شناسهٔ خبر: 15519 - سرویس دیگر رسانه ها

ورود وزارت خارجه و رایزنی علمی به موضوع دانشجویان ایرانی نروژ

رئیس سازمان امور دانشجویان آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل که اعلام شده بود اخراج شده اند را تشریح کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مجتبی صدیقی در خصوص آخرین وضعیت دانشجویانی که اعلام شده بود از نروژ اخراج شده اند، گفت: درچند سال اخیر برخی کشورهای غربی مشکلات و محدودیت هایی را برای دانشجویان ما در برخی از رشته ها و حوزهای تحقیقاتی ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: شاید بیشترین آن مربوط به کشور هلند بود که از دانشجویان خواست که در برخی حوزه ها تغییر رشته و گرایش دهند با توجه به روالی که در اروپا وجود دارد نروژ نیز باید این گونه باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در هلند دانشجویان به شکل حقوقی قضیه را پیگیری کردند و دادگاه رای به نفع دانشجویان داد و اعلام کرد در فضای باز مبادلات اطلاعات هیچ کشوری نمی تواند فردی را در هر رشته و هر حوزه ای منع کند. 

وی ادامه داد: در واقع این مساله نوعی نژاد پرستی محسوب می شود که برخی بتوانند و برخی نتوانند درس بخوانند در نروژ نیز همین مسیر در حال پیگیری است هم وزارت خارجه و هم سفارت ما در نروژ کار را پیگیری کرده و با مسئولان محلی صحبت کردند.

صدیقی افزود: وزارت خارجه نیز با نماینده سفارت نروژ صحبت کرده است ما فکر می کنیم براساس تجربه قبلی در مورد این دانشجویان هم مشکل در این حد باشد و مجبورشان کرده باشند تغییر رشته و گرایش بدهند که فکر می کنیم با پیگیری حقوقی آنها نیز موفق می شوند رای را بگیرند.

رئیس سازمان اموردانشجویان تاکید کرد: ما خبری از اخراج رسمی دانشجویان نشنیده ایم. خبری مبنی بر اینکه به دانشجویان در نروژ ابلاغ رسمی شده و برای آنها مهلت تعیین کنند تا از کشور خارج شوند اعلام نشده و ما نشنیده ایم فکر هم نمی کنیم از آنها چنین درخواستی داشته باشند.

وی درخصوص اقدامات سازمان دراین رابطه نیز گفت: سازمان امور دانشجویان بعد از اعلام این خبر بلافاصله با رایزنی علمی اروپا صحبت کرد،  رایزن علمی ما نیز با سفارت نروژ تماس داشت و سفارت مجموع اقدامات صورت گرفته را اطلاع داد همچنین جلساتی که با وزارت امور خارجه نروژ داشتند را اعلام کردند و مساله در حال پیگیری است.

صدیقی در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی باید صورت گیرد تا دوباره شاهد اتفاقات مشابه در دیگر کشورها نباشیم گفت: مقداری عادی سازی روابط در فضای سیاسی و بین المللی باعث خواهد شد که از این اتفاق ها رخ ندهد، فکر می کنم اگر ما در دو سه کشور به شکل حقوقی و قانونی این رای ها را بگیرم دیگر کشورها بعید است این مسیر را طی کنند.

به گزارش مهر، چندی پیش اعلام شد کشور نروژ  ۶۴ دانشجوی ایرانی را از کشور اخراج کرده است که هنوز این مساله تایید نشده است.