کل اخبار:216
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۱۷:۲۰
درسگفتارهای «هایدگر پس از هستی و زمان» برگزار میشود
موسسه مطالعاتی سیاسی- اقتصادی پرسش درسگفتارهای «هایدگر پس از هستی و زمان» را برگزار می کند
-
۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۱۴:۰۰
هایدگر به چه معنا هگلی است؟
نخستین جلسه از دوره «هایدگر در برابر هگل» با تدریس محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۱۷:۳۹
مدخل های دانشنامه استنفورد (۵۳-۵۴)
برای کسی که میخواهد اولینبار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینههای مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخلهای مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۱:۴۰
فلسفه هایدگر به چه چیزی منجر می شود؟/ وجه دینی تفکر هایدگر
بیژن عبدالکریم گفت: اگر مراد از دین، گشودگی و استعلای انسان به سوی وجود و شنیدن ندای لوگوس باشد، تفکر هایدگر وجهی دینی و معنوی دارد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۷:۲۰
تلاش هایدگر برای گسست از سوبژکتویسم متافیزیکی و تفکر فلسفی
بیژن عبدالکریم گفت: بسیاری از مفاهیم و آموزه های هایدگر پیوندی وثیق برای تلاش هایدگر به منظور گسست از سوبژکتویسم متافیزیکی و گسست از تفکر فلسفی دارد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۶ ۱۰:۱۵
دیگر نمی توان هایدگر را نادیده گرفت/نشست تلگرامی بیژن عبدالکریمی
پاره ای از متفكران پست مدرن اظهار داشته اند كه مسیر آینده تفکر و تمدن غرب از طریق تعیین تكلیف متفكران غربی با اندیشه هایدگر تعیین خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۰
مروری بر کتابِ « درکافهٔ اگزیستانسیالیستی»، نوشتهٔ سارا بیکول؛
داستان کافهنشینیهای اگزیستانسیالیستی
اگر از چهرههایی مانند دوبوار و یاسپرس بگذریم، بیشترِ اگزیستانسیالیستها، تفاوت چندانی با هم نداشتند. مرلوپونتیِ بورژوا که فضایل «اومانیسم پرولتاریایی» و ضرورت وحشت کمونیستی را میستود، نمونهٔ بارز بسیاری از آنها بود. او یک خوشفکرِ فرانسوی عادی در میانهٔ قرن بیستم بود. کسانی که بهعنوان شکلدهندگان تفکر اگزیستانسیالیست شناخته میشوند، بهخاطر تأکیدی که بر اصالت داشتند، به حامیان گرایشهای مد روز در آن زمان معروف بودند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۱۲:۱۷
گفتاری از مراد فرهادپور در تبيين ضد سرمايه داری رمانتيك گئورگ لوكاچ؛
اميد به رستگاری
نفرت و پایداری لوكاچ و گذرش به ماركسیسم را میتوان در گذر از فرهنگ و نظریه به انقلاب مشاهده كرد و بنابراین لوكاچ این نفرت را به زندگی و عمل و پراكسیس خودش انتقال داد. اما در عین حال وقتی به محتوای این انتخاب نیز دقت میكنیم، حتی ابدا نمیشود دو سوی این انتخاب را خیلی فرمال یكی گرفت، یعنی اگر صحبت از عزم راسخ باشد هایدگر برخلاف لوكاچ كه این رمانتیك بازی را نقد میكند، خیلی بیشتر از این موضوع حرف میزند، هایدگر مدام از انتخاب همراه با عزم راسخ حرف میزند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۴۰
عرب، ترجمه «منابع پنهان اندیشه هایدگر» را به پایان رساند/ تفکر آسیای شرقی در آراء متفکر آلمانی
حسن عرب، دانشآموخته رشته فلسفه غرب به تازگی ترجمه کتاب «منابع پنهان اندیشه هایدگر؛ تاثیر آموزههای چینی و ژاپنی بر نوشتههای وی» را پایان برده است. به گفته وی، این کتاب در صدد نشان دادن حضور پررنگ تفکر آسیای شرقی در آراء و نظریات متاخر مارتین هایدگر است.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۵ ۱۴:۰۰
هایدگر و زبان متافیزیک / هانس گئورگ گادامر
آنچه در زیر می آید ترجمه مقاله ای است به قلم گادامر که اصل آن در سال 1967 نوشته شده است. محتوای این نوشته مبتنی است بر درسگفتار گادامر در سال 1965 با عنوان «از هگل تا هایدگر» که آن را در هایدلبرگ عرضه کرد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۹:۱۵
مقالهای از یوسف اباذری درباره «عصر تصویر جهان» (۳)؛
مقایسهای مـیان آراء هـایدگر بـا تاماس کوون
هر چـند تاماس کوون از منظری ویتگنشتاینی کار خود را آغاز کـرده اسـت، اکنون باید روشن شده باشد که هـرمنوتیک او تـا چـه حد شبیه هـرمنوتیک هـایدگری است. این هرمنوتیک زمـانی آشـکارتر میشود که کوون دست به تحلیل مشخص نظریههای علمی میزند. کوون زمانی که فـیزیک نـیوتونی را با فیزیک ارسطویی مقایسه میکند، درسـت هـمان مواردی را پیـش مـیکشد کـه هایدگر نیز بر آنـها انگشت گذاشته است.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۸ ۰۹:۱۹
مقالهای از یوسف اباذری درباره «عصر تصویر جهان» (۲)؛
هایدگر و ماهیت علم مدرن
انسان با عینیکردن و محاسبه کردن و تکنیکیکردن هـمهچیز در صـدد فتح جهان برمیآید، از پی این امر، انسانشناسی به عنوان نظامی فلسفی متولد میشود و درصـدد بـرمیآید تـا با توجه به محوریبودن انسان، جهان را توضیح دهد. بر این مبنا هرچه بیشتر جـهان بـه تصویر مبدل شود و در دسترسِ دستکاری انسان قرار میگیرد یا به عبارت دیگر عـینیتر شـود، آدمـی نیز ذهنیتر میگردد و جسورانهتر درصدد فتح جهان برمیآید.
-
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۸:۴۸
مقالهای از یوسف اباذری درباره «عصر تصویر جهان» (۱)؛
هایدگر و علم
از نـظر هایدگر بزرگی علم طبیعی در قرن شانزدهم و هفدهم ناشی از آن بود که «علما در آن دوران فیلسوف نیز بـودند» و مـیدانستند کـه امر واقعی وجود ندارد و امر واقع از آن حیث امر واقع است که در پرتو مفاهیم بنیادی مورد ملاحظه قـرار گـیرد. هایدگر در اینجا نکتهای را متذکر میشود که نـاشی از نـاآگاهی فـیلسوفان آلمانی از تحولی بود که در فلسفه علم رخ داده بـود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۷ ۱۸:۰۰
مقصود هایدگر از «اومانیته» در «نامه ای در باب اومانیسم»
گئورگ اشتنگر، رئیس انجمن بین المللی فلسفه میان فرهنگی، در دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه سخنرانی خود پیرامون مقصود هایدگر از اومانیته در «نامهای در باب اومانیسم» پرداخت.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۵ ۰۹:۱۵
مقصود هیدگر از اومانیته
نشست مقصود هیدگر از اومانیته در نامه در باب اومانیسم چیست؟، با سخنرانی پروفسور اشتنگر برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۹:۲۹
مارتین هایدگر؛
دربارهی پدیدارشناسی روح هگل
سیستم دایره المعارف با طرحهای اولی سیستم قرابت بیشتری دارد تا با سیستم پدیدارشناسی، این سیستم در چارچوب کلیت فلسفهی هگلی متفرد است و با این وصف، بالضروره بهصورت درونی آن تعلق دارد، زیرا پدیدارشناسی روح بااینهمه اثر و راه باقی میماند، راهی که نه تنها یک بار بلکه همواره به یک معنای معین و ضروری زمینه را برای سیستم دایرۀالمعارف مهیا میسازد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۶
چرا از هایدگر در ایران استقبال شد؟/ نسبت جانِ ایرانی با هایدگر
معین زاده، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اقبال ایرانیها به هایدگر یک اقبال نامعقول و نامتعارف است و ما به او بیشتر از سقراط و افلاطون توجه کرده ایم.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۵:۱۵
کارگاه «هایدگر و تفکر اجتماعی»برگزار میشود
انجمن جامعه شناسی ایران کارگاه یک روزه «هایدگر و تفکر اجتماعی» را برگزار می کند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۵ ۱۷:۴۵
زندگینامه مصور «هایدگر» و «بودا» منتشر شد
«مارتین هایدگر» و «بودا» دو کتاب زندگینامهای و مصور از مجموعۀ بزرگان اندیشه و هنر منتشر شدند.
-
۱۳۹۴-۰۹-۱۵ ۰۸:۴۸
زبان چگونه در شعر جلوهگر میشود؟
شعر خانهی آهنگین زبان
شاعری زبان را ممکن میسازد. شاعری سخنی است که برای اولین بار همهی آنچه را که میتوانیم در زبان روزمره بگوییم، میگشاید. شعر، زبان اولیهی یک قوم تاریخی است. حقیقت شاعری بین نوامیس نشانههای خدایان و صدای یک قوم مشترک است. ندای شاعر بین خدایان و مردم قرار دارد، آن واسطه میان خدایان و آدمیان است. در این «میان بودن» است که برای اولین بار معین میشود که آدمی کیست و زندگی را کجا مستقر میکند.
-
۱۳۹۴/۰۸/۲۷
گفتگوی میشل فوسل با یورگن هابرماس؛
هابرماس، یک عمر نظریۀ انتقادی
بر اساسِ پیشفرضهای تفکر پسامتافیزیکی، فلسفه امروزه، برخلاف اسطورهها و ادیان، دیگر قدرت خلق جهانبینی خود را، به معنای تصویری از جهان بهعنوان یک کل ندارد. فلسفه میان دین و علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و هنر، ما را هدایت میکند تا فریبها را بیاموزیم و آنها را برطرف کنیم، نه بیشتر. اما کمتر از این هم نیست. امروزه، فلسفه امری پارازیتی است که فرایندهای یادگیری دیگر را تغذیه میکند.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۲:۱۵
صوت/ نقد کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۲)
محمد زارع و محمدرضا بهشتی
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۸:۰۰
نگارش کتاب «هایدگر در افق تاریخی ما» به پایان رسید
بیژن عبدالکریمی، مولف آثار فلسفی از اتمام نگارش کتاب «هایدگر در افق تاریخی ما» تا یک ماه آینده خبر داد.
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۶:۲۷
صوت/ نقد کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۱)
ضیاشهابی و مصطفوی
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۵:۱۵
نگارش کتاب «هایدگر در افق تاریخی ما» به پایان رسید
بیژن عبدالکریمی، مولف آثار فلسفی از اتمام نگارش کتاب «هایدگر در افق تاریخی ما» تا یک ماه آینده خبر داد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۰ ۱۳:۰۰
کاوش فلسفه هایدگر در یک کتاب
«درآمدی بر هایدگر» اثر گونتر فیگال با برگردان شهرام باقری از سوی نشر حکمت روانه بازار نشر شده است. نویسنده در این کتاب، فلسفه و نوع تفکر هایدگر را کاویده و اذعان میکند، هایدگر، فیلسوفی است که پرسشهای بنیادین فلسفه را کاویده است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۵:۳۰
ایرج قانونی آثاری از هایدگر و دریدا را ترجمه میکند
ایرج قانونی، مترجم و پژوهشگر فلسفه در حال ترجمه جلد پایانی «نیچه» اثر مارتین هایدگر و کتاب «گوش دیگری» نوشته ژاک دریدا است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۴ ۰۹:۰۱
نوشتاری از شارل گینیون در باب هستی و زمان(۲)؛
اگزیستانس خودینه بر پایهی «مصممیتِ پیشیجوینده»
در هستی و زمان، اگزیستانس خودینه بر پایهی ایدهی «مصممیتِ پیشیجوینده» (anticipatory resoluteness) توصیف میگردد. هریک از دو جزء این مفهوم از خودینگی، یعنی پیشیجستن و مصممیت، در مشهود ساختن کلیت و وحدت هستی دازاین شرکت دارند.جزء نخست، یعنی پیشیجستن ... «پیشدویدن بهسوی» مرگ آشکار میسازد.... دومین جزء اگزیستانس خودینه، یعنی مصممیت، هم کلیت و هم وحدت هستی دازاین را فاش میسازد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۰۶
نوشتاری از شارل گینیون در باب هستی و زمان (۱)؛
خود شدن: نقش خودینگی در هستی و زمان
وجهی دیگر از هستی و زمان وجود دارد که ظاهراً به تصویری کاملاً متفاوت از هستی ما بهمثابه انسان دلالت میکند. این چشمانداز دیگر که سپس در اگزیستانسیالیسم محوری میشود، بر مفهوم هایدگر از خودینگی (authenticity) بهمثابه نحوی ممکن از هستی برای دازاین تمرکز دارد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۴۰
تجربه فيلسوف، درس فلسفه
در تقويم تاريخ فردا (٩ مهرماه) سالروز مرگ ارسطو، فيلسوف شهير يوناني ثبت شده است، چند روز پيش (٤ مهرماه) سالروز تولد مارتين هايدگر، فيلسوف بزرگ آلماني بود، جالب است.