کل اخبار:357
-
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۲۰
اینجا، مطب دکتر کالیگاری نیست!
علی فرهمند-نویسنده و منتقد سینما، در این یادداشت درباره کتاب «اسدالله غلامعلی» نوشته است، کتابی با عنوان «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است».
-
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۱:۴۰
«سینمای فانتزی»؛ پیشنهادی بدون عذاب وجدان
احمد عظیمی،کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه تهران، در یادداشتی، درباره کتاب «سینمای فانتزی» نوشته و آن را برای مطالعه پیشنهاد کرده است.
-
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۰:۵۰
پرویز صداقت/ نقد و بررسی کتاب «گذار از سرمایهداری» اثر سعید رهنما؛
در جستوجوی ناکجاآباد
از بدو استقرار و تحکیم نظام سرمایهداری تلاش برای تصور کردن بدیل این نظام هم وجود داشته است. نخستین تلاشها مربوط به کوششهای سوسیالیستهای تخیلی برای ترسیم نظام بدیل بوده است. این کوششها اساساً تلاش در جهت طراحی «فضا»یی بدیل بود که در آن سامانیابی یک جامعهی غیرسرمایهدارانه امکانپذیر باشد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۴ ۱۰:۰۰
شراکت نیکسون و شاه چگونه شکل گرفت؟!
در نشست نقد کتاب«نیکسون، کیسینجر و شاه» عنوان شد: نیکسون از شاه خواست تا او را در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا حمایت کند و شاه پذیرفت و از اینجا شراکت نیکسون، و شاه شکل گرفت.
-
۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۷:۴۰
کیمیای زیباکلام/ درباره اقبال عمومی به کتاب «غرب چگونه غرب شد؟»
زیباکلام در سرتاسر کتاب حاضر جز به چاپ هفتم کتاب «سنت مدرنیته: ریشه یابی علل ناکامی جنبشهای اصلاحطلبانه در ایران قرن نوزدهم» و چاپ نهم کتاب «مقدمهای بر انقلاب اسلامی» به هیچ کتاب دیگری ارجاع نداده است. اگر یک آکادمیسین سختگیر قرار بود کاری که زیباکلام در این کتاب کرده را برعهده بگیرد، باید به اندازه حجم صفحات کتاب، پاورقی و پی نوشت ارائه دهد. اما آسانگیری زیباکلام باعث میشود که هر مخاطبی با هر سطح سوادی روایت روان و ساده او را تا پایان پیگیری کند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۰۹:۴۰
پاسخی به نقد و بررسی کتاب «تاریخ معماری رنسانس» (۲)؛
معماری زبان و زبان معماری
اصولاً طراحی در معماری متکی به پژوهش و نقد است و نخستین منتقد اثر معماری، خود معمار به شمار میرود و چون این روش نوعی به استقبال ناشناخته رفتن و دستوپنجه نرم کردن با چیزی است که از قبل وجود ندارد و بهزودی به مدد ترسیم نقشۀ آن صورت هستی به خود خواهد گرفت، در زبانهای غربی نام «پروژه» به خود گرفته و از معماری به علوم دیگر سرایت کرده و بهتدریج حتی در کشورداری و سیاستمداری نیز موارد کاربرد فراوان یافته است. دکارت هم نحوۀ فکر کردن معماران را تحسین میکرد و میل داشت از آنها تقلید کند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۰:۰۵
پاسخی به نقد و بررسی کتاب «تاریخ معماری رنسانس» (۱)؛
تاملی بر ترجمۀ آثار معماری در ایران
در ایران آثار مکتوب معماری معمولاً توسط معماران ترجمه میشوند و معماران نیز بنا بر سلیقه و نیاز شخصی مبادرت به این امر میکنند و هرگز متکی به هیچ برنامهریزی قبلی نیستند؛ و گاه همان مهندسان مشاور که معماران در آن فعالیت دارند اقدام به انتشار کتاب میکنند و گاه توزیع سراسری نیز نمییابد. دانشگاههای ما هیچ کارنامۀ موفقی در این زمینه ندارند تا آنجا که دانشگاه تهران خوب و بد کار را به تشخیص مترجم آن واگذار کرده است.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۰:۴۱
نقد و بررسی کتاب «تاریخ معماری رنسانس» لئوناردو بنه وُلو؛
انقلاب در معماری
اصطلاح «معماری رنسانس» نه به یک بازه زمانی خاص در تاریخ معماری، بلکه به یک نهضت هنری، فکری و فرهنگی دلالت دارد، نهضتی که در اوایل قرن پانزدهم در فلورانس ایتالیا آغاز شد و تا ۴ سده به رشد و بالندگی خود در اروپا و جهان ادامه داد. در این کتاب، تاریخ آغاز این نهضت حدود سال ۱۴۲۰ برآورد شده است که در واقع زمان تلاقی فهم پرسپکتیووار از جهان با نقطه عطف صورتهای مثالین دوران باستان است.
-
۱۳۹۵-۱۱-۳۰ ۱۷:۰۰
فیلسوفها در یک قاب نمیگنجند/ عباس منوچهری و محمدجواد غلامرضا کاشی در نقد و بررسی کتاب فراسوی رنج و رویا
فلسفه باید حساب خود را از میدان عمل جدا کند
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۱۴:۴۰
مدرنیته انسانی: جنگ زندگی برای زندگی
متن زیر گزارشی از کتاب «بینالملل نوع بشر» اثر رائول ونهگم.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۶:۲۰
نقد و بررسی «ترجمه قرآن» بهاءالدین خرمشاهی در حسینیه ارشاد
کتاب «ترجمه قرآن» اثر بهاءالدین خرمشاهی، ساعت ۱۶ شنبه ۲ بهمنماه در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۶:۰۰
بهروز افخمی: چندین فیلم از کتاب «گیت دخانی» خواهم ساخت
بهروز افخمی در نشست نقد و بررسی کتاب «گیت دخانی» گفت: با اینکه کتاب را هنوز تمام نکردهام اما اولین خریدار این کتاب هستم چراکه معتقدم از این اثر چندین فیلمنامه بیرون میآید. همچنین اسماعیل امینی عنوان کرد: «گیت دخانی» یک طنز ارزشی است و در آن از ساده لوحی، حماقت و جنجال، خبری نیست.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۴:۴۰
منتقدان «از کاوه تا کسروی» را نقد میکنند
کتاب «از کاوه تا کسروی» با حضور منتقدان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نقد میشود.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۴۴
نگاهی نقادانه به کتاب «نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان» (۲)؛
مغالطهی حمله به پهلوان پنبه
رد مبناگرایی به معنای رد حقیقت و نسبیگرایی نیست و اینکه کسی معتقد باشد، در مباحثی که در حلقۀ کندوکاو مطرح میشود، نتایج قطعی نیست و نباید به آنها یقین داشت و ممکن است با بررسی بیشتر کاذب باشند، نام چنین باوری نسبیگرایی نیست. اندیشیدن به طریقی که راه را برای گزینههای تازه و راههای نو باز بگذارد لزوماً به معنای نسبیگرایی نیست.باید بپذیریم که باورهای کنونی ما ممکن است کاذب باشند، یا ممکن است در آینده دلایلی به دست آید که مجبور شویم در آنها تجدیدنظر کنیم. اما فقدان یقین مستلزم فقدان حقیقت نیست».
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۲۹
نگاهی نقادانه به کتاب «نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان» (۱)؛
مغالطه تعمیم شتابزده و ناروا
نویسنده «تحت تأثیر بودن» را با «دربست پذیرفتن» یکی دانسته است. شاید بتوان گفت لیپمن تحت تأثیر دیویی و به تبع آن داروین بوده، اما نمیتوان گفت که در بست و نعل به نعل نظریه آنها را پذیرفته است و از این نمیتوان نتیجه گرفت که لیپمن همچون دیویی و داروین طبیعتگراست.
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۱۴:۰۰
«ارامنه جلفای نو در عصر صفوی» نقد شد
در آستانه سال نو میلادی و چهارصدمین سال حضور ارمنیان در ایران، جلسه نقد کتاب "ارامنه جلفای نو در عصر صفوی" نوشته شکوه السادات اعرابی هاشمی برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۰۷:۳۹
نگاهی به کتاب تاریخ مکه (از پیش از نزول تورات تاکنون)؛
مهبط وحی بر ابراهیم و اسماعیل
از یکسو مسلمانی معتقد بودن و از دیگر سوی ریشه در سنت فکری و انتقادی غرب داشتن، غربی که موشکافی و دقت را در لینگز به ودیعه نهاده بود، وی را در وصف دقیق مکه و مشاعر آن یاری داد. ضمن آنکه این حلاوت برای وی وجود داشت که به سرزمینی پای نهاده است که مکان دلدادگی ابراهیم (ع) و بسیاری از انبیا بوده است. مسیحیزادهای که ریشۀ اعتقادات نخستینش به یهودیت و مسیحیت بهعنوان میراثداران ابراهیم پیامبر بازمیگردد تا همیشه ابراهیمِ پیامبر را در جانودل خویش دوست بدارد. این علاقه هرگز در لینگز نمیمیرد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۹:۱۷
معرفی نامزدهای گروههای هنر و ادبیات جشنواره نقد کتاب
مقالات راه یافته به مرحله نهایی سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در بخشهای هنر و ادبیات معرفی شدند و در آیین اختتامیه که 29 آذرماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار میشود، از برگزیدگان بخش های مختلف این دوره از جشنواره تجلیل خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۷:۲۰
شریعتی: اسلام و تشیع را موضوع مطالعه خود قرار دهیم/ تاکید سراجزاده بر تغییر عنوان کتاب توسلی به «جامعهشناسی دین»
سارا شریعتی در نشست نقد و بررسی کتاب «جامعهشناسی دینی» گفت: باید بتوانیم اسلام و تشیع را موضوع مطالعه خود قرار دهیم چون لازم است در شرایط فعلی خودمان تولید کننده علم و کتاب باشیم و در موقعیت فرودستانهای قرار نگیریم که کشورهای دیگر درباره ما بیشتر از خودمان مطالعه کنند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۴:۲۰
فاضلی: مطالعات فرهنگی تالیفات را پویاتر کرده است/ کاظمی: مطالعات فرهنگی کمکی به محرومان اجتماعی در ایران نمیکند
نعمتالله فاضلی در نشست نقد و بررسی کتاب «مطالعات فرهنگی دانشگاهی در ایران» گفت: «مطالعات فرهنگی موجب پویاتر شدن تالیفات، ترجمهها و پایاننامهها شده است.» کاظمی نیز بیان کرد: مطالعات فرهنگی در ایران هیچ کمکی به محرومان اجتماعی نکرده است. امروز دپارتمانهای مختلفی در ایران درباره زنان کار میکنند اما آیا این فعالیتها منجر به تغییر بازنمایی زنان در رسانهها شده است؟
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۰
چشمان تیغخورده سینما و سوژههای خطخورده روانکاوی
متن زیر نگاهی دارد به کتاب شب بیپایان؛ روانکاوی و سینما: دو تاریخ موازی.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۴:۴۰
کتاب «مطالعات فرهنگی دانشگاهی در ایران» روی میز منتقدان
نقد و بررسی کتاب «مطالعات فرهنگی دانشگاهی در ایران» نوشته دکتر عباس کاظمی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۰:۱۸
نقد نشانهشناختی و جامعهشناختی کتاب لکلکی در کار نیست(۲)؛
لباسی که در قامت ما نیست
نگارنده بههیچوجه منکر وجود معضلات در جامعۀ خودمان نیست. آنچه که در اینجا بهعنوان نقد آورده شده است، در واقع به نوعی لزوم وجود چنین کتابی (بدون در نظر گرفتن امکان اشکالاتی در محتوای آن) در جامعۀ آمریکا را تبیین میکند که حتی مورد تشویق برخی از افراد در آمریکا قرار گرفته است. اما نقد نگارندۀ این متن به ترجمۀ کتاب است، زیرا اولاً، مطالب آن با فرهنگ ایران متناسب نیست، ثانیاً، معضلاتی که این کتاب سعی در تعدیل آنها دارد با معضلاتی که در جامعۀ ما وجود دارد همخوانی ندارد؛ ازاینرو، معضلات آمریکا متناسب با موضوع کتاب است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۰۰
نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره نقد کتاب معرفی شدند
مقالههای راه یافته به مرحله نهایی سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در بخش ادبیات داستانی و شعر معرفی شدند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۷:۲۰
حاتم قادری: روشنفکران فکر میکنند تایید شده تاریخند
شهروند پویا نه حاضر است تبدیل به چریک شود و نه مثل جوانان امروزی فکر میکند یک عمر بیشتر ندارد و تنها دغدغهاش این است که آن را چطور بگذراند. امروز کمتر جوانی در پی چریک اجتماعی یا چریک شهروندی شدن است و به همین دلیل من معتقدم ما نیازمند جوامع کوچکی در دل جامعه بزرگ هستیم که پرسشهای بنیادین در آنها قابل طرح باشد. این جوامع کوچک نیازمند روشنفکرانی هستند که رنج تعلیقهای پاسخها را تحمل کنند و دنبال پاسخ سریع نباشند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۵:۴۰
سه روز با سینمای بلا تار در سینماتک خانه هنرمندان ایران
نمایش و بررسی آثار بلا تار فیلمساز مجارستانی از ۵ تا ۷ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۰۹:۲۷
نقد نشانهشناختی و جامعهشناختی کتاب لکلکی در کار نیست(۱)؛
لکلکش دانی که چیست؟
آیا کتاب لکلکی در کار نیست، مفاهیم یکسانی را در ذهن کودک ایرانی و کودک آمریکایی ایجاد میکند؟ نشانههای این کتاب چگونه ارتباطی را با ذهن کودک ایرانی ایجاد میکند؟ در ذهن کودک آمریکایی چگونه؟ برای پاسخ به این سؤال باید نشانهها را بررسی کنیم. با توجه به اینکه کتاب آموزشی است بنابراین، از دیدگاه هرمنوتیکی، نیت مؤلف در متن ارجح است و فهم از متن باید مؤلفمحور باشد؛ بهعبارتدیگر، نویسنده و طراح شکلهای کتاب، برای کودکان ایرانی کتاب را بهصورتی دیگر مینوشتند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۳ ۱۲:۰۰
جدال مدام بوم در جهان سوم/سنت و مدرنیته در مجموعه «داستانهای کلوان»، نوشته «علیرضا رضاپور»
داستانهای کلوان کتابی است در مورد ماجراهایی که در روستای تالشنشین کلوان در گیلان اتفاق میافتد. هنگامی که این کتاب را در دست میگیرید گویی یکی از شخصیتها میشوید.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۲۰
صوت/ نشست نقد و بررسی کتاب «بنیاد آموزه فراگیر دانش» (1)؛
مسعود حسینی
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۶
نقدی بر کتاب «درباب نابرابری» اثر هری جی. فرانکفورت؛
نابرابری از کجا میآید؟
یک مارکسیست با مطالعۀ کتاب «درباب نابرابری» خواهد پرسید: نابرابری از کجا میآید؟ در نزد مارکسیست، نابرابری نخست یک پدیدۀ اجتماعی است تا یک مفهوم انتزاعی و برای فهم یک پدیدۀ اجتماعی، باید تاریخ آن را درک کرد. مارکس معتقد بود که عمدۀ نابرابری از آنجا سربرمیآورد که سرمایهداران قادرند به کارگران کمتر از میزان ارزش محصولات کارشان، مزد دهند. اینچنین کارگران استثمار میشوند. آنها سخت کار میکنند و کالاهایی با ارزش بالا تولید میکنند، اما صاحب کارخانه یا سرمایهگذار بیشتر این ارزش را به چنگ میآورند. اگر چنین باشد، پس برابری امری خواستنی است؛ چراکه آنچه را که شایستۀ کارگران است، به آنان اعاده میکند