شناسهٔ خبر: 11393 - سرویس دیگر رسانه ها

اعلام اسامی داوران جایزه کتاب سال؛ شاید وقتی دیگر

دبیر سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: اعلام اسامی داوران این جایزه، مورد تصویب قرار نگرفته است ولی ممکن است بعد از مراسم، این اسامی اعلام شود هر چند این مسئله هم قطعی نیست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نجفقلی حبیبی دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران درباره روند داوری دوره سی و یکم آن، گفت: در این دوره تاکید بر این بود که جناح‌بندی‌های سیاسی در خصوص کتاب‌ها کنار گذاشته شود و در یک فضای علمی، کتاب بررسی شود که این کار هم شده است.

وی با بیان اینکه سطح مالی جوایز کتاب سال، به مانند سال قبل است و تغییری نکرده، زمان و مکان پیشنهادشده برای برگزاری جایزه کتاب سال را از سوی وزارت ارشاد، شنبه آینده (۱۹ بهمن) در تالار وحدت اعلام کرد اما گفت: با توجه به حضور رئیس جمهور در جایزه، این مسئله بستگی به اعلام نظر نهایی از طرف دفتر رئیس جمهور دارد.

دبیر جایزه کتاب سال در پاسخ به اینکه آیا اعلام اسامی داوران این جایزه منتفی شده است؟ افزود: اعلام اسامی داوران مورد تصویب قرار نگرفته است اما ممکن است بعد از برگزاری جایزه، اسامی اعلام شود هر چند این مسئله هم قطعی نیست.

حبیبی همچنین گفت: در این خصوص من، تصمیم‌گیر نهایی نیستم ولی در گفتگوهایی که با داوران داشتم، به این نتیجه رسیدم که آنها چندان مایل و موافق به اعلام نامشان نیستند به این دلیل که می‌گفتند با این کار، توقعاتی از ما به وجود می‌آید و برایمان دردسر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از جایزه کتاب سال، طلسم چندین ساله ادبیات داستانی با انتخاب اثر برگزیده شکسته خواهد شد یا خیر؟ تاکید کرد: در دوره‌های قبلی، ظاهراً کتاب‌هایی نبوده که حائز رتبه برگزیده باشد، مثلاً کتاب، چند جلدی بوده است ولی یک جلدش درآمده و طبیعتاً نباید توقع داشت به آن جایزه بدهند.

دبیر جایزه کتاب سال ادامه داد: داستان نویسی و رمان نویسی در ایران، کار دشواری است و ما به نوبه خودمان تلاش می‌کنیم بعد از برگزاری جایزه کتاب سال، این موضوع را از جهات مختلف مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم که چرا در جوایزی مثل کتاب سال، جایزه جلال آل‌احمد، جایزه پروین اعتصامی و حتی جایزه گام اول، کمتر آثاری هستند که در بخش ادبی، برگزیده شوند؟

حبیبی درباره احتمال خرید نسخه‌هایی از کتاب‌های برگزیده این جایزه از سوی وزارت ارشاد با هدف حمایت از پدیدآورندگان و ناشران آنها، گفت: هنوز در این مورد با کسی مذاکره نکرده‌ام اما طبق روال سال‌های قبل عمل خواهد شد و شاید حتی بهتر.

سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آثاری را بررسی می‌کند که برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده باشند. کتاب‌های درسی و کمک درسی در چرخه داوری کتاب سال قرار ندارند. مجری این جایزه، موسسه خانه کتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.