کل اخبار:185
-
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۴
مریلا زارعی در نقد وبررسی «شیار 143»: متاسفانه نقشهای درستی برای زنان نوشته نمیشود
مریلا زارعی بازیگر نقش الفت در نشست نقد و بررسی فیلم «شیار 143» گفت: متاسفانه در سینما نقش های خوب و درستی برای زنان نوشته نمیشود و شاید اگر بخواهیم سخاوتمندانه نظر بدهیم هر سال دو یا سه نقش خوب در فیلم های سینمایی برای زنان مینویسند.
-
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۵۷
نشست «نقد و بررسی جریان فیلم فارسی در سینمای ایران» در خانه هنرمندان
نشست «نقد و بررسی جریان فیلم فارسی در سینمای ایران» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۰:۱۱
نگاهی به فیلم «پیشتازان فضا به سوی تاریکی» ساختۀ «جیجی آبرامز»؛
تخیلاتی از آیندۀ بشر
پیشتازان فضا به سوی تاریکی، آیندهی بشریت وجهان را به نمایش میگذارد، آیندهای که بهجز انسانها موجوداتی نیمهربات، نیمهانسان هم هستند که حس ندارند؛ اما در قامت یک انسان ظاهر میشوند. آیندهای از کرهی زمین که انسانها به درجهای از علم دست یافتند که قادر به کشف تکنولوژی «فراسرعت» شده و در عرض دقایقی نهچندان طولانی افراد را از کرهای به کرهی دیگر منتقل میکنند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۲۷ ۱۰:۳۷
نگاهی به فیلم «همینگوی و گلهورن» به کارگردانی فیلیپ کافمن؛
در گیرودار مستند بودن
موضوع فیلم همانگونه که از نامش پیداست به رابطهی ارنست همینگوی نویسندهی شهیر امریکایی و مارتا گلهورن خبرنگار سرشناس جنگ میپردازد و این رابطه را از آغاز آشنایی و شروع رابطهی عاشقانه تا جدایی این دو بازگو میکند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۱۲:۳۸
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(5)/ «دوازده سال بردگی»؛
کلاستروفوبیایِ سیاه
در ادیسهی 12 سال بردگی کارگردان ما را به جهنم سالامون میبرد و با هر ضربه شلاق که به بدن او میخورد هر دشنامی که میشنود، تماشاگر در مورد ظلم غیرانسانی بشر نسبت به مردان و زنانی که حیوان پنداشته میشدند به فکر فرو میرود.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۰:۲۳
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(4)/ «نبراسکا»؛
شهر زیبا!
در فیلم به وضوح میبینیم پیر و جوان در راه بازنده شدن قرار گرفتهاند و آنطور که در فیلم مطرح میشود پس از جنگ کُره، نسلی که دههی هفتم زندگیاش را میگذراند، دوران کسادی عظیم اجتماعی توأم با افسردگی نسلی را پشت سر میگذارد.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۱ ۱۰:۲۸
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(3)/«او»؛
سلطۀ تکنیک
سؤالی که در طول تماشای فیلم «او» برای مخاطب ایجاد میشود این است که آیا جایگزینی روابط عاطفی که بر پایهی احساسات عمیق و پیچیدهی انسانی است با رابطهی ماشینی نتیجه مطلوبی خواهد داشت؟ سؤالی که اسپایک جونز با زیرکی از جواب دادن به آن طفره میرود و پاسخ را به مخاطب وامیگذارد.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۱:۱۳
نقدی بر آثار جشنواره(38)/«ملبورن» ساختۀ نیما جاویدی؛
رونویسی از دست اصغر فرهادی
هر کسی که کارهای فرهادی به خصوص درباره الی و جدایی نادر از سیمین را دیده باشد قطعا با دیدن ملبورن متوجه گرته برداری از سبک فرهادی می شود. توجه به جزئیات، فضای آپارتمانی واستفاده از یکی دو بازیگر یکسان، دوربین سر دست و .... از این جمله اند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۰۹:۴۶
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(2)/ «کاپیتان فیلیپس»؛
ظهور قهرمان ضدکلاسیک هالیوود
در وجوه برجستگی این فیلم چنین گفته شده است که از کلیشه فیلمهای پربرخورد رایج هالیوود خارج شده است. این که کاپیتان فیلیپس -که خود با بازی هنکس بیانگر قهرمانی غیرکلاسیک و غیر کلیشهای است- بجای مقابله نظامی، از طریق چارهاندیشی، به مبارزه میپردازد، از جمله این دلایل است.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۳
نقدی بر آثار جشنواره(37)/«چند متر مکعب عشق» ساختۀ جمشید محمودی؛
سیاست به روایتی عاشقانه
داستان فیلم، روایتی ساده از یک عشق پاک با حجب و حیای شرقی است که "مرونا" حتی از گفتن جمله "دوستت دارم" نیز طفره می رود؛ داستان تکان دهنده ای که تماشاگر را با غم و شوک فراوان، راهی خانه می کند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۰:۳۵
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(1)/ «جاذبه»؛
بقا در فضا به کمک جادوی سینما
«جاذبه»، فیلمی است که همچنانکه سعی میکند این مسئله را القا کند که تلاش برای بقا جزء ذات انسان است و او در هیچ شرایطی نباید تسلیم شود. پایان فیلم نقطهی تأکیدی است بر این تصور که ارادهی انسان حتی در سختترین شرایط نیز میتواند او را از مهلکه برهاند و آدمی با تمامی ضعفها و کمبودها و ناتوانیهایش، با تلاش میتواند بر سختیهای طبیعت هر قدر هم بزرگ و خطرناک، غلبه کند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۱ ۱۴:۲۸
نقدی بر آثار جشنواره(36)/«زمستان آخر» ساختۀ سالم صلواتی؛
پایان شب سیه سپید است
زمستان آخر درونمایه پرمغز و عمیقی دارد اما ریتم کند فیلم، عدم تعلیق و کُردی حرف زدن شخصیت ها با زیرنویس فارسی مخاطب را خسته می کند. این فیلم که بیشتر شبیه یک فیلم مستند است و نه فیلم داستانی، برای پخش از شبکه استانی کُردستان بسیار خوب است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۹ ۱۲:۰۱
نقدی بر آثار جشنواره(35)/«عاشقها ایستاده میمیرند» ساختۀ شهرام مسلخی؛
داستان ما و جبهۀ دشمن
بحث جنگ و دفاع مقدس اگرچه در سینمای ایران به عنوان یک مسئله بسیار مهم مطرح است اما پس از گذشت سالها، فیلمسازان ایرانی به ندرت توانستهاند تصویری صحیح و قابل پذیرش را که گویای حقایق و دیدهها و نادیدههای جنگ باشد، نشان دهند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۱:۰۴
نقدی بر آثار جشنواره(34)/«انارهای نارس» ساختۀ حمیدرضا مصطفوی؛
روایتی از مصائب فرودستان
انارهای نارس را میتوان فیلمی دانست که به قول کارگردان آن در مقام بازگو کردن دغدغههای زندگی قشر کارگر برآمده است اما این فیلم، تنها روزمرگیهایی ساده را بدون نگاهی زیباییشناسانه به تصویر کشیده است که نه از لحاظ داستانی و نه از لحاظ بصری جذابیتی برای مخاطب ندارد
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۱:۴۵
نقدی بر آثار جشنواره(33)/«بیگانه» ساختۀ بهرام توکلی؛
اقتباسی بیگانه از جامعۀ ایرانی
توکلی تلاش کرده تا با حذف قسمت هایی از نمایشنامه اصلی همچون علاقه خواهر به شوهر خواهرش فیلم را تا حدی بومی سازد اما بیگانه در نهایت فیلمی بیگانه با فرهنگ ایرانی واسلامی است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۶ ۱۴:۵۵
نقدی بر آثار جشنواره(32)/«خانوم» ساختۀ تینا پاکروان؛
نکوداشت زن و خانواده در سینما
نقطهی قوت خانوم این است که برای تکریم زنان، نه سعی میکند تصویری مردانه از زن بسازد مثل اینکه زن کارهای سنگین و پرخطر و یا مردانه انجام دهد و نه اینکه برای ارج نهادن به زن، مرد را زیر پا میگذارد.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۶ ۱۱:۵۷
نقدی بر آثار جشنواره(31)/«ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» ساختۀ ابراهیم ابراهیمیان؛
به امید پسند جشنوارههای خارجی
گویی در ایران وظیفه بسیاری از کارگردانان به تصویر کشیدن تبعات فقر است، تبعاتی که زندگی را به سیاهی، تباهی و سردرگمی میکشاند، شخصیتپردازیها به گونهای است که به مخاطب بفهماند ذات انسانهای این مرز و بوم پاک است اما این رفتارهای نابههنجاری که در جامعه رخ میدهد تنها یک مقصر دارد و آن فضایی است که ملت را به این سو سوق داده است
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۲ ۱۱:۴۶
نقدی بر آثار جشنواره(30)/ «آرایش غلیظ» ساختۀ حمید نعمتاله؛
غلظت متوسط آرایش غلیظ
در مجموع آرایش غلیظ میتوانست بهتر باشد اگر بین موضوعات اصلیاش وجهاشتراکی منطقی قرار میداد نه اینکه صرفاً با رویدادهای مربوط به فروش مواد آتشبازی آنها را به هم وصل کند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۲ ۱۱:۱۶
نقدی بر آثار جشنواره(29)/ «شیفتگی» ساختۀ علی زمانی عصمتی؛
عبور از تابوهای عرفی
در شیفتگی شمسی و معصومه از نظر جسمی مورد تجاوز قرار گرفتهاند و شایسته و غوغا از لحاظ روحی از جامعهی مردسالار ضربه خوردهاند، یکی خودش را فدا کرده تا بتواند در این جامعه زندگی کند و دیگری استعداد و علاقهاش را.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۲ ۱۰:۵۵
نقدی بر آثار جشنواره(28)/ «شیار143» ساختۀ نرگس آبیار؛
روایتی زنانه از ایثار
فیلم «شیار 143» بهخوبی توانسته غم انتظار یک مادر را نشان دهد که در این انتظار عمرش سپری میشود. نرگس آبیار ثابت کرد که کار زینبی کردن دربارهی هر حقیقتی صدق میکند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۹:۳۶
نقدی بر آثار جشنواره(26)/ «طبقهی حساس» ساخته کمال تبریزی؛
محملی برای شوخیهای آنچنانی
از طرف دیگر کارگردان الگوی روحانی ایدئال خود را بیان میکند، روحانیای که شباهت زیادی به روحانی مارمولک دارد. این روحانی نیز اهل کار یدی است و برخلاف بسیاری از روحانیون که موتور راندن را نوعی کسر شأن میدانند، سوار موتوری میشود و میرود.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۰
نقدی بر آثار جشنواره(25)/ «خوابزدهها» ساخته فریدون جیرانی؛
فیلمی برای گیشه
گویا فیلمسازان باتجربه و پا به سن گذاشتهای چون مهرجویی و جیرانی آنقدر اعتمادبهنفسشان بالا رفته که بدون پردازش ایده و داستان، یکسره سراغ فیلمبرداری میروند و باری که باید بر شانههای داستان و فیلمنامه باشد را به دوش طنازیها و اداواصولهای شخصیتها میاندازند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۰۸:۴۸
نقدی بر آثار جشنواره(۲۳)/ «تمشک» ساخته سامان سالور؛
اطناب مُمِل
انتخاب موضوع در سینمای ایران از الگوی مشخصی پیروی نمیکند، گاهی بازار طنزهای سخیف و سطح پایین گرم است و گاهی موضوع خیانت در آن رواج دارد. اکنون نیز مدتی است که دائماً به مشکلات زنان، حق و حقوق آنها و نیز مسئلهی بارداری و رحم اجارهای پرداخته میشود.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۰۸:۵۳
نقدی بر آثار جشنواره(20)/«دلتنگیهای عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان؛
بر بال فرشتگان
ما عادت کردیم که در همه فیلمهای حوزهی دفاع مقدس، شخصیت اصلی داستان یک مرد رزمنده باشد؛ اما این فیلم با نگاهی نو و ارزشمند به سراغ زندگی همسر یک شهید بزرگوار رفته است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۹ ۰۸:۵۱
نقدی بر آثار جشنواره(19)/ «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان؛
عصبانی هستم!
نکتهای که اتفاقاً دربارهاش باید گفت عصبانی هستم! پیوند جوان دههی شصتی ایرانی و جنس اعتراضش با جوان دههی شصتی آمریکایی و همایش موسیقی وودستاک است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۸ ۱۱:۵۲
نقدی بر آثار جشنواره(18)/«لامپ صد» ساختۀ سعید آقاخانی؛
خلاف آمدِ عادت
«سعید آقاخانی» در فیلم «لامپ صد» که پیشتر «هیولا» نام داشت، با اینکه موضوعی تکراری را برای اولین کار بلند خود برگزیده؛ ولی کاری جذاب و خوش ساخت ارائه کرده است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۸ ۱۱:۲۴
نقدی بر آثار جشنواره(17)/«50 قدم آخر» ساختۀ کیومرث پوراحمد؛
ترکیبی از اتوبوس شب و گلیخ
متأسفانه فیلم پنجاه قدم آخر که اثر قلم یک نویسندهی بزرگ دفاع مقدس است، در اجرا با سطحینگری، بازیگردانی سطحی و تدوین بسیار بد، تبدیل به فیلمی مبتذل شده است که از یک طرف با کلیشهها دست و پنجه نرم میکند و از طرف دیگر گرفتار رمانتیکبازیهای کارگردان است.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۸ ۱۰:۲۷
نقدی کوتاه بر متروپل؛
وقتی کیمیایی سقوط می کند
کیمیایی این سالها پله های سقوط را پشت سر هم طی می کند و چند پله هم ودرن چاه رفته است. کیمیایی امروز با کیمیایی دهه 40 و 50 کاملا متفاوت. البته متفاوت از لحاظ آفرینش شاهکار. چون ذهن اش انگار در همان سالها مانده و دوست دارد در همان روزها و اجتماع دیروز سیر کند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۸ ۱۰:۱۰
نقدی بر آثار جشنواره(16)/«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساختۀ روحالله حجازی؛
در کشاکش سنت و تجدد
«زندگی مشترک»، بازتابی است از برخی از خانوادههای این جامعه که میان سنت و مدرنیزم سردرگم هستند. این فیلم بهگونهایست که بیشتر افراد جامعه میتوانند بنا بر اعتقادات خود با یکی از شخصیتهای داستان همراه شوند و حق را با خود بدانند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۱۲:۱۳
نقدی بر آثار جشنواره(15)/«رستاخیز» ساختۀ احمدرضا درویش؛
حکایت جامع یا روایت الکن
رستاخیز به اعتبار محتوا و حتی فرمش، فیلم دینی نیست؛ زیرا قصهی دینی بهمثابهی موضوع نمیتواند اثری را دینی کند. قصهی هر جنگی را میشد در قالب این فیلم ریخت؛ زیرا هر جنگی روایت مبارزهی طرفینی است که خود را حق میدانند و دیگری را باطل.