شناسهٔ خبر: 13788 - سرویس دیگر رسانه ها

داریوش شایگان: امیدوارم جوانان مشعل راه باستانی پاریزی را روشن نگه دارند

داریوش شایگان با ابراز افسوس از درگذشت باستانی، اظهار امیدواری کرد که جوانانی در آینده جای او را بگیرند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ داریوش شایگان نویسنده و استاد دانشگاه درباره آشنایی خود با ابراهیم باستانی پاریزی گفت: من و باستانی پاریزی 40 سال پیش در دانشگاه تهران همکار بودیم. من در بخش زبان‌شناسی بودم و او در بخش تاریخ.

شایگان ادامه داد: او مورخ بی‌نظیری بود از این گذشته آدم دوست‌داشتنی هم بود. چند ماه پیش من ، هوشنگ ابتهاج و علی دهباشی و باستانی پاریزی دور هم جمع شدیم و با هم نهار خوردیم. او مفصل درباره تاریخ صفویه و کارهای شاه عباس حرف زد. من کتاب پسرم که درباره اشکانیان و ایدئولوژی سیاسی آن‌ها چاپ شده را به او دادم. او بسیار خوشحال شد که جوانان نگاه جدیدی به تاریخ دارند و تاریخ ایران را بازنگری می‌کنند.

این استاد دانشگاه همچنین تأکید کرد: باستانی پاریزی مرد شیرینی بود. خوش صحبت بود و اطلاعات بسیار زیادی داشت. همان روز آخرین دیدار ما می‌گفت، شاه عباس 999 کاروان‌سرا ساخت. من از او پرسیدم که چرا نمی‌گویی 1000 کاروان‌سرا. او گفت مردم 1000 کاروان‌سرا را جدی نمی‌گیرند.

وی توضیح داد: باستانی پاریزی به تاریخ ایران مسلط بود و من افسوس می‌خورم که او را از دست می‌دهیم. متأسفانه ما نسلی را از دست می‌دهیم که جایگزینی ندارند. زمانی که من در دانشگاه تهران بودم، کسانی چون سعید نفیسی، فروزان‌فر، گوهرین، معین و پورداود بودند. اما همگی رفتند و جای آن‌ها را کسی نگرفت اما امیدوارم جوانان آینده این مشعل را روشن نگه دارند. من دلم از رفتن باستانی پاریزی گرفته و امیدوارم جوانان جای او را بگیرند.