کل اخبار:204
-
۱۳۹۲-۱۰-۱۸ ۱۵:۰۱
بهروز افخمی: روشنفکران وطنی متاسفانه در عِداد اُمّلترین روشنفکران دنیا هستند
در نشست دوشنبههای کتاب اندیشه که اختصاص به بررسی کتاب "هسته آتشفشانی سینما" نوشته بهروز افخمی داشت مباحثی مانند تعریف هنر در ایران و تفاوت آن با دنیای غرب و تاثیرگذاری بیشتر هنر زمانی که از ناخوداگاه فاصله میگیرد عنوان شد.
-
۱۳۹۲-۱۰-۱۷ ۰۹:۴۲
مصطفی ملكيان: شايگان توصيه روشنفكرانه به كسی نمیكند
مصطفی ملكيان در رونمايی از جديدترين كتاب داريوش شايگان گفت: شايگان توصيه روشنفكرانه به كسی نمیكند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۱۲
کتاب «آیت افسونگری» رونمایی شد
سیر تطور فکری عبدالکریم سروش، حلقه کیان و کشمکشهای روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، موضوع کتاب «آیت افسونگری» است که رونمایی شد.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۶
الهیات نواندیشانه، نواندیشی دینی و روشنفکری دینی؛
چرا روشنفکری دینی یک پارادایم نیست؟
نه میتوان با دست یازیدن به پوزیتیویسم، یک حکم کلی و جهانشمول دربارهی مقولات صادر کرد و نه میتوان با مینیمالیسم دو چیز را که روشهای متفاوتی میطلبند، در یک خیمه کنار هم قرار داد. ازهمینروی، باید اقرار کرد که روشنفکری دینی در ایران هیچگاه به یک «پارادایم» تبدیل نخواهد شد...
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۱:۳۹
ابراهیم فیاض: متون اصلی علوم انسانی را نخوانده ایم
فیاض با اشاره به سیر جریان روشنفکری در ایران گفت: مواجهه ما با غرب جاهلانه بوده و هست و یکی از علل آن عدم مطالعه متون اصلی علوم انسانی در غرب است.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۱ ۰۷:۱۷
نقدی بر مقالهی دینی و فرادینی در پیام عاشورا، نوشتهی ابوالقاسم فنایی؛
کدام دینی و کدام فرادینی
سایت نیلوفر در چهارم آذر مطلبی از دکتر ابوالقاسم فنایی تحت عنوان «دینی و فرادینی در پیام عاشورا» منتشر کرده است. وی با محور قرار دادن این سخن امام حسین (علیه السلام) : «اِن لَميَكُن لَكُم دينٌ وَ لاتَخافُونَ المَعادِ فَكُونُوا اَحراراً في دُنياكُم» در صدد اثبات یک رویکرد در دینشناسی و دینداری است و در این باب مدعیات و استنباطهایی ارائه کرده که محل نقد جدی است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۱:۲۷
نگاهی به منشأ و خاستگاه روشنفکری در ایران؛
جریان روشنفکری در ایران؛ پدیدهای بومی یا طفلی نامشروع
اینکه انتظار داشته باشیم روشنفکران موج اول و دوم میبایست از مباحث سطحی عبور کرده و پی به مبانی مدرنیته ببرند و با توجه به ظرفیتهای بومی و دینی دست به گزینش بزنند، مثل این میماند که ما از اندیشمندان، مترجمان و فیلسوفان قرن سوم و چهارم این انتظار را داشته باشیم که با نگاه انتقادی به تمدن یونان بنگرند و سعی کنند آگاهانه دست به گزینش بزنند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۵ ۱۴:۳۸
نشست «جریان شناسی روشنفکری حوزوی (امکان یا امتناع، اصول و مؤلفه ها)» برگزار می شود
نشست «جریان شناسی روشنفکری حوزوی (امکان یا امتناع، اصول و مؤلفه ها)» از سوی دفتر پژوهش های خاص دفتر تبلیقات اسلامی برگزار می شود.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۰۹:۲۴
نگاهی به «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکلی؛
عمق کم آسمان زرد
فیلمهای روشنفکری ایرانی نیز مانند مخاطبین خود، فیلمهای بیهویتی است و هیچ نشانهشناسی و دستهبندی مشخصی ندارد. کارگردانهای این سینما نیز علایق مشخصی ندارند و تنها علاقهشان ساختن فیلم غامض است/تفاوت بین فیلم «اینجا بدون من» که فیلمی قابل قبول در ژانر اجتماعی است با «آسمان زرد کمعمق» از زمین تا آسمان است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۹ ۱۳:۳۱
همایش «جلال و شمس روشنکفران خودی» برگزار می شود
همایش نکوداشت زنده یادان جلال و شمس آل احمد با عنوان «جلال و شمس روشنفکران خودی»، ۲۵ آذرماه در سالن همایش های موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار می شود.
-
۱۳۹۲/۰۹/۱۶
معضل خودشناسی تاریخی در گفتگوی تفصیلی با «عباس منوچهری»؛
تاسی نقادی جریانات فکری معاصر از دستگاه دورکیمی
آجودانی با صراحت و نگرشی سلبی، شكست مشروطه را نتيجهای محتوم میداند كه به نظر او، حاصل كژفهمی ايرانيان از مقولهی مشروطه يا به تعبير وی، «تناقض مشروطه و تجدد» نزد ايرانيان بوده است. لذا عنوان «مشروطهی ايرانی» با يك پيام تحقيرآميز از نوع طنز تناقضی يا در بهترين حالت، با معنايی سلبی همراه است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۵:۱۳
بزرگداشت «شمس آلاحمد» برگزار میشود
موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به مناسبت ۱۴ آذر سومين سالگرد درگذشت زنده ياد شمس آلاحمد، همايش بزرگداشتی در سالن اجتماعات اين موسسه برگزار میكند.
-
۱۳۹۲/۰۹/۰۶
گفتوگوی با یوسفعلی میرشکاک؛
امثال کیارستمی هیچ وقت در تودهها اثر نخواهند گذاشت
به اعتقاد من، عباس کیارستمی سینماگر نیست و من خوشحالم از اینکه افرادي مثل عباس کیارستمی دائر مدار سینمای روشنفکری ما هستند. براي اينكه میدانیم آثار آنها هیچ وقت در تودهها تصرفی نخواهد داشت. ضعیفترین آثار سینمای هالیوود به تمام این گونه آثاري كه نميتوان به آنها اطلاق سينما كرد، شرف دارد.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۵ ۰۸:۱۰
وحی و فهم متون دینی در کانون توجهات روشنفکری دینی؛
چرایی اقبال نواندیشان معاصر به وحیشناسی و قرآنپژوهی
چرا نواندیشان معاصر مطالعات وحیپژوهی و قرآنپژوهی را سرلوحهی فعالیتهای تحقیقاتی خود قرار دادهاند؟ ایشان در این مباحث چه مطلوبی را دنبال میکنند؟ آیا نهضت وحیپژوهی ناشی از مطالعات و تمایلات شخصی اشخاص است یا بیانگر نگاهی جدید در جریان نواندیشی و اصلاحگری است؟
-
۱۳۹۲/۰۹/۰۴
شهریار زرشناس در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
روشنفکردینی، دین را در ذیل مدرنیته تعریف میکند
روشنفکران دینی افرادی التقاطی هستند که تعلق اصلی آنها با عالم مدرن است و بر مبنای آن تعلقاتشان دین را تفسیر میکنند؛ در واقع دین در خدمت آن تعلقات است. یعنی مزورانه و با برنامه و به نوعی منافقانه این کار را میکنند. این فرضیه به طور اخص در خصوص عبدالکریم سروش قابل طرح است.
-
۱۳۹۲/۰۸/۲۰
محمدعلی مرادی در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
شیدایی و افسردگیِ روشنفکر ایرانی
روشنفکر ایرانی مفادی را بیان میکند که بنیانهای آن را نمیشناسند. مثلا مطلبی که یوسف اباذری در مهرنامه منتشر کردهاست من که فلسفه خواندهام میفهمم که چه قدر جای اشکال دارد.روشنفکران ایرانی از اسامی هگل و کانت و ... استفاده میکنند بدون اینکه درک درستی از مبانی فکری و اندیشهای آنها داشته باشند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۲۸
سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان به قلم زرشناس
سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان با بررسی حیات فکری این روشنفکر در دو دوره زمانی به قلم شهریار زرشناس منتشر میشود.
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۶ ۰۹:۴۲
هدایت پروژه روشنفکری دینی در «تنوع تجربه دينی»
امیر مازیار در نشست نقد و بررسی كتاب «تنوع تجربه دينی» گفت: ویلیام جیمز در سراسر کتاب دغدغه دینی و احیاگرانه دارد. او نوعی پروژه روشنفکری دینی را در کتاب پیش میبرد و سعی دارد بازتعریفی از دین ارایه کند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۰۹ ۰۸:۵۴
عباس قدیمی قیداری/ نادیدههای تاریخی در روایت داستان رویارویی سنت و تجدد؛
آنچه در رسالههای اخیر دربارهی غرب مورد بیتوجهی قرار گرفت
توجه به روند تاریخی، نشان خواهد داد که ما در جدال سنت و تجدد، از کجا به کجا رسیدهایم. در نهایت شاید بتوان پاسخی به این سؤال یافت که ریشهي تاریخی و چرايی بلاتکلیفی در برابر غرب و تجدد را، که هنوز هم تداوم دارد، در کجا باید جست.
-
۱۳۹۲-۰۸-۰۱ ۰۸:۱۰
بازخوانی انتقادی اندیشههای بابک احمدی؛
بابک که مینوشت!
در جامعهی ایران که هنوز روشنفکران به صورت جدی مورد ارزيابي و نقادی دقيق قرار نگرفتهاند اين گونه تفکيک روشنفکر از کار روشنفکری به نحوی در جهت اعادهی حيثيت از جريان روشنفکران ايراني تعبير میشود که نتيجهای جز قداست بخشي مضاعف از روشنفکران ايرانی ندارد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۹ ۰۸:۲۵
گفتوگو با داریوش رحمانیان؛
تاريخنگاری روشنفكری ما به سمت سوپراستارسازی رفته است
با شریعتی، به دليل مسائل سیاسی و حواشی اعتقادی، متأسفانه خیلی شتابزده، کلیشهای و کلی برخورد شده است و جای کارهای عمیق، دقیق، روشمند و موردی دربارهي شریعتی هنوز خالي است. البته شریعتی را هم مثل متفكران ديگر ميتوان نقد كرد، ولی متأسفانه بسیاری از نوآوریهای او درست تفسیر نشده است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۳:۲۵
گزارشی از سخنرانی محمدعلی مرادی در نشست «مکتب آنال؛ بین جامعهشناسی تاریخی و انسانشناسی تاریخی»؛
نقصان تأمل فلسفی در ایران
یکی از دلایل این که معتقدم در ایران چیزی شکل نمیگیرد به این خاطر است که هر چیزی مُد میشود، ما با مبانی آشنا نیستیم. اگر بتوانیم روی مبانی کار کنیم شاید بتوانیم یک رویکرد به وجود بیاوریم و متنهایی را تولید کنیم که در استاندارد اروپایی باشد و مشکلات خود را فرموله کنیم.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۲۴
نگاهي دوباره به كتاب شرقشناسي ادوارد سعيد پس از 35 سال؛
انقلاب در شرقشناسی
این یاداشت به نقد و بررسی کتاب «شرق شناسی» ادوارد سعید میپردازد. کتاب شرقشناسی به بیش از 26 زبان دنیا ترجمه شده است و این برای خود سعید هم تعجبآور بود که چگونه کتابی که ناشران نیویورکی رد کرده بودند و از چاپ آن امتناع میورزیدند، در مدت کوتاهی، چنین مورد اقبال جهانیان قرار گرفته است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۵ ۱۴:۴۷
لطفاله آجودانی/ آسیبشناسی نگاه به روشنفکران و مدرنیتهي ایرانی در آثار مهرزاد بروجردی؛
افراط و تفریطهای روشنفکران ایرانی
این ادعای بروجردی که «روشنفکران ایرانی مفهوم ملیت و وطن را نه از سر هواوهوسی احساسی، که در پی تأمل و تدبیری ژرفنگرانه پرورانده و به کار میبستند.» ادعای نادرست و نسنجیدهای است که دوری بروجردی از ژرفنگری دربارهي سرشت اندیشهي ناسیونالیستی در میان بسیاری از روشنفکران ایرانی تاریخ معاصر ایران را منعکس میکند.