شناسهٔ خبر: 12757 - سرویس دیگر رسانه ها

اعوانی و دینانی، ۲ چهره‌‎ ماندگار فلسفه تجلیل می‌شوند

شهین اعوانی، استاد دانشگاه گفت: قرار است در مراسم تجلیل از استادان غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی جشن‌نامه یا دفتری در پاسداشت تلاش‌های فکری این دو استاد منتشر شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ شهین اعوانی استاد فلسفه دانشگاه که اجرای مراسم بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی را در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را برعهده داشت، در ارتباط با آثار اخلاقی حکیمی طوسی سخنرانی کرد. 

شهین اعوانی با بیان اینکه بحث فضیلت اخلاقی را خواجه نصیرالدین طوسی برای نخستین بار در حوزه نظام اخلاقی اسلامی طرح کرده است، گفت: خواجه فضیلت را به معنای دانایی مطرح می‌کند و می‌گوید سعادت چیزی جز دانایی نیست. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: حوزه‌های سه‌گانه سعادت از نظر خواجه «سعادت الهی»، «سعادت بدنی» و «سعادت مدنی» است که هر یک از این سعادت‌ها رستگاری و خوشبختی انسان را در یکی از ساحت‌ها الهی، جسمی و اجتماعی مورد مداقه قرار می‌دهد و بنابراین خواجه سه کتاب برای این سه حوزه نوشته است. 

به گفته اعوانی اوصاف‌الاشراف در اخلاق عرفانی است، اخلاق محتشمی کتاب اخلاق قرآنی و کلامی است و اخلاق ناصری در باب اخلاق فلسفی است. از نظر خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق جزئی از اجراء حکمت است. 

این پژوهشگر علوم عقلی در بخش دیگری از سخنانش درباره ابتکار خواجه نصیر در بحث اخلاق گفت: همه آنچه که تا پیش از خواجه درباره حسن و قبح افعال گفته شده بود، همه یا در حوزه کلام بوده، یا در حوزه اخلاق نظری، اما خواجه برای اولین بار اخلاق را در دو حوزه کلام و حکمت عملی طرح کرد و توانست در بحث اخلاق، کلام و حکمت عملی را تلفیق کند. این از ابداعات خواجه نصیرالدین طوسی است.

شهین اعوانی در پایان این مراسم، پس از سخنرانی برادرش غلامرضا عوانی گفت: قرار است در تاریخ ۱۸ اسفند در مراسمی که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد، از دو استاد پیشکسوت فلسفه و حکمت کشورمان و چهره‌های ماندگار این رشته غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی به خاطر یک عمر تلاش علمی و فکری‌شان تجلیل به عمل بیاید.

به گفته اعوانی قرار است جشن‌نامه یا دفتری در پاسداشت تلاش‌های فکری این دو استاد منتشر شود و در آن مراسم در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.