کل اخبار:191
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۱ ۱۱:۳۲
علیرضا شفاه؛
علم دینی؛ چالشها و تنگناها
ایدهی علم دینی در ایران سابقهای چند دهساله پیدا کرده و افکار مختلفی را به خود مشغول داشته است. این افکار مختلف در مسئلهی علم دینی، آرای مختلفی هم ابراز کردهاند تا آنجا که حتی صرفنظر از مخالفان امکان تحقق علم دینی، موافقان چنین امکانی نیز خود مواضع متنوعی دارند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۹ ۱۷:۴۰
سند اسلامی شدن دانشگاه منتشر شد
نظام آموزشی در افق 1404 برخوردار از دانشگاهها و پژوهشگاههاى پیشگام در عرصه تولید دانش تمدنى و تبیین و توسعه فرهنگ جهانى اسلام و پیشتاز در گسترش مرزهاى دانش و علوم کاربردى و کارامد مبتنى بر نگرش وحیانى به منظور کسب مرجعیت علمى و فرهنگى در منطقه و جهان اسلام و داراى اساتید عالم، متدین، عدالتخواه و آزاداندیش تربیتیافته در مکتب اسلام و انقلاب، مسئولیتپذیر در عرصه هاى سیاسى، اجتماعى و اقتصادى با توانایى تربیت متخصصانى متدین و متعهد و دانشمندانى برتر خواهد بود
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۹ ۰۵:۲۲
محمد آقابیگی/تأملی در امکان و ضرورت تعریف علوم اجتماعی اسلامی (2)
علوم اجتماعی؛ آمیختگی به ارزشها یا فراغت از آنها؟
يكي از دغدغههاي اصلي و هميشگي علم اجتماعي و به ویژه جامعهشناسی عليرغم همهي اين تغيير و تحولات، چالش آن با ارزشهاي اجتماعي و سعي در مبرا داشتن محتواي خويش از آنها بوده است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۸
مهدی جمشیدی/ در حاشیهی مصاحبهی صادق زیباکلام با مصطفی معین؛
کجفهمی از ایده «دانشگاهاسلامی»
اینکه گفته میشود «دانشگاهاسلامی» عبارت است از دانشگاهی که از نظر رشد علمی و خلاقیت و اثرگذاری در سطح مطلوب قرار داشته باشد، خطاست؛ زیرا این تعریف بر دانشگاه سکولار نیز قابل انطباق است و از این رو، سکولارها نیز از این دانشگاه دفاع میکنند، اگرچه آن را «دانشگاهاسلامی» نمیخوانند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۱۶:۲۳
منوچهر صانعی: نسبی گرایی اخلاقی اساساً مردود است
استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه نسبیگرایی اخلاقی اساساً مردود است گفت: اگر قرار باشد نسبیت اخلاقی به کرسی بنشیند اصلاً نمیشود از چیزی به نام حقوق بشر صحبت کرد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۱۳:۳۰
جستجوی علوم انسانی اسلامی توسط خسروپناه
حجت الاسلام خسروپناه در اثری جدید به نقد و بررسی جریان های مختلف در زمینه علم دینی همچون آراء شهید محمد باقر صدر، اسماعلیل فاروقی، طه جابر العلوانی می پردازد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۱:۳۰
عبدالحسین خسروپناه/ مباني فلسفي علوم انساني(2)
نقد مبنای معرفت شناختی علوم انسانی سكولار و اسلامی
معرفتشناسی، دانشی است که معرفت و شناخت را از حیث حکایتگری و کاشفیت از واقع و نفسالامر بحث میکند و به تبیین امکان و ابزار و منابع و معیار و شرایط و موانع و انواع معرفت میپردازد. نفی شکاکیت و نسبیگرایی، یکی از مهمترین وظایف معرفتشناسی رئالیستی است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۲ ۱۷:۴۱
صوت/هویت علم دینی؛ نگاه معرفت شناسی به نسبت دین با علوم انسانی
موسی اکرمی
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۲ ۱۵:۴۳
محمد آقابیگی/ تأملی در امکان و ضرورت تعریف علوم اجتماعی اسلامی (۱)
از علم به مثابه حقیقت تا علم به مثابه فرهنگ
بعد از اقدامات ستاد انقلاب فرهنگی که عمدتاً شامل تغییر سرفصلهای دروس علوم انسانی و اجتماعی، افزودن چند واحد درسی جدید مانند معارف اسلامی به مجموعهی دروس همهی رشتههای تحصیلی و برخی اقدامات سلبی دیگر بود، به طور نسبی بحث اسلامی سازی علوم و به ویژه علوم انسانی و اجتماعی از تب و تاب افتاد و کمتر مورد بحث محافل علمی و رسانهای واقع شد.
-
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۱:۱۴
موحد ابطحی/نقدی بر سند دانشگاه اسلامی؛
ضرورت نقد سند دانشگاه اسلامی
نگرشهای فرهنگی یک جامعه و از جمله نگرش طراحان یک بنا میتواند در چگونگی طراحی بنا تأثیر بگذارد، چگونگی طراحی و ساخت بناها نیز میتواند بر کیفیت تفکر کسی که در آن زندگی میکند تأثیر داشته باشد. بنابراین در ساخت و ساز دانشگاهها باید تناسب طراحیها و معماریها را با فرهنگ و ارزشهای اسلامی در نظر گرفت.
-
۱۳۹۲-۰۶-۳۰ ۰۸:۱۴
علیاکبر میرسپاه؛
نقش فلسفه در تولید علوم انسانی
تولید یا بازتولید و یا بازسازی یک علم از علوم انسانی و یا هر علمی دیگر، یک فرایند صددرصد آگاهانه است. در غیر این صورت، عناوین مزبور، به نحو حقیقی قابل اطلاق بر آنها نخواهد بود. به همین دلیل، نقش فلسفهی مضاف در تولید علوم انسانی، عظیم و بیبدیل است.