کل اخبار:216
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۰
عصر قرائت وجودی از فلسفۀ هایدگر به سرآمده است؟
آثار مارتین هایدگر، دربارۀ مفهوم وجود به متونی تبدیل شدهاند که مطالعه آنها برای دانشجویان فلسفه نوعی ضرورت پیدا کرده است. شناختهشدهترین اثر وی هستی و زمان۱ (۱۹۲۷) سالهاست که در جهان غرب به عنوان نقطهای کلیدی برای ورود به عوالم اگزیستانسیالیسم و ساختارشکنی تلقی میشود.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۰۸
نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» (۲)؛
«ناگفتههای باقیمانده در گفتهها»ی هایدگر
در هایدگر بهمرور زبان تغییر میکند و دشوارتر میشود، همانطور که در سنت عرفانی «شطح» داریم، در اینجا نیز تعابیر به این شکل شروع میشود که بهزحمت و با دشواری میتوان با آن همراه شد، زیرا سخن گفتن از نوعی دیگر است؛ بنابراین، نوع دیگر در حال ابداع شدن است، بهرغم اینکه گفته میشود اما احساس میشود آن چیزی که باید بیان شود هنوز گفته نشده است؛ یعنی ناگفتههای باقیمانده در گفتهها.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۱۶
نقد و بررسی کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی»/ بخش اول؛
پدیدارشناسی؛ تقابل استاد و شاگرد
پدیدارشناسی هایدگر تفاوتهایی بنیادین با پدیدارشناسی هوسرل دارد؛ هایدگر درست از جایی شروع میکند که هوسرل تعلیق (Epoch) کرده است، یعنی از وجود شروع میکند -وی شاگردی است که از سنت استاد فاصله میگیرد- و در نهایت میبینیم که «پدیدارشناسی آگاهی» هوسرل تبدیل به «پدیدارشناسی وجود» در هایدگر میشود.
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۶:۳۰
مروری بر اندیشههای مارتین هایدگر
خواندن تاریخ اندیشۀ غرب، برای نسل امروز ما یک ضرورت است. یکی از متفکران کلیدی معاصر غربی، «مارتین هایدگر»، فیلسوف معروف آلمانی است.
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۹:۳۸
اسلاوی ژیژک/ چگونه تعهد هایدگر به نازیسم با فلسفهاش مرتبط است؛
«خشونت الوهی» هایدگر
هایدگر (به طور ضمنی و نه به وضوح) این خشونت ذاتی را بهمثابه چیزی قرائت میکند که هیاهوی خود خشونت اونتیک را بنا میکند -یا دستکم فضایی برای آن میگشاید-... منتقدان لیبرال هایدگر دوست دارند بر روی این سطور تمرکز کنند و تأکید کنند که چگونه، حتی در تعلیق معیار اخلاقی حداقلی، هایدگر به سبعانهترین خشونت «اونتیک» از سوی سیاستمدارـآفریننده مشروعیت میبخشد و بدینترتیب زمینه را برای تعهدش به نازیها و حمایتش از هیتلر هموار میکند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۸ ۱۰:۵۰
دورههای آموزشی انجمن جامعه شناسی ایران در پاییز/ جدول برنامه ها
انجمن جامعه شناسی ایران دوره های آموزشی خود در زمینه های مختلف علوم اجتماعی و جامعه شناسی را در فصل پائیز برگزار میکند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۶:۳۰
دست نوشته های هایدگر زلزله به پا می کند اما حرف از تحول نه!
مثلا گاه اگر دست نوشته ای از هایدگر پیدا می شود، زلزله ای در جهان فلسفه پدیدار می شود حال آن که کتاب هایی که در شورای متون و تحول نوشته می شود، گاه در خودِ تهران و ایران انعکاسی ندارد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۱۲:۵۰
مصطفی بیات« تاريخ پس فردايي عالم» را نوشت
کتاب«تاریخ پس فردایی عالم»نوشته مصطفی بیات توسط موسسه انتشارات اميركبير وابسته به سازمان تبليغات اسلامي برای نخستین بار روانه بازار نشر شد.
-
۱۳۹۴/۰۵/۲۹
گفتوگو با احسان شریعتی؛
شاگردان فردید نقش پساانقلابی ایفا كردند
حرف فردید هم عاری از عمقی نبود و اساسا نقدش در برابر غرب را از خود متفكرین غربی مثل هایدگر و نیچه و پسامتافیزیسینها كه منقدین رادیكال سنت خود بودند، گرفته بود. فردید دایما تاكید میكرد كه خود من هم غربزده هستم و به هرحال همه ما غربزده هستیم، منتها من خودآگاهم و غرب را میفهمم. نكتهای كه تبلیغاتی شده، غربستیزی و اجنبیستیزی است كه ربطی به غربشناسی و مبارزه ضد امپراتوری وی ندارد، بلكه كاریكاتوری از غرب را ترسیم میكنند.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۰
امکانات نهفته در اندیشه هایدگر/ حضور تفکر ابنعربی در فردید
ما باید موضع و نسبت خود را با هایدگر تعیین کنیم. ما باید یا با تفکر هایدگر همسو شویم یا از آن گذر کنیم، اما نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۳:۵۰
اجتماع ابن عربی ـ هایدگر علیه غرب/ مروری بر اندیشههای محوری فردید
فردید، سرآغاز تاریخ كه انسان متذكر اسماء و صفات ربانی بود را «پریروز» مینامد. اما با ظهور متافیزیك در یونان، دوری جدید در تاریخ آغاز شد كه در آن، حقیقت وجود، مورد غفلت قرار گرفت و همواره مابعدالطبیعه به جای وجود، اساس بحث قرار گرفت.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۲:۳۰
بیژن عبدالكریمی: هایدگر فردید هایدگر كربن است
به اعتقاد من فردید به واسطه كربن است كه هم با هایدگر آشنا میشود و هم تحت تاثیر این پروژه قرار میگیرد كه هایدگر را در افق حكمت ایرانی-اسلامی تفسیر كند. در واقع فردید همان پروژهای را دنبال كرد كه كربن میخواست انجام دهد و كربن در كتاب از هایدگر تا سهروردی، صراحتا این مسیر فكری و پروژه خودش را اعلام كرده، شرح میدهد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۰
«نازنین من» دوباره به بازار نشر آمد/ عاشقانههای فیلسوف هیتلری
کتاب «نازنین من» حاوی نامههای مارتین هایدگر به همسرش الفریده برای دومین نوبت با ترجمه مهشید میرمعزی منتشر شد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۰:۱۰
جیانی واتیمو و سانتیاگو زبالا؛
نهیلیسمِ اروپا
گرچه نهیلیسم فلسفی ارتباطی به باریکی مو با دلالتهای روزمرۀ این اصطلاح دارد، اما اتحادیۀ اروپا توانسته است این مفهوم فلسفی را با اعمال خود تجسم ببخشد! آن هم از طریق تدابیری که توسط متخصصین خود تحمیل میکند؛ تدابیری که بهنحو مقتدرانهای نسبت به خواستها و اشتیاقهای اروپاییان بیتفاوتاند. هنوز به آن نقطه نرسیدهایم؟ همانجا که نیچه در «خواست قدرت» چنین وصفش میکند: نقطهای که «والاترین ارزشها خود را بیارزش میکنند؟»
-
۱۳۹۴-۰۴-۳۰ ۰۸:۵۳
مارتین هایدگر؛
مفهوم زمان در علم تاریخ
سؤال این است که از کدام راه منطقی مطمئن به درک مفهوم زمان در علم تاریخ خواهیم رسید؟ سؤال دیگر ایـنکه، سـاخت مفهوم زمان در علم تاریخ باید چگونه باشد تا در خدمت هدف علم تـاریخ باشد؟
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۹:۴۵
اسلاوی ژیژک / چرا هایدگر در سال ۱۹۳۳ گام درست را برداشت؟
از هایدگر تا رانه
اگر شر ریشه در پیچیدگیهای خود هستی داشته باشد، آیا این امر سرانجام انسان را از مسئولیت شر انضمامی معاف نمیکند؟ بهعبارتدیگر، پرسش ازاینقرار است که «آیا هایدگر در نسبت دادن منشأ شر به یک منفیبودگی در خود هستی، صراحتاً شر را بهعنوان یک انحراف ضروری انتولوژیک توجیه نمیکند؟»
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۰:۴۰
« درآمدی بر هایدگر»
کتاب« درآمدی بر هایدگر» نوشته گونتر فیگال با ترجمه شهرام باقری از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۵۶
درسگفتار جدید سلیمان حشمت: مروری بر اندیشههای «مارتین هایدگر»
جزوۀ « هستی و زمان » درسگفتارى از آقای « دکتر رضا سلیمان حشمت » در باب اندیشه های مارتین هایدگر است که پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
-
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۳۲
بیژن عبدالکریمی؛
شاخصههای تفکر آینده
تفکر آیندهی بشری تفکری غیرتئولوژیک و غیرسکولار است. بشری که هم نظامها و تفکرات تئولوژیک و نتایج زیانبار آن را در طی قرونوسطی تجربه کرده است و هم عقل سکولار و نیهیلیسم پیامد آن را در جهان مدرن با جان آزموده است، شیوهی تفکری را در ورای هر دو تجربهی تاریخی خود جستوجو میکند.
-
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۳۶
اسلاوی ژیژک/ چرا هایدگر در سال ۱۹۳۳ گام درست را برداشت؟ (۵)
تکرار و امر نو
چیزی که محافظهکار باقی میماند در امر تاریخنگارانه به گِل مینشیند، فقط چیزی که انقلابی است به عمق تاریخ دست می یابد. انقلاب در اینجا به معنی سرنگونی و تخریب نیست، بلکه تحول و بازآفرینی امر متعارف است بهنحویکه امر آغازین باید بازسازی شود و چون امر اولیه به امر آغازین تعلق دارد، بازسازی امر آغازین هرگز تقلید بینوای امر سابق نیست، کاملاً چیزی دیگر اما درعینحال همان است.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۱۰
فرمِ صفر، کارکردِ صفر و اخلاق معماری مبتنی بر کنش ارتباطی
این خوانش از هویت را می توان در علم رفتارشناسی نیز مشاهده کرد، اگر رفتار پاسخ هر ارگانیسم یا شی به بیرون از خود باشد، همْ رفتاری یعنی پاسخ همگن شی یا ارگانیسم به محیط یا کنش های پیرامونی و نا ـ همْ رفتاری یعنی پاسخ ناـ همگن شی یا ارگانیسم به محیط پیرامون خود، بر این قوام می توان پذیرفت رفتار تحت شمول رابطه با پیرامون شکل می گیرد، حال اگر درک ما از پیرامون بر اساس دو مقیاس متفاوت تعریف شود، رابطه ما با محیط دچار چالش اساسی می شود و رفتاری که حادث می گردد نیز در قالب تضاد صورت بندی می گردد،...
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۰:۱۷
گفتاری از مهدی معینزاده؛
هنر بهمثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
هایدگر هنر را نه بهعنوان هنر سوبژکتیو و نه بهعنوان هنر خاص و نه بهعنوان شعر گفتن مطرح میکند، بلکه هنر بهعنوان یک مطرحکنندهی نحوهی حقیقت مطرح میشود، حقیقتی که در آن گوهر امری ثابت نیست، بلکه در هر نسخهی جدیدی از نو گوهریده میشود.
-
۱۳۹۴/۰۱/۱۸
سیاوش جمادی/ تاثیر و نفوذ فلسفۀ هایدگر در شرق؛
تمایز مواجهه دو فرهنگ شرقی با فلسفه هایدگر: ایران و ژاپن
ژاپنیها کوشیدند با اعزام کسانی به غرب تمامی فلسفهی غرب را از نزدیک درک کنند و آهنگ کلی آنها بیش از ستیزهجویی، گفتوگوی فرهنگی و تماس با جهان مدرن بود نه بازگشت به جهان برگشتناپذیر قدیم. چیزی که شما با عنوان نقد سوبژکتیویته به هایدگر نسبت میدهید در ایران تعبیر شد به جهاد با نفس اماره؛ و سوبژکتیویته ترجمه شد به موضوعیت نفسانی.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۰۹:۰۰
نوشتاری از دیوید کوزنز هوی (۲)؛
لوازم تاریخنگاری
نکتهی اساسی هایدگر میتواند این باشد که مورخ تلاش میکند انسانها را بـفهمد و نـه ماشینها را. انسانها شیء نیستند و به همین دلیل ملاکهای فهم آنها با ملاکهای شناخت اشیایی مـثل مـاشین یـکسان نیستند. ... بدینترتیب، گزارش تاریخنگارانه از انسانهای تاریخی کدام مفهوم از حقیقت را مفروض میگیرد؟
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۶:۳۳
نوشتاری از دیوید کوزنز هوی (۱)؛
تاریخ، تاریخی بودن و تاریخنگاری در هستی و زمان
تمایلات نظری هستی و زمان شیوهی تبدیل تاریخ به یک مسئله و ضرورت تشخیص آن بهصورت امری مؤثر به شیوهی تحلیل «پدیدارشناسانه» تاریخ را معین میکند. نـتایج این تحلیل در هستی و زمان ضرورتاً بـا نتایج کلی مقالهی «ایدهی زمان» متضاد نیست، ولی جهتگیری آنها متفاوت است. مقالهی «ایدهی زمان» با تأمل بر گذشته آغاز میشود و استدلال میکند که غیریت گذشته، حـال را بـه یک آگاهی نظری مـیراند.
-
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۳:۲۴
بستۀ پیشنهادی «کتاب» فرهنگ امروز؛
بهاری برای خواندن
وقتی تلاش کردیم کتابهای چاپ شده در سال ۹۳ در حوزهی علوم انسانی را مرور کنیم تا از بین آن چند کتاب را برای تعطیلات نوروز به خوانندگان «فرهنگ امروز» پیشنهاد کنیم با بیشمار کتاب بیاهمیت چه در حوزۀ تالیف و چه در حوزه ترجمه مواجه شدیم که البته این حسن را داشت که کنار نهادن بسیاری از آنها کار چندان مشکلی نباشد. اما از معدود کتابی که باقی ماند برخی از آنها از نگاه «فرهنگ امروز» خواندنیتر به نظر رسید که در زیر معرفی میشود.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۰:۳۹
اسلاوی ژیژک/ چرا هایدگر در سال ۱۹۳۳ گام درست را برداشت (۲)؛
میشل فوکو و رخداد ایرانی
اشتباه فوکو به هیچ طریقی حاکی از آن نیست که انقلاب ایران یک شبه رویداد (در معنای بدیویی) و قابل قیاس با انقلاب نازی بود: انقلاب ایران رویدادی اصیل، گشایشی گذرا، بود که نیروهای بیسابقهی دگرگونی اجتماعی را از بند رها کرد، لحظهای که «هر چیزی ممکن به نظر میرسید».
-
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۴۳
مروری انتقادی بر دوگانه فلسفه تحلیلی-قارهای؛
فلسفه تحلیلی چه بود؟
همانطور که برنارد ویلیامز اشاره کردهاست، تقسیم فلسفه به تحلیلی و قارهای یک دستهبندی عجیب و بدون معیار واحد است -مثل وقتی که ماشینها را به دو دستۀ ژاپنی و دیفرانسیلجلو تقسیم کنیم. به علاوه، کاربرد این اصطلاحات، بیتناسب با این واقعیت است که فلسفۀ تحلیلی عمیقاً در قارۀ اروپا ریشه دارد
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۱۶:۴۰
هایدگر و امر سیاسی
هایدگر هیچگاه به دموکراسی باوری نداشت، چنانچه در گفتوگو با اشپیگل میگوید اطمینان ندارد در روزگار نهیلیسم تکنولوژیک شکل درست حکومت برای ادامه ی زندگی اجتماعی و سیاسی شکل دموکراسی باشد. این عدم اطمینان او ریشه در تفکری دارد که سالها قبل در هستی و زمان مطرح کرده بود.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۳:۴۰
سه نحوۀ بودن-با تکنولوژی / کارل میچام
صحبت کردن از سه نحوۀ بودن-با تکنولوژی ضرورتاً به معنای وام گرفتن و اخذ مقولهای از کتاب هستی و زمان مارتین هایدگر (۱۹۲۷) است، آن هم به نحوی که شایستۀ اشارۀ آشکار است. هایدگر در کتاب تأثیرگذارش سعی دارد فهم جدیدی از انسان را با در نظر گرفتن وضعیت ازلی انسان یعنی بودن-در-جهان و قرار دادن این وضعیت در معرض آنچه تحلیل وجودی مینامد، بسط دهد.