شناسهٔ خبر: 13355 - سرویس دیگر رسانه ها

محسن جهانگیری: حکیم برای پرواز در فضای عقلانی به دو بال نظر و عمل نیاز دارد

استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه انسان حکیم برای پرواز در فضای عقلانی به دو بال نیاز دارد: یکی بال فکر و نظر و دیگری بال عمل، گفت: اگر عمل نباشد فلسفه چندان ارزشی ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

دکتر محسن جهانگیری، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه در حکمت عمل شرط است، گفت: در فلسفه فکر آن هم فکر محض کلمه حکمت در فرهنگ اسلامی کلمه ای باشکوه و حتی شکوهمندتر از فلسفه است و در قرآن حدود ۱۱۸ آیه درباره حکمت و حکیم آمده و حکیم ستایش شده و حکمت را ستوده اند.

 

وی ادامه داد: تاکنون هیچ صاحب عقل و خرد و فرهنگی در حوزه اسلامی پیدا نشده که از حکمت انتقاد و آنرا نکوهش کند، البته در مورد فلسفه مسائلی چنین انتقادهایی شده است که آن هم در واقع  در خصوص فلسفه یونانی بوده است.
 
چهره ماندگار فلسفه با تأکید بر اینکه حکما مظهر اسم حکیم خداوند هستند، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی، حکمت کلمه ای باشکوه است لذا مشاهده می کنیم حکمای بزرگ همچون شیخ اشراق، حاج ملاهادی سبزواری و ... فن خود را حکمت نامیدند. همانطور که ذکر شد در حکمت عمل شرط است.
 
وی در ادمه سخنانش تصریح کرد: حکمت شرط عمل است و انسان حکیم برای پرواز در فضای عقلانی به دو بال نیاز دارد: یکی بال فکر و نظر و دیگری بال عمل؛ اگر عمل نباشد فلسفه چندان ارزشی ندارد و تمامی بزرگان و عرفای ما بر این امر تاکید دارند. میزان شریعت در زمان به دست علماست و ما حق نداریم با عنوان فلسفه و حکمت به شریعت بی اعتنایی یا کم اعتنایی کنیم.
 
جهانگیری با اشاره به شخصیت دکتر اعوانی و دکتر دینانی گفت: سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تهران با دکتر اعوانی همکلاس بودیم. او واقعا حکیم و عارف است که هم علم دارد و هم عمل. سال ۱۳۵۵ بود که نخستین بار نام دکتر دینانی را از مرحوم آشتیانی شنیدم و برای نخستین بار در مشهد با وی دیدار کردم.

در پایان این مراسم از دو جلد کتاب «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.