهی اول، دین که تجسم عقل است، مرحلهی دوم هنر که تجلی عقل است و مرحلهی سوم فلسفه (البته باید به اینها وحی را هم اضافه کرد که تجسد عقل است).
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۱:۲۶
گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی»(۱)؛
سه نوآوری خواجه نصیر
خواجه کار جالبی هم در تجرید در مورد بعثت دارد بااینکه خواجه نصیرالدین طوسی پراگماتیست نیست، رئالیست است، اما در همین کتاب تجرید وقتی به بحث بعثت انبیا میرسد، میگوید بعثت انبیا نیکوست چون فوایدی دارد، این رویکرد نویی در مورد بعثت انبیا است.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۹ ۱۳:۰۰
سهروردی حکمت خسروانی را احیاء نمود/ خداوند از شدت ظهور پنهان است
غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: سهروردی حکمت خسروانی را احیاء نمود. تفاوت حکمت اشراق با فلاسفه دیگر این است که شیخ اشراق اصالت را به نور میدهد. او وجود را یونانی و نور را ایرانی می داند.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۰۱
بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی با حضور اعوانی و دینانی
همایش روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۶ ۱۱:۴۵
استدلال ابنسینا درباره ضرورت ارسال رسل
ارزشهای اجتماعی بر اساس عقل تعیین میشود، عقل همیشه خوبی و بدی را درک میکند اما گاهی هم دچار لغزش میشود و اینجاست که خداوند لازم بود انسان را از اشتباه بیرون بیاورد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۸ ۱۸:۳۰
انسان حلقه اتصال این جهان و جهان دیگر است
غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت گفت: انسان تنها موجودی است که به مرگ خود و به فراسوی مرگ خود نیز میاندیشد. انسان حلقه اتصال این جهان و جهان دیگر است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۱:۰۰
دینانی: خداوند، اسیر مخلوق خود نمی شود/ ما اسیر تکنیک هستیم
غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: بدبختی انسان در این است که خلق میکند اما به اسارت مخلوق خودش درمیآید. ما اسیرِ تکنیک هستیم اما خداوند که خلاق مطلق است، اسیر مخلوق خودش نمی شود.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۱:۲۹
من و جز من از زبان دینانی
کسانی که در ادراک و دریافت از مرحلة احساس و تخیل فرا نمیروند و همه چیز را در قالب و شکل مشاهده میکنند، ناچار هویت خویش و من خود را نیز در نوعی قالب و شکل میبینند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۶:۱۵
ابراهیمی دینانی: علامه جوادی آملی فقيه الفلاسفه و فيلسوف الفقهاء است
دینانی گفت: دانشمندان گذشته ما به علوم زمان خود احاطه داشتند اما در روزگار ما به دلیل آنکه علوم گستردگی پیدا کرده و تخصصی شده، این امر دشوار است. علامه جوادی آملی فقيه الفلاسفه و فيلسوف الفقهاء است.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۱:۰۰
انتشار صوت کامل تدریس دینانی از عقل و آیت عشق
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نسخه صوتی ابراهیمی دینانی از دفتر عقل و آیت عشق را منتشر کرد.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۱۵:۳۰
صوت/ نظم الهی و رابطه آن با نظم بشری
غلامحسین ابراهیمی دینانی
-
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۱۰:۲۵
گزارشی از سخنرانی غلامحسین ابراهیمیدینانی در همایش «حکمت و معنویت» (۱)؛
ظاهر شدن «معنی» در «حکمت»
فیلسوفان بزرگ معتقد هستند در به کار بردن لفظ و دلالت، «معنی» ظاهر میشود و ویتگنشتاین معتقد است از مصداق به معنی میرسیم. حال سؤال این است که آیا بدون معنی میتوان به سراغ مصداق رفت درحالیکه معنی در «زبان» و در «حکمت» ظاهر میشود؟ پس در حکمت است که معنی آشکار میشود.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۱۲:۰۰
مطالعه حدیث نفس تولستوی با «اعترافات» و کلید باب معرفت با «من و جز من»
دو تن از مصصحان و نویسندگان آثار فلسفی، دو کتاب «من و جز من» اثر جدید استاد ابراهیمی دینانی و «اعترافات» نوشته تولستوی را برای مطالعه آخر هفته علاقهمندان به کتابخوانی پیشنهاد دادند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۰
انتشار آثار صوتی دینانی و خسرو پناه
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نرم افزارهایی از سخنرانی های ابراهیمی دینانی و حجت الاسلام خسرو پناه را منتشر کرد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۳ ۱۰:۳۱
سلسله نشست های دیگری و دیگرهراسی برگزار می شود
دوره سخنرانی های دیگری و دیگرهراسی با موضوعاتی همچون دیگری و منطق اینهمانی برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۲
گزارشی از نشست «فلسفهی معاصر در ایران و ترکیه»/ بخش نخست؛
«فلسفه» زبان مشترک تفاوتها
اندیشهی فلسفی با اندیشهی علمی و دینی و هر اندیشهی دیگری تفاوت دارد؛ اندیشهی فلسفی تا با چیزی که هنوز اندیشه نشده است مواجه نشود، حرکت نمیکند. فلسفه تنها تفکری است که در سطح حرکت نمیکند و همواره از سطح به عمق و ژرف میرود و این تفکر عمیق با گوش دادن آغاز میشود؛ «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَيَعْقِلُونَ».