شناسهٔ خبر: 11051 - سرویس دیگر رسانه ها

سینماگران خواستار آسمان آبی شدند

سینماگران با حضور در سازمان محیط زیست و امضای میثاق جامعه مدنی با مسوولان، خواستار آسمانی آبی شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ در این مراسم که شامگاه ۵ بهمن ماه در سازمان محیط زیست برگزار شد‌، ۱۵ سخنران در حضور معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست) در این خصوص به اظهار نظر پرداختند که سهم سینما از این سخنرانی‌ها ۵ نفر بود، نورالدین زرین‌کلک ‌، رویا تیموریان،‌ احمدرضا درویش‌، فرهاد توحیدی‌ و منیژه حکمت، مطالبی را مطرح کردند.

پیشنهادات طنزگونه‌ی زرین‌کلک برای حل مشکل آلودگی هوا

نورالدین زرین کلک هنرمند قدیمی سینمای انیمیشن به عنوان اولین سخنران، سخنانش را طنز گونه و در نتیجه مشورت با نوه‌اش دانست و سه راهکار را برای حل مشکل هوای تهران مطرح کرد و گفت: ابتدا برج‌ها و دکل‌های مخابراتی را که برای پارازیت هستند، بردارند و روی هر کدام پنجاه پنکه برقی روشن کنند تا همه هوای کثیف را به بیرون هدایت کنند.

وی ادامه داد: راه دیگر این است که هواپیماهایی که تعداد سقوط‌شان زیاد است، به جای افتادن بیایند و متورهای جت‌شان را جدا کنند و آن را در وسط شهر قرار دهند تا با روشن کردن یک دفعه‌ای آن، هوای آلوده را به سمت گرمسار بفرستند.

زرین کلک، سومین پیشنهاد نوه‌اش را قرار دادن تعداد زیادی سگ و گربه بر روی تردمیل عنوان کرد و گفت: آنقدر این سگ و گربه‌ها بدوند و هوای تهران را تنفس کنند تا این هوا تمیز شود.

 

رویا تیموریان

تیموریان: از فرزندان فردا شرمنده‌ام

رویا تیموریان دومین سینماگری بود که به پشت تریبون بود و با قرائت متنی با بیان اینکه میراث فرزندان ما چه خواهد بود‌، اظهار کرد: چگونه با فرزندانمان درباره آسمان آبی صحبت کنیم؟! بعد بخواهیم پنجره را ببندند و یا ماسک بزنند و یا برای آنها از نفس عمیق و یا آب آشامیدنی خوب صحبت کنیم در حالی که هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد.

وی افزود:برای فرزندانمان نباید از آب و هوا و زندگی صحبت کنیم تنها باید از آب و هوای سالم قصه‌ها تعریف کنیم. سال‌ها بعد هوای پاک، قصه‌ای تخیلی است و من از همین امروز از فرزندان فردا شرمنده‌ام.

 

احمدرضا درویش

هنوز در روزه سکوت هستم

احمدرضا درویش هم پیش از قرائت متنش با بیان اینکه از چند مساله‌ی این جلسه حیرت زده شده است گفت:می‌بینم که بعد از سال‌ها با فضایی روبرو هستیم که مردم می‌توانند حرف بزنند و مسوولین بشنوند. این برای من حیرت آور است و هنوز باور نمی‌کنم. هنوز تن لرزه‌های تعطیلی خانه سینما را فراموش نکردیم و هنوز در روزه سکوت هستم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم کی می‌شود این روزه را افطار کرد؟! ممکن است، دیالوگ‌هایی که در این روزها می‌شنویم عملی شود.

این کارگردان با قرائت متنی آن را واگویه درونی‌اش عنوان کرد.

 

فرهاد توحیدی

 

توحیدی: با فقدان شهروند مسوول مواجه هستیم

فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما در متنی که قرائت کرد مشکل امروز را فقدان شهروند مسئول خواند و گفت: شهروند غیرمسئول، فرافکنی می‌کند و می‌خواهد مشکلات را به گردن دیگران بی‌اندازد. اما مام میهن در حال زایش شهروند مسئول است.

 

منیژه حکمت و ابتکار

 

منیژه حکمت میثاق‌نامه را خواند

درپایان این جلسه منیژه حکمت به قرائت میثاق‌نامه پرداخت و گفت: این میثاق‌نامه شامل به سه هزار امضاء اهالی سینما ‌، موسیقی و هنرهای دیگر است که امیدوارم به امضای وزیران مربوطه هم برسد.

وی پس از قرائت متن میثاق نامه آن را به امضای ابتکار و دیگر سینماگران و هنرمندان حاضر در جلسه رساند.

این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: این میثاق‌نامه را خدمت خانم ابتکار می‌دهم و امیدوارم وزرای ما شانه خالی نکنند و پاسخگوی این شرایط سخت زیست محیطی باشند.

امیر شهاب رضویان،‌ پگاه آهنگرانی‌، جابر قاسمعلی‌، سعید ابراهیمی‌فر‌ و حمید اعتباریان از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

 

میثاق جامعه مدنی با مسوولان محیط زیست برای آسمان آبی

 

میثاق جامعه مدنی با مسوولان محیط زیست برای آسمان آبی