شناسهٔ خبر: 12093 - سرویس دیگر رسانه ها

علی جنتی: نمی‎دانم بودجه فرهنگی مصوب مجلس چگونه می خواهد تأمین شود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بودجه بخش فرهنگ در سال 93 گفت: سقف بودجه‎ای که دولت درنظرگرفته، خوش‌بینانه‎ترین فرضیه‎ای باشد که وجود دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه مراسم معارفه مهدی محقق رییس جدید انجمن آثار و مفاخر ملی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بودجه مصوب شده مجلس شورای اسلامی برای این وزارتخانه در سال ۹۳گفت: ما از بودجه ای که برای بخش فرهنگ در سال آینده تخصیص یافته راضی نیستیم. اما در عین حال فکر می کنم که چاره ای جز این نباشد با توجه به تنگناهایی که دولت دارد فکر می کنم سقف بودجه ای که دولت در نظر گرفته و به مجلس ارائه کرده بود خوش بینانه ترین فرضیه ای است که وجود دارد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های دولتی سعی دارند خودشان را با بودجه تخصیص یافته در سال آینده تطبیق دهند مگر اینکه گشایش غیرمترقبه ای حاصل شود که در این صورت این بودجه زیاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بودجه ای که در حال حاضر به مجلس ارائه شده توسط مجلس مقداری افزایش پیدا کرده که نمی دانم که اصلا این میزان افزایش در سال آینده محقق خواهد شد یا نه به هر حال امیدواریم که دولت بتواند با گشایسی که ایجاد می شود درآمد بیشتری کسب کند و به بخش فرهنگ هم بودجه بیشتری اختصاص یابد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب نشدن مهدی فیروزان و رسول جعفریان توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو شورای نظارت بر ضوابط نشر گفت: این اتفاقات طبیعی است من تعدادی از دوستان را که شامل ۲۰نفر می شدند را به شورا پیشنهاد کردم که به صورت طبیعی برخی از آن ها رای شورا را بدست نیاوردند. می دانید که شورا ۳۴نفر عضو دارد که آرا مختلفی دارند و این اتفاقات طبیعی است.

جنتی افزود: ۴-۳ نفری که از شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده و در شورا قرار گرفته اند کاملا مورد تأیید بنده بوده و همگی از عناصر فرهیخته کشور به شمار می روند.

جنتی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره فیلم هایی که در جشواره فیلم فجر موفق به دیدن آن ها شده است گفت: من فیلم «چ» را دیدم که هم کار بسیار خوبی بود و از نظر فنی فوق العاده بود و هم بازیگران خوبی داشت که احتمالاً جوایزی را نیز بدست خواهند آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۴-۳سال در بیروت با شهید چمران همراه بودم و از نزدیک روحیاتش را می شناسم در این فیلم همان روحیات عاطفی که از او سراغ داشتم به تصویر کشیده شده بود و در این حال شجاعت و صلابت او را می شد دید که پیش از این هم در جنگ های داخلی لبنان چنین چیزی را از او دیده بودیم.

جنتی تصریح کرد: البته بخشی از زندگی و خصلت های شهید چمران در این فیلم دیده می شد و جا دارد که فداکاری های او در سالهای قبل از پیروزی انقلاب در لبنان و نیز درسالهای دفاع مقدس در خوزستان هم به تصویر کشیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نارضایتی خود از بودجه اختصاص یافته برای بخش فرهنگ در سال ۹۳گفت: من از بودجه تخصیص یافته راضی نیستم. اما اینکه مبلغ افزوده شده به بودجه فرهنگ توسط مجلس شورای اسلامی چگونه می خواهد تأمین شود را هم نمی دانم و تنها باید منتظر گشایشی باشیم که در تمامی درآمدهای دولت صورت گیرد.