شناسهٔ خبر: 12124 - سرویس خبر

نقدی بر كمیت‌گرايی مديران پژوهشی كشور؛

دو رئيس و يك آمار

آیینه وند-آیت الهی با توجه به آماری كه آيت‌اللهی از «خط توليد مقالات» ارائه داده بود و ادعايی كه آئينه‌وند با توجه به «پتانسيل» پژوهشگاه طرح كرده است، می‌توان نتيجه گرفت كه پژوهشگاه علوم انسانی بايد روزانه 4 مقاله علمی، پژوهشی توليد كند. اشتراكی كه نتيجه‌ی چيزی نيست جز پيروى دو رئیس در منطق كمی به مديريت علوم انسانی در بزرگ ترين نهاد پژوهشی علوم انسانی كشور.

 

فرهنگ امروز: صادق آیینه‌وند، رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي كه چندي پيش بر مسند اين نهاد پژوهشي تكيه زده است، در نخستين نشست خبري خود كه روز 20 بهمن 1392 با اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به مجلات 21 گانه پژوهشگاه گفت: «پژوهشگاه پتانسیل این را دارد که سالانه هزار و دويست مقاله تولید کند.» گزارشي از اين نشست خبري را مي‌توانيد در اينجا بخوانيد.

نكته قابل توجه اينكه در روز توديع آيت‌اللهي و معارفه آئينه‌وند، آيت‌اللهي با تاكيد بر اينكه سال 1388 تنها يك نشريه علمي، پژوهشي در پژوهشگاه وجود داشته و اكنون در كار بزرگي كه انجام شده، 21 نشريه علمي، پژوهشي منتشر مي‌شود، اعلام كرد در مدت تصدي او در پست رياست پژوهشگاه در مدت چهار سال و نيم، 1200 مقاله علمي پژوهشي منتشر شده است. گزارشي از اين گفته‌ها را مي‌توانيد در اينجا مشاهده فرماييد.

تاكيد بر عدد 1200 مقاله از سوي دو رئيس متفاوت بزرگ‌ترين نهاد پژوهشي علوم انساني كشور در نوع خود جالب توجه است. صرف نظر از اختلاف آنها بر اين موضوع كه در چهار سال و نيم اين تعداد مقاله در كاري بزرگ منتشرشده يا با توجه به پتانسيل پژوهشگاه سالانه مي‌تواند اين تعداد مقاله علمي، پژوهشي منتشر شود، روايتي ديگر را به ميان مي‌كشد؛

آيت اللهي پيش‌تر بارها با استناد به آئين نامه كميسيون نشريات علمي وزارت علوم مبني بر اينكه هر نشريه علمي، پژوهشي مكلف است در سال حداقل دو شماره و در هر شماره هفت مقاله منتشر كند، نتيجه گرفته بود كه در هر سال پژوهشگاه 294 مقاله علمي، پژوهشي منتشر مي‌كند و با احتساب كسر روزهاي تعطيل سال مي‌توان گفت پژوهشگاه «روزانه» يك مقاله علمي، پژوهشي توليد مي‌كند. براي نمونه او در نشست خبری با اصحاب رسانه، پیرامون تشریح برنامه های سال 1392 این پژوهشگاه و ارائه گزارشی از برنامه‌های سال 1391، در 3 اردیبهشت ماه 1392 اعلام كرد؛ «ما 21 مجله علمی پژوهشی داریم، یعنی به طور متوسط می توانم بگویم که هر روز یک ایده جدید در پژوهشگاه منتشر می شود و این توفیق قابل توجهی است، به این معنا که 95 درصد تولیدات علوم انسانی کشور در این پژوهشگاه انجام می شود.» گزارش اين نشست را در اينجا مشاهده فرماييد.

با توجه به آماري كه آيت‌اللهي از «خط توليد مقالات» ارائه داده بود و ادعايي كه آئينه‌وند با توجه به «پتانسيل» پژوهشگاه طرح كرده است، مي‌توان نتيجه گرفت كه پژوهشگاه علوم انساني بايد روزانه 4 مقاله علمي، پژوهشي توليد كند. اشتراكي كه نتيجه‌ي چيزي نيست جز اشتراك رئيس پيشين و كنوني پژوهشگاه در منطق كمي به مديريت علوم انساني در بزرگ ترين نهاد پژوهشي علوم انساني كشور.

گويي در يك مسابقه‌ي بي‌حد رئيس پيشين گفته باشد: در چهارسال و نيم 1200 مقاله توليد كرده‌ايم و رئيس جديد با شنيدن اين خبر بگويد: اين كه چيزي نيست ما سالانه 1200 مقاله توليد مي‌كنيم!

اساسا آمار دادن مديران دولتي در اين كشور چيز غريبي است؛ بی مناسبت نیست که يادی از کامران دانشجو، وزير پيشين علوم کنیم كه در جلسه‌اي در حال ارائه آمار بيان كرد كه اكنون ايران در رتبه 15 علمي در جهان ايستاده و در دقايقي بعد اعلام كرد كه همين اكنون به او اطلاع داده‌اند كه ايران به رتبه 13 ارتقاء يافته است!