شناسهٔ خبر: 13667 - سرویس خبر

بستۀ پیشنهادی «فیلم و کتاب» فرهنگ امروز؛

آنچه باید خواند وتماشا کرد

بسته پیشنهادی اکثر پیشنهادات این بسته از آثار نو و به روز حوزه‌ی نشر و سینماست؛ ولی برای ایجاد تنوع و تازه کردن یاد یک‌سری از آثار و شاید هم به واسطۀ اهمیت آن، برخی از آثار قدیمی‌ هم در این بسته گنجانده شده است.

 

فرهنگ امروز/ سارا فرجی: در فرهنگ امروز سال 92 هرازگاهی کتاب‌هایی را معرفی می‌کردیم که تازه منتشر شده بودند و به علاقه‌مندان حوزه‌ی علوم انسانی اطلاع‌رسانی می‌کردیم که فلان کتاب از فلان نویسنده منتشر شد، گه‌گاهی درباره‌ی فیلم‌های ایرانی و خارجی مطرح و به روز هم حرف می‌زدیم تا شما را از دنیای فیلم و سینما باخبر کنیم؛ اما هدیه‌ای که فرهنگ امروز برای مخاطبان و علاقه‌مندانش در نظر گرفته، بسته‌ی ویژه‌ای است که با هم‌فکری اهالی این سایت و هیئت تحریریه تهیه شده است و این کوچک‌ترین هدیه‌ای بود که از دستمان برمی‌آمد به‌عنوان عیدانه‌ای ناقابل به شما تقدیم کنیم، عیدانه‌ای که برای بهاری شدن حال و هوای روحی‌تان در نظر گرفته شده است؛ بسته‌ای ویژه، شامل بهترین فیلم و کتاب‌هایی که درخور و شأن علاقه‌مندان به مباحث اندیشه و علوم انسانی است. تعدادی از این فیلم و کتاب‌ها در طول سال هم معرفی شده‌اند؛ ولی بسیاری از آن‌ها هم برای اولین بار است که معرفی می‌شوند، به‌هرصورت این بسته مجموعه‌ای از بهترین‌های نشر و سینماست که اگر از طرفداران پروپاقرص فرهنگ امروز هستید، پیشنهاد می‌دهیم این بسته‌ی پیشنهادی را از دست ندهید. اکثر پیشنهادات این بسته از آثار نو و به روز حوزه‌ی نشر و سینماست؛ ولی برای ایجاد تنوع و تازه کردن یاد یک‌سری از آثار و شاید هم به واسطۀ اهمیت آن، برخی از آثار قدیمی‌ هم در این بسته گنجانده شده است.

 

 

کتاب‌های پیشنهادی:

  1. ساختن تاریخ؛ الکس کالینیکوس

ساختن تاریخ

اگر جزء آن دسته از افراد پرسشگری هستید که همیشه برایتان سؤال‌های زیادی خصوصاً در حوزه‌ی تاریخ مطرح است و علامت‌ سؤال‌های تاریخی زیادی از ذهنتان عبور می‌کند، ممکن است کتاب «ساختن تاریخ» نوشته‌ی الکس کالینیکوس که مهدی گرایلو آن را ترجمه کرده است، بتواند به تعدادی از این پرسش‌های شما پاسخ دهد. در این کتاب به پرسش‌هایی از قبیل: انسان تا چه اندازه مهار کنش خویش را به دست دارد؟ آیا کارگزارِ خودفرمانِ کردوکارِ خُرد و کلان خویش است یا تحققبخش ناگزیر آنچه ساختارها بر سرنوشت او درنوشتهاند؟ تاریخ چگونه ساخته میشود؟ آیا چونان فرایندی بیفاعل انسانی حکمی مقدر را بر تبار انسان تحمل میکند و ما ناظران منفعل و تصدیقگران ناگزیر ساختارهای خودفرمانی هستیم که ارادهی خود را بر مخاطبان مستأصلشان میرانند؟ یا بهعکس، این ماییم که عاملیت تحقق تاریخ را بر عهده داریم، در هر شرایطی بر استبداد ساختارها فائق میشویم و حال و آینده را آنگونه که دلخواه‌مان است شکل میدهیم؟ پاسخ داده می‌شود.

 

  1. تنش جوهری؛ تامس کوهن

تنش جوهری

اگر از علاقه‌مندان به حوزه‌ی علوم انسانی هستید و همیشه دوست داشتید که از «فلسفه‌ی علم» بدانید ولی به خاطر متن‌های سنگین و تخصصی این حوزه، همیشه از خواندن در این حوزه فرار می‌کردید، کتاب «تنشجوهری» نوشته‌ی تامس کوهن با ترجمه‌ی علی اردستانی می‌تواند اطلاعات خوب و مفیدی در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم به شما بدهد. مهم‌ترین امتیاز کتاب این است که کوهن برخلاف بسیاری از اهل‌علم که میکوشند با استفاده از زبانی متکلف و کاملاً تخصصی خود را «معتبر» و «برحق» جلوه دهند از زبانی ساده و روشن سود میجوید؛ بدین معنا که دربارهی جزئیات بسیار دقیق است و در مورد تبیینها کاملاً اندیشناک است.

در چند دههی اخیر فلسفه‌ی علم و روششناسی در کانون توجه شاغلان علم قرار گرفته است. این امر تا آنجا اهمیت یافته است که امروزه تقریباً در تمامی رشتههای پیشتاز شماری از واحدهای درسی به این موضوع اختصاص دارد. از این موضوع نباید تعجب کرد؛ زیرا امروزه در پرتو کاربست موفقیتآمیز چند سدهی اخیر «روش علمی» به‌ویژه در علوم طبیعی، علم توانسته است به چنان رود خروشانی تبدیل شود که معیار سنجش تمام دانشها به شمار میرود؛ بدین معنا که تنها دانشهایی مورد توجه قرار میگیرند و برایشان پول هزینه میشود که صبغهی «علمی» داشته باشند.

این کتاب به دو بخش پژوهشهای تاریخشناختی و پژوهشهای فراتاریخی تقسیمبندی شده است. در بخش اول به رابطه‌ی میان تاریخ و فلسفه‌ی علم، مفهوم علت در پیشرفت فیزیک، تقابل سنتهای ریاضی و آزمایشی در پیشرفت علم فیزیک، پایستگی انرژی به‌مثابهی مثالی از کشف همزمان، تاریخ علم، رابطه‌ی میان تاریخ و تاریخ علم پرداخته شده است.

در بخش دوم به ساختار تاریخی اکتشافهای علمی، کارکرد اندازهگیری در علم فیزیک نوین، تنش جوهری، سنت و نوآوری در پژوهش علمی، کارکرد و نقش آزمایشهای فکری، منطق اکتشاف یا روانشناسی پژوهش، اندیشههای ثانوی در مورد پارادایم، عینیت، داوری ارزشی و انتخاب نظریه، تأملی بر رابطهی علم و هنر پرداخته شده است.

  1. فلسفه، ایدئولوژی و دروغ؛ رضا داوری اردکانی

فلسفه، ایدئولوژی و دروغ

کسانی که جزء طرف‌داران آثار داوری اردکانی هستند با قلم این فیلسوف بنام ایرانی آشنا هستند و می‌دانند که اگر کتابی را از وی به دست بگیرند به این زودی‌ها روی زمین نمی‌گذارند. کتاب «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» هم جزء همین کتاب‌هایی است که شما را تا انتها می‌کشاند؛ چون داوری در این اثر درباره‌ی پدیده و موضوعی صحبت کرده که برای همه‌ی ما آشناست. در این کتاب می‌خوانیم: دروغ را همه‌ی مردم کم‌وبیش می‌شناسند و با آن سروکار دارند، مردمان معمولاً هم دروغ گفته‌اند و هم دروغ شنیده‌اند؛ اما تعابیری مثل «دروغ نگفتن به چشم و گوش و دل و جان» علاوه بر استعاری بودن شاید نامأنوس هم باشد. دروغ‌هایی که ما معمولاً می‌گوییم به دیگران و نه به خود می‌گوییم، آیا به خود و به چشم و گوش و ... خود هم دروغ می‌گوییم؟

لحن کتاب حاضر در بعضی جاها تلخ است؛ اما این تلخی در جنب تعظیم به صدق و صدیقان نباید چندان ناگوار باشد. این نوشته چشم خود را به روی خوبی‌ها و زیبایی‌ها نبسته است و نمی‌خواهد همه از زشتی و پلشتی بگویند؛ اما وقتی به جای دیدن و گفتن خوبی‌ها و زیبایی‌ها، زشتی‌ها و بدی‌ها را زیبایی و خوبی می‌خوانند، از یادآوری این تحریف و دروغ خودداری نباید کرد. دروغ، دروغ بوده است؛ اما بنای جهان بر صدق و راستی استوار است. اگر صدق و صفا از میان برود و فراموش شود و دروغ زبان و جان را به تسخیر در آورد باید در انتظار فاجعه بود. 

  1. علم دینی؛ سيد حميدرضا حسني، مهدي علي‌پور و سيد محمدتقي موحد ابطحي

علم دینی

پیشنهاد ما به علاقه‌مندان حوزه‌ی علم و دین، کتاب «علم دینی» است که اين مجموعه حاصل برخي از مهم‌ترین دیدگاه‌هایی است كه در زمينه‌ی علم ديني در ايران ابراز شده است. در این مجموعه سعي بر آن بوده است كه هم ديدگاه‌هاي مخالف امكان تحقق علم ديني و هم طيف متنوعي از ديدگاه‌هاي موافق با آن ارائه و بررسي شود. البته ذكر اين نكته ضروري است كه تلقي‌هاي اين ديدگاه‌ها از علم ديني لزوماً تلقي واحدي نبوده است. نمايي كلي از ديدگاه‌هاي مطرح‌شده در اين مجموعه را به شكل زير مي‌توان خلاصه كرد: برخي از جمله آقايان ملكيان و سروش، علم ديني را نه ممكن مي‌دانند و نه ضروري و بر اين عقيده‌اند كه مفهوم علم ديني منطقاً پارادوكسيكال است. در مقابل، ديدگاه‌هاي ديگر، علم ديني را امري ضروري، ممكن و حتي برخي تحقق‌يافته مي‌دانند. در ميان قائلان به امكان و ضرورت علم ديني، عده‌اي بر اين عقيده‌اند كه تمامي مفاهيم، روش‌ها، روش‌شناسي‌ها و حتي قواعد منطق و رياضيات مي‌توانند ديني يا غيرديني ‌باشند و ديني كردن تمامي ساحت‌هاي معرفتي بايد مورد توجه دانشمندان مسلمان باشد.

  1. گفتوگوهایی درباره‌ی انسان و فرهنگ؛ پیربوردیو و دیگران

دانشجویان حوزه‌ی جامعه‌شناسی وعلاقه‌مندان به حوزه‌ی فرهنگ و انسان‌شناسی حتماً با نام و نوشته‌های ناصر فکوهی آشنایند. ترجمه‌ای که از این استاد دانشگاه و متفکر به علاقه‌مندان حوزه‌ی علوم انسانی برای تعطیلات عید پیشنهاد می‌شود، کتاب «گفتوگوهایی درباره‌ی انسان و فرهنگ» نوشته‌ی پیربوردیو و دیگران است.

انسان شناسی

گفت‌و‌گوهای بیستوسهگانه‌ی کتاب حاضر هریک از زبان یکی از مهم‌ترین متخصصان حوزه‌های مربوط به انسانشناسی و فرهنگ، خوانندگان را با اساسی‌ترین مسائل و چشماندازهای آن حوزه آشنا می‌کنند و می‌توانند زمینه‌ای باشند (و این آرزوی ماست) که جوانان و اندیشمندان زیادی را به‌سوی هریک از این حوزه‌ها و کار بیشتر چه در زمینه‌ی تألیف و چه در زمینه‌ی ترجمه جلب کنند. انتخاب گفتوگوها به‌صورت آزاد و بر اساس تجربه و حساسیت‌های مترجم انجام گرفته است و لزوماً نمی‌توان از یک ارتباط کاملاً منطقی و منسجم میان گفت‌و‌گوها در یک ساختار فکری دفاع کرد؛ اما درعینحال، معتقدیم که نیاز به چنین ساختاری در حال حاضر وجود ندارد و بهتر است خوانندگان را بیشتر از خلال سازوکارهایی ساده‌تر با این افکار بسیار گسترده آشنا کنیم تا زمینه‌ی ایجاد علاقهمندی‌ها و کشش به‌سوی ترجمه و تألیف آثار و همچنین تحصیل و خط سیرهای علمی جدی‌تر در هریک از این شاخه‌ها که تقریباً تمام آنها در کشور ما بکر هستند به وجود بیاید. ذکر این نکته در اینجا ضروری است که منبع گفت‌وگو در صفحه‌ی نخست آن مشخص شده است و کتابشناسی‌های هر گفت‌وگو که در انتهای کتاب گرد آمده‌اند به منابعی مربوط است که گفت‌وگوکننده به آنها اشاره کرده است.
این کتاب، نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های است که به انتشار اندیشه‌های متفکران معاصر در حوزه‌ی فرهنگ اختصاص خواهد داشت و تلاش می‌شود به‌صورت‌های مختلف، یعنی در قالب گفت‌وگو یا گزیده‌هایی از آثارشان عرضه شوند. امیدواریم خوانندگان دل‌سوز و فرهیخته با نقد و پیشنهادهای خود بتوانند بر ارزش و کیفیت این آثار از طریق روشن کردن ضعف‌هایشان به ما یاری رسانند.

  1. فرهنگ و دانشگاه؛ نعمت‌الله فاضلی

فرهنگ و دانشگاه

آخرین کتاب پیشنهادی ما به شما باز هم در حوزه‌ی جامعه‌شناسی و فرهنگ است، این کتاب «فرهنگ و دانشگاه» نام دارد و نوشته‌ی دكتر نعمت‌الله فاضلی و پژوهشی است كه نگارنده در سال‌های اخیر در زمینه‌ی آموزش عالی و دانشگاه انجام داده است. هر فصل این كتاب ابعاد معینی از موضوعات و مسائل دانشگاه و آموزش عالی را در ایران بررسی و تبیین می‌كند؛ بنابراین می‌توان گفت طیف وسیع و كم‌وبیش همه‌جانبه‌ای از موضوعات متنوع مربوط به آموزش عالی و دانشگاه را پوشش می‌دهد، كانون تمركز این مباحث رویكرد مردم‌نگارانه و فرهنگی است.

در بخشی از این کتاب آمده است: نهاد آموزش عالي با جريان‌هاي ضدونقيضي در جهان امروز رو‌به‌روست، چنان‌كه به‌اعتقاد صاحب‌نظران اين حوزه، آموزش عالي دچار وضعيت فوق پیچیدگی شده ‌است. اين جريان‌ها، ادراك و احساس ما را نسبت به وضع كنوني دانشگاه و آينده‌ی آن با ابهام، پيچيدگي و دوگانگي شديدي روبه‌رو كرده و احساس دوگانه‌ی بيم و اميدي نسبت به تحولات آموزش عالي در سطح جهاني به وجود آورده‌ است. از يك سو خرسنديم هر روز بر شمار دانشگاه‌ها و دانشجويان جهان افزوده مي‌شود و با بسط فرصت‌هاي آموزشي، عدالت آموزشي گسترش مي‌يابد و در نتيجه‌ امكان توزيع عادلانه‌تر قدرت و ثروت در جامعه فراهم مي‌شود؛ اما درعين‌حال اين امر مي‌تواند به روند نابرابري‌هاي موجود بيفزايد؛ زيرا اين گسترش فرايند، دولت‌ها را از تأمین بودجه و امكانات لازم دانشگاه‌ها ناتوان ساخته است و در نتيجه‌ی ناتواني دولت‌ها، مشاركت متقاضيان آموزش عالي در تأمین بخشي از هزينه‌هاي دانشگاه‌ها به ضرورت اجتماعي اجتناب‌ناپذير بدل شده ‌است.

و اما معرفی فیلم؛ در بسته‌ی پیشنهادی که در ابتدا درباره‌ی آن صحبت کردیم،‌ فیلم‌هایی را به شما برای دیدن معرفی می‌کنیم که هریک به نوعی شاخص و مطرح هستند و حرفی برای گفتن دارند. سعی کردیم تفاوت موضوع و محتوایی را رعایت کنیم تا از هر قشر و سلیقه‌ای هستید از دیدن این فیلم‌ها لذت ببرید.

 

فیلم‌های خارجی:

  1. 12) 12 years a slave  سال بردگی)؛ استیو مک‌کوئین

12 سال

یک درام تاریخی بر اساس خودِ زندگی‌نامه‌ی ۱۲ سال بردگی اثر سالومون نورثاپ است که یک سیاه آزاد بود؛ ولی ربوده و به‌عنوان برده فروخته شد. نویسنده‌ی این فیلم جان ریدلی است و چیوِتل اجیوفور نقش سالومون نورثاپ را ایفا می‌کند. این فیلم در سپتامبر 2013 اکران عمومی شد و در مراسم اسکار جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را از آن خود کرد.

 

هر

  1. Her  (او)؛ اسپایک جونز

فیلمی در گونه‌ی کمدی، درام رمانتیک و علمی، تخیلی است که اسپایک جونز نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته است. در این فیلم ستارگانی چون خواکین فینیکس، امی آدامز، رونی مارا، اولیویا وایلد و اسکارلت جوهانسون (که صداپیشه‌ی سامانتاست) حضور دارند و محوریت داستان در مورد مردی است که با یک سیستم‌عامل هوشمند رایانه‌ای که دارای صدا و شخصیت یک زن است رابطه‌ی عاطفی برقرار می‌کند. این اولین فیلم‌نامه‌ایست که جونز به تنهایی نوشته است.

 

 

  1. Mud  (ماد)؛ جف نیکولز

ماد

یک فیلم عاشقانه به نویسندگی و کارگردانی جف نیکولز است که داستان آن درباره‌ی داستانِ الیس و کشف مفهوم عشق از سوی اوست. او عاشق دختری چندین سال بزرگتر از خودش است و در رؤیاهای شیرین نوجوانی، دختر را همدم خود می‌داند، همین حس غیرقابل وصف است که موجب می‌شود او تمام تلاش خود را بکند تا به ماد و معشوقه‌اش جونیپر، کمک کند.

 

  1. Hanna Arendt ‌ (هانا آرنت)؛ مارگریته فون تروتا

آرنتفیلم هانا آرنت، فیلسوف یهودی آلمانی، آمریکایی با کارگردانی مارگریته فون تروتا و بازیگری باربارا زوکووا از ماه ژانویه در شهرهای گوناگون آلمان و نیز دیگر کشورها اکران می‌شود. نخستین اکران این فیلم در شهر هانوفر -زادگاه هانا آرنت- بود. موضوع اصلی فیلم، زندگی و اندیشه‌های هانا آرنت در فاصله‌ی بین سال‌های مذکور در نیویورک است که با ربودن آدلف آیشمن در مه 1960 در آرژانتین توسط موساد آغاز می‌شود.

 

 

 

  1. HUNT  (شکار)؛ توماس وينتربرگشکار

شکار ساخته‌ی توماس وينتربرگ و درباره‌ی معلمي است كه از همسرش طلاق گرفته و به‌ تنهايي زندگي مي‌كند و در تلاش است تا سرپرستي پسر نوجوانش را به دست بياورد؛ اما اتهام ناجوانمردانه‌اي كه درباره‌ي رفتار ناشايستش با خردسالان مهدكودك به او زده مي‌شود، مسير زندگي‌اش را تغيير مي‌دهد. مدس ميكلسن (لوكاس)، توماس بولارسِن (تئو)، آنيكا وِدِركوپ (كلارا)، لاسه فوگلستروم (ماركوس) از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

 

  1. Gravity  (جاذبه)؛ آلفونسو کوارون

جاذبه

فیلمی سه‌بعدی علمی، تخیلی و درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی آلفونسو کوارون است که برای اولین بار در هفتادمین جشنواره‌ی فیلم ونیز در ماه اوت ۲۰۱۳ به نمایش در آمد. ساندرا بولاک و جرج کلونی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. مهندس پزشکی ناسا به نام ریان استون (با بازی ساندرا بولاک) در اولین سفر خود به خارج از کره‌ی زمین به همراه فضانورد باتجربه مت کوالسکی (با بازی جرج کلونی)، ۲ نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره از فضانوردان آمریکایی هستند که مأموریت آن‌ها تعمیر تلسکوپ هابل می‌باشد. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۱۴ موفق به دریافت ۷ جایزه در رشته‌های بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین میکس صدا و بهترین کارگردانی شد.

 

 

  1. Blue jasmine  (جازمین غمگین)؛ وودی آلنجازمین

فیلم آمریکایی درام به نویسندگی و کارگردانی وودی آلن است که ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۳ در نیویورک و لس‌آنجلس اکران شد. این فیلم چندین جایزه و نامزدی را از جمله جایزه‌ی گلدن‌گلوب برای کیت بلانشت در بخش بهترین عملکرد بازیگر زن در فیلم درام در مراسم هفتادویکمین مراسم گلدن‌گلوب به دست آورده و در اسکار امسال هم جایزه‌ی بهترین بازیگر زن به او اختصاص یافت. داستان فیلم درباره‌ی چگونگی مواجهه‌ی زنی به نام جازمین در مقابل از دست دادن و مشکلات است، او بعد از اینکه همه‌چیز زندگی از جمله ازدواجش با تاجر ثروتمند یعنی هال (الک بالدوین) تباه می‌شود به آپارتمان معمولی خواهرش می‌رود تا دوباره خودش را جمع‌وجور کند.

 

 

  1. Dersu Uzala (درسو اوزالا)؛ آکیرا کوروساوا

درسو اوزالا

اگر خواهان فیلم‌های قدیمی و به‌خصوص سینمای ژاپن هستید و جزء کسانی هستید که در دیدن فیلم صبور و باحوصله هستید، این فیلمِ کوروساوا را از دست ندهید. این فیلم بر اساس کتاب درسو اوزالا نوشته‌ی ولادیمیر آرسنیف، افسر روسی که خاطرات اکتشافات خود در سیبری و آشنایی‌اش با درسو را در این کتاب آورده، ساخته شده است و محصول مشترک اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن می‌باشد. ماکسیم مونزوک نقش درسو اوزالا را در این فیلم بازی کرده است.

داستان فیلم از این قرار است که در سال ۱۹۰۲ کاپیتان ولادیمیر آرسنیف از سوی دولت روسیه‌ی تزاری برای نقشه‌برداری از مناطق شمالی سیبری به این منطقه فرستاده می‌شود و گروهی از سربازان نیز او را همراهی می‌کنند. در طی انجام این مأموریت آن‌ها با یک شکارچی محلی به نام درسو اوزالا آشنا می‌شوند که راهنمایی آنان را بر عهده می‌گیرد و ...

 

 

  1. Hara-Kiri: Death of a Samurai  (هاراکیری: مرگ یک سامورایی)؛ ماساکی کوبایاشیهاراگیری

فیلم‌نامه‌ی تازهترین اثر این کارگردان ژاپنی را یاماگاشی کیکومی با اقتباس از رمان یاسوهیکو تاکیگوشی نوشته است و فیلم در حال‌وهوای کابوکیهای گذشته قرار دارد. قصه‌ی فیلم درباره‌ی سامورایی‌ای است که قصد دارد انتقام خود را از یک حاکم فئودالیست ظالم که تمام زندگیش را نابود کرده بگیرد. «هاراکیری» نوعی خودکشی مرسوم در میان سامورایی‌های ژاپن که برای جلوگیری از بی‌آبرویی، شکم خود را از یک پهلو تا پهلوی دیگر با شمشیر پاره می‌کردند

 

.

  1. Der Name der Rose )نام گل سرخ)؛ ژان‌ژاک آنو

گلسرخ

فیلمی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی به کارگردانی ژان‌ژاک آنو و محصول سال ۱۹۸۶ است و با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته‌ی امبرتو اکو ساخته شده است. فیلم درباره‌ی کشیش تیزهوش انگلیسی است که به همراه شاگرد جوانش برای شرکت در مباحثه‌ای الهی درباره‌ی عیسی مسیح (علیه السلام) به صومعه‌ای در شمال ایتالیا می‌روند و راهب بزرگ صومعه آنان را از مرگ مرموز یکی از کتابداران کتابخانه آگاه می‌کند و وقتی فردای آن روز جسد راهب دیگری که مترجم یونانی بوده در کتابخانه‌ی صومعه پیدا می‌شود، «ویلیام» و «آدسو» برای یافتن علت مرگ آنان به بخش کتاب‌های خطی کتابخانه راه می‌یابند   ...

 

 

 

  1. Det sjunde inseglet (فریادها و نجواها)؛ اینگمار برگمان فریادها

این فیلم سوئدی به کارگردانی اینگمار برگمان در سال ۱۹۷۳ ساخته‌ شده است و درباره‌ی داستان ۴ زن در محیط بسته‌ی یک خانه‌ی مجلل قدیمی است. اینگمار که نویسنده فیلم هم هست در این اثر تقابل روحیات متضاد و بیمارگونه‌ی این ۴ خواهر را به‌خوبی نشان می‌دهد.

 

 

فیلم‌های ایرانی:

اگر در یکی از روزهای بهاری از خانه نشستن خسته شدید و تصمیم گرفتید که تفریح فرهنگی داشته باشید، ‌به شما پیشنهاد می‌کنیم سینما بروید و از دیدن فیلم‌های اکران نوروزی لذت ببرید؛ چون اکران عید امسال تقریباً گلچینی از بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی فجر است و با حال‌وهوای بهاری و تعطیلات سازگاری دارد. اگر دلتان خنده خواست به «طبقه‌ی حساس» بروید، ‌اگر هوس یک فیلم طنز ولی با درون‌مایه‌ی نقد اجتماعی کردید، «خط ویژه» را ببینید؛ اما اگر از طرف‌داران سینمای حاتمی‌کیا هستید حتماً «چ» را از دست ندهید.

 

  1. «چ»؛ ابراهیم حاتمی‌کیاچ

این فیلم در ژانر دفاع مقدس و روایتی از زندگی مصطفی چمران از روز ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ می‌باشد، روزهایی که امام خمینی (رحمت‌ الله علیه) در فرمانی، مهلت ۲۴ ساعته‌ای به دولت و ارتش داد تا حصر پاوه را بشکنند و منطقه را از وجود نیروهای کومله و دموکرات پاک‌سازی کنند. بابک حمیدیان،‌ مریلا زارعی، فریبرز عرب‌نیا و سعید راد از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. مریلا زارعی در جشنواره‌ی فیلم سال گذشته به خاطر بازی در این فیلم جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داده است.

 

 

  1. «طبقه حساس»؛ کمال تبریزی

طبقه حساس

طبقه‌ی ‌حساس در ژانر کمدی و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و فیلم‌نامه‌نویسی پیمان قاسم‌خانی، داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دوطبقه دفن می‌کند؛ اما پس از مدتی وقتی مرد سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان دفن شده است. رضا عطاران برای این فیلم سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر دریافت کرد.

پانته‌آ بهرام، رضا عطاران، بهاره رهنما و آزاده صمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

 

  1. «خط ویژه»؛ مصطفی کیاییخط ویژه

خط ویژه در ژانر طنز اجتماعی به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کیایی و تهیه‌کنندگی مسعود جعفری جوزانی محصول سال ۱۳۹۲ است. مصطفی زمانی، میترا حجار، هومن سیدی و هانیه توسلی از جمله بازیگران این فیلم هستند. داستان از این قرار است که یک گروه هکر حساب بانکی آدمی گردن‌کلفت را خالی می‌کنند و ماجرا لو می‌رود، حالا آن‌ها باید تاوان کارشان را بپردازند. این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره‌ی فجر 32 از آن خود کرد.

با آرزوی سالی خوب برای شما امیدواریم که از دیدن و خواندن پیشنهادات این بسته لذت ببرید وهمه روزهای سال جدیدتان بهاری باشد.