شناسهٔ خبر: 12851 - سرویس دیگر رسانه ها

انتقادات حاتمی‌کیا بالاخره صدای رئیس را درآورد/ علی معلم: حاتمی‌کیا همیشه بچه لوس سینما بوده

انتقادهاي تند و تيز و تمام نشدني حاتمي كيا بالاخره با واكنش هايي روبرو شد. علی معلم، حجت ا.. ایوبی و احمد طالبی‌نژاد کسانی بودند که به صحبت‌های اخیر حاتمی‌کیا واکنش نشان دادند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛‌ پیرو صحبت‌های اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا و انتقادات این فیلمساز معروف درباره سینما و اهالی سینما ،ديروز رييس سازمان سينمايي اين پرسش را مطرح كرد كه دوست دارد بداند چرا حاتمي كيا مظلوم است؟ علي معلم عضو هيأت انتخاب جشنواره نيز كه مورد انتقادهاي حاتمي كيا قرار گرفته بود پاسخ كارگردان «چ» را داد. از سوي ديگر احمد طالبي نژاد نيز به كارگردان فيلم «چ» توصيه كرد جاي انتقاد كردن فيلم خوب بسازد.

 ايوبي: آقاي حاتمي كيا چه مي بيند كه ما نمي بينيم؟

رئيس‌ سازمان سينمايي وزارت ارشاد با تاکيد بر اينکه مرز بسيار باريکي بين کوتاه آمدن و مصلحت‌انديشي وجود دارد، گفت: پاي حرف‌هايمان ايستاده‌ايم و باز هم مي‌ايستيم پس سينماگران خيالشان راحت باشد.

حجت‌ا... ايوبي درباره‌ اينکه در بدو حضورتان در سازمان سينمايي اقداماتي در جهت اعتدال و ايجاد وحدت ميان همه گروه‌هاي سينمايي انجام داديد و يک نوع روحيه‌ي اميد را در سينماگران ايجاد کرديد، اما با برگزاري جشنواره و برخي حواشي آن از سوي جناح مخالف، گروهي که اميدوار بودند،نااميد و ناراضي شدند، در اين شرايط آيا قرار است مسئولان سينمايي براي برون‌رفت از برخي فشارها براي اکران «رستاخيز»، «عصباني نيستم» و «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» اقدامي انجام بدهند؟ اظهار کرد: ما بايد ياد بگيريم که مصلحت سينما را بر مصالح خودمان، مصالح شخصي و مصلحت يک فيلم ترجيح بدهيم. جواني مثل آقاي درميشيان (کارگردان عصباني نيستم) خيلي خوب عمل کرد و نشان داد مصلحت سينما برايش مهمتر از مصلحت فيلم خودش است.

او خاطرنشان کرد: تدبير و اعتدال کار بسيار دشواري است و ما اين کار دشوار را آرام‌آرام با کمک خود اهالي سينما پيش مي‌بريم. درباره اين فيلم‌ها هم به موقع و سر جاي خود تصميم مي‌گيريم و سعي خواهيم کرد، تصميمي بگيريم که اهالي سينما نااميد نشوند و در عين حال سينما هم لطمه نبيند.

ايوبي در پاسخ به اين نقطه‌نظر مبني بر اينکه، مصلحتي که مطرح مي‌کند از طرف سينماگران به کنار آمدن و کوتاه آمدن تعبير مي‌شود، بيان کرد: مرز بين کوتاه آمدن و مصلحت انديشي خيلي باريک است. بنابراين ممکن است شما آن را به کوتاه آمدن تفسير کنيد و بنده آن را به اعتدال و مصلحت‌سنجي تفسير مي‌کنم. ما پاي حرفهايمان ايستاده‌ايم و باز هم مي‌ايستيم، سينماگران هم خيالشان راحت باشد.

رئيس سازمان سينمايي همچنين در پاسخ به اين سوال که «از وقتي که زمان نمايش فيلم «عصباني نيستم» در برج ميلاد جابجا شد در برخي سايت‌ها اعلام شد که نيروهاي تندرو مي‌خواهند فشارهاي رسانه‌اي خود را به فشارهاي فيزيکي تبديل کنند و اخباري منتشر شده بود که عده‌اي اتوبوسي به برج ميلاد مي‌آيند و بعد هم قرار است اختتاميه را به هم بريزند، آيا شما چنين فشارهايي را تاييد مي‌کنيد؟» گفت: اجازه دهيد پاسخي ندهم، چون الحمدلله اتفاقي نيفتاده و فشار فيزيکي اتفاق نيفتاده است. ايوبي همچنين اين مساله را تاييد کرد که براساس همان مصلحتي که مي‌گويد از بروز اين اتفاق جلوگيري شده است.

رييس سازمان سينمايي در ادامه اين گفت‌و‌گو در رابطه با اظهارات اخير حاتمي‌کيا نيز با بيان اينکه علاقمند است بداند چرا حاتمي‌کيا مظلوم است؟ گفت: ما در مشهد با يکديگر صحبت کرديم و دوست نداريم اهالي سينما مظلوم باشند. نسبت به آقاي حاتمي‌کيا هم ارادت داريم و اگر متوجه شويم مظلوميت ايشان چيست، سعي مي‌کنيم کمک کنيم و آن را برطرف کنيم، چون آقاي حاتمي‌کيا فيلمساز خوب ماست.

او درباره اين گفته‌ ابراهيم حاتمي‌کيا که مي‌گويد «چيزهايي مي‌بيند که حيرت مي‌کند» ادامه داد: ما هم دوست داريم ببينيم ايشان چه مي‌بينند! چون به هر حال آقاي حاتمي‌کيا فيلمسازي بوده که در همه دوره‌ها مورد احترام بوده است و در دوره قبل هم فيلم ساخته و هزينه‌هاي فيلم «چ» را دولت قبلي پرداخت کرده است. ايشان بارها تجليل شده، ‌سيمرغ گرفته‌اند و نمي‌دانم مشکل کجاست.

حجت‌ا... ايوبي خاطرنشان کرد: نمي‌خواهم به عکس‌العمل‌هايي که به صحبت‌هاي ايشان شده چيزي را اضافه کنم. حوصله من زياد است و همه اين حرف‌ها را مي‌شنوم. سعي مي‌کنم چيزي نگويم و تاکنون هم درباره همه حرف‌هايي که شنيده‌ام چيزي نگفته‌ام، اما به هر حال ما يک جشنواره‌اي به نام جشنواره فيلم فجر داريم که بسيار خوب و مهم است و يک آئين باشکوه براي سينماي ايران است.

او افزود: افرادي که داوطلبانه فيلم خود را به جشنواره مي‌دهند به همين دليل اگر کسي از اساس با اين جشنواره مخالف است و آن را قبول ندارد و بر اين باور است که اين جشنواره در خور شأن ايران و انقلاب نيست، علي‌القاعده نبايد فيلمش را به جشنواره بدهد و در معرض داوري قرار بدهد، چون وقتي فيلمي در معرض داوري قرار مي گيرد حرف‌هايي که بعد از آن مطرح مي‌شود سوء تعبير‌هايي از آن ايجاد مي‌شود.

وي ادامه داد: بنابراين هيچ کس هيچ وقت اهالي سينما را مجبور نکرد که فيلمشان را به جشنواره بدهند و يا اين داوري را بپذيرند. اسامي داورها هم اعلام شد و سينماگران همديگر را مي‌شناسند. پس طرح برخي مباحث قبل از داوري شايد حاشيه کمتري داشته باشد ولي بعد از داوري ديگر پرحاشيه مي‌شود که به نظر من مقداري هم طبيعي است.

رئيس سازمان سينمايي در ادامه گفت:‌ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که سينما دچار بحران‌ها و التهاب‌هايي بوده است. به خاطر سينما نبايد کاري کنيم که اين التهاب‌ها بيشتر شود. وقتي جمعي از سينماگران به عنوان داور انتخاب مي‌شوند و ما هم آن را مي‌پذيريم خوب است به آن‌ها احترام بگذاريم و داوري‌شان را بپذيريم.

ايوبي در ادامه اين گفت‌و‌گو درباره سفر خود به کشور عراق و اينکه آيا ديداري با آيت‌ا... سيستاني داشته است گفت: خير، در آنجا ديداري نداشتم اما رايزني‌ها و ديدارهايي با برخي مراجع و علما داشتم. همچنين در قم با نمايندگان آيت‌ا... سيستاني ديداري داشتم و بعد از ارائه گزارش جشنواره فيلم فجر درباره رفع برخي سوء تفاهم‌ها و نگراني‌هايي که براي برخي از آقايان ايجاد کرده بودند، در مشهد و قم، ملاقات‌هاي مفيدي صورت گرفت.

او با اشاره به اينکه اين اقدام و گفت‌وگوها همان چيزي بود که در روز افتتاحيه جشنواره فجر تاکيد کرده بود سينما به آن احتياج دارد و نيز با اشاره به اينکه اين گفت‌و گوها براي حل مساله فيلم «رستاخيز» صورت گرفته است، بيان کرد: قصد داريم فيلم «رستاخيز» را براي مراجع تقليد يا افراد مورد وثوق آن‌ها نشان بدهيم تا در جلسات کارشناسانه بررسي صورت گيرد. آقاي درويش هم در اين راستا اعلام آمادگي کرده است. وي خاطرنشان کرد: من نگراني داشتم و دليل اينکه براي حل مساله «رستاخيز» به دنبال اين فيلم راه افتادم اين بود که متاسفانه تلاش يک دهه به خاطر يکسري تسويه حساب‌هاي خصوصي و گروهي و جناحي فدا نشود و يک سرمايه ملي را از بين نبريم

ايوبي در پاسخ به اينکه ممکن است اين تسويه‌حساب‌هاي جناحي براي فيلم‌هاي ديگر هم رخ دهد، گفت: همين حاشيه «رستاخيز» که ايجاد شده و پس از گفت‌وگوي ما، نگاه‌ها متفاوت مي‌شوند براي همه کساني که از سر دلسوزي نگران مي‌شوند و واکنش نشان دادند يک پيام دارد. پيام آن هم اين است که بدانند پشت اين پرده‌ها و حرف‌ها تلاش‌هاي سياسي هم هست و بايد بيشتر بررسي کنند.


 احمد طالبي نژاد: آقاي حاتمي کيا سعي کنيد به جاي توهين کردن فيلم خوب بسازيد!

احمد طالبي نژاد در همين زمينه گفت: من به عنوان کسي که به هر حال در دوراني از علاقمندان سينماي حاتمي کيا بودم توصيه مي کنم ايشان صبور باشند و به اين نکته توجه کنند که روزگار عوض شده سليقه مردم و داوران تغيير کرده. ايشان بايد متوجه بعضي مسائل باشند.

 اين منتقد سينما خطاب به كارگردان فيلم «چ» گفت: آقاي حاتمي کيا به هر حال نبايد فراموش کني که زماني در سينما آزادي سابق شما براي گرفتن جايزه روي صحنه رفتي و وقتي جايزه نويسندگان ومنتقدان سينمايي را گرفتي در صحبتهايت گفتي: «من هر وقت خواستم به نقد نويسندگان در مورد فيلم هايم بي اعتنا باشم نتوانستم و به زيرزمين منزلم رفتم و اين نقدها را خواندم و از اين نوشته ها آموختم.» حالا آقاي حاتمي کيا منظورتان از صحبت هاي اخيرتان در مورد مقاله ها و نوشته هاي آن نسل از منتقدان هستند که تک و توکي از آنها متأسفانه در قيد حياتند؟

او افزود: آقاي حاتمي کيا بله من هم با شما موافقم که نسل منتقدان تغيير کرده. اما توهين، تحقير، عصبيت و خشم و خروش کمکي به شما نخواهد کرد. هيچ فيلمسازي نمي تواند تنها با حمايت منتقدان سر پا بايستد. تنها چيزي که فيلمساز را سر پا نگه مي دارد و او را نجات مي دهد اثر اوست. سعي کنيد به جاي پاسخگويي و فرافکني و توجيه، فيلم خوب بسازيد کاري که در دهه 70 و 80 مي کرديد.

 علي معلم: حاتمي كيا هميشه طلبكار است

علي معلم عضو هيات انتخاب سي و دومين جشنواره فيلم فجر در واکنش به اظهارات اخير حاتمي کيا گفت: من نه به اندازه حاتمي کيا پول گرفته ام نه امکانات او را داشته ام.

وي افزود: او هميشه بچه لوس سينما بوده، جايزه هايش هم را هميشه گرفته است، درنهايت هم فيلم توقيفي او در دولت دهم توسط موسسه رسانه هاي تصويري با چراغ سبز مديريت وقت خريداري شد.

حاتمي کيا سي ام بهمن ماه در دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات علي معلم که گفته بود وي رفتار قيم مابانه دارد، اظهار کرد :گفت: من قيم مابانه رفتار مي کنم يا شمايي که در هر حکومتي هستيد. يک روز با پاپيون هستيد، يک روز با کراوات و يک روز با پيراهن سفيد. شمايي که در دولت احمدي نژاد هستيد و در دولت روحاني و خاتمي هم هستيد. من قيم هستم يا شما؟

وي ادامه داد: حاتمي کيا که به عنوان داناي کل حرف مي زند آيا براي يکبار هم که شده از همکارانش دفاع کرده است؟ حاتمي کيا از جانب خودش به صورت يکطرفه از موضع داناي کل نسبت به همه سينما حرف مي زند و به نظر من خطاي بزرگي است که سينماگر به اين اندازه براي خود جايگاهي ويژه قائل است وي يادآور شد: حاتمي کيا در گذشته هم اين کار را کرده تا محصول خود را بالا بکشد اما او بايد به ياد داشته باشد که براي بالا رفتن نبايد ديگران را زير بکشد. عضو هيات انتخاب سي و دومين جشنواره فيلم فجر گفت: ظاهرا بايد براي ايشان تخت پادشاهي درست کنند تا به ديگران فرمان دهد.

معلم تصريح کرد: ما مدت ها است که انقلاب کرده ايم که گروه هاي اشرافي از ميان بروند و از اينکه حاتمي کيا هيبتي اشرافي براي خود درست کرده متاسفم.

وي مي گويد درحالي که سينماگران بسياري هستند که مي توانند در باره مسائل مختلف حرف بزنند اما حاتمي کيا ظاهرا همه تريبون ها را در اختيار گرفته و راجع به جشنواره و همه چيز در جايگاه داناي کل اظهار نظر مي کند.

عضو هيات انتخاب جشنواره سي و دوم فجر با انتقاد از دست اندرکاران جشنواره فيلم فجر و سازمان سينمايي به دليل آنچه او سکوت درباره صحبت هاي اخير حاتمي کيا مي داند ، تصريح کرد: غم انگيز است که مسئولان سينمايي در اين باره اظهار نظري نمي کنند.

 تعجب مي کنم چرا دست اندر کاران جشنواره سي و دوم و مديران سينمايي درباره هيات انتخاب ، داوري و جايزه اي که در بخش بين الملل براي حاتمي کيا اختراع شد حرفي نمي زنند؟ چرا از فشارهاي وارده به هيات انتخاب و داوري چيزي نمي گويند؟ چرا راجع به تصميم هيات انتخاب و دروغ هاي حاتمي کيا اظهار نظري نمي کنند؟ اين تهيه کننده گفت: اولين کسي که به مرحوم سيف ا... داد ناسزا گفت حاتمي کيا بود، بهتر است که تاريخ را از يادمان نبريم و ظاهرا ايشان فراموش کرده که اين اقدام را انجام داده است.

 حاتمي کيا تمام مدت از سينماي ايران طلبکار بوده و اين در حالي است که بزرگترين فيلمسازان ما در بدترين شرايط فيلم ساختند.

وي در ادامه گفت : در جشنواره سي و دوم چقدر  فيلمسازان پيشکسوت ما نقد شدند؟ اما آيا آنان کلامي حرف زدند؟ چقدر از حاتمي کيا درباره فيلم هاي توقيفي شنيديم؟ وي حتي يک بار هم از آثار همکارانش که سال ها در محاق توقيف مانده دفاع نکرد. معلم تصريح کرد: حاتمي کيا ياد گرفته که مدل حرف زدنش طلبکارانه باشد و در اظهار نظرهاي اخيرش نيز زيگزاگ بازي کند.

وي با بيان اين جمله که حاتمي کيا در يک هفته اخير 18 جور اظهارنظر سياسي اجتماعي کرده تاکيد کرد: خطاب وي تنها من نيستم. او درباره جشنواره فيلم فجرهم صحبت هاي متعددي کرده و دست اندرکاران اين رويداد و مديران سازمان سينمايي در صورتي که صحبت هاي وي درست است بايد آن را تاييد کنند.

مديرمسئول ماهنامه دنياي تصوير با يادآوري حمايت حاتمي کيا از فيلم شيار 143 در جشنواره فيلم فجر گفت: در قوانين ورزشي، اگر يکي دوپينگ کند کنارش نمي گذارند؟ اگر جشنواره فجر قواعد را رعايت مي کرد نبايد فيلم چ مورد داوري قرار مي گرفت زيرا حاتمي کيا به نفع ديگران وارد عمل شد و در ادامه به جشنواره فيلم فجر نيز بي حرمتي کرد. معلم تاکيد کرد: اين بازي را يک فيلمساز ديگري نيز قبلا انجام داده بود و وي در حال کپي برداري از او است.
معلم يادآور شد: حاتمي کيا چه امتيازي دارد که کسي نبايد به او حرف بزند؟ مگر وي مرجع تقليد سينما است که تعيين کند که بايد به چه کسي جايزه بدهند؟

وي در پايان گفت : حاتمي کيا به صراحت از منتقدان خود به عنوان مزدور قلم به دست ياد مي کند و همه رسانه ها نيز در واکنش به اين صحبت ها سکوت مي کنند.