شناسهٔ خبر: 13768 - سرویس دیگر رسانه ها

دانشجویان ایرانی از منابع ارزی آزاد شده استقبال نکردند

مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان می‎گوید دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور از موضوع آزاد شدن 400 میلیون دلار از منابع کشور براساس برنامه اقدام مشترک ژنو برای پرداخت شهریه هایشان استقبال نکرده‎اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ احمد غلامی افزود: حتی اگر تمامی دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور بخواهند شهریه یکسال خود را با استفاده از ۴۰۰ میلیون دلاری که در توافق ژنو آزاد شده، بپردازند بازهم کمتر از این مبلغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان وظیفه دارد این مساله را به دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور اعلام کند، تاکید کرد: تاکنون دانشجویان ایرانی استقبال خوبی از این فرصت نکرده اند؛ ممکن است مثلا دانشگاه ها نامه شهریه را نداده یا مبلغ شهریه پایین باشد و برای دانشجو و خانواده اش مهم نباشد اما در مجموع استقبال زیادی از این فرصت نشده است.

براساس برنامه اقدام مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ که در ژنو امضا شد، ۴۰۰ میلیون دلار از منابع مسدودی کشور تنها برای استفاده دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور آزاد شد.

غلامی درباره نحوه استفاده از این ارز گفت: شهریه ریالی دانشجویان بورسیه را وزارت علوم و شهریه ریالی دانشجویان غیر بورسیه را خانواده آنها باید بپردازند.

وی توضیح داد: هماهنگی های لازم برای پرداخت شهریه دانشجویان با وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و دو بانک پارسیان و سامان به عنوان بانک های عامل انجام شده و همه مسایل آماده است. خانواده دانشجویانی که مایل به استفاده از این مبلغ هستند باید هزینه ریالی شهریه را براساس محاسبه نرخ مصوب روزانه ارز به حساب مشخص شده خزانه در بانک مرکزی واریز و فیش دریافت کنند. زمانی که این فیش به تایید وزارت علوم رسید، مبلغ شهریه به حساب دانشگاه خارجی واریز می شود.

مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: خانواده ها و دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در خارج از کشور باید اطلاعاتی مانند نام دانشجو، نام دانشگاه، شماره حساب و شماره سوییفت آن دانشگاه را به ما اطلاع دهند؛ تعداد دیگری از کدها و اطلاعات وجود دارد که مسئولان بانکی آن را در اختیار دارند و در اطلاعیه های سازمان امور دانشجویان نیز آمده است.

غلامی ادامه داد: با وجود آنکه نزدیک به ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در مالزی مشغول به تحصیل هستند اما تاکنون از بین این دانشجویان استقبالی برای استفاده از این ۴۰۰ میلیون دلار نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این عدم استقبال دانشجویان و دانشگاه های خارجی مرتبط با تحریم هاست، گفت: این مساله به دلیل ترس از تحریم ها نیست زیرا برنامه اقدام مشترک این موضوع را حل کرده است.

مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: انتظار داریم تمامی دانشجویان ایرانی خارج از کشور از این امکان ایجاد شده استفاده کنند زیرا ۴۰۰ میلیون دلار آزاد شده به امر دیگری اختصاص نمی یابد.

پیش از این مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان درباره مدت زمان بهره برداری از این ۴۰۰ میلیون دلار به خبرنگار ایرنا گفته بود، این بخش بیشتر مربوط به دانشجویان غیر بورسیه می شود و با توجه به اینکه مدت زمان این توافقنامه کوتاه (شش ماه) است، از دانشجویان می خواهیم تا گواهی های شهریه سال ۲۰۱۴ میلادی خود را هرچه سریع تر بر روی سایت نشاء (سایت دریافت ارز دانشجویی ) قرار دهند تا بتوانیم ارز مورد نیاز در وجه دانشگاه ها پرداخت کنیم.

هم اکنون بیش از ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی بورسیه و غیر بورسیه در حال تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستند.