علی شریعتی

کل اخبار:151

  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۳:۲۰

    شاگرد فردید؛ «دوست متفكرِ» شریعتی

    این روزها شبكه‌های متنوع اجتماعی خوب یا بد و درست یا غلط فراتر از روابط اجتماعی متعارف میان اعضا و حتی خبررسانی و خبرپراكنی و اظهارنظرهای سیاسیون به فضایی برای واكنش‌های روشنفكران نیز بدل شده است و بسیاری از اهل نظر و روشنفكران و صاحبنظران در آنها دیدگاه‌های خود را بیان می‌كنند یا نسبت به نقد و نظرهای دیگران واكنش نشان می‌دهند. ...

  • ۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۲:۴۹

    واکنش دکتر داوری اردکانی نسبت به اظهارات هم سلولی دکتر شریعتی

    دکتر رضا داوری اردکانی نسبت به اظهارات هم سلولی دکتر شریعتی واکنش نشان داد.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۵:۳۰

    نویسندگان از سایه تا حضور در متن، نگاهی به چند اثر داستان ایرانی

    شــماری از داستـــان ‌نویسانِ معاصر، شخصیت‌هایی در داستان‌هایشان به کارگرفته‌اند که هم‌نامِ خودِ نویسنده‌اند. سیمین دانشور در «جزیره‌ی سرگردانی» و «ساربان سرگردان»؛ بیژن نجدی در «دوباره از همان خیابان‌ها» و بلقیس سلیمانی در«روز خرگوش» از معدود کسانی هستند که این شگرد را داشته‌اند.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۲:۴۰

    نخبگان و بی‌مهری به ادبيات دينی

    اغلب اقشار كتابخوان ذهن‌های فلسفی و تعقلی دارند، به نوعی اهل چون و چرا در همه‌ی امور ازجمله دين و سياست. آنها با مطالعه‌ی علوم روز به‌ويژه در حوزه‌ی علوم انسانی دربست تابع مفاهيم كلی تعليمات دينی نيستند.

  • داوری شریعتی ۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۳

    گفتاری از رضا داوری اردکانی درباره اندیشه دکتر علی شریعتی؛

    ایدئولوژی از نگاه اصلاح اجتماعی و تاریخی

    در نظر دکتر شریعتی، نجات از الیناسیون (از خود بیگانگی) به معنی بازگشت به گذشته نیست؛ بلکه آزادی از آن است. من هیچ جا در آثار او ندیدم که سفارش کند به گذشته برگردیم و هیچ‌کس دیگر هم خروج از الیناسیون را با بازگشت به گذشته یکی ندانسته است؛ ولی به هر حال تذکر نسبت به گذشته، شرط آزادی حقیقی است. بازگشت به خویشتن غیر از بازگشت به گذشته است.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۰:۰۰

    بررسی سويه های اجتماعی و سياسی عرفان دكترعلی شريعتی

    اينجاست كه شريعتي متوجه مي‌شود كه اين ايدئولوژي كه بعدها به برساختن و طراحي آن متهم مي‌شود، نوعي از آگاهي سياه و سفيدي است و تنها معطوف به عمل است و دغدغه‌اش تنها مفيد بودن است. خود شريعتي در خودسازي انقلابي و در مقاله ايدئولوژي به اين خطري كه متوجه ايدئولوژي است متوجه مي‌شود و مي‌گويد ايدئولوژي‌اي كه صرفا معطوف به عمل است، مشكل دارد.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۷:۲۰

    کتابشناسی حضور شریعتی در نشر از سال ۹۳ تاکنون

    ۲۹ خرداد در تقویم ایران با مناسبت «درگذشت دکتر علی شریعتی (۱۳۵۶ هـ. ش)» رقم خورده است. به همین انگیزه نگاهی به كتابشناسی آثار منتشرشده از سال‌ ۱۳۹۳ تاکنون، با دو موضوع «آثار دکتر علی شریعتی» و «درباره دکتر علی شریعتی» داریم.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۵:۰۰

    سخنرانی امام موسی صدر در مراسم چهلم شریعتی

    امام موسی صدر در برپایی مراسم چهلم برای دکتر شریعتی در بیروت پیشقدم شد. در این مراسم خانواده و همفکران دکتر و شخصیت‌های مطرح روز از جمله یاسر عرفات و نمایندگان ۱۹ سازمان آزادیخواه شرکت کردند.

  • علی شریعتی ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۴:۵۶

    بیژن عبدالکریمی/ به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی؛

    شریعتی و پدیدارشناسی تاریخی دین

    سخن به هیچ‎وجه در این نیست که تمام آثار و اندیشه‎های شریعتی حاصل مواجهه‎ای صرفاً پدیدارشناسانه با مسائل است، بلکه همه سخن در این است که رویکرد پدیدارشناختی عنصری مهم و اساسی از تفکر او را تشکیل می‎دهد. پدیدارشناسی شریعتی به پدیدارشناسی تاریخی هوسرلِ بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی نزدیک‎تر است تا پدیدارشناسی اصالت ماهیتی کتاب‌های ایده‎های پدیدارشناسی و تأملات دکارتی.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۰۹:۵۰

    مواجهه شریعتی با غرب

    مؤسسه سیمافکر به مناسبت ۲۹ خرداد روز «درگذشت دکتر علی شریعتی»، فیلم سخنرانی بیژن عبدالکریمی با موضوع «مواجهه شریعتی با غرب» را منتشر کرد.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۰۸:۴۵

    فیاض: استخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعی/ تأملی بر مبانی فکری شریعتی

    شریعتی از مفهوم جامعه عبور می‌کند و به سمت کلمه امت می‌رود. از جامعه‌شناسی سوسیالیستی فرانسوی رد می‌شود تا به جامعه‌شناسی اسلامی برسد. او معتقد است که امام، امت را به جلو می برد.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۸:۳۸

    نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران برگزار می‌شود

    نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران با حضور کارشناسان ۲۷ خردادماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۴ ۱۱:۱۰

    بازشناسی آراء متفکران در «چهارده متفکر مسلمان»

    بهروز مرادی، در کتابی که از سوی نشر بهمن برنا منتشر شده است، زندگی و سلوک فکری و معنوی چهارده متفکر مسلمان را تالیف کرده است.

  • ۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۱۹:۴۵

    دکتر شریعتی، روشنفکر مطلوب آل احمد

    محمد رجبی در کنار واکاوی دیدگاه آل احمد درباره مفهوم "روشنفکر" و مصادیق این مفهوم، از نسبت آرای جلال با افکار سید احمد فردید سخن گفت.

  • ۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۱۲:۳۹

    «حاشیه‌های استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی»

    جلد اول کتاب «حاشیه‌های استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی» منتشر شد.

  • ملکیان ۱۳۹۳/۰۶/۲۲

    بررسی مفهوم عشق از دیدگاه علی شریعتی در گفت‌وگو با مصطفی ملکیان؛

    این پروژۀ شریعتی نیست

    در این مرحله شریعتی وسیله‌ها را در اختیار نگذاشته است. آرمانش این است كه دست نزنید تا آرمان عشق باقی بماند. پس در مرحله ایده حرف زده است. اما برای اینكه هم عشق از دست نرود و هم به معشوق دست پیدا كنیم باید بگویم كه این اصلا پروژه شریعتی نبوده است پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم كه برای چنین وضعیتی پیشنهادی داشته باشد.

  • شریعتی ۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۱:۳۹

    نقدی بر مقالۀ«شریعتی و زوال تفکر مفهومی در ایران»؛

    شریعتی منادی شور بی‌شعور نیست!

    چونان نویسنده‌ی محترم از تمدن‌سازی سخن می‌گویند که گویی شریعتی چون پتروس انگشتش را بر منفذ تولد تمدن ایرانی نهاده تا بیرون نریزد. باید پرسید حداقل طرف‌داران امتناع که هیچ‌گاه پیرو شریعتی نبوده‌اند چرا تا به حال این تمدن را شکوفا نکرده‌اند یا حداقل شمایی از آن ارائه نداده‌اند؟

  • عبدالکریمی ۱۳۹۳-۰۵-۱۳ ۱۰:۳۴

    گفت‌وگو با بیژن عبدالکریمی؛

    پایان روشنفکری در جهان

    من تاریخ جریان روشنفکری را رو به پایان می‌‌بینم و به جریان روشنفکری هیچ امیدی ندارم و برای این جریان، درست همچون برای سنت‌‌گرایان خودمان‌‌ــ هیچ آینده و افق روشنی را نمی‌‌بینم. ممکن است به نظر برسد حرف‌هایم بسیار ناامیدکننده است. حقیقت امر این است که من خود گاه از تصویری که از واقعیت‌‌ها دارم بسیار در خویش می‌‌لرزم و از اظهار دیدگاه‌‌هایم برای جامعه احساس وحشت می‌‌کنم.

  • گذری بر اندیشه ی "هنر" دکتر شریعتی ۱۳۹۳-۰۴-۲۶ ۱۰:۴۲

    محمدعلی مرادی؛

    شریعتی و زوال تفکر مفهومی در ایران

    شریعتی مدل روابط علی و معلولی را بر تاریخ مسلط می‌داند که این مدل برگرفته از علوم طبیعی است، حال آنکه از جنبه‌ی نظری مفهوم «طبیعت» و تاریخ از دوران کانت و هگل تفکیک شده بودند. کوشش‌های بسیاری از همان پایان قرن نوزدهم بر این بود تا به اثبات این نکته برسد که در علوم انسانی باید از مدل فیزیک و ریاضی بیرون آمد.

  • عباس منوچهری ۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۲:۲۳

    صوت/ شریعتی و آینده تفکر ما (2)

    عباس منوچهری

  • بیژن عبدالکریمی ۱۳۹۳-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۹

    صوت/ شریعتی و آینده تفکر ما (1)

    بیژن عبدالکریمی

  • سوسن شریعتی ۱۳۹۳-۰۴-۱۴ ۱۰:۳۸

    گفتاری از سوسن شریعتی؛

    ایدۀ عشق در نسبت با دیگری

    تجربه‌ی عاشقانه نوعی نسبت میان من و دیگری است و من آزادی که دیگری را فرا می‌خوانم همچون شاهد تا بتوانم به یمن او خودم را بشناسم یا به تعبیری در تجربه‌ی عاشقانه، ‌سوژه با ابژه کردن خودش می‌خواهد سوژه بودن خودش را تجربه کند؛ چون تجربه‌ی عاشقانه به تعبیری رفتن به سمت دیگری است برای شناخت و فهم آزادی و حدود خود.

  • نوشته های اساسی شریعتی ۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۴:۴۸

    نوشته‌های اساسی شریعتی

    بیژن عبدالکریمی

    کتاب «نوشته‌های اساسی شریعتی» به کوشش بیژن عبدالکریمی و به منظور آشنایی مخاطبانی منتشر شده است که هنوز فرصتی برای آشنایی با افکار علی شریعتی را نیافته‌‌اند.

  • علی شریعتی ۱۳۹۳-۰۴-۰۴ ۱۱:۱۹

    گزارشی از نشست بررسی و نقد اندیشۀ علی شریعتی؛

    شریعتی در پس اندیشۀ روشن‎فکری دین

    تغییرات جامعه‌ی ایرانی موجب شده که کسی میل به بازخوانی اندیشه‌های شریعتی نداشته باشد؛ چون اندیشه‌های او بیش‎تر جنبه‌ی تاریخی دارد و در پس اندیشه‌ی‌ روشن‎فکری دین قرار می‌گیرد و در مقابل آن، عده‎ای معتقدند با توجه به اقتضائات جهانی اتفاقاً اندیشه‎ی شریعتی منبع الهام‎بخش برای کل تفکر جهان می‎تواند باشد.

  • عبدالکریمی-منوچهری ۱۳۹۳-۰۴-۰۲ ۱۳:۱۹

    گزارشی از نقد و بررسی کتاب «شریعتی و آینده تفکر ما»؛

    شریعتی در سیاق انحطاط تاریخی روشنفکران روزگاران ما

    شریعتی با ایدئولوژی چه نسبتی دارد؟ آیا چنان‎که روشنفکرانی مانند «شایگان» و «طباطبایی» مطرح کرده‌اند، شریعتی دین را تبدیل به ایدئولوژی کرد؟ آیا نمی‌توان گفت به تعبیر شایگان، او بود که سنت تاریخی ما را به ایدئولوژی تبدیل کرد و مانع بزرگی شد برای آن که بتوانیم عقل مدرن را بپذیریم؟ یکی از مشکلات بنیادین ما در این مباحث، فقدان روش در خواندن متن است؛ در واقع یکی از موانع فهم اندیشه مرحوم شریعتی، به ضعف روش در علوم انسانی برمی‎گردد.

  • شریعتی و آینده تفکر ما ۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۲:۱۶

    شریعتی و آینده تفکر ما

    بیژن عبدالکریمی

    بیژن عبدالکریمی در تلاش است جامعه امروزی و نسل امروز را به تفکری دوباره در آثار و اندیشه‌های شریعتی دعوت کند.

  • ۱۳۹۳-۰۳-۲۷ ۱۲:۵۲

    نشست نقد و بررسی «اندیشه های اجتماعی علی شریعتی» برگزار می‎شود

    نشست تخصصی «بررسی اندیشه های اجتماعی علی شریعتی» امروز در انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می‎شود.

  • سروش دباغ ۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۱:۲۲

    بازشناسی انتقادی سروش دباغ؛

    بازی‌های زبانی ویتگنشتاین و رفرم دینی از رهگذر تفلسف سیستماتیک

    سروش دباغ ناگزیر به ترسیم ساختارهای گفتمانی پویا و زمان‌‌دار و غوطه خوردن مشترک آنها در مکان‌‌ها و فضاهای مادی می‌‌شود؛ به دیگر سخن، ساختن یک سوژه‌‌ و تبدیل آن به یک ابژه. سوژه‌‌ای که از مدخلیت تاریخی خود بیرون کشیده شده است تا متناسب با رفرم دینی دباغ، جامه‌‌ای نو به تن کند. در این فرایند است که بنظر می‌‌رسد همه چیز، ساختگی و از پیش تعیین شده است؛ همه چیز از سوی چند روشنفکر دینی (همچون دباغ) ساخته می‌‌شود و دیگران همه مصرف کننده‌‌ می‌‌شوند.

  • احسان شریعتی ۱۳۹۲/۱۲/۰۴

    «حسینیۀ ارشاد و حواشی آن» در گفت‌وگو با احسان شریعتی؛

    نصر مخالف حسینیۀ ارشاد و شریعتی بود

    افسانه‌ دموکرات نبودن شریعتی را کسانی دامن می‌زنند که امروز سینه‌چاکِ لیبرال-دموکراسی حداکثری شده‌اند، باید پیشتر و بیشتر در بررسی کارنامه‌ تاریخی خود، پاسخ‌گوی بینش و منش‌های غیردموکراتیک گذشته باشند!

  • ۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۱۶:۴۲

    شریعتی حرکت انقلابی را در ایران تسریع کرد

    یک محقق و پژوهشگر آثار دکتر شریعتی گفت: شریعتی اساساً با دموکراسی لیبرالی غربی مخالف بود، چرا که وی معتقد بود لیبرال دموکراسی غربی دموکراسی اصیل و راستینی نیست و به نظر می‎آید به نوعی دموکراسی مشارکتی یا شورایی قایل بوده هرچند که از این اصطلاحات به روشنی استفاده نکرده است.