فلسفه اسلامی

کل اخبار:119

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۰

    نسخه‌ای نادر به خط ملاصدرا در کتابخانه ملی

    «رسالات فلسفی و اشعار فارسی و عربی» به خط صدرالدین شیرازی از جمله نسخه‌‌های نادر کتابخانه ملی است که در گنجینه این کتابخانه نگهداری می‌شود.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۰۹:۳۰

    فلسفه اسلامی به ظرافت عقل را با وحی پیوند داد/ بازگشت متافیزیک

    استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکا معتقد است: فلسفه اسلامی پیچیده است و سنتی فلسفی است که به طور ظریفی توانسته عقل را با وحی الهی پیوند دهد.

  • نظام حکمت صدرایی ۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۳:۲۴

    نقدی بر دیباچه درآمدی به نظام حكمت صدرائی؛

    تصویرسازی نادرست از فیلسوفان نظام‌ساز و تاریخ فلسفه مسلمانان

    از ابتدا بر پیشانی هیچ فیلسوفی نوشته نشده كه او صاحب مكتب مستقلّی است یا شارح مكتب دیگری؛ بلكه این تمایزات در فرآیند درس و بحث‌های هر فیلسوف و مطالعه كتب و رسائل وی از سوی سایرین، حادث می‌شود. حتّی در برخی موارد، اتّفاق نظر حاصل نمی‌شود، یعنی ممكن است پس از سال‌ها بحث و گفتگو بر سر آراء و نوآوری‌های یك متفكّر، برخی، او را یك فیلسوف نظام‌ساز به شمار آورند و برخی، او را صرف یك شارح یا فلسفه‌دان!

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۲:۲۰

    عرضه صوتی تصویری آثار مجمع عالی حکمت اسلامی

    مجمع عالی حکمت اسلامی آثاری همچون آشنايی با مکتب های عرفانی و شبه عرفانی و جايگاه اعيان ثابته در علم خدا را در قالب صوتی و تصویری عرضه کرده است.

  • شماره ششم ۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۴:۴۶

    شماره ششم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

    سرنوشت فلسفه اسلامی عنوان پرونده اندیشه این ماه فرهنگ امروز است که ضمن بررسی فلسفه اسلامی در جهان معاصر به بازاندیشی میراث هانری کربن و وارثان فکری او در جهت دهی به مسیر فلسفه اسلامی در آینده پرداخته و تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که آیا فلسفه اسلامی آینده‌ای دارد؟

  • فلسفه اسلامی ۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۰۹:۰۸

    تأملی درباره رویکرد فیلسوفان مسلمان به «حقیقت»؛

    حقیقت؛ منبعی غیرمصرح در تحقیقات فیلسوفان مسلمان

    در حکمت متعالیه حقیقت وجود (که خارجیت عین ذات آن است) به دو قسم منقسم است؛ حقیقت من حیث هی هی و به تعبیر دیگر صرف الحقیقه یا بسیط الحقیقه و حقایق مقیده‌ی وجودی. قسم اول به دلیل بساطت محضی که دارد از هرگونه ماهیتی منزه است، ازاین‌روی هرگز به ذهن نمی‌آید. قسم دوم به دلیل تقید به حدود ماهوی، با ماهیات همراه بوده و از ترکیب اتحادی با آن‌ها برخوردار است

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۱۹:۱۰

    یادداشت دکتر دینانی درباره‌ی ابوالحسن شعرانی

    راقمِ این سطور، افتخارِ شاگردیِ آن حکیم معاصر را نداشته‌ام، اما در مدرسه‌ی مروی تهران بارها محضر شیرین و سودمند آن مرد بزرگ را درک کرده‌ام و از سخن‌های حکمت آمیز او بهره برده‌ام.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۸ ۱۷:۳۰

    عرضه صوتی تصویری آثار حکمت و فلسفه اسلامی

    مجمع عالی حکمت اسلامی آثاری همچون فلسفه روانشناسی و همگرايی مذاهب اسلامی در نقد و نفی تکفيری ‌ها را در قالب صوتی تصویری عرضه می کند.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۴:۵۰

    جواد طباطبائی اسلام و مسیحیت را یکسان تلقی می‌کند

    داود مهدوی زادگان نظر سیدجواد طباطبائی را در باب فلسفه سیاسی اسلام بیان کرده و سپس به نقد آن می­­ پردازد و ریشه نظرات ایشان را یکسان تلقی کردن دین اسلام و مسیحیت می­ داند.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۴۰

    عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است

    نصرالله حکمت گفت: ایمان تبدیل به امری از سنخ ظهور شده است. عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است.در جامعه ما نسبت عقل و وحی روشن نیست.

  • هیوم ۱۳۹۴-۰۱-۲۰ ۰۹:۵۲

    سخنرانی محسن جوادی با موضوع «مسئله‌ی دانش و ارزش»؛

    تز هیوم در آرای اسلامی چه جایگاهی دارد؟

    در فلسفه‌ی اسلامی برخی گفته‌اند چیزهایی شبیه به تز هیوم وجود دارد مثلا در آثار ابن‌سینا. حتی شهید مطهری هم به این امر اشاره کرد و گسست بین باید و هست را در آثار ابن‌سینا متذکر شد؛ مثلاً ابن‌سینا می‌گوید ما در اخلاق به دنبال خیر هستیم، ولی در فلسفه و یا دانش یا حوزه‌های دیگر ما به دنبال هست‌ها هستیم و این شبیه تز هیوم تلقی شده است. اما این برداشت از سوی متفکران بزرگ از جمله لاهیجی و حائری و دیگران نقد شده است ...

  • طالب زاده ۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۰:۰۳

    گفتاری از حمید طالب‌زاده؛

    فلسفه‌ی نوین بستری برای علوم انسانی مدرن

    برای تأسیس علوم انسانی بومی باید بدانیم که چه مؤلفه‌هایی علوم انسانی مدرن را شکل داده است و با توجه به آن‌ها در علوم انسانی بومی تحول ایجاد کنیم. باید دانست که نمی‌توان علوم انسانی مدرن را به فکر و اندیشه‌ی خود محول کرد.

  • ۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۰:۳۰

    ايران پايه‌گذار مکاتب فلسفه اسلامی است

    رئيس جامعةالمصطفی العالميه(ص) ايران را مهد تفکر فلسفی به ويژه تفکر فلسفه اسلامی دانست و افزود: مهم‏ترين و فاخرترين مکاتب فلسفه اسلامی در ايران پايه‏ گذاری و توسعه پيدا کرده است.

  • ۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۳:۲۰

    ايران پايه‌گذار مکاتب فلسفه اسلامی است

    رئيس جامعةالمصطفی العالميه(ص) ايران را مهد تفکر فلسفی به ويژه تفکر فلسفه اسلامی دانست و افزود: مهم‏ترين و فاخرترين مکاتب فلسفه اسلامی در ايران پايه‏ گذاری و توسعه پيدا کرده است.

  • علم جدید ۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۰۸:۵۰

    پیرامون کتاب «پژوهشی در فلسفه‌ی علم دانشمندان مسلمان»؛

    علم در فلسفۀ اسلامی

    ابن‌رشد اندلسی بیشتر نقش شارح و مفسر ارسطو را بازی می‌کند و قواعد و ضوابط منطقی علم‌شناختی ارسطو را همان‌گونه که خود ارسطو بیان کرده، شرح می‌نماید. ابن‌رشد بااینکه در مقام تعریف یا دقیق‌تر بگویم در مقام شارح به فلسفه‌ی علم ارسطو وفادار است اما با ابن‌سینا تفاوتی اساسی دارد و در مقام عمل، هنگام ورود به رشته‌های مختلف علوم توجهی به رهیافت‌های دانش‌شناختی ندارد.

  • ۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۱۴:۳۸

    فلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است

    دکتر نصرالله حکمت، استاد دانشگاه شهید بهشتی در میزگردی درباره فلسفه اسلامی گفت: پارادایمی که توسط مستشرقین ایجاد شده سعی در القای این دارد که بگوید فلاسفه مسلمان هرچه دارند، از یونان است و اینها خودشان حرفی برای گفتن ندارند. بنده با صدای رسا اعلام می کنم که فلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است و با آن تفاوت ساختاری دارد.

  • محمد فنایی اشكوری ۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۵:۵۴

    صوت/اسلامی شدن فلسفه اسلامی چیست؟(2)

    محمد فنایی اشکوری

  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۵:۵۰

    نادرستی تقسیم‎بندی فلسفه به فلسفه اسلامی و غربی

    یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که تقسیم بندی فلسفه به اسلامی و غربی و یا غربی و شرقی نادرست است زیرا فلسفه با تکیه بر عقل و وحی به پاسخ به پرسشهای بنیادین بشری می پردازد و عقل و وحی هم در ادیان سه گانه الهی وجود دارد.

  • سیدمحسن میری ۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۴:۰۷

    صوت/ اسلامی شدن فلسفه اسلامی چیست؟(1)

    محسن میری

  • قاسم پورحسن ۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۴۳

    قاسم پورحسن؛

    بررسی انتقادی تاریخ فلسفه اسلامی

    برخلاف باور بسیاری از محققان در حوزه تاریخ فلسفه، می‌توان از امکان آن پرسش کرد. فرضیه اصلی نوشتار حاضر این است که چیزی بنام «تاریخ فلسفه اسلامی» نداریم. آن‌چه مورخان از آن نام می‌برند، تنها تاریخ فلاسفه است که صرفاً بر شرح احوال و آراء حکماء بنا شده است.

  • عبدالحسین خسروپناه ۱۳۹۳/۰۳/۱۰

    گفت‌وگو با عبدالحسین خسروپناه؛

    فلسفه اسلامی منتقدانش را تحمل کند

    ادعای ختمیت فلسفه اسلامی به ابن رشد، توسط برخی مستشرقین فلسفه ندان و ناآگاه صورت گرفته است در حالی که ملاصدرا و فیلسوفان دیگر بعد از او مانند «حاجی سبزواری» و «آقا علی حکیم» و تا حدودی علامه طباطبایی بر استمرار فلسفه اسلامی تأکید کرده‌اند.

  • ۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۰:۲۱

    حجت‎الاسلام شاکرین: کم‌توجهی به مسائل این‌جهانی یکی از نقاط ضعف فلسفه اسلامی است

    عضو گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ فلسفه اسلامی تفکری راهگشا و بن بست شکن دارد درحالیکه فلسفه معاصر غرب هنوز در بن بستی که کانت برایش ایجاد کرده، دست و پا می‎زند.

  • عبدالحسین خسروپناه ۱۳۹۳/۰۲/۲۱

    عبدالحسین خسروپناه در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»؛

    نیاز فلسفه به فلسفه

    یکی از راه‎های تکامل علوم، فلسفه‌ی علوم است. در این باره حتی خود فلسفه، فلسفه نیاز دارد، فلسفه‎ی فلسفه‌ی اسلامی، فلسفه‎ی فلسفه‌ی کانت؛ یعنی لازم است یک نوع نگاه درجه دو به فلسفه‌ی کانت، فلسفه‌ی غرب و فلسفه‌ی اسلامی داشته باشیم؛ زیرا یک سلسله پرسش‎های بیرونی درباره‌ی این قسم از فلسفه وجود دارد که باید یک جایی به این پرسش‎ها پاسخ داده شود و فلسفه‌ی مضاف این بستر را آماده کرده است.

  • نشست فلسفه ۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۱۶:۲۹

    گزارشی از نشست «اسلامی شدن فلسفه‌ی اسلامی به چیست؟»/بخش دوم

    اقتضای فلسفه آزاداندیشی عقلانی است

    اقتضای فلسفه آزاداندیشی عقلانی است. در فلسفه باید تابع دلیل و استدلال باشیم، اگر ادعایی را می‌پذیریم باید بر اساس دلیل بپذیریم، برفرض آنکه بدیهی نباشد. اگر ادعایی را نفی می‌کنیم برای رد آن باید دلیل داشته باشیم. هر جا که استدلال عقلی ما را برد باید تابع آن باشیم.

  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۱:۴۸

    تعلیم مفاهیم کلی فلسفه اسلامی به کودکان امکان‎پذیر است

    نویسنده کتاب فلسفه اسلامی طرح درس‎هایی برای آموزش به کودکان در نشست نقد و بررسی این اثر گفت: در این کتاب سعی شده روش‎هایی که برای تعلیم مفاهیم اسلامی ارائه شده چیزی جدای از زندگی کودکان نباشد. همان پرسش‎های بچه ها در ضمن زندگی عادی آن‎هاست که یکسری مفاهیم کلی در ذهن آنها شکل می‎گیرد.

  • ۱۳۹۲-۱۱-۱۳ ۱۴:۱۱

    نشست «مواجهه فلاسفه اسلامی با مسئله شرور در عالم» برگزار می‌شود

    نشست «مواجهه فلاسفه اسلامی با مسئله شرور در عالم» در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می‌شود.

  • افلاطون ۱۳۹۲-۱۱-۰۶ ۰۹:۵۲

    گفتاری در آسیب‌شناسی آموزش فلسفه‌ی اسلامی در ایران؛

    غار افلاطون یا کوچه پس‌کوچه‌های شهر

    برخلاف غرب که در مورد هر فیلسوف قرائت‌های مختلف وجود داشته و تدریس می‌شود، در کشور ما به سبب فقر مطالعات روش‌شناسی هنوز قرائت‌های مختلف از یک فیلسوف یا مکتب فلسفی جا باز نکرده است و اساتید و دانشگاه‌های مشهور ایران اختلاف‌نظر چندانی با هم ندارند و این‌گونه نیست که مثلاً گروه دانشگاه تهران یک قرائت، گروه تربیت مدرس یک قرائت و گروه دانشگاه فردوسی یا قم یک قرائت از ابن‌سینا یا ملاصدرا داشته باشند.

  • ۱۳۹۲-۱۱-۰۱ ۱۷:۱۶

    نشست «فلسفه اسلامی در مواجهه با چالش‌های معاصر» برگزار می‎شود

    چهارمین نشست از سلسله نشست‌های معرفی فلسفه اسلامی با عنوان «فلسفه اسلامی در مواجهه با چالش‌های معاصر» پنج‌ شنبه 8 اسفند در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار می شود.

  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۷ ۱۲:۱۶

    فلسفه اسلامی هم‎چنان جوشان و خروشان

    حاج ملاهادی گرایش‌های مختلفی که توسط جریان افلاطونی فلسفه یونان در ایران و دیگر نقاط جهان اسلام ایجاد شده بود و مکتب نوافلاطونی و مکتب فیض یا فیضان یا صدور عقول اشعره را کنار گذاشت و خلقت را از همان دیدگاهی مطرح کرد که در قرآن مجید مطرح است.