شناسهٔ خبر: 10551 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت‌شناسی» منتشر شد

کتاب «جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت‌شناسی» ترجمه و تالیف ابوالفضل حری، چاپ شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ کتاب «جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت‌شناسی» با اشاره به اینکه، هر روایت داستانی دو جزء داستان و متن دارد، می‌افزاید: داستان، مورد خام و دستمایه اولیه اثر است؛ رشته‌ای که از حیث گاه‌شماران پشت سر هم ردیف شده است.

متن، چگونگی نقل دستمایه اولیه اثر است، که در مقاله «به سوی نظریه روایت» به تفصیل اجزای داستان و متن واکاوی شده و آنها را در پرتو نمونه آثار داستانی تبیین می‌کند. در یک کلام، داستان شامل رخدادها و نیز افرادی است که رخدادها را تجربه می‌کنند و دست به انجام کنش می‌زنند.

در این کتاب کوشش شده جنبه‌های مختلف روایت‌شناسی از قبیل مولفه‌های متن روایی، زاویه دید، بازنمایی گفتمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و مطالب حوزه‌های مختلف به یکدیگر پیوند زده شود.

کتاب «جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت‌شناسی» شامل ۱۰ مقاله در حوزه روایت شناسی است. سه مقاله این مجموعه نوشته ابوالفضل حری است ذیل این عناوین: «درآمدی بر سخن آزاد»، «کاشی معرق: رویکرد روایت شناختی به رمان آینه‌های دردار هوشنگ گلشیری» و «همبستگی میان سطوح روایت و فراکارکردهای‌هالیدی در داستان حسنک وزیر بیهقی».

سایر مقالات کتاب هم از نظریه پردازان برجسته خارجی مانند سیمور چتمن، پورتر آبوت و دیوید لاج است. همچنین سه داستان «گربه در باران» اثر ارنست همینگوی، اولین نوشته جیمز جویس و حسنک وزیر اثر ابوالفضل بیهقی نیز به عنوان ضمائم این کتاب و نمونه‌هایی برای بررسی موضوع نظریه روایت ارائه شده‌اند.

چاپ نخست کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای «جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت‌شناسی» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات خانه کتاب روانه بازار نشر شده است.