شناسهٔ خبر: 15914 - سرویس دیگر رسانه ها

سهم 13.4 درصدی آموزش فنی حرفه ای در ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: با توجه به توسعه رشته های فنی حرفه‎ای در سطح جهانی و استقبال کشورها از آموزش های مهارتی و سهم 13.4 درصدی این آموزش ها در ایران، لازم است دولت توجه ویژه ای به این نوع آموزش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جعفر مهراد با بیان این مطلب افزود: برنامه های فنی غیر دانشگاهی برای دانش آموزانی که از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند در بسیاری از کشورهای جهان بیشترین و سریع ترین رشد را پیدا کرده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: در ایران، بیش از 440 هزار نفر در جامع علمی کاربردی و بیش از 150 هزار نفر در فنی حرفه ای به کسب آموزش و مهارت اشتغال دارند.

وی گفت: در جمهوری آذربایجان، شیلی، مالزی، نیجریه و کره جنوبی نیز تقاضای فزاینده ای به کسب و کار با مهارت های گوناگون وجود دارد که عامل اصلی آن توجه به مهارت های فنی و حرفه ای است. تنوع در آموزش های غیر دانشگاهی گزینه معتبری نسبت به درس های دانشگاهی بویژه در کشورهای در حال توسعه به حساب می آید. فلسفه تاسیس این دوره ها ورود به بازار کار و دستیابی به کسب و کارهای مختلف به ساده ترین و آسان ترین وجه است.

مهراد با اشاره به آماری درباره چند کشور در حال توسعه گفت: در کره جنوبی نرخ کلی استخدام فارغ التحصیلان آموزش های غیردانشگاهی 76.7 درصد است، در حالی که این درصد در بین فارغ التحصیلان کالج ها 64.5 درصد و برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها 48.5 درصد است. در مالزی آمار سال 2010 میلادی نشان می دهد که 53 درصد فارغ التحصیلان غیردانشگاهی در طول یک سال بعد از فراغت از تحصیل موفق به استخدام می شوند. این رقم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برابر با 50 درصد است.

وی افزود: نرخ استخدام در بین فارغ التحصیلان غیردانشگاهی در نیجریه و جمهوری آذربایجان به مراتب بهتر است و تنها در کشور شیلی است که جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار به سهولت انجام می گیرد. طبق آمارهای موجود، در شیلی احتمال بیکاری فارغ التحصیلان یکسال بعد از فارغ التحصیلی 17 درصد در بین فارغ التصیلان دانشگاهی و 0.33 درصد در بین دارندگان مدرک فنی و حرفه ای است.

سرپرست ISC گفت: علیرغم توجه خاص به آموزش های غیردانشگاهی در اکثر کشورهای جهان، هنوز هم در بسیاری از کشورها ثبت نام در دانشگاه ها از وضعیت ممتازی برخوردار است. آمارها نشان می دهد که ثبت نام در آموزش های غیردانشگاهی 20 تا 40 درصد تمام دانشجویان شاغل در دانشگاه های کشورهای مختلف را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در ایران تعداد دانشجویان شاغل در دانشگاه های دولتی و غیردولتی در حدود 4.14 میلیون نفر است و از این تعداد تنها  590 هزار نفر در آموزش های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند که رقمی برابر با 13.4 درصد را به خود اختصاص می دهد. مقایسه این آمار با متوسط ثبت نام در آموزش های فنی حرفه ای جهانی (20 تا 40 درصد) شکاف بیشتری را از خود نشان می دهد.

مهراد تاکید کرد: آمار کشور هایی از جمله جمهوری آذربایجان و منطقه زیر صحرای آفریقا نشان می دهد که به علت کمبود جا در دانشگاه ها ثبت نام در دوره های فنی حرفه ای به سرعت در حال تغییر است و جمهوری آذربایجان رشد فزاینده ای را در آموزش و پرورش دوره متوسطه تجربه می کند و ثبت نام دانشجویان در موسسات غیر دانشگاهی شتقریبا 40 درصد کل دانشجویانی است که در آموزش عالی این کشور ثبت نام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کره جنوبی از نظر ثبت نام دانشجویان در آموزش عالی به سطوح جهانی دسترسی یافته و از این رو احتمال توسعه بیشتر نظام آموزش عالی این کشور محدود است اما در مالزی و نیجریه نیز ثبت نام دانش آموزان در آموزش های بعد از دوره های متوسطه در زمینه های مختلف افزایش نشان می دهد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری یادآور شد: نظر به توسعه رشته های فنی حرفه ای در سطح جهانی و استقبال کشورها از آموزش های مهارتی و همچنین رقم بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور به نظر می رسد که پرداختن به آموزش های فنی حرفه ای موضوع با اهمیتی است که باید دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بدان توجه کند و از نرخ بیکاری بکاهد.