شناسهٔ خبر: 12916 - سرویس دیگر رسانه ها

علت سیاسی قطع دسترسی دانشگاه‎های ایران به ISI

رئيس مركز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با اشاره به قطع دسترسی دانشگاه‎های ایران به ISI به دلیل سیاسی از امکان دسترسی به بیشترین میزان سایت‎های اطلاعاتی علمی برای دانشگاه‎های علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پیام كبيري در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: در حال حاضر هیچ دانشگاه ایرانی به ISI دسترسی ندارد چرا که تامسون رویترز به دلایل سیاسی ایران را تحریم کرده است. 

وی افزود: ما در حال بررسی امکان دسترسی به سه مجموعه اطلاعات علمی Ovid و Ebsco  و Cochrane هستیم که در صورت توافق نهایی امکان دسترسی آنها را هم برای دانشگاه های علوم پزشکی فراهم می کنیم. در حال حاضر پایگاه هایی مانند اسکوپوس که برای سایر دانشگاهها قطع است برای علوم پزشکی امکان دسترسی دارد. 

کبیری با ارائه گزارشی درباره میزان دانلود مقالات از سوی دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاهها میزان دانلود خود را پایش و رصد کنند چرا که هزینه زیادی برای برقراری دسترسی دانشگاهها به مقالات علمی انجام شده است و انصاف نیست حال که امکانش وجود دارد دانشگاهی هیچ استفاده ای از آن نکند. 

وی افزود: برخی از دانشگاهها آنقدر کم مقالات دانلود می کنند که اگر برای هر مقاله پول جداگانه بپردازند برای وزارت بهداشت به صرفه تر خواهد بود. 

رئيس مركز توسعه و هماهنگي اطلاعات و انتشارات علمي وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکنون دسترسی ها به سایت های اصلی بانک های اطلاعاتی مقالات فراهم است، گفت: برای سال ۲۰۱۴ سه راهکار خرید متمرکز، خرید کنسرسیومی با پرداخت هزینه از سوی دانشگاهها و خرید متمرکز و کنسرسیومی را در نظر داشتیم که در نهایت مقرر شد منابع علمی همچنان از سوی وزارت بهداشت به صورت متمرکز خریداری شوند. 

وی بزرگترین معضل برای تامین منابع مالی جهت خرید منابع الکترونیک را نبود سرفصلی برای این موضوع در وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: هیچ جایی از بودجه برای این موضوع سرفصل دیده نشده است و برای دسترسی سال ۲۰۱۳ نیز با تلاش وزیر بهداشت و یک منبع مالی خارج از وزارتخانه توانستیم بدهی به مجلات علمی را بپردازیم.